men kan inget om bilen och är osäker på en del saker. Men jag har läst en hel del om den och kommit fram till en del frågor.
1. Är det
någon större skillnad på årsmodellerna rent
motormässigt? Vissa säger att man inte ska köpa dom tidiga modellerna, t.ex 2004, andra säger att det inte är någon
skillnad.
2. Jag har läst om diverse motorhaverier på RX-8, där folk får
byta hela motorn pga olika fel. Även på blocket läser man i annonser om utbytta
växellådor och motorer och allt möjligt. Vad är vanliga fel och vad går på garanti?
3. Hur allvarligt är det
att få kärringstopp? Jag har läst om såna
som får bogsera bilen. Kärringstopp lär man ju få, särskilt i början och man vill ju inte att det ska bli dyrt. Finns det något man kan göra i motorn så
att
den går att stänga av kall?
4. Är det generellt sett dyrare att reparera wankel än en vanlig motor?
5. Fixar gemene verkstad att reparera wankel? Jag är
osäker på om vi har någon
wankelreparatör i Jönköping. Att lämna in den till märkesverkstad är ju hiskeligt dyrt, vad man än ska göra.
6. Går det att
köra på vanlig blyfri 95 utan problem?
7. Är det en bra
vinterbil? Har den bra rostskydd?
8. Ska man välja Mazdas egna försäkring? Är den att
rekommendera eller ska man bara ta den billigaste man hittar?
9. Jag tycker det är svårt att få
en överblick över priserna på Rx-8. Samma modeller med
samma miltal kan ha helt olika priser även om båda har ratten på samma sida. Jag blir inte klok på detta, och även lite orolig då man
misstänker att vissa kan
vara importerade och tidigare krockade eller vad som helst.
Dom jag har tittat lite på är den här:
funderar på Rx-8. Jag ägde en Rx-7 -85 för ett antal år sen och hade saknat Wankeln under många år
när jag köpte min Rx-8 årsmodell 2004 (riktigt tidigt byggd i nov 2003) för 2 år sen. Den har gått
9000 mil och går som en klocka. Startar perfekt både kall
och varm och drar på riktigt bra. Den hade bara haft en ägare före mig och han påstod sig inte ha vinterkört den i princip alls (men jag
fick med vinterdäck
som inte var oanvända). Han hade inte haft ett enda fel på den och det har inte jag heller seb jag köpte den. Jag lämnade bilen på rostskyddsbehandling när jag köpte
den och
enligt verkstaden så hittade de ingen rost. Men jag tror att det kan vara en bra investering att rostskydda den. Tittade på några bilar innan denna och
någon av dem hade rost på trösklar och
baklucka. Värt att kolla noga före köp. Likaså mycket noga att motorn startar lätt, både kall OCH varm och att den inte
ryker vid start (vid start i kallt väder kan det ånga lite kondens i början).
All service skall vara gjord förstås (och allra bäst om oljan är bytt tätare än
kraven från fabriken). Jag kör den på 98 oktan och blandar i ett par dl 2-taktsolja per tank i bensinen för det
mesta, säjs vara bra, speciellt om man kör
hårt. Jag har också bytt tändspolar till Black Halo racing då originalen påstås kunna haverera efter hand med risk för motorskada. Jag har min försäkrad
via
Trygg-Hansa för rimliga (?) 6000/år för helförsäkring. Tror Mazdas försäkring är dyrare. Har aldrig haft några problem med Trygg-Hansa. Wankeln kräver ju generellt
väldigt lite service, mest
olje- och tändstiftsbyten, vilket vilken verkstad som helst borde klara - det måste dock vara speciella tändstift. Större
reparationer och mek med själva motorn klarar INTE vilken verkstad som
helst - o knappt ens Mazdas egna. Det kan väl vara ett problem om något allvarligt
skulle hända - det finns inte kunniga verkstäder överallt i landet. En totalrenovering av motorn går väl på
åtminstone 40-45 000:- om man lämnar in den?? Det
som är viktigt också är att man ABSOLUT INTE får pressa motorn när den är kall - måste få värmas upp ordentligt innan man gasar på hårt eller
varvar över 4000
varv och det räcker inte med att tempmätaren i bilen visar att den är varm - behöver värmas ca 10-15 min körning till, beroende på temperatur ute. Jag brukar sen
successivt öka
varven och vänta tills jag är säker på att den är riktigt varm innan jag varvar max. Kärringstopp skall man undvika precis efter att man startat
bilen - den kan bli dränkt då och vara svår att
starta. Har dock själv aldrig råkat ut för detta. Priserna varierar nog beroende väldigt mycket på skicket på
bilen - de tidiga börjar ju bli lite till åren komna vid det här laget. Men jag skulle
nog vilja påstå att Rx-8 är en av de absolut mest prisvärda och
roligaste sportbilarna på marknaden - om man hittar ett ex i fint skick till hyfsat pris och inte är ute efter extrema effekter. Men
det är ju väldig fördel
att veta lite om Wankeln och hur man ska sköta den.
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9