May 08 2024 05:34:34
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Diffbroms
Johan S
Hej,

Jag tänkte ta hem en RX-8 från tyskland. Jag ska ha Hi-power versionen. Manuell.

Min fråga är om alla RX-8or utrustades med diffbroms? Om inte,

hur tar man reda på om den har en utan att lyfta bilen och snurra på ena hjulet?

Har försökt googla runt men jag blir inte riktigt klok på det. Det verkar som

att de i nordamerika har både med och utan beroende på utrustningspaket.

Något annan utrustning man ska försöka se till att bilen har om man vill testa att

köra lite bana ibland? Verkar inte finnas något sportpaket med biffigare stötdämpare, krängningshämmare, etc. Alla bilar verkar ha samma utrustning, stämmer det?



MVH Johan
Johan
 
Combat
Hej och välkommen till SWR.

Jag TROR de har diffbroms i europa, men min

kunskap och intresse är lite lågt gällande RX-8

Gör dig själv en väldigt stor tjänst och köp en riktig lågmilare så att du får njuta av bilen några tusen mil.



Jag kollade några Renesismotorer som min bror skruvade isär när jag var hemma i skåne på min semester och motorn i sig är ju faktiskt en fin konstruktion om än

i avsaknad av det vrid som turbomotorerna har.

Dessvärre är där ett par generalfel på dessa motorer som kan göra ägandet kostsamt när motorn börjar närma sig

10000 mil, kanske redan vid 8000 mil om man har otur.

Mazda var nog ursäkta lite korkade när de designade rotorerna och framförallt apex samt hörntätningarna.

Det går ju att lösa om man delar på motorn i god tid och åtgärdar bristerna varpå jag är ganska säker att dessa motorer kan gå alldeles ovanligt långt faktiskt.




Sedan är ju tändspolar och startmotor, nivågivare för kylvätska några andra svaga punkter. Fast i övrigt så tror jag det är en väldigt bra bil, bara synd Mazda inte

tänkte på motorns livslängd när de designade den för att möta avgaskrav och framtiden som var DÅ Wink

Så mitt råd är satsa på en LÅGMILARE!

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
fastlane
Alla High Power modeller i Europa har en variant av Torsen diff som de kallar Super-LSD.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
wilgot
Vill bara lägga till i Combats extremt konstruktiva svar att det också kan va

värt att titta på en gammal passat diesel då de är extremt pålitliga.
Inte för att jag kan något om passater eller åkt i en men jag har en kompis som har en...



Grin, ironi är livets föda

/ 10000 mil + wankel
William Lantz

Hovås, Götet

RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel

Powertrain Engineering
 
Johan S
Tack för bra svar!Wink

Jag tittade på en för ett tag sen som hade gegg i

oljan och vit rök vid kallstart. Vatten i oljan alltså. Hur mycket kostar det att byta packningar?

Vidare funderar jag på att ta hem en bil utan att se den på

plats. Om jag har otur, hur illa kan det gå? Stor fråga men vilka är de stora sakerna och hur mycket kostar de?

Johan
 
Niklas
Vit

rök vid kallstart är nog dåligt på riktigt.

Gegg på oljestickan (alltså inte nere i tråget, vilket ju är ganska svårt att kolla utan att byta olja) behöver

däremot inte betyda något, iaf om bilen har gått på vintern. Riktigt kallt ute => kondensvatten inuti motorn => gegga, tills motorn har blivit såpass varm att

allt vatten har dunstat bort.
Problemet med just oljestickan är att det tunna röret inte blir tillräckligt varmt för att bli av med vatteninnehållet, även om oljan

nere i tråget är vattenfri.

Edit: ... Fast om du har gegga vid oljestickan i september på en bil som har använts under året så har inte oljan bytts då den

borde. Leta istället upp en bil som har blivit omhändertagen på rätt sätt.
Redigerat av Niklas den 21-09-2013 22:24
Niklas Johansson - Stockholm
Mazda RX-8, Triumph Sprint RS
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.23 sekunder - 102 Förfrågningar 18,990,250 unika besök