Köpa
RX8 04 runt 10000 mil tips
|
fastlane |
Publicerat 01-11-2013 12:49
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Du kan inte jämföra en
kolvmotor med en wankel när det gäller "steady state", där mosar wankeln en kolvmotor ganska så ordentligt eftersom en wankel mår bra av både steady state
och höga varv.
Därav andra biltillverkares intresse i wankeln som hybrid till elcellsbilar, där kommer den lilla wankeln alltid ligga i steady state.
Jag
skulle passa mig mer för en Renesis som legat 2000-5000rpm under sitt liv än en bankörd och buskörd Renesis.
Apex problemen med grunda tätningar som också kan
glappa upp sina spår sker enl. Mazda på låga varvtal som varieras sakta upp och ner i registret.
Så kom ihåg att startvarv är min 5000rpm på en RX-8a. :-P
Redigerat av fastlane den 01-11-2013 12:55
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 01-11-2013 12:59
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Om man då skulle satsa på en förbyggande renovering - hur vet
man när det är dags? Känns ju lite onödigt på en motor som går fint och startar lätt. Men å andra sidan dubbelt så dyrt när det väl börjar krångla?
Är byte till
3mm apextätningar aktuellt på en Renesis? Blir den med den investeringen + bättre vattenpump o tändsystem mer långlivad?
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 01-11-2013 14:25
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Tack för alla svaren!
Tänkte ställa precis samma fråga som VRW, så om någon har något angående det,
skriv!
Fastlane/Ingemar är startvarv det samma som tomgångsvarv när man startar bilen? För isåfall trodde jag att jag hade läst att man inte skulle varva över
3000 rpm innan oljan var i "brukstemp", är de rätt eller fel?
Redigerat av FullThrottle16 den 01-11-2013 15:02
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Zap |
Publicerat 01-11-2013 17:55
|
Användare
Inlägg: 360
Registrerad: 28.12.10
|
Jag håller mig
inte över 4000 varv när bilen är kall i alla fall.
Även jag intresserad av om det är idé att renovera/byta apextätningar INNAN man märker av några problem (och
i samband med det kanske byta till bättre tändning). Kostnad?
Å andra sidan har jag motorförsäkring kvar, tror jag (måste kolla hur många år den gäller). Min
har gått drygt 4 500 mil.
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 01-11-2013 22:14
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
Min rullar inte en meter innan vetten tempen är på topp, och det går ändå relativt snabbt med dessa biarna sant som de e sagt, det känns värre att köpa en
"tjejkörd" rx8 som dom flesta skriver i annonserna att det är än någon som varit på bana lite då o då
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 02-11-2013 10:36
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Spika faktadelarna i denna tråd i ett nytt ämne
som t.ex köpguide Rx-8, eller Rx-8 FAQ!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 02-11-2013 11:56
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
FullThrottle16 skrev:
Tack för alla svaren!
Tänkte ställa precis samma fråga som VRW, så om någon har något angående det, skriv!
Fastlane/Ingemar
är startvarv det samma som tomgångsvarv när man startar bilen? För isåfall trodde jag att jag hade läst att man inte skulle varva över 3000 rpm innan oljan var i
"brukstemp", är de rätt eller fel?
Det var mer menat som skämt angående tankarna om att apextätningarna kan börja glappa i sitt spår vid låga
varv...
En Renesis är precis som vilken annan motor som helst som är tillverkad av stål - Beroende av smörjning för att inte slitas onödigt mycket. När motorn
och motoroljan är kall är det vettigt att ta det lugnt och låta allt hetta upp i rätt tackt innan stålet belastas mycket.
Även om man gör allting man kan för
att förhindra att motorn rasar så är det några fundamentala missar med Renesisen (bla det MR W-trim och Combat är inne på) som ändå kommer begränsa livslängden.
