April 29 2024 21:51:54
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Mazda rx7 83
Rantavaara
Tjenare.



Nymedlem och ny införskaffad rx7a

Bilen köptes hösten 2013 nyligt besiktad och tillfixad.
Bilen är orginal.
Lite småfix på den som skall göras

utvändigt hade även tänkt dyka under huven och byta ut div avgas delar och piffa till med lite färg och dylikt.

Har kollat runt lite på forumet och hittat lite

intressanta lösningar och delar som man kan byta ut.

Tänkte börja med att byta avgassystem, ta bort fläkt och luftpump?!
Läste något om nå spjäl i

förgasaren som man kunde koppla ihop.
Vad rekommenderar ni?
Tänkte bygga egna headers vad ska man isåfall använda sig av för dim på rör ? Rostfritt?svart?

Tjocktgods? Med tanke på den höga värmen?

Kom gärna med tips Smile
Här kommer en bild på bilen i nuläget
Rantavaara bifogade följande bild:bild:
image_42.jpg

Robert Larsson Rantavaara
Piteå
 
Combat
Den där ser VÄLDIGT bekant utWink

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Arvika
Kan säga att spjällen gör jävligt lite...
Fungerar bara vaccumet på sekundärerna så behöver man inte krångla med det.



Extraktor rekomenderar jag att du bygger i 3mm rostfritt.
Långa primärrör...
Luftpump med tillbehör är det bara att kasta på sophögen.
En del som ska

pluggas efteråt bara.
Slutligen kylarfläkt. Där finns det massor av alternativ.
Själv kör jag med Biltemas dubbla 10", fungerar perfekt.
Vet dock inte om

dom får plats på din lite äldre bil.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Rantavaara
Bilen är köpt i Boden, förra

ägaren vet jag håller till på detta forum.
Vad bygger man de i för dim? 2"" eller 2,5?
Vakuum historian verkar funka fint. Känner när dom öppnar på

högre varvtal Smile
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
 
Arvika
Diametern jag skulle satsa på är 2".
Men gissar att det finns andra

åsikter...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Rantavaara
Okej. Jag hade mina aningar på 2"
Men tack så mycket för hjälpen! Smile
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
 
Galaxi
Bara en fundering...
Att bygga egna headers är det inte lite känsligt för

wankel?
Att man får exakt rätt längd osv?
Eftersom det är en tvåtakts motor?

Sen att tänka på är att wankel avger varmare avgaser.
Så ska man bygga

ett eget system hela vägen så ska man köpa rätt ljuddämpare, annars är det risk att man rensar innehållet i dom ganska fort.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Rantavaara
De kan du nog ha rätt i.. Tycker dom är lite dyra att ta från staterna när frakten är lika dyr eller dyrare

än prylen. Så hade tänkt se vad man kan snickra ihop själv Smile men jag tror ni här på wankelregistret säkert kan bättre än mig. Jag är väldigt färsk runt detta. Men du

avråder de starkt?
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
 
Arvika
Jag

har under flera år läst allt jag hittat om avstämning osv.
Min icke professionella bedömning säger nej, det är inte speciellt känsligt!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Combat
Jag har ägt den bilen tidigare. Den lät för jävligt och gick pissdåligt när jag köpte den men en

ny ljuddämpare och justering av tändning och förgasare gjorde susen.

Farsan rostlagade den i bakre hjulhusen där det enligt Hackis köpguide är standard att det

rostar.

Sedan gick den riktigt braSmile

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Galaxi
Rantavaara skrev:
De kan du nog ha rätt i.. Tycker dom är lite dyra att ta från staterna när frakten är

lika dyr eller dyrare än prylen. Så hade tänkt se vad man kan snickra ihop själv Smile men jag tror ni här på wankelregistret säkert kan bättre än mig. Jag är väldigt

färsk runt detta. Men du avråder de starkt?


Jag "fuskade" och köpte ett färdig system hela vägen Smile
Och jag har inte läst på ämnet eller

så jag kan inte råda till nåt tyvärr.
Jag bara tänkte högt om man säger så.
Tänkte se om nån "expert" hade nåt att säga om änmet.

Ända jag kan

tänka mej att man ska tänka på är väl att båda rören blir lika långa från motorn till där systemet går ihop till ett!
Så ser det iaf ut när man köper färdiga

headers.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Arvika
Ett avstämt system är ju anpassat för att ge

maximal effekt vid ett visst varvtal.
Hur vet man då vid vilket varv???
På en "standardbil" kan man nog skita i det!
Längden på primärerna är det ju

samma sak med... Man vill ju ha kollektorn där pulserna vänder.
Ja just det, på vilket varv då???
Att dom sedan ska vara lika långa tror JAG bara är trams.



Har man tur så breddar man ju effektkurvan marginellt om dom är olika långa.
Varför och hur frågar ni er då?
Jo, det ena röret anpassas ju för maximal effekt

på ett varvtal, och det andra för ett annat... Summa summarum, ett bättre register.

Så här skulle JAG bygga:
Individuelle 2" rör hela vägen till bakom

bakaxel.
mitt på varje primärrör (där det finns plats) skulle jag klämma in en lång och smal Magnaflow cigarr (MAG10414). Som slutdämpare också en Magnaflow, men då

en MAG11386 med dubbla in och utgångar.
Alltihop då med dubbla pipor på slutet!

Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Hackman
Att ett väl avstämt avgasrör bättrar effekt och register är ju inget konstigt. Så är det men givetvis sker det inte över hela registret! Att

göra lika långa rör är enligt mig stor fördel eftersom bägge rotorerna (eller cylindrarna på en kolvbil) får samma förutsättningar att arbeta. Annars kan man råka ut

för att bestyckning och eller tändning egentligen behöver vara olika för de olika rotorerna beroende på att avgaserna evakueras olika effektivt. På en standardmotor

där man har lite marginal till spikningar och liknande blir problemet inte lika stort men på en högprestandamotor med små marginaler ska man nog inte räkna bort det!

