May 18 2024 08:01:50
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Avgasproblem
Almeeu
Hej, köpte mig en 7:a Type R -93, som gått ca:8800mil förra året i november

(tror jag det var), med avgasproblem. Bilen har lite extra utrustning som större fmic, catback system, hks dubbla luftfilter, grövre rör från luftpumpen och en apexi

safc som jag tog bort. Han hade ägt den i 8 år om jag inte minns fel och kört 200mil med den. Han besiktigade den en gång 2011 med dåliga värden och rensade då katten.

Det jag har gjort är att jag köpte en 3¨ universal keramisk katt från skruvat.se, och byggde själv. Efter att ha svetsat om katten två gånger, för man gett den till

fel folk för att svetsa den, så blev det lite bättre värden. Röret från luftpumpen svetsades fast i skruven där en lamda sond kan sitta på katten och ett litet hål

borrades i skruven där röret svetsades fast. Typ storleken som är på packningen till röret men pumpen gick dock aldrig igång. Efter att ha suttit på denna sidan som en

hök och letat efter svar så hittade jag att värme sensorn skulle kunna få igång den (Min var avklippt av förra ägaren då den rostat sönder). Köpte då en begagnad

sensor och satte dit den men har den hittills hängandes i kupén då jag inte har någon borr som kan få den på sin plats. Lampan i panelen slocknade och bilen gick

mycket bättre. Men pumpen startar fortfarande inte men däremot så går det att tvångs köra den. Kan det vara någon matning till relät som är dåligt? Någon som vet på

vilka pinnar matningen är på?

Var och gjorde avgastest på Mekonomen och fick då två olika värden.

Med tvångs körning av pumpen:

CO: 0,01%
CO2:

12,0%
HC: 95 ppm (den låg ända nere på 65 ppm innan jag skrev ut en lapp)
O2: 3,88%
COc: 0,01%
Lamda: 1,216
Temp.: 114C

Utan pumpen:

CO:

6,63%
CO2: 10,3%
HC: 1776 ppm
O2: 0,05
COc: 6,63%
Lamda: 0,766
Temp.: 115C

Vad kan felet vara? vad måste jag göra nu?
Jag är ny inom tuning

värden och Wankel så uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack i förhand, George.
Redigerat av Almeeu den 09-01-2014 14:30
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
mangeman
Hej.
Sitter det Apexi Power FC i bilen? Det går att välja bort luftpumpen där om jag inte minns fel?

Leta upp en PDF manual på FDn och leta i

elschemat där.
Kanske reläet som inte drar alls?

Prova med att koppla på 12v direkt på luftpumpen och kolla om den startar överhuvudtaget.

Mvh



Magnus
Magnus Petersson
Göteborg

Rx 7 FD3S Type-R -96 //Såld =-(
200sx S13 2JZ-GTE -

92
 
Almeeu
mangeman skrev:
Hej.
Sitter

det Apexi Power FC i bilen? Det går att välja bort luftpumpen där om jag inte minns fel?

Leta upp en PDF manual på FDn och leta i elschemat där.
Kanske

reläet som inte drar alls?

Prova med att koppla på 12v direkt på luftpumpen och kolla om den startar överhuvudtaget.

Mvh
Magnus


Hej,

något sådan har jag inte, jag kör med original ECU just nu.
Relät drar om jag tar t.ex. en mejsel och trycker metal biten emot den andra biten i relät. (har tagit

bort plast kåpan på den för att se allt på relät)
Pumpen startar, det vet jag men han startar inte själv. Jag måste ta en mejsel och trycka ihop relät för att han

ska gå igång.

Tänkte om någon visste vilken pinne jag ska mäta för att veta vart jag ska någonstans och slippa leta som en tok efter elscheman på nätet.



Tack i förhand.
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
dirr3
Tyvärr kan jag

inte nånting om luftpumpen men detta kan vara till hjälp...
http://www.rotaryheads.com/PDF/3rd_gen/


Dino
Trosa
Mazda RX-7 FD3S,

400hk
 
Almeeu
dirr3 skrev:
Tyvärr kan jag inte nånting om luftpumpen men

detta kan vara till hjälp...
http://www.rotaryheads.com/PDF/3rd_gen/



Att pumpen inte startar av sig själv är inte hela världen, jag kan

tvångs köra den om det är så men avgasvärderna är största problemet nu.

