Mazda rx7 83
|
Rantavaara |
Publicerat 20-03-2014 09:11
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 23.10.13
|
Tjenare.
Nymedlem och ny införskaffad rx7a
Bilen köptes hösten 2013 nyligt besiktad och tillfixad.
Bilen är orginal.
Lite småfix på den som skall göras
utvändigt hade även tänkt dyka under huven och byta ut div avgas delar och piffa till med lite färg och dylikt.
Har kollat runt lite på forumet och hittat lite
intressanta lösningar och delar som man kan byta ut.
Tänkte börja med att byta avgassystem, ta bort fläkt och luftpump?!
Läste något om nå spjäl i
förgasaren som man kunde koppla ihop.
Vad rekommenderar ni?
Tänkte bygga egna headers vad ska man isåfall använda sig av för dim på rör ? Rostfritt?svart?
Tjocktgods? Med tanke på den höga värmen?
Kom gärna med tips
Här kommer en bild på bilen i nuläget
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 20-03-2014 10:02
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Den där ser VÄLDIGT bekant ut
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 20-03-2014 11:01
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Kan säga att spjällen gör jävligt lite...
Fungerar bara vaccumet på sekundärerna så behöver man inte krångla med det.
Extraktor rekomenderar jag att du bygger i 3mm rostfritt.
Långa primärrör...
Luftpump med tillbehör är det bara att kasta på sophögen.
En del som ska
pluggas efteråt bara.
Slutligen kylarfläkt. Där finns det massor av alternativ.
Själv kör jag med Biltemas dubbla 10", fungerar perfekt.
Vet dock inte om
dom får plats på din lite äldre bil.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Rantavaara |
Publicerat 20-03-2014 11:11
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 23.10.13
|
Bilen är köpt i Boden, förra
ägaren vet jag håller till på detta forum.
Vad bygger man de i för dim? 2"" eller 2,5?
Vakuum historian verkar funka fint. Känner när dom öppnar på
högre varvtal
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 20-03-2014 20:00
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Diametern jag skulle satsa på är 2".
Men gissar att det finns andra
åsikter...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Rantavaara |
Publicerat 20-03-2014 20:33
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 23.10.13
|
Okej. Jag hade mina aningar på 2"
Men tack så mycket för hjälpen!
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 20-03-2014 20:55
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bara en fundering...
Att bygga egna headers är det inte lite känsligt för
wankel?
Att man får exakt rätt längd osv?
Eftersom det är en tvåtakts motor?
Sen att tänka på är att wankel avger varmare avgaser.
Så ska man bygga
ett eget system hela vägen så ska man köpa rätt ljuddämpare, annars är det risk att man rensar innehållet i dom ganska fort.
|
|
|
|
Rantavaara |
Publicerat 20-03-2014 21:47
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 23.10.13
|
De kan du nog ha rätt i.. Tycker dom är lite dyra att ta från staterna när frakten är lika dyr eller dyrare
än prylen. Så hade tänkt se vad man kan snickra ihop själv men jag tror ni här på wankelregistret säkert kan bättre än mig. Jag är väldigt färsk runt detta. Men du
avråder de starkt?
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 20-03-2014 22:00
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag
har under flera år läst allt jag hittat om avstämning osv.
Min icke professionella bedömning säger nej, det är inte speciellt känsligt!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 20-03-2014 22:13
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Jag har ägt den bilen tidigare. Den lät för jävligt och gick pissdåligt när jag köpte den men en
ny ljuddämpare och justering av tändning och förgasare gjorde susen.
Farsan rostlagade den i bakre hjulhusen där det enligt Hackis köpguide är standard att det
rostar.
Sedan gick den riktigt bra
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 21-03-2014 01:32
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Rantavaara skrev:
De kan du nog ha rätt i.. Tycker dom är lite dyra att ta från staterna när frakten är
lika dyr eller dyrare än prylen. Så hade tänkt se vad man kan snickra ihop själv men jag tror ni här på wankelregistret säkert kan bättre än mig. Jag är väldigt
färsk runt detta. Men du avråder de starkt?
