May 16 2024 00:31:04
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
coilovers och hjulmuttrar
Lowsnuff
halloj!

två frågor!
1: Jag behöver nya hjulmuttrar.
ska jag ha m12 1.25?
kommer dessa att få plats?



http://www.hqlights.se/hjulmuttrar.html/hjulmuttrer-rays-m12-x-

1-25-35-mm-60-aluminium-svarta-20st-inkl-adapter.html
eller är 24 i diameter för brett för

att funka?
synpunkter på hjulmuttrar i aluminium?
(mina fälgar är 18"arna som sitter på 40th

aniversary)

2: Jag har satt dit coilovers från

k-sport.
och bak kan jag inte sänka så mycket som jag hade velat.
gängerna går i botten på dämparen bak och jag ser fortfarande in

ovanför däcket.
vad

är nästa steg? ska man spänna åt brickorna för fjädern så att den blir ihoptryckt?
eller måste jag montera bort dem och göra dämparen mjukare, med den långa

insektsnyckeln

som följde med, så att den sjunker lite av bilens vikt?

tackar ödmjukast för svar!
//Dennis
Dennis
Linköping
 
Lowsnuff
följdfråga.
Jag

funderar på att köpa spacers också. är det bara att

köpa öppna ganska korta muttrar till dem då? eller ska man köpa spacers med långa bultar så man byter dem med? (sånna som går genom alltihop)



och ni som har

sänkt bilen och har spacers. vilken storlek fungera för er och var köpte ni dem?
många frågor nu Pfft
//Dennis
Dennis
Linköping
 
Chefen
för att få bilen ännu lägre får du kapa

fjädern eller köpa kortare

fjädrar. Om du har nymonterat kan du låta de vara ett tag, dom brukar gå ihop sig lite med tiden.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
fastlane
Hur justerar du höjden? Gärna

bild.



Jspec har bra spacers, rätt dim på hjulmuttern men om de passar mot fälgen vet man inte, troligtvis oem fälgar har rätt stora hål.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
VRW
Om man ska köpa coilovers vilka skulle ni som kan rekommendera?

Då vill jag alltså ha nåt som är bättre än original, inte bara för syns

skull.
Öhlins?! Eller finns det billigare som är riktigt bra?

V R Wallenius

Fd ägare Sad till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
 
fastlane
Finns alla de sorter.

Först vad ska du ha bilen till? Vad är viktigt för dig? Vad kan du Max tänka dig lägga?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
VRW
Mest daglig körning på allmän väg. Men vill även komma ut på bana såsmåningom och tänkte successivt anpassa bilen men framförallt få en

ännu skönare

körupplevelse till vardags!
V R Wallenius

Fd ägare Sad till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
 
Lowsnuff
Kommer bild

imorgon, har inge just nu. Men, delen man fäster i nederkant är ju gängad på insidan och resten av dämparen är ju skruvad ner i denna delen. På det sättet sänker/höjer

man

alltså bilen, genom att skruva i mer eller mindre i fästet där nere på dämparen. Allt är nu skruvat i botten på det fästet.
Dennis
Linköping
 
Lowsnuff
Update:
Sökte runt lite och hamnade på ksport's supportsida. För oss

som inte har justerbar höjd med hjälp av "damperbody". Ska skruva dämparen i botten som jag gjort och sen

justera höjden genom att lossapå/skruva åt

brickorna till fjädern så att dämparen sjunker ihop eller pressas ut. Min är ganska utpressad av fjädern nu så jag ska släppa på fjäderbrickorna och se

vad som

händer!
Redigerat av Lowsnuff den 14-05-2013 23:36
Dennis
Linköping
 
fastlane
Ja det är så du ska göra, så ställer du din CW. Det rekommenderas inte att latja runt utan att göra CW samtidigt, iaf inte om du inte vill ha en trafikfarlig

bil.


Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
VRW skrev:
Mest daglig körning

på allmän väg. Men vill även komma ut på bana såsmåningom och tänkte successivt anpassa

bilen men framförallt få en ännu skönare körupplevelse till vardags!



Låter som du ska undvika rena racedämpare och istället gå på nått i stil med Öhlins Road 'N Track så att

säga.