Så om någon kan berätta hur jag kan fixa det vore det jätte bra.
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
Marcus
Dessa värdena ser ju helt ok ut:

Med

tvångs körning av pumpen:

CO: 0,01%
CO2: 12,0%
HC: 95 ppm (den låg ända nere på 65 ppm innan jag skrev ut en lapp)
O2: 3,88%
COc: 0,01%
Lamda:

1,216


Lambda får vara hur högt som helst på våra bilar med luftpump. Dock får det ej vara under 0,97.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Almeeu
Marcus skrev:
Dessa värdena ser ju helt ok ut:

Med tvångs körning av pumpen:




CO: 0,01%
CO2: 12,0%
HC: 95 ppm (den låg ända nere på 65 ppm innan jag skrev ut en lapp)
O2: 3,88%
COc: 0,01%
Lamda: 1,216


Lambda får

vara hur högt som helst på våra bilar med luftpump. Dock får det ej vara under 0,97.


Hur vet de på bilprovningen att det sitter pump i bilen?



besiktigade senast på Carspect och på pappret så står det 0,97 - 1,03 men på gamla besiktningspapperna från förra ägarn, när han var på Bilprovningen, så står det

0,97 - 9,99.
Finns det någon källa man kan hänvisa till?
Vill bara vara säker på min sak så det inte blir strul sen.

tack för svaret!Smile
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
Marcus
Det är bara att stå på dig mot besiktningsmannen. Om de kollar

i sin dator så kommer de se att det är 0,97 - 9,99 som gäller för bilar med luftpump. De har klantat sig flera gånger när jag besiktigat.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Wolf
SÅ jädra trist när de inte gör

rätt... bara åka tillbaka o härja... de där värderna borde ju funka bra... att deras system visar fel är ju DERAS knas, inte meningen att du ska betala för ny

besiktning o felsöka nått som inte är fel...?

hänvisa till detta, Regnummer AOK004
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_4609.jpg[/img] is not a valid Image.




0,97-9,99 =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Fortune
co2 var ju för

hög?
http://www.garage...an-Andreas

Andreas söder, Sthlm, norrort



RX-7 FD3S
 
Marcus
Fortune skrev:
co2 var ju för

hög?


CO2 mäts inte. Det är bara HC, CO och lambda som mäts.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Almeeu
Okej,hade tänkt fråga om CO2 men ni han före men bra att den inte mäts.

Tack för alla svar,nu vet

jag att bilen går bra

Får se om det blir någon besiktning denna månad om jag kan få tag i ett par fälgar.
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
malare
Kanske inte helt enligt tråd, men i passar i sammanhanget.

Den förhöjda tomgången får kollas mellan

2-3000rpm om det finns särskilda skäl. Alltså inte nödvändigtvis vid 2500 som brukligt. Luftpumpen är en särskild anledning... den slår väl av vid 2300 eller alldeles

under 2500. På Cosmo-besiktningen påpeka jag det för bes.mannen (hade läst det dagarna innan) och han kolla upp det, vilket stämmer.

Hörs tydligt när pumpen

slår av på Cosmon (2300rpm), lätt för besiktningen att höra.
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
malare
Alltså något som gäller sen senast i somras...
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Almeeu
Då får jag ta och fixa styrningen innan jag går på besiktning

tack för alla svar!
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
Marcus
Ja, det är väldigt viktigt att de inte varvar för högt vi CO 2500-mätningen. Har man öppna filter så hörs det tydligt när

luftpumpen går, då det låter lite som ett råmande. Smile
Har man väl passerat varvgränsen för då luftpumpen slår av, har jag för mig att man måste under 2000rpm igen

för att den ska gå igång igen.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Almeeu
Det är var bra att veta. Det visste jag inte. Tack!
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.85 sekunder - 201 Förfrågningar 19,025,300 unika besök