Balans är inte bara vikt i procent fram och bak, det är tom ett rätt kasst sätt att
förklara balans.
Det handlar lika mkt om var vikten sitter, desto mer inåt centrum är ideal...
Du kan ha 50-50 fördelning men mkt vikt långt fram och bak
som ger rätt dålig balans, så att säga att 50% fördelning per automatik är bra är lite fel faktiskt.
Alla seriösare E46or flyttar man tillbaka motorn...
Sen kan man fundera på om just fördelning 50-50 är ideal, ibland är det bättre med mer vikt bak i grund som förskjuts fram vid broms tex.
Så igen ja jag
kommer att få bättre balans än en e46 m3.
Pawel skrev:
fastlane skrev:
Inte så konstigt, motor längre bak och mindre
joxs under huven, det är ju en banbil..
Att du får högre effekt till vikt-förhållande tror jag säkert. Men att du kommer bättra på viktfördelningen
något vidare jämfört mot en M3 E46 är nog svårt att påstå när det inte går att få det bättre var det väl ungefär som jag ville ha det sagt
Missuppfatta mig
inte nu. Jag är absolut inte ute efter att såga något här eller spela Allan på något sätt. Tycker projektet är hur coolt som helst. Bara att de siffrorna som nu skulle
bättras på helt enkelt ite kan bli bättre. Tja, om man inte räknar den tiondels procent som marginal alltså
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
jämföra våra banbilar.
Vi går ju lite olika, samma vägar s.a.s.
Ska bli grymt kul, vet ju inte den här kan ju bli skit men troligtvis inte.
Mazda har några om än väldigt få missar i chassie och hjulupphängningen som med är fixat. Nu lider inte dubbla armar fram av det så mkt men lite toe travel har
råttan, vilket bl.a. Är fixat, finns två missar till men det håller jag för mig själv
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
VRW skrev:
Även om viktfördelningen är densamma så lär du väl höja tyngdpunkten en del med denna motor. Det är väl en av
Wankelns stora fördelar att tyngdpunkten hamnar extremt lågt tack vare att motorn är kompakt i måtten?
Kommer att bli något sämre i detta utförande, men
motorn sitter redan så lågt det bara går nu utan att skrapa i sumpen. Blev mkt lägre än vad jag hade trott så jag är nöjd.
Det återstår att se hur det blir,
enligt miniräknaren ser det lovande ut, får se om teori och praktik följs åt
Att wankeln är bättre på att centrera sin vikt på liten yta är svårt att komma
ifrån, frågan är hur mkt roll det kommer spela i slutändan på en racebil ska bli kul att se. Går att latja runt vikt rätt mkt på en banbil och kompensera en del med
fjäderkonstant.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Ska bli skitkul att jämföra våra banbilar.
Vi går ju lite olika, samma vägar s.a.s.
Ska bli grymt kul, vet ju inte den här kan ju bli skit men troligtvis inte.
Mazda har några om än väldigt få missar i chassie och
hjulupphängningen som med är fixat. Nu lider inte dubbla armar fram av det så mkt men lite toe travel har råttan, vilket bl.a. Är fixat, finns två missar till men det
håller jag för mig själv
Det var inga missar, det var med avsikt så dom kan förbättra nästa Wa-bil som kommer 2016.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi