Service, olja, stift mm
|
|
Publicerat 07-12-2012 12:44
|
Inlägg:
Registrerad: 01.01.70
|
Hej alla Wankel-entusiaster,
Det drar ihop sig för min första
service efter att jag hämtat hem råttan (årsm 2007) från Tyskland. Hon har hittills gått som en klocka och när första snön la sig här nere i Skåne så kom jag även på
hur mycket jag saknat
bakhjulsdrift, hehe. Men till sak; jag vände mig till Hedbergs i Malmö för att få ett pris på den kommande servicen som består av
följande:
* Byte av Kupéfilter
* Olja + Filter
* Byte
av Differentialolja
* Byte av bromsvätska
* Nya tändstift
Detta ville de ha
7700:- för och jag kände att det kanske var lite väl. Är det ett ok pris eller är jag en snålis? I vilket
fall, efter att ha läst på lite instruktioner hur
detta ska gå tillväga så anser jag mig tillräckligt kompetent att lösa uppgiften själv. En kollega erbjöd sig att hjälpa till och hålla med
garageplats under
arbetet. Ingen av oss har skruvat i en Rx-8 förut men det såg som sagt inte ut som någon raketforskning direkt. Är detta något ni skulle avråda från för ett par novisa
wankelskruvare?
Jag har börjat leta runt efter delar till arbetet och har hittills hittat följande:
* Differentialolja
[url]http://www.vcracing.se/motul-oljor/transmission/motul-90-
pa[/url]
* Motorolja http://www.vcraci...300v-15w50
<- Bör jag köra 10W50 istället med tanke på att det är vintertid?
* Bromsvätska http://www.vcraci...ul-rbf-600
* Tändstift, Hedbergs skulle ha 1908:- för en uppsättning. Skrattade lite lätt inombords när jag fick svaret. Tips på ställe
där jag kan köpa dessa
för en lite vettigare summa?
* Kupéfilter + Oljefilter, tips på något bra ställe?
Tips, idéer och kommentarer till mina val ovan mottages varmt!
/Erik |
|
|
|
erajk |
Publicerat 07-12-2012 13:24
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Det är ingen raketforskning att göra servicen själv direkt
Dessutom kommer du komma undan många tusenlappar billigare.
Jag gör själv full-service inför varje bansäsong och räknar kanske med att det kommer landa
runt 3000kr. Inget jag har kollat upp, men borde bli däromkring
olja hittar du till bra
priser på:
www.opieoild.co.uk
Tändstift
har jag för mig att jag har sett billigt här:
www.jp4mance.co.uk
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 07-12-2012 17:20
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
på tok för
mycket o lägga 7700 för en vanlig service tycker jag! ifall det är något du funderar på hur det ska göras så lär du hitta filmer på youtube, så har jag gjort med det
som jag
själv funderat över =)
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 08-12-2012 00:43
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Tänkte
precis säga exakt vad du säger. Mellanvarianten är ju att köpa in stiften o låta dem fixa resten.
Duger inte det så blir ju nästa steg att fixa biffen själv. |
|
|
|
Zap |
Publicerat 08-12-2012 11:41
|
Användare
Inlägg: 360
Registrerad: 28.12.10
|
Jag fick gjort en sån service
på min i januari hos
min lokala Mazda-handlare. Ungefär samma pris. Stiften är ju riktigt dyra hos Mazda, tror att bara de kostar sisådär 2 300 eller
däromkring.
Jag hade tur, de hade en drive just då så att
både jobb och reservdelar kostade 50% av det normala och för det priset (dvs en bit under 4
000 kr) var det klart värt att slippa besväret själv, tycker jag.
Å andra sidan hade jag nog
lämnat iväg den ändå, har varken ork, tid eller
framförallt plats att göra sånt här på.
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
|
|
|
|
|
Publicerat 10-12-2012 20:32
|
Inlägg:
Registrerad: 01.01.70
|
Tack för all input =) Men vad tror ni om motoroljan? 15W50, är
det lite för tjockt nu under vintern, ska jag kanske
går ner till 10W40 eller kanske tom 5W40?
Ajuste, klarar man sig på 0,5l för bromvätskebytet eller bör jag slänga med en extra?
Redigerat av den 10-12-2012 20:45
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 10-12-2012 20:57
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Välj nån av de tunnare, vilken beror på hur du kör? Många korta turer och
kallstarter? Gå på 5W.
Köp en liter, 0,5 blir
tajt att flusha med.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
|
Publicerat 10-12-2012 21:10
|
Inlägg:
Registrerad: 01.01.70
|
Ok, låter vettigt. Gissar det är ni som pressar på lite hårdare på banan som kör med 15W50?
