Strömkabel till bakflyttat batteri
|
Vin Vendel |
Publicerat 11-04-2008 15:12
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
http://www.ljudia.se
Köp en automatsäkring så
slipper du plocka ur säkring eller hänga av plus polen när de behövs.
Redigerat av Vin Vendel den 11-04-2008 19:19
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 11-04-2008 17:20
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Hackman skrev:
Nu förstår jag inte. Om det ska vara någon vits med det så får ni ju ha lika grova minus som
pluskablar..? Eller är era
minuskablar kortare än pluskablarna eller vad menar ni?
Karossen är gjord av plåt, ganska mycket sådan. Den leder ström väldigt bra även om man ibland ser en del
påståenden om att så inte är fallet!!! Se bara till att få bra kontakt där du drar fast kabeln i chassiet. Då kan man ha en kort minuskabel med samma area som
originalkabeln.
Allt fungerade
bra så länge jag hade bilen. Numera äger Bo_H den, har du haft något problem med ström Bo?
Anledningen med
att dra med en extra, klenare minus är inte att den ska ersätta jordningen
i chassit utan komplettera som en extra jordpunkt tillsammans med chassit.
Jag vet inte vilken som var din förra bil, eller modell, men FD:n har ganska mycket elektronik, elfläktar m.m som
kräver mycket ström när dom går i och jag
väljer en kraftigare matning före ett spänningsfall.
Sen skall tillläggas att i min S70 har jag dragit en 35mm2 bak och det har fungerat utmärkt i över
2år...
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 11-04-2008 21:22
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Jag vet att
det finns mycket elektronik i
en FD, betydligt mer än i den FB jag hade (elfläkten i min drog dock 14 A vilket inte är direkt lite, FBns drar knappast mer).
Dock vet jag en hel del om karosser
på bilar och jag vet att karossplåten motsvarar en rejäl kabelarea. Plåtarna sitter visserligen ihop med punktsvetsar men det fnns många av dem!
Titta i en
modern serietillverkad bil med
bakmonterat batteri så ser du att de inte har någon separat minuskabel. Jag garanterar dock att de drar betydligt mer ström än
en FD! Några bilar har visserligen fått lösningar med extra jordkablar
men det är för att kunna minska problem med kraftiga elektriska fält runt kablarna.
Vill man förbättra jordningen i bilen så är det betydligt effektivare att se över jordflätor mellan t ex
motor, kaross, styrboxar, slipa av kontaktytor i
jordpunkter osv.
Fast visst kan man koppla in en extra kabel. Det skadar aldrig det bara väger. Dessutom är det inte speciellt snyggt med en
massa kabel i
bilen.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
K_1_M |
Publicerat 12-04-2008 00:33
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 22.10.07
|
Jag håller fullt med Hackman, ser inte anledning
till att dra tillbaka en jordkabel från
batteriet till motorn när batteriet sitter i skuffen. Äger ju även en skyline som har lika mycket elektronik som fd:n
och där går jorden rakt ner i chassit.
Däremot tycker jag gott man kan feta
på jordkabeln mot original från batteriet. Flyttar bak hela batteriterminalen
med huvud säkring etc i min bil, bara en fet kopparplint att binda ihop nya kablarna med dom gamla. Bil el e det
enklaste som finns att koppla, bara plus att
tänka på minus e aldrig långt bort!
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 12-04-2008 03:47
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
om jag klipper
kablarna till säkringsboxen som sitter med pluspolen och flyttar bak hela köret, behöver jag då
uppgradera dom skarvkablarna eller kan jag använda samma
grovlek som kablarna som klipptes?
Detta lät ju klart bättre då jag blir av med en ful box i motorummet...
Redigerat av tobbe den 12-04-2008 11:22
www.insanejaps.forum24.se
Pistons is for the mrs
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 12-04-2008 10:23
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
K_1_M skrev:
Jag håller fullt med Hackman, ser inte anledning till att dra tillbaka en jordkabel från batteriet till motorn när batteriet
sitter i skuffen. Äger ju även
en skyline som har lika mycket elektronik som fd:n och där går jorden rakt ner i chassit.
Däremot tycker jag gott man kan
feta på jordkabeln mot original från batteriet. Flyttar bak hela
batteriterminalen med huvud säkring etc i min bil, bara en fet kopparplint att binda ihop nya
kablarna med dom gamla. Bil el e det enklaste som finns att koppla, bara plus att tänka på minus e
aldrig långt bort!
Nu hänger jag inte med
riktigt du har alltså flyttat bak säkringsboxen och har endast en grov plus fram? innebär inte de att om en utav dom större säkringarna
löser ut så löser alla
mindre ut också? Eller har du dragit ett knippe med olika pluskablar bak?
Redigerat av Vin Vendel den 12-04-2008 10:24
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 12-04-2008 13:45
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
M_T-RX skrev:
K_1_M skrev:
Jag håller fullt
med Hackman, ser inte anledning till att dra tillbaka en jordkabel från
batteriet till motorn när batteriet sitter i skuffen. Äger ju även en skyline som har
lika mycket elektronik som fd:n och där går jorden rakt ner i chassit.
Däremot tycker jag gott man kan feta
på jordkabeln mot original från batteriet.
Flyttar bak hela batteriterminalen med huvud säkring etc i min bil, bara en fet kopparplint att binda ihop nya kablarna med dom gamla. Bil el e det
enklaste
som finns att koppla, bara plus att tänka på minus e aldrig långt bort!
Nu hänger jag inte med riktigt du har alltså flyttat bak säkringsboxen och har
endast en grov plus
fram? innebär inte de att om en utav dom större säkringarna löser ut så löser alla mindre ut också? Eller har du dragit ett knippe med
olika pluskablar bak?
Hänger inte heller
med....
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 12-04-2008 16:18
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Det är
inte så att kim menar att han har klippt och flyttat
bak säkringsboxen och bara förlängt kablarna från där dom blev klippta till den nya placeringen i
skuffen?
Redigerat av tobbe den 12-04-2008 19:14
www.insanejaps.forum24.se
Pistons is for the mrs
|
|
|
|
K_1_M |
Publicerat 13-04-2008 02:10
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 22.10.07
|
Exakt.
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 13-04-2008 10:43
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Funkar
det bra?
Har du skarvat med några grövre
kablar?
Redigerat av tobbe den 13-04-2008 10:46
www.insanejaps.forum24.se
Pistons is for the mrs
|
|
|
|
K_1_M |
Publicerat 13-04-2008 18:41
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 22.10.07
|
Jag vet faktiskt inte hur bra det funkar. Min bil e ju i flinta stadiet fortfarande... Det e skarvat med
25mm kablar av
bilstereo typ...
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 13-04-2008 19:06
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
ok, då kanske jag
finner svaret på den frågan tidigare.....
www.insanejaps.forum24.se
Pistons is for the mrs
|
|
|