May 04 2024 00:12:18
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Första bankörningen - en besvikelse
Christian
Var till Alastaro igår och skulle köra ha

en ban dag tillsammans med nästan 40 andra ålänningar. Vädret var absolut perfekt och alla

var taggade.

Men besvikelsen kom ganska snabbt. Jag hann 3 varv runt och sen tappade motorn kraft.

100-200 meter senare så stannade den. Tog ur nyckeln

och satte i den igen, startade normalt men jag har absolut inget ingen kraft över 6000rpm.
Haltade av banan och när jag kom mot depån igen

så tryckte jag

på och nu fanns det kraft igen, men det kändes som jag saknades 50 hästar.
Lät bilen svalna och var sen ut på vanlig vägen en 30 min och körde. Nollade ECUn när

jag kom tillbaka

och bilen går som ett skott igen.

Men har nån någon idé vad som kan ha hänt?
Bör påpekas, jag glömde ta bort anti-sladden (var för

ivrig Smile), när det hände.
Redigerat av Christian den 20-04-2008 18:20
 
Lennart
Ecn;n

kopplar ner till säkerhetdrift = c:a 50% kraft kvar för att ta dig till verkstad. Anti-spinn måste kopplas bort, bromsarna tar stryk eftersom de

sköter regleringen av hjulspinnet. Ta bort plastkåpa

över motor för bättre ventilation = kallare motor = mer kraft.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Christian
så det var alltså för att jag inte tog bort antispinnen?
 
Lennart
Kör man HÅRT på

bana måste A-S kopplas bort. ABS;en finns kvar. Öppna

allt du kan för att kyla moroten och speciellt höger sida med insug och avgas.
Kör hårt,livet är kort. Grin
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
iZE


Christian skrev:
så det var alltså för att jag inte tog bort antispinnen?


Nej du kan köra med antispin på

utan att det ställer till

problem vid bankörning. Jag har själv kört ett par bandagar med antispinn (precis när jag började med bankörning och ville vara på den säkra sidan) Jag hade inga

problem

alls med motorn även om jag körde med antispin på. Givetvis ströps motorn några sekunder när jag gick på för hårt i en kurva men annars var det inga

problem.

Jag tror det som hänt är någon

form av värmeproblem (vilket är ganska självklart med tanke på att det är en bandag).

Jag har precis kört

en bandag nu på Sturup Raceway den 19e. Det var riktigt varmt och soligt väder och

vi körde i pass på 15 minuter. Under den tiden så fick jag inga problem alls

med min råtta, trots att jag hade min motorkåpa kvar på plats och allt.

Slutsats: Du ska inte ha de problemen som

du fick alls. Jag tror där kan vara

något som är lite galet men jag vågar inte chansa alls på vad det skulle kunna vara.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Christian
Hmm. Hur går man vidare nu då. Datorn kommer ju

inte visa något på

verkstaden iom att jag nollade ECUn.

Finns det några andra orsaker till att motorn skulle bli strypt till 6000rpm?
 
Lennart
Koppla bort A-S eller kör så sakta att A-S inte ingriper. Enkelt eller ??Cool
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
iZE
Du kan ju alltid

fråga verkstaden. Nollställningen av ECUn kanske inte

tog bort allt minne. Hur nollställde du den? Bara drog batteriet eller tog du och dansade på bromspedalen?

Det kan vara viktigt att säga

till en

tekniker som i så fall vet vilken typ av information som blivit borttagen. Det kan ju som sagt kanske ligga kvar någon logg.

Fick du någon Check Engine lampa

som tändes när du blev

strypt till 6000 rpm?

Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
iZE
Lennart skrev:
Koppla bort A-S eller kör så sakta att A-S inte ingriper. Enkelt eller ??

Cool


Jag har kört flera gånger utan

problem med A-S på. Om A-S bara går in då och då ska det väl inte sätta ECUn i feltillstånd?

Christian: Hur mycket hann A-S systemen gå igång

på de

första varven du körde? Blev motorn seg som sirap hela tiden i kurvorna eller höll du dig inom gränsen för vad greppet klarade?
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Christian
Lennart skrev:Koppla bort A-S eller kör så sakta att A-S inte

ingriper. Enkelt eller ??Cool

Yep Grin

iZE skrev:Fick du någon Check Engine lampa som

tändes när du blev strypt till 6000 rpm?


Nix det fick jag inte

iZE skrev:Christian: Hur mycket hann A-S systemen gå igång på de första varven du körde? Blev motorn

seg

som sirap hela tiden i kurvorna eller höll du dig inom gränsen för vad greppet klarade?


Den fick nog känna att den levde. I ärlighetens namn märkte jag

inte direkt av att jag

hade den påslagen.
Jag kom på start och målrakan mot första kurvan då jag märkte att jag tappade ork. Kändes i princip som fuelcut.

Den dog motorn. Vred om nyckeln igen och den startade normalt

men hade då limit på 6k rpm
Redigerat av Christian den 21-04-2008 17:10
 
wankelmats
iZE skrev:
Lennart skrev:
Koppla bort A-S eller kör så sakta

att A-S inte ingriper.

Enkelt eller ??Cool


Om A-S bara går in då och då ska det väl inte sätta ECUn i feltillstånd?

