Jag tänkte ta hem en RX-8 från tyskland. Jag ska ha Hi-power versionen. Manuell.
Min fråga är om alla RX-8or utrustades med diffbroms? Om inte,
hur tar man reda på om den har en utan att lyfta bilen och snurra på ena hjulet?
Har försökt googla runt men jag blir inte riktigt klok på det. Det verkar som
att de i nordamerika har både med och utan beroende på utrustningspaket.
Något annan utrustning man ska försöka se till att bilen har om man vill testa att
köra lite bana ibland? Verkar inte finnas något sportpaket med biffigare stötdämpare, krängningshämmare, etc. Alla bilar verkar ha samma utrustning, stämmer det?
Gör dig själv en väldigt stor tjänst och köp en riktig lågmilare så att du får njuta av bilen några tusen mil.
Jag kollade några Renesismotorer som min bror skruvade isär när jag var hemma i skåne på min semester och motorn i sig är ju faktiskt en fin konstruktion om än
i avsaknad av det vrid som turbomotorerna har.
Dessvärre är där ett par generalfel på dessa motorer som kan göra ägandet kostsamt när motorn börjar närma sig
10000 mil, kanske redan vid 8000 mil om man har otur.
Mazda var nog ursäkta lite korkade när de designade rotorerna och framförallt apex samt hörntätningarna.
Det går ju att lösa om man delar på motorn i god tid och åtgärdar bristerna varpå jag är ganska säker att dessa motorer kan gå alldeles ovanligt långt faktiskt.
Sedan är ju tändspolar och startmotor, nivågivare för kylvätska några andra svaga punkter. Fast i övrigt så tror jag det är en väldigt bra bil, bara synd Mazda inte
tänkte på motorns livslängd när de designade den för att möta avgaskrav och framtiden som var DÅ
Så mitt råd är satsa på en LÅGMILARE!
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Vill bara lägga till i Combats extremt konstruktiva svar att det också kan va
värt att titta på en gammal passat diesel då de är extremt pålitliga.
Inte för att jag kan något om passater eller åkt i en men jag har en kompis som har en...
, ironi är livets föda
/ 10000 mil + wankel
William Lantz
Hovås, Götet
RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel
Gegg på oljestickan (alltså inte nere i tråget, vilket ju är ganska svårt att kolla utan att byta olja) behöver
däremot inte betyda något, iaf om bilen har gått på vintern. Riktigt kallt ute => kondensvatten inuti motorn => gegga, tills motorn har blivit såpass varm att
allt vatten har dunstat bort.
Problemet med just oljestickan är att det tunna röret inte blir tillräckligt varmt för att bli av med vatteninnehållet, även om oljan
nere i tråget är vattenfri.
Edit: ... Fast om du har gegga vid oljestickan i september på en bil som har använts under året så har inte oljan bytts då den
borde. Leta istället upp en bil som har blivit omhändertagen på rätt sätt.
Redigerat av Niklas den 21-09-2013 22:24
Niklas Johansson - Stockholm
Mazda RX-8, Triumph Sprint RS