Avgasproblem
|
Almeeu |
Publicerat 07-01-2014 19:42
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
Hej, köpte mig en 7:a Type R -93, som gått ca:8800mil förra året i november
(tror jag det var), med avgasproblem. Bilen har lite extra utrustning som större fmic, catback system, hks dubbla luftfilter, grövre rör från luftpumpen och en apexi
safc som jag tog bort. Han hade ägt den i 8 år om jag inte minns fel och kört 200mil med den. Han besiktigade den en gång 2011 med dåliga värden och rensade då katten.
Det jag har gjort är att jag köpte en 3¨ universal keramisk katt från skruvat.se, och byggde själv. Efter att ha svetsat om katten två gånger, för man gett den till
fel folk för att svetsa den, så blev det lite bättre värden. Röret från luftpumpen svetsades fast i skruven där en lamda sond kan sitta på katten och ett litet hål
borrades i skruven där röret svetsades fast. Typ storleken som är på packningen till röret men pumpen gick dock aldrig igång. Efter att ha suttit på denna sidan som en
hök och letat efter svar så hittade jag att värme sensorn skulle kunna få igång den (Min var avklippt av förra ägaren då den rostat sönder). Köpte då en begagnad
sensor och satte dit den men har den hittills hängandes i kupén då jag inte har någon borr som kan få den på sin plats. Lampan i panelen slocknade och bilen gick
mycket bättre. Men pumpen startar fortfarande inte men däremot så går det att tvångs köra den. Kan det vara någon matning till relät som är dåligt? Någon som vet på
vilka pinnar matningen är på?
Var och gjorde avgastest på Mekonomen och fick då två olika värden.
Med tvångs körning av pumpen:
CO: 0,01%
CO2:
12,0%
HC: 95 ppm (den låg ända nere på 65 ppm innan jag skrev ut en lapp)
O2: 3,88%
COc: 0,01%
Lamda: 1,216
Temp.: 114C
Utan pumpen:
CO:
6,63%
CO2: 10,3%
HC: 1776 ppm
O2: 0,05
COc: 6,63%
Lamda: 0,766
Temp.: 115C
Vad kan felet vara? vad måste jag göra nu?
Jag är ny inom tuning
värden och Wankel så uppskattar all hjälp jag kan få.
Tack i förhand, George.
Redigerat av Almeeu den 09-01-2014 14:30
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|
|
mangeman |
Publicerat 08-01-2014 01:38
|
Användare
Inlägg: 107
Registrerad: 08.09.10
|
Hej.
Sitter det Apexi Power FC i bilen? Det går att välja bort luftpumpen där om jag inte minns fel?
Leta upp en PDF manual på FDn och leta i
elschemat där.
Kanske reläet som inte drar alls?
Prova med att koppla på 12v direkt på luftpumpen och kolla om den startar överhuvudtaget.
Mvh
Magnus
Magnus Petersson
Göteborg
Rx 7 FD3S Type-R -96 //Såld =-(
200sx S13 2JZ-GTE -
92
|
|
|
|
Almeeu |
Publicerat 08-01-2014 01:59
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
mangeman skrev:
Hej.
Sitter
det Apexi Power FC i bilen? Det går att välja bort luftpumpen där om jag inte minns fel?
Leta upp en PDF manual på FDn och leta i elschemat där.
Kanske
reläet som inte drar alls?
Prova med att koppla på 12v direkt på luftpumpen och kolla om den startar överhuvudtaget.
Mvh
Magnus
Hej,
något sådan har jag inte, jag kör med original ECU just nu.
Relät drar om jag tar t.ex. en mejsel och trycker metal biten emot den andra biten i relät. (har tagit
bort plast kåpan på den för att se allt på relät)
Pumpen startar, det vet jag men han startar inte själv. Jag måste ta en mejsel och trycka ihop relät för att han
ska gå igång.
Tänkte om någon visste vilken pinne jag ska mäta för att veta vart jag ska någonstans och slippa leta som en tok efter elscheman på nätet.
Tack i förhand.
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|
|
dirr3 |
Publicerat 08-01-2014 21:05
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 10.09.13
|
Tyvärr kan jag
inte nånting om luftpumpen men detta kan vara till hjälp...
http://www.rotaryheads.com/PDF/3rd_gen/
Dino
Trosa
Mazda RX-7 FD3S,
400hk
|
|
|
|
Almeeu |
Publicerat 09-01-2014 01:08
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
dirr3 skrev:
Tyvärr kan jag inte nånting om luftpumpen men
detta kan vara till hjälp...
http://www.rotaryheads.com/PDF/3rd_gen/
Att pumpen inte startar av sig själv är inte hela världen, jag kan
tvångs köra den om det är så men avgasvärderna är största problemet nu.