En RX-8a från 04 hur väl den än har behandlats har ändå utsatts för tex:
1. För stora tillverkningstoleranser från Mazda.
2. Otillräcklig oljesmörjning inne i
motorn.
3. Otillräckligt tändsystem som inte alltid kollas på verkstadens service, vilket skapar massor av problem down the road...
4. Några riktiga fulmappar
ifrån Mazda som ökar på kokset i motorn.
Även om en 04 har ägts av entusiaster de senaste åren som tagit hand om sin motor så avgör ändå hur motorn blev
behandlad av första ägaren och verkstäderna då, det lär ni aldrig få reda på. Dels är det inte säkert att förste ägaren och verkstäderna ens visste vad de skulle lägga
krutet på och motorn höll ju då iaf... Det är ju först efter några mil som raset kommer. Få pre -06 Renesis kommer överleva 12.000mil, därmed inte sagt att en nybyggd
Renesis som sköts i från dag 1 med den kunskap som finns idag inte kan rulla många många tusen mil mer.
Jag skulle personligen inte brytt mig om motorn som
sitter i bilen just nu, har ni råd så köp en ny motor som blivit tillfixad vid sidan om och byt när raset kommer på motorn som sitter i. Ur med den rasade och i med
den nya.
Ingen direkt vunnen ekonomi i att fixa en motor som fortfarande fungerar men säkert är sliten när man öppnar den. plus att du får down time på din bil, dvs
den står still under tiden.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 02-11-2013 12:21
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Tack för infon!
Hur mycket
kostar det att få en ny motor som blivit "optimerad" insatt i en RX8 då?
Redigerat av FullThrottle16 den 02-11-2013 12:22
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 03-11-2013 10:32
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
http://lmgtfy.com...C3%B6re%3F ;-)
Redigerat av fastlane den 03-11-2013 10:32
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 03-11-2013 12:58
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Så det finns ingen som har gjort det? Är inte ute efter en exakt summa men ska man tänka 25tusen eller ska man tänka 75 tusen? Någon måste ju ha haft ett
motorras och sedan bestämt sig för att byta motorn?
En annan fråga, hur mycket lägger ni på er rx8 per år och eller månad(bortsett från bensin eftersom det är
oerhört individuellt)? Det jag är ute efter är då oljebyten, service och allmänt omhändertagande av bilen.
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Earplugged |
Publicerat 04-11-2013 15:38
|
Användare
Inlägg: 51
Registrerad: 01.01.70
|
FullThrottle16 skrev:
Så det
finns ingen som har gjort det? Är inte ute efter en exakt summa men ska man tänka 25tusen eller ska man tänka 75 tusen? Någon måste ju ha haft ett motorras och sedan
bestämt sig för att byta motorn?
En annan fråga, hur mycket lägger ni på er rx8 per år och eller månad(bortsett från bensin eftersom det är oerhört individuellt)?
Det jag är ute efter är då oljebyten, service och allmänt omhändertagande av bilen.
Hur mycket man lägger på bilen är nog lika individuellt som
bensinförbrukningen, har bilen friska stift, spolar, däck, bromsar, katalysator osv osv vid köpet så klarar du dig förhoppningsvis ett tag på att bara byta olja var
500:e mil och fylla på en skvätt extra då och då, köper du en bil som behöver större omsorg så blir ju första året betydligt dyrare och då beror det på vilken nivå du
lägger på delarna.
Själv kör jag bara på sommaren så dels blir det inte så många mil körda totalt sett och försäkring och skatt blir ju delat på hälften, men en
grundregel är att om man oroar sig för kostnaden så skall man inte ha en sportbil då de alltid blir dyrare än vanliga bilar i längden.
Det mesta på en sportbil är
dyrare att köpa in och slits fortare.
Redigerat av Earplugged den 04-11-2013 15:39
Samuel Larsson
Vaggeryd
Mazda RX-8 -04
Nissan Leaf-17
VW UP-14
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 04-11-2013 16:08
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Det är ju en
individuell fråga men bensinen är ju mycket mer individuell än resten, sen menar jag inte bara strikt kostnad utan, vad gör ni på/med er rx8 för att underhålla den per
år/månad?
