May 16 2024 12:58:59
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Felsökning
paros
Har problem med

laddtrycket.

Inget laddtryck på växel 1-3. När jag kör på 4:an får jag laddtryck ibland. Hör att torbosarna börjar ladda precis som de ska även på låga växlar

och varv, men turbomätaren laddar bara upp mot 0.2

-0.4 för att sedan oftast gå ner til 0.

Jag har börjat felsöka vacumslangar och hittar 3 st

"nipplar" som inte har någon slang kopplade till sig, någon som vet vad de är till för?


Bifogar en bild som visar var "nipplarna" sitter

(ovanför första turbon).

De flesta slangarna verkar för övrigt vara bytta strax innan jag köpte bilen.

Jag har bytt

tillbaka till katalysator,

kan det ha någonting med problemet att göra?
paros bifogade följande bild:bild:
rx7nipplar.jpg

Redigerat av paros den 20-04-2008 21:54
 
paros
Det bör även tilläggas att det verkar ha hänt något med oljetrycket. När bilen

är varm och går på tomgång ligger trycket

bara på 0,5.

Någon som vet vad det ska ligga på normalt?

Träffade "Wankel-Jönsson" igår. Han

tyckte jag skulle kolla turbinen på första turbon och vacum-systemet. Fick även

låna en oljetrycksgivare för att testa om det är den som gör att det visar fel

oljetryck.

Är det någon som har provtryckt vacumsystemet tidigare?
Pratade med en Audi-ägare som menade att

det gick att koppla på en stos på

istället för luftfiltret och skicka på tryckluft och man skulle då höra var det läckte (om det läcker).
 
Rofuz
Det går

säkert att felsöka och hitta ditt fel efter x antal timmar... problemet lär tyvärr

komma tillbaka någon annanstans. dina slangar e så gamla och har dessutom blivit så förstörda av all värme som är

där att de går sönder och läcker.
För att

få ordning på det berömda problemet är att du byter ut alla vacumslangar mot nya. Det brukar kallas för "hosejob".
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
 
Mr Wankeltrim
Ditt låga oljetryck när den är varm beror säkert på att givaren är kass ( full med olje avlagringar/smuts

)
Att provtrycka systemet som Ådi killen sa

funkar inte så värst bra iom att du har en massa solenoider som är stängda och då lär du bara provtrycka halva

vakumsystemet. Plocka av övre insuget istället och kolla upp så att alla slangar

sitter där dom skall och är täta ( silicon slangar har en viss tendens att

hoppa av därför bör man inte andvända dessa utan kör istället på oljebeständig gummislang ).



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
paros
Som jag tidigare skrev: "De flesta slangarna verkar för övrigt vara bytta strax innan jag köpte bilen."

Blåa

enligt bilden (mjuka och fina

vad jag har har sett). Ska jag i första hand ersätta de svarta original som fortfarande sitter kvar?

Jag pratade med en

bilmekaniker och han menade på att det inte är helt omöjligt att

katalysatorn är igensatt och det är det som gör att turbosarna orkar ladda.
 
Arvika
paros skrev:
Som

jag tidigare skrev: "De flesta slangarna verkar för övrigt vara bytta strax innan jag köpte bilen."

Blåa

enligt bilden (mjuka och fina vad jag

har har sett). Ska jag i första hand ersätta de svarta original som fortfarande sitter kvar?

Jag pratade med en bilmekaniker och han menade på att det




inte är helt omöjligt att katalysatorn är igensatt och det är det som gör att turbosarna orkar ladda.


Kolla så att vaccumklockorna på turbona rör

sig...
Katalysatorn tror jag inte

en sekund på!
Redigerat av Arvika den 21-04-2008 08:46
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
paros
Hur hittar jag dom?
När menar du att dom ska röra sig?
 
Arvika


paros skrev:
Hur hittar jag dom?
När menar du att dom ska röra sig?


Har mailat

manualen till din MSN adress.
mvh Lars
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Marcus
Börja med att kolla över de

"yttre"

vakuumslangarna så att de är kopplade korrekt.
På bilden du har bifogat har du ju rör som saknar anslutna slangar.



http://www.davidg...edited.jpg
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
paros
Hittade en slang med inre diameter 17mm som var dålig. Ska testa byta

denna.
Redigerat av paros den 21-04-2008 21:08
 
Rofuz
kan det vara "pillsen" i slangarna på

vacumklockorna som är borta?
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
 
paros
Vad menar du med "pillsen"?

Någon som har en foto på vacumklockorna?
Jag fick en

manual som visar tecknade bilder

och visar hur man felsöker, men det är svårt att hitta delarna i motorutrymmet utan riktiga foton Smile
 
Marcus
Vakuumklockorna heter

"actuator" i diagramet jag länkade till.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.23 sekunder - 141 Förfrågningar 19,020,967 unika besök