Samma gäller insugningssidan, troligen i ännu högre utsträckning.
Problemet är att som lekman lyckas räkna rätt och dessutom bygga systemet så det blir optimalt.

Det blir sällan så bra som man tänkt.

Jag skulle ha köpt en färdig header och sen kanske byggt resten själv Beroende på kostnaden givetvis. Headern är inte så

lätt att bygga på ett snyggt och effektivt sätt. Resten däremot enklare att bygga..... Fast att köpa ljuddämpare som håller för värmen är inte billigt det heller.



RacingBeats system är väldigt fina och välbyggda i tjockväggigt material. Kostar en slant men det är de värda.


Sen kan vi konstatera att ur effektsynpunkt

är vad som helst är bättre än att ha kvar reaktorn, luftpumpen och allt det där joxet. Så en förbättring kommer du att se hur du än gör.


I övrigt håller

jag med Arvika om spjäll, luftpump, och fläkt. Speciellt fläkten som tar mycket effekt och dessutom sliter remmar med god aptit. I vår temperatur behövs den mycket

sällan och en elfläkt är en betydligt bättre lösning.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Arvika
Hackman skrev:
Att göra lika långa rör är enligt mig stor fördel eftersom bägge rotorerna (eller cylindrarna på en kolvbil) får samma förutsättningar

att arbeta. Annars kan man råka ut för att bestyckning och eller tändning egentligen behöver vara olika för de olika rotorerna beroende på att avgaserna evakueras

olika effektivt.


Nu Hackis, nu blir jag sådär irriterad som jag inte får bli efter helgens hjärtinfarkt...
På vilket sätt skulle det behöva

bestyckas om eller justeras tändning olika om primärerna skiljer lite i längd?
Nu vill jag inte ha ett blajblaj svar, utan en ordentlig förklaring, gärna med lite

bevis...


Klarar du inte det, så ska jag förklara varför det inte spelar någon som helst roll...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Hackman
Bli inte arg nu. Märk väl att jag skrev att man inte ska räkna bort problemet på en högprestandamotor men att det inte är

något större bekymmer på en standardmotor!

Nog får du väl hålla med om att man vill att alla rotorer/cylindrar ska ha samma förutsättningar i görligaste mån.

Man slipar ju t ex inte kamaxeln olika för olika cylindrar eller portar rotorhusen/gavlarna olika på de olika rotorerna för att bredda motorns register. Samma sak

gäller ju alla parametrar, t ex avgasröret. Om det är möjligt bör man göra det lika.

Se det inte som ett påhopp för det var det inte! Fast förklara gärna

varför det inte har någon betydelse hur långa rör man har och om de är olika.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Arvika
Vi kan ta det i

debattform...
Att diskutera saker leder ofta till lärdom!
Hoppas bara att det inte förstör tråden??

Min första fråga blir då:
Vilka faktorer är det som

påverkar rörens längd?

Kan ta en till på samma gång...
Hur stora toleranser tillåter man bränslemängden att variera på en standardmotor? Det vill säga, hur

mycket olika tillåts insprutarna i till exempel en standard BMW 6:a flöda från fabrik?

En tredje och sista då:
Hur mycket påverkar avgastemperaturen var

pulsen vänder, alltså där man eventuellt vill ha en kollektor?


PS. Jag skojade inte om infarkten, kom hem från sjukhuset igår kväll... DS. Pfft
Redigerat av Arvika den 21-03-2014 11:00
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Rantavaara
Nejdå ingen fara! Bara kul att höra vad ni har att säga. Sen vad jag kommer bygga är inte klart

än! Det jag läst hittills har då låtit vettigt från er alla så de kommer ja ta åt mig Smile

Tackar så mycket för hjälpen också! Smile
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
 
Galaxi
Rantavaara skrev:
Nejdå ingen fara! Bara kul att höra vad ni

har att säga. Sen vad jag kommer bygga är inte klart än! Det jag läst hittills har då låtit vettigt från er alla så de kommer ja ta åt mig Smile

Tackar så mycket

för hjälpen också! Smile


Så här är det med wankel Smile Hade ett helvete i början att veta vad man skulle köpa för grejor...
Jag utgick iaf ifrån att

Racing Beat och Mazdatrix hade bra grejor och köpte från dessa Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Hackman
Lars,
Jag har inget som helst sakintresse i

att ha rätt. Är inte ett dugg road av att bygga komplicerade avgassystem heller (eller att någon annan står gör det i onödan). Så om längden saknar betydelse så är det

jättebra för alla.

Tråkigt att höra om din infarkt. Hoppas verkligen att rehabiliteringen går bra och att livet kan fortgå normalt. Var rädd om dig!





Lycka till med bilen Rantavaara!

Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Rantavaara


Galaxi skrev:
Rantavaara skrev:
Nejdå ingen fara! Bara kul att höra vad ni har att säga. Sen vad jag kommer bygga är inte klart än! Det jag

läst hittills har då låtit vettigt från er alla så de kommer ja ta åt mig Smile

Tackar så mycket för hjälpen också! Smile


Så här är det med wankel Smile

Hade ett helvete i början att veta vad man skulle köpa för grejor...
Jag utgick iaf ifrån att Racing Beat och Mazdatrix hade bra grejor och köpte från dessa Smile



Okej! Jo jag har kikat en del på dessa sidor. Ser ut att vara ordentliga grejer Smile
Robert Larsson Rantavaara
Piteå
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.33 sekunder - 228 Förfrågningar 18,932,312 unika besök