Jag "fuskade" och köpte ett färdig system hela vägen
Och jag har inte läst på ämnet eller
så jag kan inte råda till nåt tyvärr.
Jag bara tänkte högt om man säger så.
Tänkte se om nån "expert" hade nåt att säga om änmet.
Ända jag kan
tänka mej att man ska tänka på är väl att båda rören blir lika långa från motorn till där systemet går ihop till ett!
Så ser det iaf ut när man köper färdiga
headers.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-03-2014 09:14
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Ett avstämt system är ju anpassat för att ge
maximal effekt vid ett visst varvtal.
Hur vet man då vid vilket varv???
På en "standardbil" kan man nog skita i det!
Längden på primärerna är det ju
samma sak med... Man vill ju ha kollektorn där pulserna vänder.
Ja just det, på vilket varv då???
Att dom sedan ska vara lika långa tror JAG bara är trams.
Har man tur så breddar man ju effektkurvan marginellt om dom är olika långa.
Varför och hur frågar ni er då?
Jo, det ena röret anpassas ju för maximal effekt
på ett varvtal, och det andra för ett annat... Summa summarum, ett bättre register.
Så här skulle JAG bygga:
Individuelle 2" rör hela vägen till bakom
bakaxel.
mitt på varje primärrör (där det finns plats) skulle jag klämma in en lång och smal Magnaflow cigarr (MAG10414). Som slutdämpare också en Magnaflow, men då
en MAG11386 med dubbla in och utgångar.
Alltihop då med dubbla pipor på slutet!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 21-03-2014 09:49
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Att ett väl avstämt avgasrör bättrar effekt och register är ju inget konstigt. Så är det men givetvis sker det inte över hela registret! Att
göra lika långa rör är enligt mig stor fördel eftersom bägge rotorerna (eller cylindrarna på en kolvbil) får samma förutsättningar att arbeta. Annars kan man råka ut
för att bestyckning och eller tändning egentligen behöver vara olika för de olika rotorerna beroende på att avgaserna evakueras olika effektivt. På en standardmotor
där man har lite marginal till spikningar och liknande blir problemet inte lika stort men på en högprestandamotor med små marginaler ska man nog inte räkna bort det!
Samma gäller insugningssidan, troligen i ännu högre utsträckning.
Problemet är att som lekman lyckas räkna rätt och dessutom bygga systemet så det blir optimalt.
Det blir sällan så bra som man tänkt.
Jag skulle ha köpt en färdig header och sen kanske byggt resten själv Beroende på kostnaden givetvis. Headern är inte så
lätt att bygga på ett snyggt och effektivt sätt. Resten däremot enklare att bygga..... Fast att köpa ljuddämpare som håller för värmen är inte billigt det heller.
RacingBeats system är väldigt fina och välbyggda i tjockväggigt material. Kostar en slant men det är de värda.
Sen kan vi konstatera att ur effektsynpunkt
är vad som helst är bättre än att ha kvar reaktorn, luftpumpen och allt det där joxet. Så en förbättring kommer du att se hur du än gör.
I övrigt håller
jag med Arvika om spjäll, luftpump, och fläkt. Speciellt fläkten som tar mycket effekt och dessutom sliter remmar med god aptit. I vår temperatur behövs den mycket
sällan och en elfläkt är en betydligt bättre lösning.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-03-2014 10:08
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Hackman skrev:
Att göra lika långa rör är enligt mig stor fördel eftersom bägge rotorerna (eller cylindrarna på en kolvbil) får samma förutsättningar
att arbeta. Annars kan man råka ut för att bestyckning och eller tändning egentligen behöver vara olika för de olika rotorerna beroende på att avgaserna evakueras
olika effektivt.
Nu Hackis, nu blir jag sådär irriterad som jag inte får bli efter helgens hjärtinfarkt...
