Första bankörningen - en besvikelse
|
Christian |
Publicerat 20-04-2008 11:56
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
Var till Alastaro igår och skulle köra ha
en ban dag tillsammans med nästan 40 andra ålänningar. Vädret var absolut perfekt och alla
var taggade.
Men besvikelsen kom ganska snabbt. Jag hann 3 varv runt och sen tappade motorn kraft.
100-200 meter senare så stannade den. Tog ur nyckeln
och satte i den igen, startade normalt men jag har absolut inget ingen kraft över 6000rpm.
Haltade av banan och när jag kom mot depån igen
så tryckte jag
på och nu fanns det kraft igen, men det kändes som jag saknades 50 hästar.
Lät bilen svalna och var sen ut på vanlig vägen en 30 min och körde. Nollade ECUn när
jag kom tillbaka
och bilen går som ett skott igen.
Men har nån någon idé vad som kan ha hänt?
Bör påpekas, jag glömde ta bort anti-sladden (var för
ivrig ), när det hände.
Redigerat av Christian den 20-04-2008 18:20
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 20-04-2008 15:55
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Ecn;n
kopplar ner till säkerhetdrift = c:a 50% kraft kvar för att ta dig till verkstad. Anti-spinn måste kopplas bort, bromsarna tar stryk eftersom de
sköter regleringen av hjulspinnet. Ta bort plastkåpa
över motor för bättre ventilation = kallare motor = mer kraft.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Christian |
Publicerat 20-04-2008 16:00
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
så det var alltså för att jag inte tog bort antispinnen? |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 20-04-2008 17:11
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Kör man HÅRT på
bana måste A-S kopplas bort. ABS;en finns kvar. Öppna
allt du kan för att kyla moroten och speciellt höger sida med insug och avgas.
Kör hårt,livet är kort.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 21-04-2008 10:54
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Christian skrev:
så det var alltså för att jag inte tog bort antispinnen?
Nej du kan köra med antispin på
utan att det ställer till
problem vid bankörning. Jag har själv kört ett par bandagar med antispinn (precis när jag började med bankörning och ville vara på den säkra sidan) Jag hade inga
problem
alls med motorn även om jag körde med antispin på. Givetvis ströps motorn några sekunder när jag gick på för hårt i en kurva men annars var det inga
problem.
Jag tror det som hänt är någon
form av värmeproblem (vilket är ganska självklart med tanke på att det är en bandag).
Jag har precis kört
en bandag nu på Sturup Raceway den 19e. Det var riktigt varmt och soligt väder och
vi körde i pass på 15 minuter. Under den tiden så fick jag inga problem alls
med min råtta, trots att jag hade min motorkåpa kvar på plats och allt.
Slutsats: Du ska inte ha de problemen som
du fick alls. Jag tror där kan vara
något som är lite galet men jag vågar inte chansa alls på vad det skulle kunna vara.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Christian |
Publicerat 21-04-2008 12:20
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
Hmm. Hur går man vidare nu då. Datorn kommer ju
inte visa något på
verkstaden iom att jag nollade ECUn.
Finns det några andra orsaker till att motorn skulle bli strypt till 6000rpm? |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 21-04-2008 15:38
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Koppla bort A-S eller kör så sakta att A-S inte ingriper. Enkelt eller ??
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 21-04-2008 16:44
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Du kan ju alltid
fråga verkstaden. Nollställningen av ECUn kanske inte
tog bort allt minne. Hur nollställde du den? Bara drog batteriet eller tog du och dansade på bromspedalen?
Det kan vara viktigt att säga
till en
tekniker som i så fall vet vilken typ av information som blivit borttagen. Det kan ju som sagt kanske ligga kvar någon logg.
Fick du någon Check Engine lampa
som tändes när du blev
strypt till 6000 rpm?
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 21-04-2008 16:47
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Lennart skrev:
Koppla bort A-S eller kör så sakta att A-S inte ingriper. Enkelt eller ??
Jag har kört flera gånger utan
problem med A-S på. Om A-S bara går in då och då ska det väl inte sätta ECUn i feltillstånd?
Christian: Hur mycket hann A-S systemen gå igång
på de
första varven du körde? Blev motorn seg som sirap hela tiden i kurvorna eller höll du dig inom gränsen för vad greppet klarade?
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Christian |
Publicerat 21-04-2008 17:06
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
Lennart skrev:Koppla bort A-S eller kör så sakta att A-S inte
ingriper. Enkelt eller ??
Yep
iZE skrev:Fick du någon Check Engine lampa som
tändes när du blev strypt till 6000 rpm?
Nix det fick jag inte
iZE skrev:Christian: Hur mycket hann A-S systemen gå igång på de första varven du körde? Blev motorn
seg
som sirap hela tiden i kurvorna eller höll du dig inom gränsen för vad greppet klarade?
Den fick nog känna att den levde. I ärlighetens namn märkte jag
inte direkt av att jag
hade den påslagen.
Jag kom på start och målrakan mot första kurvan då jag märkte att jag tappade ork. Kändes i princip som fuelcut.
Den dog motorn. Vred om nyckeln igen och den startade normalt
men hade då limit på 6k rpm
Redigerat av Christian den 21-04-2008 17:10
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 21-04-2008 17:31
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
iZE skrev:
Lennart skrev:
Koppla bort A-S eller kör så sakta
att A-S inte ingriper.
Enkelt eller ??
Om A-S bara går in då och då ska det väl inte sätta ECUn i feltillstånd?