Då slänger
jag med en extra, var
ju inte riktigt den dyraste vätskan dessutom.
Satt precis och googlade runt efter något ställe som säljer oljefilter. Något tips på butik som säljer eller ska
jag bara
vända mig till min lokala Mazda-verkstad? De saltar ju priserna så förbannat. Mycket mer än någon hundralapp ska man väl knappast behöva lägga? |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 10-12-2012 21:49
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
15W är lämpligt för gata/bana sommar med lite mer sportig körning.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 10-12-2012 21:51
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Har inte hittat nån bättre/billigare än Mazda. De
tar 50:-
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
|
Publicerat 11-12-2012 08:56
|
Inlägg:
Registrerad: 01.01.70
|
Ja det var ju
inte mycket att bråka om.
Tackar. |
|
|
|
erajk |
Publicerat 11-12-2012 09:17
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Sådärja! Ser ut som att allt
borde vara på plats inför din service
Om någon månad är det dags för ordentlig genomgång av min också!
Så hoppas jag, peppar peppar, att jag får en lika
bekymmersfri ban-säsong som förra. Många av mina bekanta hade problem ofta, medan min bara gick dock åker dom sisådär 400hk+, men vad gör det
när man ändå
knäppte dom på nästan med 1,5-2s på mantorp?
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 11-12-2012 10:21
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Jag köper 10/40- olja på Swedor 4 liter för c:a 150 kr. Oljan
är från OK/Q8. Det får duga till mina biloar. Dom ska veta att dom lever " all the way". Racecaren får lite
annan olja förstås.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 12-12-2012 22:04
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Lennart skrev:
Jag köper 10/40- olja på Swedor 4 liter för c:a 150 kr. Oljan är från OK/Q8. Det får duga till mina biloar. Dom ska veta att dom lever "
all the way".
Racecaren får lite annan olja förstås.
Biltemas oljor kommer också från OK/Q8
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
|
Publicerat 22-01-2013 11:00
|
Inlägg:
Registrerad: 01.01.70
|
Ska tacka för alla tips och råd jag fått inför min service som stegvis börjar lida mot sitt slut. Fick stiften bytta i helgen och de var inte de vackraste jag
skådat. Att
bileländet överhuvudtaget gick igång tycker jag var lite smått fantastiskt, hehe.
Det såg ut som att L-stiften mer eller mindre har sovit i
några tusen mil. Tändhatten satt knappt fast och jag
tror större delen av gnistbildningen skedde i hatten istället för i motorn. Oxider & rost till
fördömelse vid kontakteringen. Frågan är väl om spolarna nu tagit stryk av en massa skumma
returströmmar pga detta. Rengjorde det ordentligt och försökte nypa
ihop hatten lite så nu verkar det sitta bättre, men frågan är väl hur länge. Känns mer som ett plåster än en lösning. Ska man
kanske unna sig lite nya kablar,
möjligen sådana BHR som det talas så gott om här och där? |
|
|
|
erajk |
Publicerat 20-02-2013 07:22
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Kör denna i diffen, så kommer det gå finfint
[url]http://www.opieoils.co.uk/p-888-motul-90-pa-
lubricant-limited-slip-differential-lsd-extreme-pressure.aspx[/url]
För växellådan passar dessa bra
[url]http://www.opieoils.co.uk/p-897-motul-motylgear-75w-90-synthetic-gearbox-
and-differential-lubricant-technosynthese.aspx[/url]
Jag åker
ganska mycket bana och har en växellåda som inte riktigt tycker om mig när det börjar bli varmt, så jag ska köra med denna i år
http://www.opieoi...based.aspx
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 20-02-2013 12:13
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Min bil är bara ute
sommartid/ kör bara bana, så har inte tänkt på det
så mycket
Den första oljan jag skickade kommer fungera fint både på bana och gata för dig skulle jag tro
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 20-02-2013 15:06
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Någon ny programvara (rätta mig
om jag har fel)
har inte kommit på länge vad jag vet. Så den behöver du nog inte tänka på / räkna bort denna om det är ett argument från Mazda.
Jag kör
hellre en bil med täppt ac-filter än att ha en bil på
gården med rasad motor.
Frågar du mig ska du köpa på variant nr 2. Bättre oljor och bättre
tändning!!!
Vad är det som gör att du inte kan byta ut ditt kupé-filter själv förresten?
Detta brukar ju inte vara så svårt att byta!
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 20-02-2013 19:17
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
tar typ 5 min
att byta,
loss med handsfack - byt filter. så enkelt.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 13-03-2013 07:39
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Gör du det... Ska inte ha så stor betydelse.
När du
startar bilen så låt den stå i 5-10minuter så den får lugna sig lite. Jag skulle även resetta ECU:n innan
|
|
|