Grenrörs bygge till singelsnurra
|
JmLundgren |
Publicerat 28-11-2013 00:42
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
Hejsan!
Tänkte bygga eget grenrör till 7an i vinter då jag kommer singelkonvertera, kollat runt lite och tycker att konstruktionen ser väldigt simpel ut
på de grenrör som jag hittat, sett att det finns två varianter istortsett, antingen dom böjda Tex HKS m.m eller dom som är mer utformade som raka rör, vad jag tänkte
ge mig på är ett som är ganska rakt såsom denna:
http://www.turblo...roductID=4
Tänkte höra med er där ute om
synpunkter, om ni ser några fördelar / nackdelar med att köra med den mer raka konstruktionen jämnfört med dom mer böjda tex HKS grenrören.
Har idag varit och
skärt ut med laser en fläns mot avgasportarna i 10mm tjocklek och 50mm diameter mot avgasportarna, så kommer köra med 2 tums rör, har däremot sett dom som kör 1,5 tum
(tex i ovannämda länk) men då avgas portarna mäter 45mm och 50mm (smått ovala) så borde ju 1,5 tum bli en strypning.
Som sagt kom gärna med ideer och förslag,
kritik om ni vill det också!
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 28-11-2013 07:27
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
turblown och himni racing och
även neukin ligger ljusår före hks/greddy/ebay varianterna när det kommer till wastgateplacering och även turbons placering i motorutrymmet, kika närmare på deras
design! du vill ha delade runners och en wastgate på varje iaf det är nog dom flesta överens om, gärna få bort turbon så gott det går från insuget.
Redigerat av jocket2 den 28-11-2013 08:22
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 28-11-2013 09:31
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Hks gjutjärnsgrenrören är ju inte optimala men de funkar sjukt
bra
O placeringen långt ner gillar ja då d blir med besiktningsvänligt o luftpumpen kan behållas
Men vad du ska göra med bilen styr ju lite sånt
oxå;-)
Värme mot insuget finns d lösningar för till hks varianten
Men turblowns design är nog mer effektvänlig osv än hks skulle ja tro
O kul o göra saker
själv om man kan :-)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 29-11-2013 03:17
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
Ja jag vill till o hålla med
dig jocket2 till fullo, tycker HKS varianterna ser betydligt sämre ut då det inte är delade runners och det är ju trots allt bara två avgasportar så att bygga med
separata runners känns självklart.
Sen kanske turbons placering blir mer fördelaktig vid besiktning med HKS varianterna som du säger Wolf men det får jag ta
då!
Kommer ha kvar orginal turborna samt apexi boxen så ivärsta fall får jag återställa till den setupen över besiktning.
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 29-11-2013 11:36
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
jag byter turbo grenrör intercooler downpipe och sätter dit luftburke vid bes,
tar 1kväll innan och 2 kvällar efter bes...många som fått nedslag i kompiskretsen i sommras
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 29-11-2013 17:19
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
min rullade genom besinningen med singelsnurran =) därför ja mest valde HKS gjutjärn, för o ha kvar luftpumpen o på så sätt
dölja snurran lite iaf hehe
men medveten om att flödet KAN bli bättre, men 482hk vid 1,4 bar funkar för mig
o HKS gjutjärnet har ju split air in i turbon,
men ja materialen ligger mot varann o genererar väl värmedelning på så sätt =)
alla får göra som de själva vill, ville bara dela med mig om vad ja kör med o hur
d funkat för mig
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
dsjostrom |
Publicerat 29-11-2013 17:48
|
Användare
Inlägg: 87
Registrerad: 18.09.11
|
Jag fick ett mitt singelgrenrör tillverkat utav
PPF och fick ge 4-5000 för det om jag minns rätt, dock sitter turbon ivägen för original luftpump men har lite planer på hur jag ska göra för att dölja turbon lite vid
bes och det blir att montera en elektrisk luftpump före bes
såhär ser det ut under min huv
[url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?
user=36512&image=2087543][img]http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36512/36512-0ec42dfe4d81562ac8818591d78a1e38.jpg[/img] is not a valid Image.[/url]
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 29-11-2013 20:38
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
o med turbo under luftpump
[img]http://www1.garaget.org/archive/48/47985/51508/51508-2829791.jpg[/img] is not a valid Image.
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 02-12-2013 16:03
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
tips: se till å ta samma RF material på fläns som rör.
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 02-12-2013 21:18
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
Kul o se lite
bilder från båda modellerna tackar för det! och bra tips rufuz ska ha det i åtanke. Nu är det bara o inhandla rör o börja bygga! kan lägga upp en bild på resultat
senare!
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 02-12-2013 21:43
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
JmLundgren skrev:
Kul o se lite bilder från
båda modellerna tackar för det! och bra tips rufuz ska ha det i åtanke. Nu är det bara o inhandla rör o börja bygga! kan lägga upp en bild på resultat senare!
ja samma material är bra.. då rostfritts egenskaper skiljer sig rätt bra vid hög hetta =)
skoj med bilder åt folket! kör så d ryker
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Carlarne |
Publicerat 02-12-2013 22:50
|
Användare
Inlägg: 49
Registrerad: 14.10.10
|
Då undrar ju jag om HKS gjutjärnsgrenrör finns som twinscroll manifold?
Adam Skyllberg Persson
Göteborg
Eunos Cosmo 13B -92
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 02-12-2013 23:58
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Carlarne skrev:
Då undrar ju jag om HKS gjutjärnsgrenrör finns som twinscroll manifold?
dem är det ja
[img]http://www1.garaget.org/archive/48/47985/51508/51508-2438586.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Wolf den 02-12-2013 23:59
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Carlarne |
Publicerat 03-12-2013 00:05
|
Användare
Inlägg: 49
Registrerad: 14.10.10
|
Wolf skrev:
Carlarne skrev:
Då undrar ju jag om HKS
gjutjärnsgrenrör finns som twinscroll manifold?
dem är det ja
[img]http://www1.garaget.org/archive/48/47985/51508/51508-2438586.jpg[/img] is not a valid Image.
Tackar! (Y)
Adam Skyllberg Persson
Göteborg
Eunos Cosmo 13B -92
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 17-03-2014 14:54
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
hej allihop, drog ut tummen ur arslet igår och
gjorde grenröret, tänkte lägga upp lite bilder så får ni se hur det blev men det är inte helt klart än, ska göra uttag för wastegate, värt att tillägga är att jag är
nybörjare på svetsen så fogarna skulle väl kunna varit finare på sina ställen men jag blev nöjd och det fyller sin funktion. grenröret ska även lindas med
avgasbandage.
OBS klicka på bilderna för att få dom rätt väg
Redigerat av JmLundgren den 17-03-2014 15:18
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 17-03-2014 14:59
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
fäns och kollektor
Redigerat av JmLundgren den 17-03-2014 15:05
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 17-03-2014 15:08
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
.
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 17-03-2014 15:08
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
.
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 17-03-2014 15:09
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
.
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 17-03-2014 15:09
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
.
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|