Svårstartad när den är varm
Jerker
Publicerat 24-02-2013 14:09
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
Hej.
Jag köpte i slutet av förra året en RX8
med ca 10000 mil på mätaren.
Efter det har jag hängt lite här på forumet och läst
lite.
Nu har jag dessvärre fått ett litet problem med pärlan. Den
är svårstartad när den är varm.
Ett omtalat dåligt tecken när det gäller wankel, och jag hoppas såklart att det inte
ska vara så farligt.
Bilen är
väldigt välskött och har gått och startat perfekt sen jag köpte den. Jag kör den 2-3 gånger i veckan och har gjort så hela vintern.
Jag låter den alltid gå ner
till 1500 rpm efter start innan jag sätter igång och den får alltid lov till att bli varm innan den stängs av. Frugan är också upplärd i den behandlingen av
bilen, men hon har erkänt att det att
hon får motorstopp ibland.
Den startar fortfarande perfekt vid kallstart, men ska gnuggas rätt länge innan den
startar när den är varm.
Den har gamla, långsamma startmotorn. Stiften ska
snart bytas och ett komplett kit från BHR är på väg.
Den känns inte orkeslös
utan går som när jag köpte den (tror jag - svårt att jämföra när man vänjer sig vid en bils prestanda). Den drar på
bra och hela vägen till BIIP i varje fall.
Frågan är nu vad som är mest sannolikt. Surar motorn ner sig pga dåliga stift, dåliga spolar, långsam startmotor eller något annat?
Eller är den
kompressionslös pga sot och smuts eller i värsta fall pga motorskador?
Jag vet att det saknas en del variabler för att kunna utreda vad som är fel, men jag
försöker att trösta mig (och
hustrun) med att det nog ska lösa sig med nytt tändsystem (och kanske startmotor).
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
erajk
Publicerat 24-02-2013 14:17
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
Tyvärr är många av dessa fall ett tapp på
kompression
En ny snabbare startmotor kommer kanske
hjälpa dig, men maskerar tyvärr bara felet, som kommer dyka upp efter ett tag igen.
Prata med Jörgen här på forumet så kan han
säkert hjälpa dig
fastlane
Publicerat 24-02-2013 20:32
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
För att vara på den säkra sidan så komp prova innan du shoppar loss...
Om tändsystemet är boven borde den vara något mer svårstartad som kall, tyvärr.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
Jerker
Publicerat 24-02-2013 21:08
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
Tack för svar.
Även om det inte låter så positivt.
Jag startar med
komptestet så får se var vi står.
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
erajk
Publicerat 24-02-2013 22:02
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
Uppdatera oss gärna hur det går!
Jag håller
tummarna såklart!
Lennart
Publicerat 24-02-2013 22:29
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Varför inte koksa av motorn innan komptestet. Medel för detta har Mazda och
(Fastlane eller har du sålt ditt)
Koksa av, kör 100 km och därefter ta kompprov.
Chansen att få bra
komp ökar med rengjord motor.
Härefter vill
vi ha en rapport som visar att kompet är bra!!!!
Redigerat av Lennart den 24-02-2013 22:30
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Mr Wankeltrim
Publicerat 25-02-2013 07:43
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
Ett kompprov säger mycket så börja med det
Troligtvis så är det
startmotorn som är seg så uppgradera till den stora starten så blir det garanterat
bättre.
Nya spolar kan även göra underverk om det är gamla original
spolar på bilen.
Glöm inte nya tändstift...
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
fastlane
Publicerat 25-02-2013 07:50
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
Har en omgång kvar av mazdas cleaner.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
Jerker
Publicerat 28-03-2013 23:58
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
Här kommer äntligen en uppdatering i
ärendet.
Sedan jag köpte bilen i november sista år har jag kört den på Statoils bio2g 95 oktan. Detta för
att jag har Statoilkort genom jobbet med viss rabatt och nämnda bensin är den
vanligast förekommande "kvalitativa" bensin som Statoil har i Danmark
där jag bor.
För ett par veckor sedan var dock bränslenivån väldigt låg och den enda tankstation jag skulle
passera på vägen var en Shell. Så jag slängde
på en full tank V-power.
Efterföljande tyckte jag att bilen startade lite lättare även när den var varm så jag har fortsatt att tanka V-power och
har nu
snart tömt min 2:a tank.
Som det känns nu har jag tankat min sista tank av Statoils etanolblandade 95 oktanssmet.
Idag hade jag äntligen fått lånat en
komptestare av en kollega
och jag hade tid att skruva lite.
Komptestaren var en helt vanlig modell och jag testade endast i Leadhålet på bägge rotorer.
Maximalt komptryck (med stängd ventil) var jämnt och jeg
bedömde det som tillräckligt för bägge rotorer.
Med ventilen öppnad för at kunna se trycket för
varje sida av rotorn var trycket igen i stort sett detsamma för bägge rotorer respektive alla
sidor av rotorn.
Jag tolkade detta som att kompressionen
generellt i motorn som varande OK.
Jag varmkörde motorn innan testet och den kyldes bara ner under de 20 minuter det tog för mig att
komma åt tändstiften
och koppla in komptestaren. Så den var inte brännvarm, men jag skyndade mig så gott jag kunde.
Efter att ha konstaterat kompression = OK, gick jag igång med
att
installera nya stift, spolar och kablar från BHR.
Jag noterade att de gamla stiften såg rejält använda ut och att 2 av spolarna hade den berömda vita
fläcken.