KW V3, Bilstein PSS9,

Öhlin m.fl.

Har en uppsättning KW V3 extra hemma "på hyllan" *wink*
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
Om vi

bortser ifrån racedämpare (Det är en helt annan femma och inget som efterfrågas här) Så är den stora skillnaden mellan

billiga dämpare och dyra dämpare att de dyra dämparna både har bättre

komfort OCH bättre väghållning.


Ja precis, det är alltså bekvämare

att åka tex Öhlins RNT till vardags än vad OEM dämparna är trots att de är väldigt mer kompetenta när det

svänger än OEM.

Det handlar om dyra

finjusterande ventiler m.m. inuti dämparna, dessutom brukar kvaliten vara några snäpp upp, finare material, lättare m.m.

Måste ju också lägga upp

en

bild på några racedämpare till RX-8an jag har hemma, dessa är inget för gatbilen. Special special som inte finns att köpa i nån webshop Pfft Smile



[img]http://rejsa.nu/im/user/14821/2013-03-

17-11-46-04_image.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av fastlane den 15-05-2013 08:06
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
VRW
Det var inte meningen att kapa

tråden.
Men varför är racedämparna inget för gatbruk? Ursäkta min okunnighet.



Vad kostar dina extra KW V3?
V R Wallenius

Fd ägare Sad till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
 
fastlane
Vore kanske bra

om

moderatorn bryter ut detta till en egen tråd, det kan väl vara trevligt med en lärotråd om dämpare.

Det finns flera skillnader, dels behöver man inte ta hänsyn

till gatgrejer som oljud,

korrosionsresistens.

En gatdämpare skall klara av att leva hyffsat i regn och rusk (iaf det dyrare gatdämparna), kunna leva

ett långt liv utan ständiga renoveringar (de dyra fina ventilerna

tex behöver kalibreras, servas och kanske bytas).

Sen blir en riktig competition

dämpare farlig på allmän väg, Fjäderkonstanter och dämparkurvor är satta för släta (eller hyffsat släta)

asfaltsbanor. Gatdämpare är en kompromiss givetvis, om

du vill ha något mellanting skulle jag kolla på gatdämpare utprovade på Nürburgring som är som en landsväg eg.

En TTA bil funkar lika

dåligt till att

pendla med som en Nissan Micra funkar på finalen på Mantorp. - Enkelt förklarat.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Lowsnuff


fastlane skrev:
Ja det är så du ska göra, så ställer du din CW. Det

rekommenderas inte att latja runt utan att göra CW samtidigt, iaf inte om du inte

vill ha en trafikfarlig bil.



CW= counter weight?
vad menar du emd latja runt? köra hårt

alltså?
jag förstår dig inte riktigt.



först ska jag ställa om höjden med hjälp av CW?
och hur vet jag att det är bra?
ska jag bara göra så att bilen är så låg som jag vill ha den?






ang kapning av tråd. inga problem Smile kör bara
Dennis
Linköping
 
Lowsnuff
ps, skryt då

fastlane Wink
men det ska man få göra!!
mycket nice! ser

feta ut!
.ds
Dennis
Linköping
 
fastlane
Snarare justera inspänning och höjd utan att kolla

corner weight.

Krävs rätt lite för att ändra balansen i

bilen, du flyttar runt tyngdpunkten. Med en tokig CW kan bilen växla inkonsekvent mellan över/understyrning. Bromsarna kan även börja

ta olika bra (eg. Är det

däckstrycket mot backen men det är lättare att förklara det genom att bromsarna tar olika) dvs låser upp snabbare på ett hjul eller axel.

Har publicerat här

tidigare

hur man justerar CW i nån tråd.

Ja jag kunde inte låta bli, fina grejer. Ihopsatta enl. Framräknad setup och med anpassade dämp. Kurvor. Ca 3

månaders leveranstid.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Combat
Går inte splitta trådar. Ni får starta en ny, kopiera er text här och klistra in den i ny. Sedan raderar jag offtopicinläggen.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Lowsnuff
Corner weight står det

såklart för! Är det mjukare på ena sidan så blir ju alltså cw helt galet, och därmed beter

sig såklart bilen och bromsar tokigt.

