Hjulinställning FC
|
supratjejen |
Publicerat 14-08-2012 17:33
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Ska lämna min FC på hjulinställning på lördag då jag tycker den blivit lite "ormig" på vägen.
Framförallt efter jag bytte bakdäck. Dom är lite högre än framdäcken, ska byta dom i
vår till samma däck som bak. Spelar det någon roll vid
hjulinställningen?
Jag kör lite bana med bilen ibland men den ska även vara trevlig att vardagsköra.
Har kollat lite på nätet
och det skiljer en
hel del men 0 toe-in fram och lite toe-in bak verkar populärt. Vad är "lite" toe-in bak exakt?
Vad är annars ställbart? Har läst nånstans att man kan
vrida
fjäderbensfästet upptil för att få negativ camber fram, hur funkar det och hur ska det isf vara vridet?
Vad kör ni här med för inställningar?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-08-2012 20:17
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Jag har sett två
rekommendationer ang toe bak.
I manualen för 1986-1988: 0 mm
I manualen för 1989-1991: -3 mm
Gissar
rekommendationen ändrades för att ta bort lite av styrningen i bakvagnen, för att
ge lite stabilare uppförande.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 15-08-2012 11:43
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Ok ska kika närmare på manualen, kanske är bäst att utgå från dom
värdena. Har även RX-7 performance handboken där det står endel.
Har alla som gör hjulinställningar vädena från manualen i nån databas eller kan det vara bra att
skriva upp dom innan?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 15-08-2012 17:23
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Kan nog vara läge att skriva ut
specen från manualen, om du nu inte ska ha "roligare" hjulvinklar...
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 15-08-2012 17:46
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Ok,
då tar jag med värdena så det blir rätt. Får kolla vad det står för värden i performance
handboken och jämföra.
Här står det lite om värden och
framförallt det jag menade med negativ camber fram: http://www.johnr....align.html
Nån som prövat detta? Borde väl bara
vara att lossa där uppe
och vrida när bilen är upplyft?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 15-08-2012 19:04
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Kelimutu eller någon annan med lite mer ban inspirerade sjuor kanske har andra
värden som de kan dela med sig av??
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 15-08-2012 22:51
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Kolla manualen för 89-> där
finns en tabell för justering av fjäderbensinfästningen fram, avsnitt R tror
jag http://foxed.ca/r...ension.pdf. Det
finns ett märke och beroende på hur det placeras justeras camber och caster 0,30 grader.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 16-08-2012 07:13
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Tack, den har jag letat efter! Tyvärr
stirrade jag mig blind på -88 manualen så hittade såklart inte
Jag måste få till nån negativ camber fram för jag
sliter som satan på däckkanten när jag kör konbana. Är nästan och sliter på
däcksidan till och med
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 16-08-2012 09:35
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Lufttryck ??????
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 16-08-2012 17:36
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Jo lufttryck har jag
Tror hjulvinklarna är kass så har nog med det att göra också. På senaste turen på
konbana så blev kanterna på däcken "ruggade" av värme medans resten av däcket var normalt. Lite negativ camber kan ju inte bli sämre iaf.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 16-08-2012 17:46
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Har du gatdäck behöver du c:a 3 kg/cm2
varmtryck för att däcken skall kara jobbet. Har du R-däck med förstärkt däcksida så räcker väl c:a 2-2,2 kg/cm2
varmtryck.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 17-08-2012 06:11
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Ok. Hade
gatdäck fram och bak vid det tillfället. Typ 2,6 kg kalltryck 225/35 -18.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 17-08-2012 10:31
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
2,6 kalltryck är ok.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 18-08-2012 13:47
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Nu har jag fått tillbaka bilen efter hjulinställningen. Camber fram blev bara
värre när dom vred på fästet så det fick stå kvar. Behöver köpa
camberplattor för att ställa den. Toe-in fram var bra men dom ställde den lite närmare 0.
Bak hade jag ganska mycket negativ camber, över -2 grader på båda och det fick vara kvar.
Det
som är anledningen till att den ormar sig är att
bakhjulen står ställda åt höger och dom vågade inte ställa det då det var rostigt. Dom trodde det var en bussning som var dålig så det har flyttat
på sig.
Så är väl dags att beställa hem en bussningssats Vad jag förstår så är det ett helvete att byta bussningarna bak. Nån som har erfarenhet av det? Är det bäst att
lämna det till en
verkstad?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 18-08-2012 16:03
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Camber fram på dessa utan coilovers är bedrövligt men å andra
sidan om du åker med mycke (negativ)
camber kommer du nöta däcken rätt fort på insidan...
Gör dock underverk på bana! Har bytt dom flesta bussningarna på
min utan större problem men ja har ju lyft å grejer å de underlättar en del.
Jag brukar inte åka med mer än -2 grader bak men fram har jag nästan 4
och då är bilen i bra balans i kurvorna så ja kan tänka mig att dig understyr en hel del.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 18-08-2012 16:34
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Lite camber fanns fram iaf
40'N vänster, 1* 10'N höger. Camber justeringsbultar som man sätter där fjäderbenet sitter i
spindeln är det nåt att ha annars?
Har ju ingen camber justering bak så det får väl vara
tills vidare. Dom gamla däcken som var slut var inte
jättesnedslitna men lite såklart
Tror inte jag vågar ge mig på bussningarna bak så får lämna in den för det. Energy suspension-kitet
verkar prisvärt.
Jo den understyr en hel del på konbanan. Den glider på utsidan av däcken så dom slits väldigt mycket.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 18-08-2012 16:39
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Billigaste lösningen är att slipa övre hålen i fjäderbenet (där de klämmer över navet) lite ovalt!
Ja har kört med
billiga ebay polyurethane bussningar i 4 år nu å dom verkar stoppa riktigt
bra! Kostade 500kr för hela satsen!!!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 18-08-2012 19:13
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Jaha man kan göra så, har inte tänkt på det
Följde det med skruvar och brickor (samt bussningar till krängningsstagen
s4) med den satsen?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 19-08-2012 00:44
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Inga skruvar va ja kan minnas och inga bussningar till krängarstagen men de va ju till s5 så...
Finns säkert massor ute nu också FCn är rätt
vanlig
i USA å om man hittar nå billiga kan de ju va värt en chansning. Ja är då nöjd än så länge
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 19-08-2012 13:42
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Beställde Energy
Suspension iaf. Skulle ändå beställa lite annat från Banzai så tjänade in frakten på det. Och hittade camberbultar billigt i england så prövar med det
Hittade en ganska bra sida med
original artikelnr mazda:
http://www.jimell...parts.com/
Brukar försöka hitta artnr innan jag
beställer från lokala mazdahandlaren då dom har noll koll på dom äldre
mazdorna
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|