Efter installationen
startade bilen perfekt - nu med halvkall motor.
Varmkörde den och noterade ännu jämnare tomgång och bättre
gasrespons.
Stängde motorn och provade att starta igen. Bara för att upptäcka att
den fortfarande är lite svårstartad. :-(
Tämligen irriterande när
jag nu trodde att felet skulle vara åtgärdat.
Just nu är jag lite tom på idéer.
Det kan ju tänkas att motorn inte
var tillräckligt varm vid komptestet
för att tryckfallat skulle visa sig.
Alternativet skulle vara det där med startmotorn som kanske kunde hjälpa lite. Även om bilen som jag förstår har
startat utan problem med original startmotor i snart 9 år.
Jag beklagar väggen av text och tackar alla som hängt med så här långt. :-)
Har ni några idéer
om hur jag ska gå vidare?
Jerker bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Jerker den 29-03-2013 00:09
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
Jerker
Publicerat 29-03-2013 00:03
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
En sak till:
När jag startade bilen efter byte av stift, spolar, kablar och komptest så förblev motorlampan lysande.
Jag misstänker att det är pga att jag hade
vevaxelgivaren frånkopplad under komptestet.
Ska jag nollställa felkoder eller ska man nollställa ECU som jag tycker mig ha läst om nånstans?
I så
fall, hur går man till väga?`
Annars har jag väl glömt nån annan slang/kabel eller bara felinstallerat spolarna. ;-)
Jerker bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Jerker den 29-03-2013 00:10
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
erajk
Publicerat 29-03-2013 10:08
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
Du nollställer din ECU genom att ha tändningen på och sen stampar 20gånger
på bromspedalen. (Bilen ska inte vara
igång).
När ecun nollställer sig så ska du kunna se detta på omjetrycksmätaren om jag inte missminner mig. Den ska gå upp i topp och sen ner igen.
När du mäter med en vanlig mätare får du bara komptest på den sidan av rotorn so. Har bäst komp. Det är det som är problemet.
Vad hade du för komp ungefär?
Lennart
Publicerat 29-03-2013 10:57
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Obs! De tidiga Rx8 rna visar inte genomförd 0-ställning av ECU:n på
oljetryckmätaren. Denna o-ställning tillkom efter c:a 40000 - 50000 bilar.
Sen
tycker jag du skall koksa av motorn.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
pawel
Publicerat 29-03-2013 18:02
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
Byt startmotor.
Jag bytte stift, BHR-kit som du,
koksade av osv. Den fortsatte att vara lite
"gnällig" vid varmstart.
Bytte till den nyare (mycket kraftigare) startmotorn och problemet försvann direkt.
Varmstart på min med
den
nya startmotorn här. Innen kunde den vrida runt över 10sek innan den började hosta igång:
YouTube video VIDEO
Och här ser du skillnaden på den som
fanns på 2004-2005 och
den senare uppgraderade versionen. Jag kan bekräfta att det inte är endast en skillnad i storlek utan att den verkligen orkar dra runt
och igång inom en sekund.
[img]
http://s2.postimg.org/95g4c46ft/IMG_4042.jpg[/img]
Och för att översätta detta i en dålig "fylle-fonetik" så
var det så här.
Före: Va--Va--va--va--va--va-va-va--vava--vava--
vava-brrr
Efter: Vava-brrrr
Redigerat av pawel den 29-03-2013 18:14
A redline per day keeps the carbon away!
Combat
Publicerat 29-03-2013 19:15
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
Gillar din fylle-fonetik Pawel
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
pawel
Publicerat 29-03-2013 21:57
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
Combat skrev:
Gillar din fylle-fonetik Pawel
Tack
A redline per day keeps the carbon away!
Jerker
Publicerat 30-03-2013 21:04
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
erajk skrev:
Vad hade du för komp ungefär?
Den
visade cirka 8 bar på bägge rotorer. I leadhålet som sagt
och med utluftningsventilen öppen.
Jag vet inte hur mycket till slutsats man kan dra av det.
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
erajk
Publicerat 31-03-2013 15:48
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
Nu får folk rätta mig om jag har fel men en
helt ny motor visar ofta inte ens 8.. Försök få tag på en riktig komptestare från mazda
tycker jag Så kan man utesluta det sen
Jerker
Publicerat 31-03-2013 17:48
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
erajk
skrev:
Nu får folk rätta mig om jag har fel men en helt ny motor visar ofta inte ens 8.. Försök få tag på en riktig komptestare från mazda tycker jag
Så kan man utesluta det sen
Du har antagligen rätt om att mätningen inte är valid.
Får höra med Mazda om de har någon tillgänglig nånstans.
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
Lennart
Publicerat 01-04-2013 00:00
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
En ny motor är inte in - körd sliten, därför bara 8.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Jerker
Publicerat 10-04-2013 23:32
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
Uppdatering igen.
Jag har idag lämnat bilen på Mazda.
Komptestet visade
sig vara normalt
(jag vet inte några värden ännu då jag bara haft telefonisk kontakt).
Däremot visade det sig att den gamla långsamma startmotorn är sliten
och nu inte längre kan dra runt motorn så snabbt som
den borde kunna.
Såå, det lutar åt en ny startmotor.
Nu är bara frågan om man ska ta en Mazda
originalstarter eller någon av de andra som finns på marknaden.
Någon som har några
erfarenheter?
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04