May 15 2024 02:04:05
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Svårstartad när den är varm
Jerker
Hej.
Jag köpte i slutet av förra året en RX8

med ca 10000 mil på mätaren.
Efter det har jag hängt lite här på forumet och läst

lite.

Nu har jag dessvärre fått ett litet problem med pärlan. Den

är svårstartad när den är varm.
Ett omtalat dåligt tecken när det gäller wankel, och jag hoppas såklart att det inte

ska vara så farligt.
Bilen är

väldigt välskött och har gått och startat perfekt sen jag köpte den. Jag kör den 2-3 gånger i veckan och har gjort så hela vintern.
Jag låter den alltid gå ner




till 1500 rpm efter start innan jag sätter igång och den får alltid lov till att bli varm innan den stängs av. Frugan är också upplärd i den behandlingen av

bilen, men hon har erkänt att det att

hon får motorstopp ibland.

Den startar fortfarande perfekt vid kallstart, men ska gnuggas rätt länge innan den

startar när den är varm.
Den har gamla, långsamma startmotorn. Stiften ska

snart bytas och ett komplett kit från BHR är på väg.
Den känns inte orkeslös

utan går som när jag köpte den (tror jag - svårt att jämföra när man vänjer sig vid en bils prestanda). Den drar på

bra och hela vägen till BIIP i varje fall.



Frågan är nu vad som är mest sannolikt. Surar motorn ner sig pga dåliga stift, dåliga spolar, långsam startmotor eller något annat?
Eller är den




kompressionslös pga sot och smuts eller i värsta fall pga motorskador?

Jag vet att det saknas en del variabler för att kunna utreda vad som är fel, men jag

försöker att trösta mig (och

hustrun) med att det nog ska lösa sig med nytt tändsystem (och kanske startmotor).
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
erajk
Tyvärr är många av dessa fall ett tapp på

kompression Sad
En ny snabbare startmotor kommer kanske

hjälpa dig, men maskerar tyvärr bara felet, som kommer dyka upp efter ett tag igen.

Prata med Jörgen här på forumet så kan han

säkert hjälpa dig Smile
Erik
Varberg


Mantorp: 1.35.9
Falkenberg: 54.6

http://www.garage...
 
fastlane
För att vara på den säkra sidan så komp prova innan du shoppar loss...

Om tändsystemet är boven borde den vara något mer svårstartad som kall, tyvärr.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Jerker
Tack för svar.
Även om det inte låter så positivt. Sad

Jag startar med

komptestet så får se var vi står.
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
erajk
Uppdatera oss gärna hur det går!
Jag håller

tummarna såklart! Smile
Erik
Varberg


Mantorp: 1.35.9
Falkenberg: 54.6

http://www.garage...
 
Lennart
Varför inte koksa av motorn innan komptestet. Medel för detta har Mazda och

(Fastlane eller har du sålt ditt)
Koksa av, kör 100 km och därefter ta kompprov.
Chansen att få bra

komp ökar med rengjord motor.

Härefter vill

vi ha en rapport som visar att kompet är bra!!!!
Redigerat av Lennart den 24-02-2013 22:30
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Mr Wankeltrim
Ett kompprov säger mycket så börja med det Wink
Troligtvis så är det

startmotorn som är seg så uppgradera till den stora starten så blir det garanterat

bättre.
Nya spolar kan även göra underverk om det är gamla original

spolar på bilen.
Glöm inte nya tändstift...



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
fastlane
Har en omgång kvar av mazdas cleaner.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Jerker
Här kommer äntligen en uppdatering i

ärendet.

Sedan jag köpte bilen i november sista år har jag kört den på Statoils bio2g 95 oktan. Detta för

att jag har Statoilkort genom jobbet med viss rabatt och nämnda bensin är den

vanligast förekommande "kvalitativa" bensin som Statoil har i Danmark

där jag bor.
För ett par veckor sedan var dock bränslenivån väldigt låg och den enda tankstation jag skulle

passera på vägen var en Shell. Så jag slängde

på en full tank V-power.
Efterföljande tyckte jag att bilen startade lite lättare även när den var varm så jag har fortsatt att tanka V-power och

har nu

snart tömt min 2:a tank.
Som det känns nu har jag tankat min sista tank av Statoils etanolblandade 95 oktanssmet.

Idag hade jag äntligen fått lånat en

komptestare av en kollega

och jag hade tid att skruva lite.
Komptestaren var en helt vanlig modell och jag testade endast i Leadhålet på bägge rotorer.



Maximalt komptryck (med stängd ventil) var jämnt och jeg

bedömde det som tillräckligt för bägge rotorer.
Med ventilen öppnad för at kunna se trycket för

varje sida av rotorn var trycket igen i stort sett detsamma för bägge rotorer respektive alla

sidor av rotorn.
Jag tolkade detta som att kompressionen

generellt i motorn som varande OK.
Jag varmkörde motorn innan testet och den kyldes bara ner under de 20 minuter det tog för mig att

komma åt tändstiften

och koppla in komptestaren. Så den var inte brännvarm, men jag skyndade mig så gott jag kunde.

Efter att ha konstaterat kompression = OK, gick jag igång med

att

installera nya stift, spolar och kablar från BHR.
Jag noterade att de gamla stiften såg rejält använda ut och att 2 av spolarna hade den berömda vita

fläcken.

