coilovers och hjulmuttrar
|
Lowsnuff |
Publicerat 14-05-2013 10:13
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
halloj!
två frågor!
1: Jag behöver nya hjulmuttrar.
ska jag ha m12 1.25?
kommer dessa att få plats?
http://www.hqlights.se/hjulmuttrar.html/hjulmuttrer-rays-m12-x-
1-25-35-mm-60-aluminium-svarta-20st-inkl-adapter.html
eller är 24 i diameter för brett för
att funka?
synpunkter på hjulmuttrar i aluminium?
(mina fälgar är 18"arna som sitter på 40th
aniversary)
2: Jag har satt dit coilovers från
k-sport.
och bak kan jag inte sänka så mycket som jag hade velat.
gängerna går i botten på dämparen bak och jag ser fortfarande in
ovanför däcket.
vad
är nästa steg? ska man spänna åt brickorna för fjädern så att den blir ihoptryckt?
eller måste jag montera bort dem och göra dämparen mjukare, med den långa
insektsnyckeln
som följde med, så att den sjunker lite av bilens vikt?
tackar ödmjukast för svar!
//Dennis
Dennis
Linköping
|
|
|
|
Lowsnuff |
Publicerat 14-05-2013 10:29
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
följdfråga.
Jag
funderar på att köpa spacers också. är det bara att
köpa öppna ganska korta muttrar till dem då? eller ska man köpa spacers med långa bultar så man byter dem med? (sånna som går genom alltihop)
och ni som har
sänkt bilen och har spacers. vilken storlek fungera för er och var köpte ni dem?
många frågor nu
//Dennis
Dennis
Linköping
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 14-05-2013 14:06
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
för att få bilen ännu lägre får du kapa
fjädern eller köpa kortare
fjädrar. Om du har nymonterat kan du låta de vara ett tag, dom brukar gå ihop sig lite med tiden.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 14-05-2013 16:55
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Hur justerar du höjden? Gärna
bild.
Jspec har bra spacers, rätt dim på hjulmuttern men om de passar mot fälgen vet man inte, troligtvis oem fälgar har rätt stora hål.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 14-05-2013 17:48
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Om man ska köpa coilovers vilka skulle ni som kan rekommendera?
Då vill jag alltså ha nåt som är bättre än original, inte bara för syns
skull.
Öhlins?! Eller finns det billigare som är riktigt bra?
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 14-05-2013 19:15
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Finns alla de sorter.
Först vad ska du ha bilen till? Vad är viktigt för dig? Vad kan du Max tänka dig lägga?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 14-05-2013 23:04
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Mest daglig körning på allmän väg. Men vill även komma ut på bana såsmåningom och tänkte successivt anpassa bilen men framförallt få en
ännu skönare
körupplevelse till vardags!
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|
|
Lowsnuff |
Publicerat 14-05-2013 23:20
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
Kommer bild
imorgon, har inge just nu. Men, delen man fäster i nederkant är ju gängad på insidan och resten av dämparen är ju skruvad ner i denna delen. På det sättet sänker/höjer
man
alltså bilen, genom att skruva i mer eller mindre i fästet där nere på dämparen. Allt är nu skruvat i botten på det fästet.
Dennis
Linköping
|
|
|
|
Lowsnuff |
Publicerat 14-05-2013 23:35
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
Update:
Sökte runt lite och hamnade på ksport's supportsida. För oss
som inte har justerbar höjd med hjälp av "damperbody". Ska skruva dämparen i botten som jag gjort och sen
justera höjden genom att lossapå/skruva åt
brickorna till fjädern så att dämparen sjunker ihop eller pressas ut. Min är ganska utpressad av fjädern nu så jag ska släppa på fjäderbrickorna och se
vad som
händer!
Redigerat av Lowsnuff den 14-05-2013 23:36
Dennis
Linköping
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-05-2013 06:52
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Ja det är så du ska göra, så ställer du din CW. Det rekommenderas inte att latja runt utan att göra CW samtidigt, iaf inte om du inte vill ha en trafikfarlig
bil.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-05-2013 06:57
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
VRW skrev:
Mest daglig körning
på allmän väg. Men vill även komma ut på bana såsmåningom och tänkte successivt anpassa
bilen men framförallt få en ännu skönare körupplevelse till vardags!