Så sakta kör nog aldrig Lennart GrinGrin
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
iZE
Christian skrev:
Den fick

nog känna att den levde. I ärlighetens namn märkte jag

inte direkt av att jag hade den påslagen.
Jag kom på start och målrakan mot första kurvan då jag märkte att jag tappade ork. Kändes i

princip som fuelcut.

Den dog motorn. Vred om nyckeln igen och den startade normalt men hade då limit på 6k rpm


Väldigt märkligt. När A-S går in känns det rejält. Du förlorar

all

kraft precis som fuel cut. Det kan mycket väl vara precis det som hände, fast så brutalt att ECUn blev rädd och bestämde sig för att skydda sig själv mot

dig Wink

Jag har gått in på tok för

hårt i en kurva så att bilen understyrde som fan. Då började det smälla från hjulen när bromsarna gick in och

justerade. Ingen trevlig upplevelse men det räddade svängen.

Allt som allt så

tror jag min rekommendation blir samma som Lennarts. Stäng av A-S på nästa

bandag så bör det inte hända igen. Jag tror du hade extrem otur att den satte sig själv i felläget. Om det skulle hända

igen så blir det tyvärr att dra in den

till en återförsäljare så att den blir fixad. RX-8 är en banbil och ska klara det hur lätt som helst.

Slutligen en liten kommentar: Tryck en gång på

DSC

knappen för att stänga av A-S. Det stänger av både TC (Traction Control) och DSC (Dynamic Stability Control). Du har däremot en räddning att när det blir en

paniksituation (tvärbroms och snurr)

så går alla system igång och räddar dig. På så vis kan du alltid ta dig ur en extrem situation med fullbroms och styrning.

Om du håller inne DSC knappen i 7 sekunder så stängs även detta system av

och du får en drift ikon som tänds på din instrumentpanel. Nu kan du lätt starta en

drift med full inbromsning också för att flytta vikten frammåt. Du behöver dock inte göra detta för annat än

drifting och autocross. På en bandag räcker det

med ett enkelt tryck på DSC.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Christian
iZE skrev:
Slutligen en liten kommentar: Tryck

en gång på DSC knappen för att stänga av A-S. Det stänger av både TC (Traction Control) och DSC (Dynamic Stability Control). Du har

däremot en räddning att när

det blir en paniksituation (tvärbroms och snurr) så går alla system igång och räddar dig. På så vis kan du alltid ta dig ur en extrem situation med fullbroms och



styrning. Om du håller inne DSC knappen i 7 sekunder så stängs även detta system av och du får en drift ikon som tänds på din instrumentpanel. Nu kan du lätt

starta en drift med full inbromsning

också för att flytta vikten frammåt. Du behöver dock inte göra detta för annat än drifting och autocross. På en bandag

räcker det med ett enkelt tryck på DSC.


Tack för tipset, det

visste jag inte. Man lär sig något nytt alla dagar Smile
 
Lennart
Stäng av skiten!! Underbart är kort som någon sjöng, i vårt fall efter 7 sekunder.GrinGrinGrin
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
iZE
Lennart skrev:
Stäng av skiten!! Underbart är kort som någon

sjöng, i vårt fall efter 7

sekunder.GrinGrinGrin


Hehehe vi vet vilken inställning Lennart har till A-S i varje fall, om vi inte visste det tidigare.

Faktum kvarstår att med ett tryck kan du powerslida och drifta hur

mycket du vill.

De som kör ofta på bana på rx8club.com brukar ha riktlinjerna: track

1 tryck. Autocross 7 sekunder.

Sen om man kör som Lennart så måste man trycka i 7 sekunder bara

för att kunna köra till jobbet. Grin
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Christian
Vet inte riktigt om alla problem är ur världen. Jag vet inte heller om det är inbillning eller om det är bara det att det börjar bli varmare

ute, (äntligen), men jag tycker

bilen baktänder mycket mer. Speciellt om jag varvar upp när den står på tomgång och släpper ner den från ca 5k .. då hostar den

hela vägen ner.

Hur skulle motorn gå om man lyckats förstöra

ett tändstift?
 
fastlane
Att det smäller är ju wankelns signum Cool

Sätt på lite trim skall du få höra

på kulsprutsmatter

Wink

Här är ett klipp på min gamla CTR, smällde vid varje växling om man växlade vid rödmarkeringen. Det är en sak som jag saknar på min RX-8

http://video.goog...2421877300
Redigerat av fastlane den 25-04-2008 20:25
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
iZE
Christian skrev:
Vet inte riktigt om alla problem är ur

världen. Jag vet inte heller om det är

inbillning eller om det är bara det att det börjar bli varmare ute, (äntligen), men jag tycker bilen baktänder mycket mer. Speciellt om jag varvar upp när den




står på tomgång och släpper ner den från ca 5k .. då hostar den hela vägen ner.

Hur skulle motorn gå om man lyckats förstöra ett tändstift?





Du kanske borde ta och kontakta

en serviceverkstad och snacka med dem bara för att höra vad de har att säga om det här problemet.

Det är ju en viss

risk att man får tag i ett stolpskott på verkstaden, men det finns också

Mazda killar som kan hjälpa till.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Christian
Har redan pratat

med dem. Har riktigt bra killar här på holmen. Dom vet inte mycket om

wanklarna men det döljer dom inte heller utan försöker ta reda på och få hjälp från

finska eller svenska Mazda
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.36 sekunder - 191 Förfrågningar 18,980,417 unika besök