Så om någon kan berätta hur jag kan fixa det vore det jätte bra.
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 09-01-2014 09:34
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Dessa värdena ser ju helt ok ut:
Med
tvångs körning av pumpen:
CO: 0,01%
CO2: 12,0%
HC: 95 ppm (den låg ända nere på 65 ppm innan jag skrev ut en lapp)
O2: 3,88%
COc: 0,01%
Lamda:
1,216
Lambda får vara hur högt som helst på våra bilar med luftpump. Dock får det ej vara under 0,97.
|
|
|
|
Almeeu |
Publicerat 09-01-2014 14:29
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
Marcus skrev:
Dessa värdena ser ju helt ok ut:
Med tvångs körning av pumpen:
CO: 0,01%
CO2: 12,0%
HC: 95 ppm (den låg ända nere på 65 ppm innan jag skrev ut en lapp)
O2: 3,88%
COc: 0,01%
Lamda: 1,216
Lambda får
vara hur högt som helst på våra bilar med luftpump. Dock får det ej vara under 0,97.
Hur vet de på bilprovningen att det sitter pump i bilen?
besiktigade senast på Carspect och på pappret så står det 0,97 - 1,03 men på gamla besiktningspapperna från förra ägarn, när han var på Bilprovningen, så står det
0,97 - 9,99.
Finns det någon källa man kan hänvisa till?
Vill bara vara säker på min sak så det inte blir strul sen.
tack för svaret!
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 09-01-2014 16:27
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Det är bara att stå på dig mot besiktningsmannen. Om de kollar
i sin dator så kommer de se att det är 0,97 - 9,99 som gäller för bilar med luftpump. De har klantat sig flera gånger när jag besiktigat.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 09-01-2014 17:48
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
SÅ jädra trist när de inte gör
rätt... bara åka tillbaka o härja... de där värderna borde ju funka bra... att deras system visar fel är ju DERAS knas, inte meningen att du ska betala för ny
besiktning o felsöka nått som inte är fel...?
hänvisa till detta, Regnummer AOK004
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_4609.jpg[/img] is not a valid Image.
0,97-9,99 =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Fortune |
Publicerat 09-01-2014 20:10
|
Användare
Inlägg: 227
Registrerad: 08.11.10
|
co2 var ju för
hög?
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 09-01-2014 21:31
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Fortune skrev:
co2 var ju för
hög?
CO2 mäts inte. Det är bara HC, CO och lambda som mäts.
|
|
|
|
Almeeu |
Publicerat 10-01-2014 00:00
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
Okej,hade tänkt fråga om CO2 men ni han före men bra att den inte mäts.
Tack för alla svar,nu vet
jag att bilen går bra
Får se om det blir någon besiktning denna månad om jag kan få tag i ett par fälgar.
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|
|
malare |
Publicerat 10-01-2014 11:37
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Kanske inte helt enligt tråd, men i passar i sammanhanget.
Den förhöjda tomgången får kollas mellan
2-3000rpm om det finns särskilda skäl. Alltså inte nödvändigtvis vid 2500 som brukligt. Luftpumpen är en särskild anledning... den slår väl av vid 2300 eller alldeles
under 2500. På Cosmo-besiktningen påpeka jag det för bes.mannen (hade läst det dagarna innan) och han kolla upp det, vilket stämmer.
Hörs tydligt när pumpen
slår av på Cosmon (2300rpm), lätt för besiktningen att höra.
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
malare |
Publicerat 10-01-2014 11:38
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Alltså något som gäller sen senast i somras...
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
Almeeu |
Publicerat 10-01-2014 21:52
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
Då får jag ta och fixa styrningen innan jag går på besiktning
tack för alla svar!
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 12-01-2014 08:57
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Ja, det är väldigt viktigt att de inte varvar för högt vi CO 2500-mätningen. Har man öppna filter så hörs det tydligt när
luftpumpen går, då det låter lite som ett råmande.
Har man väl passerat varvgränsen för då luftpumpen slår av, har jag för mig att man måste under 2000rpm igen
för att den ska gå igång igen.
|
|
|
|
Almeeu |
Publicerat 12-01-2014 21:58
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 03.10.13
|
Det är var bra att veta. Det visste jag inte. Tack!
George Stefan
Vårgårda
1993 FD3S
|
|
|