Låter som du ska undvika rena racedämpare och istället gå på nått i stil med Öhlins Road 'N Track så att
säga.
KW V3, Bilstein PSS9,
Öhlin m.fl.
Har en uppsättning KW V3 extra hemma "på hyllan" *wink*
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-05-2013 08:00
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Om vi
bortser ifrån racedämpare (Det är en helt annan femma och inget som efterfrågas här) Så är den stora skillnaden mellan
billiga dämpare och dyra dämpare att de dyra dämparna både har bättre
komfort OCH bättre väghållning.
Ja precis, det är alltså bekvämare
att åka tex Öhlins RNT till vardags än vad OEM dämparna är trots att de är väldigt mer kompetenta när det
svänger än OEM.
Det handlar om dyra
finjusterande ventiler m.m. inuti dämparna, dessutom brukar kvaliten vara några snäpp upp, finare material, lättare m.m.
Måste ju också lägga upp
en
bild på några racedämpare till RX-8an jag har hemma, dessa är inget för gatbilen. Special special som inte finns att köpa i nån webshop
[img]http://rejsa.nu/im/user/14821/2013-03-
17-11-46-04_image.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av fastlane den 15-05-2013 08:06
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 15-05-2013 12:15
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Det var inte meningen att kapa
tråden.
Men varför är racedämparna inget för gatbruk? Ursäkta min okunnighet.
Vad kostar dina extra KW V3?
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-05-2013 12:28
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Vore kanske bra
om
moderatorn bryter ut detta till en egen tråd, det kan väl vara trevligt med en lärotråd om dämpare.
Det finns flera skillnader, dels behöver man inte ta hänsyn
till gatgrejer som oljud,
korrosionsresistens.
En gatdämpare skall klara av att leva hyffsat i regn och rusk (iaf det dyrare gatdämparna), kunna leva
ett långt liv utan ständiga renoveringar (de dyra fina ventilerna
tex behöver kalibreras, servas och kanske bytas).
Sen blir en riktig competition
dämpare farlig på allmän väg, Fjäderkonstanter och dämparkurvor är satta för släta (eller hyffsat släta)
asfaltsbanor. Gatdämpare är en kompromiss givetvis, om
du vill ha något mellanting skulle jag kolla på gatdämpare utprovade på Nürburgring som är som en landsväg eg.
En TTA bil funkar lika
dåligt till att
pendla med som en Nissan Micra funkar på finalen på Mantorp. - Enkelt förklarat.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lowsnuff |
Publicerat 15-05-2013 15:42
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
fastlane skrev:
Ja det är så du ska göra, så ställer du din CW. Det
rekommenderas inte att latja runt utan att göra CW samtidigt, iaf inte om du inte
vill ha en trafikfarlig bil.
CW= counter weight?
vad menar du emd latja runt? köra hårt
alltså?
jag förstår dig inte riktigt.
först ska jag ställa om höjden med hjälp av CW?
och hur vet jag att det är bra?
ska jag bara göra så att bilen är så låg som jag vill ha den?
ang kapning av tråd. inga problem kör bara
Dennis
Linköping
|
|
|
|
Lowsnuff |
Publicerat 15-05-2013 15:44
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
ps, skryt då
fastlane
men det ska man få göra!!
mycket nice! ser
feta ut!
.ds
Dennis
Linköping
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-05-2013 17:07
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Snarare justera inspänning och höjd utan att kolla
corner weight.
Krävs rätt lite för att ändra balansen i
bilen, du flyttar runt tyngdpunkten. Med en tokig CW kan bilen växla inkonsekvent mellan över/understyrning. Bromsarna kan även börja
ta olika bra (eg. Är det
däckstrycket mot backen men det är lättare att förklara det genom att bromsarna tar olika) dvs låser upp snabbare på ett hjul eller axel.
Har publicerat här
tidigare
hur man justerar CW i nån tråd.
Ja jag kunde inte låta bli, fina grejer. Ihopsatta enl. Framräknad setup och med anpassade dämp. Kurvor. Ca 3
månaders leveranstid.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 15-05-2013 18:04
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Går inte splitta trådar. Ni får starta en ny, kopiera er text här och klistra in den i ny. Sedan raderar jag offtopicinläggen.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Lowsnuff |
Publicerat 15-05-2013 20:34
|
Användare
Inlägg: 104
Registrerad: 20.08.12
|
Corner weight står det
såklart för! Är det mjukare på ena sidan så blir ju alltså cw helt galet, och därmed beter
sig såklart bilen och bromsar tokigt.
