Felsökning
|
paros |
Publicerat 20-04-2008 21:45
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Har problem med
laddtrycket.
Inget laddtryck på växel 1-3. När jag kör på 4:an får jag laddtryck ibland. Hör att torbosarna börjar ladda precis som de ska även på låga växlar
och varv, men turbomätaren laddar bara upp mot 0.2
-0.4 för att sedan oftast gå ner til 0.
Jag har börjat felsöka vacumslangar och hittar 3 st
"nipplar" som inte har någon slang kopplade till sig, någon som vet vad de är till för?
Bifogar en bild som visar var "nipplarna" sitter
(ovanför första turbon).
De flesta slangarna verkar för övrigt vara bytta strax innan jag köpte bilen.
Jag har bytt
tillbaka till katalysator,
kan det ha någonting med problemet att göra?
paros bifogade följande bild:bild:
Redigerat av paros den 20-04-2008 21:54
|
|
|
|
paros |
Publicerat 21-04-2008 07:09
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Det bör även tilläggas att det verkar ha hänt något med oljetrycket. När bilen
är varm och går på tomgång ligger trycket
bara på 0,5.
Någon som vet vad det ska ligga på normalt?
Träffade "Wankel-Jönsson" igår. Han
tyckte jag skulle kolla turbinen på första turbon och vacum-systemet. Fick även
låna en oljetrycksgivare för att testa om det är den som gör att det visar fel
oljetryck.
Är det någon som har provtryckt vacumsystemet tidigare?
Pratade med en Audi-ägare som menade att
det gick att koppla på en stos på
istället för luftfiltret och skicka på tryckluft och man skulle då höra var det läckte (om det läcker). |
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 21-04-2008 07:53
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
Det går
säkert att felsöka och hitta ditt fel efter x antal timmar... problemet lär tyvärr
komma tillbaka någon annanstans. dina slangar e så gamla och har dessutom blivit så förstörda av all värme som är
där att de går sönder och läcker.
För att
få ordning på det berömda problemet är att du byter ut alla vacumslangar mot nya. Det brukar kallas för "hosejob".
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 21-04-2008 07:56
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Ditt låga oljetryck när den är varm beror säkert på att givaren är kass ( full med olje avlagringar/smuts
)
Att provtrycka systemet som Ådi killen sa
funkar inte så värst bra iom att du har en massa solenoider som är stängda och då lär du bara provtrycka halva
vakumsystemet. Plocka av övre insuget istället och kolla upp så att alla slangar
sitter där dom skall och är täta ( silicon slangar har en viss tendens att
hoppa av därför bör man inte andvända dessa utan kör istället på oljebeständig gummislang ).
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
paros |
Publicerat 21-04-2008 07:59
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Som jag tidigare skrev: "De flesta slangarna verkar för övrigt vara bytta strax innan jag köpte bilen."
Blåa
enligt bilden (mjuka och fina
vad jag har har sett). Ska jag i första hand ersätta de svarta original som fortfarande sitter kvar?
Jag pratade med en
bilmekaniker och han menade på att det inte är helt omöjligt att
katalysatorn är igensatt och det är det som gör att turbosarna orkar ladda. |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-04-2008 08:46
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
paros skrev:
Som
jag tidigare skrev: "De flesta slangarna verkar för övrigt vara bytta strax innan jag köpte bilen."
Blåa
enligt bilden (mjuka och fina vad jag
har har sett). Ska jag i första hand ersätta de svarta original som fortfarande sitter kvar?
Jag pratade med en bilmekaniker och han menade på att det
inte är helt omöjligt att katalysatorn är igensatt och det är det som gör att turbosarna orkar ladda.
Kolla så att vaccumklockorna på turbona rör
sig...
Katalysatorn tror jag inte
en sekund på!
Redigerat av Arvika den 21-04-2008 08:46
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
paros |
Publicerat 21-04-2008 08:52
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Hur hittar jag dom?
När menar du att dom ska röra sig? |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-04-2008 15:25
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
paros skrev:
Hur hittar jag dom?
När menar du att dom ska röra sig?
Har mailat
manualen till din MSN adress.
mvh Lars
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 21-04-2008 20:57
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Börja med att kolla över de
"yttre"
vakuumslangarna så att de är kopplade korrekt.
På bilden du har bifogat har du ju rör som saknar anslutna slangar.
http://www.davidg...edited.jpg
|
|
|
|
paros |
Publicerat 21-04-2008 21:05
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Hittade en slang med inre diameter 17mm som var dålig. Ska testa byta
denna.
Redigerat av paros den 21-04-2008 21:08
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 22-04-2008 08:43
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
kan det vara "pillsen" i slangarna på
vacumklockorna som är borta?
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
paros |
Publicerat 22-04-2008 09:13
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Vad menar du med "pillsen"?
Någon som har en foto på vacumklockorna?
Jag fick en
manual som visar tecknade bilder
och visar hur man felsöker, men det är svårt att hitta delarna i motorutrymmet utan riktiga foton |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 22-04-2008 18:44
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Vakuumklockorna heter
"actuator" i diagramet jag länkade till.
|
|
|