På vilket sätt skulle det behöva
bestyckas om eller justeras tändning olika om primärerna skiljer lite i längd?
Nu vill jag inte ha ett blajblaj svar, utan en ordentlig förklaring, gärna med lite
bevis...
Klarar du inte det, så ska jag förklara varför det inte spelar någon som helst roll...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 21-03-2014 10:41
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Bli inte arg nu. Märk väl att jag skrev att man inte ska räkna bort problemet på en högprestandamotor men att det inte är
något större bekymmer på en standardmotor!
Nog får du väl hålla med om att man vill att alla rotorer/cylindrar ska ha samma förutsättningar i görligaste mån.
Man slipar ju t ex inte kamaxeln olika för olika cylindrar eller portar rotorhusen/gavlarna olika på de olika rotorerna för att bredda motorns register. Samma sak
gäller ju alla parametrar, t ex avgasröret. Om det är möjligt bör man göra det lika.
Se det inte som ett påhopp för det var det inte! Fast förklara gärna
varför det inte har någon betydelse hur långa rör man har och om de är olika.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-03-2014 10:57
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Vi kan ta det i
debattform...
Att diskutera saker leder ofta till lärdom!
Hoppas bara att det inte förstör tråden??
Min första fråga blir då:
Vilka faktorer är det som
påverkar rörens längd?
Kan ta en till på samma gång...
Hur stora toleranser tillåter man bränslemängden att variera på en standardmotor? Det vill säga, hur
mycket olika tillåts insprutarna i till exempel en standard BMW 6:a flöda från fabrik?
En tredje och sista då:
Hur mycket påverkar avgastemperaturen var
pulsen vänder, alltså där man eventuellt vill ha en kollektor?
PS. Jag skojade inte om infarkten, kom hem från sjukhuset igår kväll... DS.
Redigerat av Arvika den 21-03-2014 11:00
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Rantavaara |
Publicerat 21-03-2014 12:25
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 23.10.13
|
Nejdå ingen fara! Bara kul att höra vad ni har att säga. Sen vad jag kommer bygga är inte klart
än! Det jag läst hittills har då låtit vettigt från er alla så de kommer ja ta åt mig
Tackar så mycket för hjälpen också!
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 21-03-2014 13:26
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Rantavaara skrev:
Nejdå ingen fara! Bara kul att höra vad ni
har att säga. Sen vad jag kommer bygga är inte klart än! Det jag läst hittills har då låtit vettigt från er alla så de kommer ja ta åt mig
Tackar så mycket
för hjälpen också!
Så här är det med wankel Hade ett helvete i början att veta vad man skulle köpa för grejor...
Jag utgick iaf ifrån att
Racing Beat och Mazdatrix hade bra grejor och köpte från dessa
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 21-03-2014 14:28
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Lars,
Jag har inget som helst sakintresse i
att ha rätt. Är inte ett dugg road av att bygga komplicerade avgassystem heller (eller att någon annan står gör det i onödan). Så om längden saknar betydelse så är det
jättebra för alla.
Tråkigt att höra om din infarkt. Hoppas verkligen att rehabiliteringen går bra och att livet kan fortgå normalt. Var rädd om dig!
Lycka till med bilen Rantavaara!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Rantavaara |
Publicerat 21-03-2014 15:20
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 23.10.13
|
Galaxi skrev:
Rantavaara skrev:
Nejdå ingen fara! Bara kul att höra vad ni har att säga. Sen vad jag kommer bygga är inte klart än! Det jag
läst hittills har då låtit vettigt från er alla så de kommer ja ta åt mig
Tackar så mycket för hjälpen också!
Så här är det med wankel
Hade ett helvete i början att veta vad man skulle köpa för grejor...
Jag utgick iaf ifrån att Racing Beat och Mazdatrix hade bra grejor och köpte från dessa
Okej! Jo jag har kikat en del på dessa sidor. Ser ut att vara ordentliga grejer
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
|
|
|