P0301
|
Sanni |
Publicerat 05-03-2014 18:49
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Hej
efter en lång kämpandet så fick man äntligen ut tändstift. Bytte till nya tändstift och nya kablar. startade den och det gick bra (hade stått stilla i några månader).
men när den blev varm så såfort man tryckte på gasen och släppte då dog den och ville inte starta. Kopplade obd läsare och fick fram koden P0301,kolla lite på nätet
och det stog att det är tändspole som har gått och darför cel lampan blinkar eftersom den misständer. Har haft BHR kittet nu i typ 2 år ska de verkligen gå sönder så
fort (bilen brukar vara avställd under vinter) trodde att de ska hålla mkt längre. Nån annan som har haft samma problem? vad ska man byta till nu?
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 05-03-2014 23:30
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Kolla alla kontakter, rengör rengör rengör och testa.
Tror inte spolen arna
är trasigt tror på oxid.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 06-03-2014 08:16
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Ska kolla. Annars så har jag ny
kamikaze kit på g.
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
wilgot |
Publicerat 06-03-2014 09:20
|
Användare
Inlägg: 80
Registrerad: 16.07.13
|
Om koden anger "misständning eller
knack" så behöver det ju inte relatera till spolarna? eller är koden dedikerad spolarna?
Generell knack bedöms vanligtvis av knackmonitor och kan även ha med
kompression eller tändstift att göra.
Dubbelkolla tändstiftet igen så du inte har läck där om inte spole hjälper.
Hur låter gången? får du missljud? moment
förlust?
//W
William Lantz
Hovås, Götet
RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel
Powertrain Engineering
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 06-03-2014 09:48
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
P0301 powertrain. Cylinder 1 missfire
detected.. låter bra på tom gå g lite rough, men när den e varm trycker på gasen då e den inte så pigg cel börjar blinka,o sen när man släpper gasen då dör den.
Låter lite som att den e täppt, o lite missljud får man när den varvar ner o e påväg att sloxkna,typ skrikande ljud. O vill inte starta tills den e kall. Satte nya
tändstift igår o nya kablar.
Redigerat av Sanni den 06-03-2014 10:17
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
wilgot |
Publicerat 06-03-2014 11:34
|
Användare
Inlägg: 80
Registrerad: 16.07.13
|
El-kablage?
Börja mäta med multimeter och bip.
Om man är lite flink kan man ju oxå plocka ur spolens kontakt på separat tändstift (låta fast tändstift sitta i) och se om man
får gnista utanför (kontrollerade former!!).
Får man gnista så blir tajming fel eller relaterat till kompression.
//W
William Lantz
Hovås, Götet
RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel
Powertrain Engineering
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 06-03-2014 12:56
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
E riktig noobie när d gäller sånt tyvärr. Få kanske hitta nån som e wankel
kunnig o kolla upp dpt mig. Ska börja m tändspole o kolla igenom de.I värsta fall får det bli o lämna in den på Bjurkell o gråta lite sen när man ska betala.
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 06-03-2014 18:50
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Är nog inte fel att göra ett komptest.
Har
haft ett par bilar inne som varit liknande din som motorn varit kass på.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 06-03-2014 19:48
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
fifan låter inte kul! hoppas det inte är något allvarligt!
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 06-03-2014 19:57
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Mr Wankeltrim skrev:
Är nog inte fel att göra
ett komptest.
Har haft ett par bilar inne som varit liknande din som motorn varit kass på.
Gjorde ett test när den började betee sig så och då
var komp bra i båda. men ska försöka göra en till.Fråga hur mkt kan man lita på en sån gör d själv komp test??
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 06-03-2014 22:26
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Sanni skrev:
Gjorde ett
test när den började betee sig så och då var komp bra i båda. men ska försöka göra en till.Fråga hur mkt kan man lita på en sån gör d själv komp test??
Om du kan lita på det beror nog helt på vad det är för komptest. Är det ett "riktigt" wankeltest så får du 3 olika värden per rotor med kompression specad
för varje kammare, utrymme eller vad man nu ska säga.
Använder du en standard komptestare så pumpas den upp till det maximala kompet och håller kvar siffran,
vilket på en wankel blir den kammaren som har högst komp på den rotorn du testar. Du blir alltså lurad till att tro att du har det kompet på en rotorn. Men det viktiga
är att där finns 2 kammare till som BÅDA har lägre komp. Och det är de som är intressanta.
Du kan plocka ut backventilen så att nålen hoppar och då försöka
läsa av om alla hoppen åtminstone är lika höga. Det ger dig en fingervisning men inte rätt siffror på kompressionen.
Det enda rätta är nog ett riktig komptest
för en wankel. Är motorn sliten så lär ju nålen hoppa jämt men för lågt vilket är omöjligt att avgöra på ett standradtest som måste "pumpas" upp med 2-4
tryckändringar för att visa rätt värde.
Snålevarjanten skulle då vara att komptesta noga med ett standardtest UTAN backventil. Titta noga på nålen om den
hoppar lika högt för varje kompression och om den gör det väldigt exakt så kan man skruva tillbaka ventilen och få ett värde. Om nålen däremot hoppar lägre på en av
kamrarna så är det redan färdigsnackat.
Redigerat av pawel den 06-03-2014 23:49
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 07-03-2014 07:16
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Får
kontakta bjurkell o kolla om de har komptest och vad d kostar.
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 07-03-2014 12:58
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
1200kr nu måste boka tid o fixa bergning.
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 08-03-2014 14:37
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Bytte till oem
tändspole idag samma skit misständer och vill inte starta när den e varm.
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 08-03-2014 14:53
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Varm ingen start.
Efter några minuter får jag igång den.
View My Video
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 08-03-2014 14:58
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Trycker på gasen lite.man ser när cel blinkar.
View My Video
OBS.Måste hålla gasen hela tiden annars dör den och då startar den inte igång.
View My Video
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 08-03-2014 15:00
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Har
fått en ny kod nu??????
Sanni bifogade följande bild:bild:
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 08-03-2014 15:12
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Läste lite här om koden men
lyckas aldrig med ESS reset.
http://www.rx8club.com/series-i-trouble-shooting-95/p0302-p0300-issues-191046/
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
Sanni |
Publicerat 09-03-2014 17:23
|
Användare
Inlägg: 497
Registrerad: 31.07.11
|
Mr.Wankeltrim tror att du har rätt motorn har gjort sitt. Regjorde ESS och sen
körde jag 20st broms tryckningar. Startade den hörde knacknings ljud sen när den blev lite varm så dog den av sig själv och ville inte starta. Frågan e om Bjurkells
gör motor renovering eller om man ska frakta den till dig på nått sätt.
Svart rx8. Equites Nocte crew
Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 09-03-2014 17:43
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Har du inte garanti kvar så ta det med Jörgen. Inte lönt på en svensk Mazda-verkstad. |
|
|