Enda sättet att kolla cw är alltså att se till så det är
likadant inställt på båda sidorna och sen känna sig fram
när man kör? Eller kan de mäta det på nåt vis när de gör hjulinställningen t.ex. ?
Dennis
Linköping
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-05-2013 21:08
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Klipper från en annan äldre tråd:
"Alla har olika smak osv... en del tycker jag kör för aggressiva hjulvinklar
men mitt däcksslitage skvallrar om nått annat (läs
korrekt inställning iaf för min körstil).
Efter dämparna är monterade börja med att justera in ride
(mät höjd på dämpare och sen från skärmkanter till backen) här finns två olika skolor en
som är håll länkarmarna så raka som möjligt (inte toklågt) och så lågt
det bara går (slammed och låg rollcentrum). jag kör mitt i mellan men mer åt toklågt hållet (kan inte sänka den så mkt mer bak
på mina KW dämpare) detta är
dock resultatet av hörnvägningen för min del.
Sen väger du in bilen på fyrhjulsvågar så du får en bra balans på diagonalerna, fram kontra bak och höger kontra
vänster med dig i bilen och halv tank. jag har fått till 49,5% bak 50,5% fram och nära 50-50 på digonalen och hö-vä. om din rx-8a är rak i karossen skall din
ride bli lika runt om (mätt från skärm
till mark) dock är hörnvägningen viktigare än att riden är exakt samma runt om (om du måste välja). OBS OBS OBS!!! glöm
inte att släppa krängarna innan du börjar justera höjd på dämparna! OBS OBS
OBS!! du vill INTE ha förspänning på krängarna. krängarna skall dras åt när ni är
klara när alla fyra hjul står på backen inte när den hänger i luften. sen när bilen står på alla fyra ska krängarna
sitta löst (du ska kunna jucka på dem och
de ska inte sitta i spänn).
Kan inte nog påpeka detta med krängarna för annars är hörnvägningen helt åt skogen sen när du kör.
Efter du är
klar
med ride & hörnvägning går du på hjulvinklarna.
Jag kör -2,5 grader statisk camber fram och -3,5 grader statisk camber bak. (anledningen till varför jag
inte kör mer fram beror på
att jag inte kan få mer med original länkar) sen kör jag max caster fram tror det är 9 grader. detta ger massor med mysig dynamisk
camber (ni kan testmäta dynamiska cambern med normalt fullt
rattutslag).
Toe kör jag 2mm ut fram och 2mm in bak.
Hjulvinklarna har jag provat mig
fram till under 3 år och det funkar för mig med jämt fint slitage på däcken och det är viktigast.
mäta däck temp på ytter mitten och inner ger också en bild om
hjulinställningen är vettig.
Sen för att avliva en myt så är det toe som käkar mest däck inte camber (så länge den inte är
extrem säg -6 grader
camber)
Så ta mina hjulinställningar med en nypa salt, det funkar för mig men kanske inte dig."
"Glömde tillägga att du måste rulla bilen lite
i mellan
vägningen för att få ur inspänningar i bussningar m.m.
alltså väg, skruva, väg, rulla, väg, skruva osv."
"Ett tillägg
ytterligare till hörnvägningen, kontrollera så att det
är samma tryck i däcken runt om innan ni börjar...
Ja jag vet hörnvägning & hjulinställning
är tidskrävande och jobbigt men ger så mkt tillbaka.
Jag hade inte väntat med detta
utan bitit i äpplet och gjort det direkt. en bil med knepig hörnvikt
blir bråkig att köra och bromsar olika i olika kurvor, växlar inkonsekvent mellan över och under styrning m.m. inte alls kul med
andra ord.
Finns
företag som hjälper dig med detta, kolla på rejsa de finns flera som kan hjälpa dig med detta."
EDIT: Hjulinställningarna kommer från trackday setup,
är det
ren gata med lite eller ingen bankörning går det alldeles utmärkt att köra 0 i toe och camber, 7 grader caster. lite, lite camber kan man lägga på nån
grad eller så.
[img]
http://img38.imageshack.us/img38/9501/p1010196f.jpg[/img]
Redigerat av fastlane den 15-05-2013 21:14
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|