Hej!
Nu är man helt utan bil och väldigt sugen på en rx8, i denna tråd så
vill jag gärna ha era åsikter på dom bilar som ligger ute just nu på t.ex. blocket men ni är också välkomna att ge tips om andra bilar som är till salu, kanske era
egna. Söker en rätt tidig rx8 som inte får kosta för mycket och kraven är bra service historik, inte överdrivet många ägare, 230hk, V-styrd, Navigator.
Vad
skulle ni ge för denna t.ex:
http://www.blocket.se/halland/Mazda_RX_8_231hk_5d_49165654.htm?ca=8&w=3
Redigerat av FullThrottle16 den 22-12-2013 18:19
import men det kanske du inte bryr dej om. Finns ju för och nackdelar som egentligen 'rotar' (GBG) sej ner i hur mycket man litar på säljaren.
En 04 behöver
ju kärlek, men det gör väl alla.
Navigator förstår jag mej inte på i en Rx8.
Efter som det är en säljfirma så vill de ha bra marginal och lägger säkert på
20-25% från start så vet du deras inköpspris.
Kom ihåg att firmorna köper in billigt av privatpersoner och kan därmed ofta inte garantera någon form av historik.
Det enda dom gör är att putsa upp och göra bildskön. Lura dej inte av detta.
Tyvärr faller Rx8or i pris så du kan pruta rejält. I slutändan handlar det bara
om att vara påläst, inspektera och personligt tycke och kärlek.
Har inget specifikt tips men en bra blänkare är ju att till vintern kommer alla bilar ut som
måste bort = prutmån.
Till våren kommer det kosta mer.
//William
William Lantz
Hovås, Götet
RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel
Hej.
Kul att det kommer hit fler 8or. Du kommer säkert bli nöjd hur det än går men förvänta dig ingen rödljus-racer, men du kör ifrån det mesta i kurvorna
:-)
Navigationen tycker jag nog inte bör vara ett avgörande krav. Den är förmodligen hopplöst omodern och inte uppdaterad med nya vägar ändå. Speciellt om man
går på 04or och där runt. Iofs kunde skärmen vara kul till en ombord-dator för att slippa montera i mätare men det är ju en del av det roliga också.
Försök att
hitta en som gått så lite som möjligt. Gärna med bytta spolar och stift. De är generellt ganska dyra om man tittar runt 5000 mil men jag tror det kan löna sig i
längden.
Sedan beror det lite på vad du vill göra med bilen. Vill man köpa en original och ha den så är det ju fint, men om man som jag, vill ha en som är lite
annorlunda så får man räkna in att det drar snabbt iväg om man skall fixa fälgar, diskret kjolpaket, toning, sänkning, Cat-back eller mid-pipe. Dessa utgifter får man
sällan tillbaka när man säljer så därför kanske man bör leta efter någon som redan har de modd:s man vill göra för att spara en del pengar. Men var noga med att den
som pillat vet vad han gör.
Ta reda på vilken verkstad som har servat den om det finns någon och ring dem och kolla hur och av vem den servats och om den
reparerats någon gång och hur den nuvarande äkaren är till sättet. De har ofta intressanta saker att berätta om man frågar lite :-)
Vissa bilar har ju gått lite
på bana och trackdays men det tycker jag inte att man behöver vara rädd för. De mår bra av att blåsas ur emellanåt. En "tjejkörd" RX-8:a är mycket värre.
Många av de äldre råttorna låter en del i växellådan när bilen står på tomgång med växel och koppling ur men det är inget av oroa sig över. Oftast ett ingående
lager som man kan byta senare när man ändå är där och pillar med kopplingsskivor eller svänghjul. Men kolla att kopplingen tar ordentligt.
Några snabba
tankar...
Lycka till.
//Daniel
Redigerat av Basdanne den 23-12-2013 11:04
på Blocket och jag tror faktiskt att den just nu bästa enligt mig blir den du redan valt ut.
De som har gått kortare är redigt dyra eller så är annonserna skrivna
lite oseriöst. Och några har redigt fula fälgar. Synd att lägga pengar på dem när man ändå "måste" slänga dem senare
Tack för svaren!
Ska använda bilen som vardagsbil och anledningen till att jag vill ha navigator är
att det ger möjlighet till att göra lite annat med skärmen som inte finns monterad annars och få de så snyggt som det är med uppfällbara skärmen på rx8orna är svårt.
Sen så är väl dom med navigator fullutrustade, stora stereopaketet, skinn osv.? Import gör mig inte så jätte mycket eftersom skatten blir halverad vilket är en garanti
på 2k per år och om den är välservad utomlands så är det väl lika stor risk med motorras och liknande som med en som är välservad i sverige?
Jag vet att de
flesta firmorna är idioter när det kommer till prissättning och sätter hiskeliga priser och dom säljer också utan en längre vältäckande garanti som många tycks tro är
en självklarhet med bilhandlare, tror det brukar vara 30 dagar eller 100 mil.
Sen konkret vad skulle ni ge för en 04 med 9000 mil, alla krav uppfyllda alltså, bra