Neiphlims FB
|
neiphlim |
Publicerat 17-11-2013 09:38
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Det går nog bra med avgasrör om man ska åka gata, men denna bil kommer
mestadels gå på bana.
En original rx7 12a med header och öppet avgassystem är i princip rött hela tiden när man tuktar på sjön under vintertid. Vi tände en
brasa med hjälp av grenröret på malares rx7:a :) Går lite på magkänsla när jag väljer ett material som är lite tjockare än 1mm. Det finns inspelat hur varmt grenröret
blir men jag vet inte när det filmmaterialet kommer ut för allmän beskådning ;)
Angående värmen som blir så får man ta en lugn kylvända innan det är dags för
depå.
Jag går på personliga erfarenheter då jag valde ett så pass grovt rör.
Redigerat av neiphlim den 17-11-2013 09:42
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 17-11-2013 13:30
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Jag håller nog med Hedis egentligen, känns
overkill, och jag tror inte du kommer tjäna något på det.
Hellre Rostfritt 3" avgas som flödar bra så avgaserna inte stannar upp.
Ett grenrör är alltid
varmare långt efter downpipen när man stängt av, och då brukar grenrör normalt vara 2mm tjockt.
Tänk på att den värmen inte leds bort av nåt heller när du åkt
på banan, det finns annat i bilen som kanske inte gillar att elementet sitter kvar
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 17-11-2013 17:49
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Bra att ni kommer med ris å ros, har ju aldrig
hållt på med turbo eller avgasrör till turbo.
Anledningen till att jag inte har valt rostfritt är enkel. Jag varken kan eller har maskiner till det. Det blir
nog nästa garagetillbehör att införskaffa sig.
Tubrör, som jag har använt mig av är det billigaste och det som passar min ekonomi bäst.
Invändigt och
under så finns det varken underredsmassa eller ljuddämpningsmateriel kvar.
Funktion före form har också varit standarden från dag 1 med denna bil
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 17-11-2013 17:55
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Nu var det ett
tag sedan det blev uppdaterat med bilder i denna tråd va?
Nämen se där! Nu sitter avgasröret på plats :)
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 17-11-2013 17:56
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Downpipe på plats!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 17-11-2013 17:58
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Apples "multi frequency" var väldigt stor och lång och svår att placera, men även den sitter på plats nu.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 17-11-2013 18:01
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Raka rör!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:48
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Jaha! Då var
det dags att bränna på med lite mer bilder.
Rengöring av gängor till casterinställningen.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:49
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Urfräsning för camberinställning á la budget.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:50
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Klart!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:51
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Svarvning av främre, inre
länkarmsbussning av delrinmaterial.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:53
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Här har det kommit lite nya
bussningar på plats.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:54
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Lambdasond på plats.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:56
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Sista infästningen på avgassystemet.
Nu är det klart!
Avgassystemet alltså...
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:57
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
En början på filterröret som
jag leder till fronten av bilen någonstans.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 28-11-2013 21:59
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Listan blir
bara mindre och mindre.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 01-12-2013 20:18
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
För er som håller på med gamla bilar har säkert varit med om att när man ska lossa på en bult
eller mutter, så går f*nstyget av. Oftast m6 eller m8 eller mindre bult eller mutter som sitter på ställen där skit och rost blomstrar men aldrig blir åtgärdat förrän
det kommer en tokig entusiast som ska skruva isär och göra iordning projektet. Då säger det klick när man börjar skruva lite försiktigt och sedan följer det med ett
par väl valda svordomar.
Åtta m6 bult gick av när fronten på min bil när demonteringen började...
Jag löste det detta med dessa verktyg:
*
Kompressor
* Slipmaskin med ett litet runt metallslipstift, detta för att få en fördjupning för att kunna borra med
* Borrmaskin
* 3 mm metallborr
* En
borr med gäng m6 eller m8 (Se bild) Detta var ett fruktansvärt bra hjälpmedel. Rekommenderas starkt!
Dessa åtta bult tog då ca: 10min att fixa
Den
enda nackdelen var att om man hade otur så gängade man precis på de gamla gängorna (2 av 8st) så att det blev gängpaj. Då tog jag bara nästa storlek, borrade med m8
borr med gäng. Det fanns gott om plats för att öka upp till m8 just där jag var och höll på. (I fronten)
Redigerat av neiphlim den 01-12-2013 20:28
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 01-12-2013 20:21
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Nu är även fronten inpassad och klar! Återstår bara luftintag för oljekylarna.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 02-12-2013 19:26
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Idag damp det ner ett paket i brevlådan.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 10-12-2013 21:36
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Nu börjar det mesta hamna på plats!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|