Hur
lätt?
|
nrx |
Publicerat 27-03-2008 22:19
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Frågan är hur lätt kan man få en
gen.1a?
någon som har några exempel
/nr |
|
|
|
Combat |
Publicerat 27-03-2008 23:10
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Mohlins sjua är ju ett extremfall med rörram, fast den kunde varit lite lättare
om Björn inte månat om Mikaels hälsa vid eventuella
kollisioner.
990 kg komplett inkl förare.
[url]http://www.rotaryperformance.se/viewpage.php?
page_id=6[/url]
Edit: klickbar lnk
Redigerat av wankelmats den 28-03-2008 02:07
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 28-03-2008 06:53
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Med ca 25 liter bensin samt förare med utrustning om ca 80 kg
vägdes min in på 1085 kg som lägst.
Modifikationerna bestod i plasthuv, utplockad inredning
(utom passagerarstol och i-bräda), mindre batteri samt ingen
stötfångarskena fram. Satt en båge med bakåtsträvor i också.
Tog man bort all underredsmassa samt bakruta bytt mot plast hade man nog
sänkt åtminstone 30 kg
till.
Vill minnas att Molle sa att hans hamnade på ca 1045 kg (eller något i den stilen) Den var betydligt mer rensad än min men hade stålhuv och dessutom är
Molle
längre och därigenom tyngre än jag.
Jag vägde min tomma kaross en gång min minns inte exakt vikt. Tror det låg på runt 600 kg.
Det var
komplett renskrapad plåtkaross med rutor,
luckor och axlar samt full FIA-bur. Ingen inredning, motor, låda, osv.
Man bör kunna hamna nära 800 kg om man
verkligen vill!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 30-03-2008 13:46
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Roadsport
Gör instp. och spjällhus att motorn blir modifierad?
Digitaltändning gör inte det, verkar
det som när man kollar i regelverket?!
/nr |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 14:04
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Min
rallycrossbil vägde 920kg.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 30-03-2008 16:21
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
nrx skrev:
Roadsport
Gör instp. och
spjällhus att motorn blir modifierad?
Digitaltändning gör inte det, verkar det som när
man kollar i regelverket?!
/nr Byter du förgasaren mot
insprutning (eller mot någon annan förgasare än orignal) så räknas den som modifierad. Man får inte porta insug eller liknande
heller.
byte till digital
(eller egentligen programmerbar) tändning har varit tillåten förut och lusläser man reglerna så är den det nu också. Dock låter det på vissa inblandade som om det
kan vara en felskrivning i reglerna som kommer att ändras framöver. Vi får se....
I MGCCs variant av Roadsport (klubbmästerskap) tillåter de inte byte av
tändsystem.
Mr
Wankeltrim skrev:
Min rallycrossbil vägde 920kg.
Då var allt utom huven i plåt eller hur?
Hade du
plastrutor?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 20:44
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman
skrev:
nrx skrev:
Roadsport
Gör instp. och spjällhus att
motorn blir modifierad?
Digitaltändning gör inte det, verkar det som
när man kollar i regelverket?!
/nr Byter du förgasaren mot insprutning (eller mot någon annan förgasare än orignal)
så räknas den som modifierad. Man
får inte porta insug eller liknande heller.
byte till digital (eller egentligen programmerbar) tändning har varit tillåten förut och lusläser man reglerna
så är den det nu också. Dock låter det på vissa inblandade som om det kan vara en felskrivning i reglerna som kommer att ändras framöver. Vi får se....
I MGCCs
variant av Roadsport
(klubbmästerskap) tillåter de inte byte av tändsystem.
Mr Wankeltrim skrev:
Min rallycrossbil vägde 920kg.
Då var allt utom huven i plåt eller hur?
Hade du
plastrutor?
jupp bara huven som var i plast och sen körde jag med lexan rutor runt
om.
I övrigt så var dörrarna lättade på allt onödigt + att vi rensade lite kupen som på sina ställen
har en massa säkerhets förstärkningar.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 30-03-2008 20:44
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 31-03-2008 07:00
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Om man fixar
plastdörrar och byter till t ex en Volvo "aluminiumbakaxel", som ju är några kg lättare än
en i stål, borde man kunna ta ett par kilo till. Kan man
bygga ett riktigt lätt avgassystem också så sparar man ju väldigt mycket där (även om det är vikt som sitter väldigt långt ner).
Det
borde definitivt gå att
hamna under 900 kg. Fast man får ju jobba för det!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 31-03-2008 20:46
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Att byta bakrutan borde väl ge en
massa vikt?
Har fått för mej att den stora rutan väger en
hel del...
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 01-04-2008 07:00
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Tror den väger 18 kg... Eller om det var
plåthuven som
vägde det...
Mycket är det i alla fall och eftersom rutan sitter högt uppe så sänker man samtidigt tyngdpunkten om man byter.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 01-04-2008 22:39
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman
skrev:
Tror den väger 18 kg... Eller om det var plåthuven som vägde det...
Mycket är det i
alla fall och eftersom rutan sitter högt uppe så sänker
man samtidigt tyngdpunkten om man byter.
Siffran 18 stämmer nog ganska bra, har vägt någon för länge sedan. Ska kontroll väga
någon gång. 18kg
ska även skillnaden vara mellan en Alu 1030 och en järn 1031 axel. |
|
|