Enda sättet att kolla cw är alltså att se till så det är

likadant inställt på båda sidorna och sen känna sig fram

när man kör? Eller kan de mäta det på nåt vis när de gör hjulinställningen t.ex. ?


Dennis
Linköping
 
fastlane
Klipper från en annan äldre tråd:

"Alla har olika smak osv... en del tycker jag kör för aggressiva hjulvinklar

men mitt däcksslitage skvallrar om nått annat (läs

korrekt inställning iaf för min körstil).

Efter dämparna är monterade börja med att justera in ride

(mät höjd på dämpare och sen från skärmkanter till backen) här finns två olika skolor en

som är håll länkarmarna så raka som möjligt (inte toklågt) och så lågt

det bara går (slammed och låg rollcentrum). jag kör mitt i mellan men mer åt toklågt hållet (kan inte sänka den så mkt mer bak

på mina KW dämpare) detta är

dock resultatet av hörnvägningen för min del.

Sen väger du in bilen på fyrhjulsvågar så du får en bra balans på diagonalerna, fram kontra bak och höger kontra



vänster med dig i bilen och halv tank. jag har fått till 49,5% bak 50,5% fram och nära 50-50 på digonalen och hö-vä. om din rx-8a är rak i karossen skall din

ride bli lika runt om (mätt från skärm

till mark) dock är hörnvägningen viktigare än att riden är exakt samma runt om (om du måste välja). OBS OBS OBS!!! glöm

inte att släppa krängarna innan du börjar justera höjd på dämparna! OBS OBS

OBS!! du vill INTE ha förspänning på krängarna. krängarna skall dras åt när ni är

klara när alla fyra hjul står på backen inte när den hänger i luften. sen när bilen står på alla fyra ska krängarna

sitta löst (du ska kunna jucka på dem och

de ska inte sitta i spänn).

Kan inte nog påpeka detta med krängarna för annars är hörnvägningen helt åt skogen sen när du kör.

Efter du är

klar

med ride & hörnvägning går du på hjulvinklarna.

Jag kör -2,5 grader statisk camber fram och -3,5 grader statisk camber bak. (anledningen till varför jag

inte kör mer fram beror på

att jag inte kan få mer med original länkar) sen kör jag max caster fram tror det är 9 grader. detta ger massor med mysig dynamisk

camber (ni kan testmäta dynamiska cambern med normalt fullt

rattutslag).

Toe kör jag 2mm ut fram och 2mm in bak.

Hjulvinklarna har jag provat mig

fram till under 3 år och det funkar för mig med jämt fint slitage på däcken och det är viktigast.

mäta däck temp på ytter mitten och inner ger också en bild om

hjulinställningen är vettig.

Sen för att avliva en myt så är det toe som käkar mest däck inte camber (så länge den inte är

extrem säg -6 grader

camber)

Så ta mina hjulinställningar med en nypa salt, det funkar för mig men kanske inte dig."

"Glömde tillägga att du måste rulla bilen lite

i mellan

vägningen för att få ur inspänningar i bussningar m.m.

alltså väg, skruva, väg, rulla, väg, skruva osv."

"Ett tillägg

ytterligare till hörnvägningen, kontrollera så att det

är samma tryck i däcken runt om innan ni börjar...

Ja jag vet hörnvägning & hjulinställning

är tidskrävande och jobbigt men ger så mkt tillbaka.

Jag hade inte väntat med detta

utan bitit i äpplet och gjort det direkt. en bil med knepig hörnvikt

blir bråkig att köra och bromsar olika i olika kurvor, växlar inkonsekvent mellan över och under styrning m.m. inte alls kul med

andra ord.

Finns

företag som hjälper dig med detta, kolla på rejsa de finns flera som kan hjälpa dig med detta."


EDIT: Hjulinställningarna kommer från trackday setup,

är det

ren gata med lite eller ingen bankörning går det alldeles utmärkt att köra 0 i toe och camber, 7 grader caster. lite, lite camber kan man lägga på nån

grad eller så.

[img]

http://img38.imageshack.us/img38/9501/p1010196f.jpg[/img]
Redigerat av fastlane den 15-05-2013 21:14
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.37 sekunder - 231 Förfrågningar 19,006,451 unika besök