Efter installationen

startade bilen perfekt - nu med halvkall motor.
Varmkörde den och noterade ännu jämnare tomgång och bättre

gasrespons.
Stängde motorn och provade att starta igen. Bara för att upptäcka att

den fortfarande är lite svårstartad. :-(

Tämligen irriterande när

jag nu trodde att felet skulle vara åtgärdat.
Just nu är jag lite tom på idéer.
Det kan ju tänkas att motorn inte

var tillräckligt varm vid komptestet

för att tryckfallat skulle visa sig.
Alternativet skulle vara det där med startmotorn som kanske kunde hjälpa lite. Även om bilen som jag förstår har




startat utan problem med original startmotor i snart 9 år.

Jag beklagar väggen av text och tackar alla som hängt med så här långt. :-)
Har ni några idéer

om hur jag ska gå vidare?
Jerker bifogade följande bild:bild:
img_1864.jpg

Redigerat av Jerker den 29-03-2013 00:09
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
Jerker
En sak till:



När jag startade bilen efter byte av stift, spolar, kablar och komptest så förblev motorlampan lysande.


Jag misstänker att det är pga att jag hade

vevaxelgivaren frånkopplad under komptestet.

Ska jag nollställa felkoder eller ska man nollställa ECU som jag tycker mig ha läst om nånstans?


I så

fall, hur går man till väga?`
Annars har jag väl glömt nån annan slang/kabel eller bara felinstallerat spolarna. ;-)
Jerker bifogade följande bild:bild:
img_1865_1.jpg

Redigerat av Jerker den 29-03-2013 00:10
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
erajk
Du nollställer din ECU genom att ha tändningen på och sen stampar 20gånger

på bromspedalen. (Bilen ska inte vara

igång).
När ecun nollställer sig så ska du kunna se detta på omjetrycksmätaren om jag inte missminner mig. Den ska gå upp i topp och sen ner igen.






När du mäter med en vanlig mätare får du bara komptest på den sidan av rotorn so. Har bäst komp. Det är det som är problemet.

Vad hade du för komp ungefär?
Erik
Varberg


Mantorp: 1.35.9
Falkenberg: 54.6

http://www.garage...
 
Lennart
Obs! De tidiga Rx8Shockrna visar inte genomförd 0-ställning av ECU:n på

oljetryckmätaren. Denna o-ställning tillkom efter c:a 40000 - 50000 bilar.
Sen

tycker jag du skall koksa av motorn.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
pawel
Byt startmotor.

Jag bytte stift, BHR-kit som du,

koksade av osv. Den fortsatte att vara lite

"gnällig" vid varmstart.

Bytte till den nyare (mycket kraftigare) startmotorn och problemet försvann direkt.

Varmstart på min med

den

nya startmotorn här. Innen kunde den vrida runt över 10sek innan den började hosta igång:
YouTube video


Och här ser du skillnaden på den som

fanns på 2004-2005 och

den senare uppgraderade versionen. Jag kan bekräfta att det inte är endast en skillnad i storlek utan att den verkligen orkar dra runt

och igång inom en sekund.
[img]

http://s2.postimg.org/95g4c46ft/IMG_4042.jpg[/img]

Och för att översätta detta i en dålig "fylle-fonetik" så

var det så här.
Före: Va--Va--va--va--va--va-va-va--vava--vava--

vava-brrr
Efter: Vava-brrrr

Smile
Redigerat av pawel den 29-03-2013 18:14
A redline per day keeps the carbon away!
 
Combat
Gillar din fylle-fonetik PawelSmile

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
pawel
Combat skrev:
Gillar din fylle-fonetik PawelSmile

Tack Wink
A redline per day keeps the carbon away!
 
Jerker
erajk skrev:
Vad hade du för komp ungefär?


Den

visade cirka 8 bar på bägge rotorer. I leadhålet som sagt

och med utluftningsventilen öppen.

Jag vet inte hur mycket till slutsats man kan dra av det.
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
erajk
Nu får folk rätta mig om jag har fel men en

helt ny motor visar ofta inte ens 8.. Försök få tag på en riktig komptestare från mazda

tycker jag Smile Så kan man utesluta det sen Smile
Erik
Varberg


Mantorp: 1.35.9
Falkenberg: 54.6

http://www.garage...
 
Jerker
erajk

skrev:

Nu får folk rätta mig om jag har fel men en helt ny motor visar ofta inte ens 8.. Försök få tag på en riktig komptestare från mazda tycker jag Smile




Så kan man utesluta det sen Smile

Du har antagligen rätt om att mätningen inte är valid.
Får höra med Mazda om de har någon tillgänglig nånstans.
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
Lennart
En ny motor är inte in - körd sliten, därför bara 8.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Jerker
Uppdatering igen.
Jag har idag lämnat bilen på Mazda.
Komptestet visade

sig vara normalt

(jag vet inte några värden ännu då jag bara haft telefonisk kontakt).
Däremot visade det sig att den gamla långsamma startmotorn är sliten

och nu inte längre kan dra runt motorn så snabbt som

den borde kunna.
Såå, det lutar åt en ny startmotor.
Nu är bara frågan om man ska ta en Mazda

originalstarter eller någon av de andra som finns på marknaden.

Någon som har några

erfarenheter?
Jerker Mikaelsson



Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.36 sekunder - 228 Förfrågningar 19,005,264 unika besök