Rx7
fc turbo2
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 02-03-2013 22:27
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Har nu införskaffat mig min första wankel.
Bilen är en rx7 fc3s4 -88 som vart importerad från usa -91.
I och med att det är en import
från usa så är det inga avgaskrav vilket är en stor fördel.
Den blev lackade för ca 2 år sedan och har sedan dess stått i garage fram tills idag då jag
hämtade den. Underredet gjordes också
vid allt alu är blästrat och fram vagn osv är eloxerat sedan skrapades också allt och nytt "rostskydd" lades
på.
Spec:
Stabilisatorsstag mellan fjäderbenstorn fram och bak samt
subframe.
Bakljus från fc3s5 usa modellen.
utbytta "Flash to pass
lights"med lackad baksida så det avskiljs från hel å halv-ljus.
Takvinge.
Aluminiumhuv.
Alla bussningar
undertill är utbytt till polyurethane.
Motorn är ej ihop monterad men här kommer en lista på det som finns till motor bygget nu.
Motorspec:
13b s4
Nya rotorhus
Rototrer, vevaxel,
svänghjul är balanserat.
Rotorerna är vid gjorda så kallat "side clearance".
Nya apexer "super seal" 2mm.
Nya hörntätningar
"lågfriktion".
Ny garret GT45
turbo
Nytt rostfritt grenrör för extern WG.
Nytt intercooler kitt komplett med 3" anslutningar.
Ny
härdade drev och modifikationer liknande de grupp b bilarna hade med djupare
oljespår samt att ena drevet är modifierat så att det inte ska nypa runt lagret.
Alla packningar, lager,fjädrar och tätningar m,m till motorn och kring utrustning är nytt.
Gissmo
laddtrycks styrning.
550/720 spridare.
Walbro 255 pump.
Crome molly svänghjul.
Steg 3 koppling.
Apexi dumpventil.
3" system från turbo med rensad katt och specialbygg
ljudämpare i
rostfritt.
Tanken är att ej stressa med bygget utan att ta sig tid och få det rätt från början så jag har tänkt mig att ha allt klart till nästa sommar. Då jag
först besiktar
med orginal turbo.
Mitt först mål är att lämna bort motorn för streetportportning för att sedan läsa på rejält för att kunna få ihop
motorn.
Jag kan tillägga att jag studerar på
heltid och endast ha tid att skruva under helger. Detta innebär också att några hemskt stora pengar inte
kan läggas på bilen, men det ska nog gå vägen då tidigare ägare redan införskaffat det mesta
Syfte med projekt tråden är att jag förhoppnings ska få
lite support av er wankelfantaster då jag känner mig som ett enda stort frågetecken
Jag är väldigt tacksam för ALL hjälp jag
får så kommentera på
När den hämtades dock väldigt lortig pga allt vägdamm
Redigerat av Dennis
Johansson den 05-03-2013 21:20
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 03-03-2013 15:17
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Välkommen
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 03-03-2013 18:35
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
en
liten fråga bara,
gäller avgaskraven på alla bilar som är usa import? för min råtta är usa import.
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 03-03-2013 22:36
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Vet
ej , har för mig att jag läst någon annans tråd om en usa import där det stod att de endast mätte co som fick va max 3,5 är inte helt säker..
Men på
föregående besiktningspapper på min så står endast co halten med, men den värdet är noll så det har inte gjorts några avgasprov på min alls |
|
|
|
Saiph |
Publicerat 03-03-2013 23:04
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
låter mycket intressant, så fall hade man ju sluppit byta fram o tillbaka med
katten när de ska besiktigas haha
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 04-03-2013 06:05
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Nja katten ska sitta där men behöver inte fungera så min är rensad |
|
|
|
Love |
Publicerat 04-03-2013 10:02
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 20.06.12
|
Saiph: Tror det har å göra med årsmodell oxå,om bilen är av en viss årgång,kommer inte ihåg
årtalet nu,tror jag att
katten måste sitta där och fungera tyvärr!
Ska kolla om jag hittar dom uppgifterna igen!
Dennis: Välkommen till forumet och lycka till med fc'n,är du i behov
av
några prylar till inredningen så hör av dig, vi håller på och bygger rallycrossbil av en FC så vi har ju inget större behov av sån't!
Love Magnusson
Bollnäs
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 04-03-2013 11:26
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Fram
till -87 inget krav på kat. -88 om det fanns kat. original så ska den sitta där men behöver inte funka. -89 fram,
allt ska ha fungerande kat.
Vet dock
inte om USA-import kan kringgå detta.
A redline per day keeps the carbon away!
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 04-03-2013 12:10
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Love: jag har
nog allt till inredning jag
behöver nu, men annars så hör jag v mig
Pavel: Tack för infon . Då beror det alltså på att min är en -88 och inte pga av
import som jag slipoer avgas testen |
|
|
|
Wolf |
Publicerat 04-03-2013 16:31
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Med usa import, iaf om det är
när ägaren av bilen föyttar hit, de flesta avgaskraven bortses ifrån. Då klassas det flyttgods. När d är ren import är d oftast de vanligaste med kraven kvar.
Men 1991 kanske d va andra regler
Lite bilder på åket vore trevligt med :-)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 04-03-2013 17:18
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Hej!
Hade själv funderingar på att köpa denna men insåg
att jag hade på tok för mycket projekt själv!
Har en del kringutrusning till S4 om det är något du behöver extra av...
Har du frågor är det bara
att skriva i tråden.. Bättre än PM så alla kan ta del av informationen... Har denna vecka kört wankel i 8 år Har ganska mycket tid över att svara på frågor då
jag blev landsförvissad fram till April
Ang dreven så är det säker hål och oljekanaler likt hur det ser ut på FDns drev... Kanske har någon bild på datan
ska kolla......