Så sakta kör nog aldrig Lennart
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 21-04-2008 20:52
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Christian skrev:
Den fick
nog känna att den levde. I ärlighetens namn märkte jag
inte direkt av att jag hade den påslagen.
Jag kom på start och målrakan mot första kurvan då jag märkte att jag tappade ork. Kändes i
princip som fuelcut.
Den dog motorn. Vred om nyckeln igen och den startade normalt men hade då limit på 6k rpm
Väldigt märkligt. När A-S går in känns det rejält. Du förlorar
all
kraft precis som fuel cut. Det kan mycket väl vara precis det som hände, fast så brutalt att ECUn blev rädd och bestämde sig för att skydda sig själv mot
dig
Jag har gått in på tok för
hårt i en kurva så att bilen understyrde som fan. Då började det smälla från hjulen när bromsarna gick in och
justerade. Ingen trevlig upplevelse men det räddade svängen.
Allt som allt så
tror jag min rekommendation blir samma som Lennarts. Stäng av A-S på nästa
bandag så bör det inte hända igen. Jag tror du hade extrem otur att den satte sig själv i felläget. Om det skulle hända
igen så blir det tyvärr att dra in den
till en återförsäljare så att den blir fixad. RX-8 är en banbil och ska klara det hur lätt som helst.
Slutligen en liten kommentar: Tryck en gång på
DSC
knappen för att stänga av A-S. Det stänger av både TC (Traction Control) och DSC (Dynamic Stability Control). Du har däremot en räddning att när det blir en
paniksituation (tvärbroms och snurr)
så går alla system igång och räddar dig. På så vis kan du alltid ta dig ur en extrem situation med fullbroms och styrning.
Om du håller inne DSC knappen i 7 sekunder så stängs även detta system av
och du får en drift ikon som tänds på din instrumentpanel. Nu kan du lätt starta en
drift med full inbromsning också för att flytta vikten frammåt. Du behöver dock inte göra detta för annat än
drifting och autocross. På en bandag räcker det
med ett enkelt tryck på DSC.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Christian |
Publicerat 21-04-2008 21:47
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
iZE skrev:
Slutligen en liten kommentar: Tryck
en gång på DSC knappen för att stänga av A-S. Det stänger av både TC (Traction Control) och DSC (Dynamic Stability Control). Du har
däremot en räddning att när
det blir en paniksituation (tvärbroms och snurr) så går alla system igång och räddar dig. På så vis kan du alltid ta dig ur en extrem situation med fullbroms och
styrning. Om du håller inne DSC knappen i 7 sekunder så stängs även detta system av och du får en drift ikon som tänds på din instrumentpanel. Nu kan du lätt
starta en drift med full inbromsning
också för att flytta vikten frammåt. Du behöver dock inte göra detta för annat än drifting och autocross. På en bandag
räcker det med ett enkelt tryck på DSC.
Tack för tipset, det
visste jag inte. Man lär sig något nytt alla dagar |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 21-04-2008 22:43
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Stäng av skiten!! Underbart är kort som någon sjöng, i vårt fall efter 7 sekunder.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 22-04-2008 07:10
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Lennart skrev:
Stäng av skiten!! Underbart är kort som någon
sjöng, i vårt fall efter 7
sekunder.
Hehehe vi vet vilken inställning Lennart har till A-S i varje fall, om vi inte visste det tidigare.
Faktum kvarstår att med ett tryck kan du powerslida och drifta hur
mycket du vill.
De som kör ofta på bana på rx8club.com brukar ha riktlinjerna: track
1 tryck. Autocross 7 sekunder.
Sen om man kör som Lennart så måste man trycka i 7 sekunder bara
för att kunna köra till jobbet.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Christian |
Publicerat 25-04-2008 12:07
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
Vet inte riktigt om alla problem är ur världen. Jag vet inte heller om det är inbillning eller om det är bara det att det börjar bli varmare
ute, (äntligen), men jag tycker
bilen baktänder mycket mer. Speciellt om jag varvar upp när den står på tomgång och släpper ner den från ca 5k .. då hostar den
hela vägen ner.
Hur skulle motorn gå om man lyckats förstöra
ett tändstift? |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 25-04-2008 20:16
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Att det smäller är ju wankelns signum
Sätt på lite trim skall du få höra
på kulsprutsmatter
Här är ett klipp på min gamla CTR, smällde vid varje växling om man växlade vid rödmarkeringen. Det är en sak som jag saknar på min RX-8
http://video.goog...2421877300
Redigerat av fastlane den 25-04-2008 20:25
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 28-04-2008 08:36
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Christian skrev:
Vet inte riktigt om alla problem är ur
världen. Jag vet inte heller om det är
inbillning eller om det är bara det att det börjar bli varmare ute, (äntligen), men jag tycker bilen baktänder mycket mer. Speciellt om jag varvar upp när den
står på tomgång och släpper ner den från ca 5k .. då hostar den hela vägen ner.
Hur skulle motorn gå om man lyckats förstöra ett tändstift?
Du kanske borde ta och kontakta
en serviceverkstad och snacka med dem bara för att höra vad de har att säga om det här problemet.
Det är ju en viss
risk att man får tag i ett stolpskott på verkstaden, men det finns också
Mazda killar som kan hjälpa till.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Christian |
Publicerat 28-04-2008 21:05
|
Användare
Inlägg: 138
Registrerad: 01.01.70
|
Har redan pratat
med dem. Har riktigt bra killar här på holmen. Dom vet inte mycket om
wanklarna men det döljer dom inte heller utan försöker ta reda på och få hjälp från
finska eller svenska Mazda |
|
|