Är inte oroad för kostnaden men alltid bra att ha ett hum om hur mycket utgifter som man kommer att ha, rätt idiotiskt att bara köpa en bil utan att ta
reda på vad den kostar att ha. Sen så är det ju i snitt man frågar och inte exakt år för år, t.ex. kan vi ta en bil som servas varje år där den vanliga servicen kostar
cirkus 1500kr medans en dyrare tillfaller var 3/4 år på runt 5-7 tusen så kan man ju lätt ta reda på vad man ska räkna med.
Allt du nämner friska stift, spolar,
däck, bromsar, katalysator kan ju behöva bytas under min tid med bilen ändå så bra att veta vad det kostar.
Och serviceintervallerna ligger väl på ett år eller
2000 mil så du servar väl bilen varje år även om du bara kör på sommarn, eller?
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 04-11-2013 17:47
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
Jag byar olja och stift inför varje säsong samt
oljan var 500:ade mil.men några större summor går det inte på så länge allt håller sig helt på bilen
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 04-11-2013 18:19
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Du får nog kolla med en motorbyggare om priser, skiljer säkert mellan de olika.
Sen kan man ju även köpa motorn från
en utländskfirma om man känner tillräckligt förtroende för dem.
Pris för själva motorn kan skilja med, Ny? Beg? olika priser beroende på kontakter.
Sen
spelar det roll vad du ska göra, byta till andra apex tätningar? tajta till spel och toleranser? nya packningar/tätningar?, förstärka motorn? porta? osv...
Kan
bli vad som helst, 40-150Kkr på en två rotor.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 04-11-2013 22:21
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Tack för ett
jätte bra svar!
Det jag skulle vara ute efter i en renovering/byte av motor är att fixa dom problem som gör att många tror att dom måste renoveras efter cirkus 10
tusen mil, alltså inte direkt mer prestanda (hk) utan bara en pålitligare men lika rolig vardagsbil som orginal RX8.
Så om någon har gjort något liknande och
eller jobbar med wankel och vet vad något sådant skulle kosta får gärna skriva. =)
Redigerat av FullThrottle16 den 04-11-2013 23:14
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 04-11-2013 23:26
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
perfekt att köpa en och köra slut på den då om du planerar in att köpa ny
motor eller renovera för det lär komma att du vill ha mer hk när du väl vant dig lite mer vid bilen själv har jag börjat gå bananaz på kontot nu efter att ägt min i
2 år haha
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 05-11-2013 01:23
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Mycket möjligt att man känner så efter ett tag
men måste tänka på hållbarheten främst i min vardagsbil och RWD och 231 hk kan ju inte vara så tråkigt under tider med nysnö köper hellre en annan bil eller en till
rx8/rx7 om jag ska trimma och köra skiten ur bilen på bana.
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 05-11-2013 06:54
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
FullThrottle16 skrev:
Mycket möjligt att man känner så efter ett tag men måste tänka på hållbarheten främst i min vardagsbil och RWD och 231
hk kan ju inte vara så tråkigt under tider med nysnö köper hellre en annan bil eller en till rx8/rx7 om jag ska trimma och köra skiten ur bilen på bana.
Den här har jag aaaaldrig hört förut, vore ju kul och se någon lyckas med detta nån gång iaf.
Dom 231hk är snarare 210hk på en otrimmad
råtta, det är iofs lätt att hitta de borttappade hästarna men sen är det igång. mkt vill ha mer.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 05-11-2013 14:14
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Lyckas med vad?
Aja 231 210 när man använder bilen varje dag
så använder man ju inte alla 231/210 ofta så inget jag bryr mig om.
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 05-11-2013 17:21
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Att inte trimma järnet förstås
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|