Stort
Lycka till
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 04-03-2013 20:32
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Okej, va
bra är säkert något som fattas
eller är trasig när man börjar plocka ihop den =)
Tackar! |
|
|
|
rovers |
Publicerat 04-03-2013 20:37
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Äntligen nån som köpt den så jag
slipper sukta på blocket.. Hoppas du uppdaterar med mkt bilder
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 04-03-2013 20:38
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
En till bild lika skitig på denna..
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 04-03-2013 20:40
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Jasså, det är allt några som la märke till annonsen =)
Tog mig ett tag innan jag själv bestämde mig för att slå till..
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 06-03-2013 19:21
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Nu har jag kontaktat personen som jag har tänkt lämna in min motor för portning hos.
Han tycke att jag skulle satsa på en
streetport men
inte den största streetporten utan en något mindre för att spara på tätningar osv eftersom jag inte är ute efter 500 hk så såg han ingen
anledning till en full stor streetport.
Jag frågade
honom också om vad han tyckte om att jag
skulle montera ihop motorn själv och det avrådde han
mig ifrån... vad jag också förstått av andra trådar här på forumet så har jag fått
uppfattningen att man inte ska skruva ihop motorn själv utan att man ska
lämna iväg dem till de som kan det bäst =)
Men då undrar jag varför ?
wankelmotorer är ju såpass (vad jag
förstått) simpelt byggda så varför inte
montera ihop själv och spara ca 5 tusen .
Visst blir det ras så kan man ju förlora det tio dubbla.
Men varför är det så riskabelt att göra arbetet
själv
?
Kan tillägga igen för att förtydliga att jag aldrig skruvat wankel
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 06-03-2013 19:39
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Min uppfattning av att skruva wankel var att det var enkelt men kräver
nogrannhet. Som att skruva i vilken
motor som helst.. Klart frågar du nån som tjänar pengar på att bygga motorer lär du få det svaret.. Har du ingen vana av
att skruva motorer bör du börja med nått som inte kostar lika mycket att
rasa..
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 06-03-2013 20:10
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
okej, jag har aldrig gjort en total motorrenovering,men vill inte heller säga att jag har tummen mitt i handen så detta
får bli något
att ta sig en riktig funderare på innan man tar beslutet..
Har funnit ett videoklipp som jag tycker beskriver ihopsättning av 13b riktigt bra
http://www.youtub...jJeUk_GqiI
Om ni har några andra bra klipp länka gärna !
Redigerat av Dennis
Johansson den 06-03-2013 20:38
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 06-03-2013 20:39
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
För snart 3
år sedan så renoverade jag min motor i min FC T2 för första gången, och hade
inte skruvat isär eller ihop någon wankel tidigare.
Jag gjorde det helt på egen hand och lyckades utan några direkt
problem, det var till och med bra mycket
enklare än jag hade räknat med.
Jag gjorde även min streetportning helt själv i garaget, köpte mallar ifrån Mazdatrix och Pineapple Racing och övade
först på ett par skadade gavlar innan jag gav mig på mina fräscha och resultatet blev helt klart godkänt för att ha portat för första gången.
Det enda jag lämna
bort var hyvling av gavlarna då
det kräver speciellt noggranna maskiner för wankel.
Portningen kan du gärna lämna bort om du inte vågar göra det själv
för den är lite riskabel att göra, det tar ganska lång tid, man måste
ha bra och rätt verktyg och stadig hand, man måste var väldigt försiktig.
Jag hade nog
tjänat på att lämna bort det då rätt verktyg kostar en del, gavlarna och köpte för att öva och tiden jag la
ner men jag lärde mig ju porta och kan känna lite
stolthet i att jag själv portat motorn.
När man sätter ihop motorn så tar det lite tid att slipa in sidotätningarna (12st) och dem skall
slipas i rätt
vinkel men det är ganska simpelt, det tar bara lite tid som sagt, själv slipade jag ett par tätningar några micro mm för mycket så fick köpa ett par nya och göra om
det.
Det är
lite andra saker man skall ta hänsyn till också men det är ingen raketforskning och har du skruvat ihop kolvmotorer innan och vet hur man
använder en momentnyckeln osv så är det inga problem.
Innan jag renoverade och portade min motor så forskade jag mycket på nätet om andra som har
renoverat, jag tittade också på en del videos.
Jag rekommenderar att du köper Mazdatrix dvd film
och tittar på den, den går igenom hela renoveringen, dem
har också en portnings dvd som är bra.
http://www.mazdat...videos.htm
Jag använde också fabriksmanualen och Hayes
boken.
Köpte
renoveringskit från Atkins
http://www.atkins...
Skall du byta lager i rotorerna så krävs det också att du köper verktyg för det och har
tillgång
till en RAK press.
Det kommer krävas lite inköp av verktyg om du inte har sånt redan om du skall renovera själv.
Du kommer inte få så mycket
hjälp på detta forum om renoveringsfrågor då
jag tror dem flesta lämnar bort sina motorer.
Jag fick söka reda på dem flesta svaren själv.
Jag hjälper dig
gärna med frågor då jag saknade den hjälpen när jag själv höll på.
Jag
rekommenderar dock att du skaffar filmen från Mazdatrix och tittar igenom den
innan du bestämmer dig om du klarar det eller inte, för det kan du bara själv avgöra.
Mvh Jonas
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
Dennis
Johansson |
Publicerat 06-03-2013 21:33
|
Användare
Inlägg: 50
Registrerad: 28.02.13
|
Tack så mycket för svaret Jonas !
Beställde filmen direkt, men som du säger portningen överlåter jag vilket som till någon annan.
Respekt till dig
som gjorde
portning själv
Återkommer med fler frågor när jag närmar mig renoveringen |
|
|