RX-7 12A 83 startar inte
|
Tommy Bergman |
Publicerat 25-04-2008 12:33
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
förra ägaraen bytte motor. efter motorbytet startade den inte mer,
nu har jag tagit över uppgiften, vart ska
jag
börja?
tändstiften har gnista, men de är våta när jag tar ut dem efter startförsök,
hur ska tändkablarna sitta, är inte säker på att de sitter rätt.
fins det
någonting han kan ha
missat att sätta tillbaka i samband med motorbytet?
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 25-04-2008 14:33
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det är märkt på fördelarlocket vilken utgång som är vilken.
L1, L2, T1, T2. Även rotorhusen har samma märkning vid stiften. Så det är
ganska lätt att kolla.
Sitter fördelaren rätt? Det är lätt hänt att man vrider den fel när man sätter den på plats.
Vill minnas att man ställer motorn i
"övre dödpunkt" på ettans rotor. Då ska en prick på fördelaraxeln stämma överens med ett märke på fördelarhuset. Se sätter man fördelaren rakt ner.
Eller, minns jag fel?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 25-04-2008 15:19
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Har gnista, då förmodar jag att motorn tänder till vid startförsök.
Min sjua hade startproblem i
början innan jag bytte startmotor. Jag tog ur stiften och säkringen för soppapumpen samt kopplade loss igniters och körde på starten en stund med gaspedalen helt
nedtryckt. Då vart motorn rensad på
bensin. I med torra stift, koppla in igniter och sätt säkring för soppapump på plats.
Bogsera igång den är kanske
ett alternativ?
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 25-04-2008 17:32
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Det är inte så att du pumpar med gasen innan startförsök, gör inte det.
Dra ut choken men rör inte
gasen.
Min blir riktigt svårstartad de gånger jag pillat på
gasvajer/returfjädrar och det spelar ingen roll om den står över natten efter detta.
Notera att detta har varit små rörelser som uppstår i samband med avhakning av vajer, kan bara tänka mig
hur det blir om man pumpar lite som på en kolvmotor
med webrar. |
|
|
|
Tommy Bergman |
Publicerat 25-04-2008 18:39
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
okej kan
tyvär inte
bogsera igån den för bromsarna är inte i funktion,
vad är "igniters" och varför ska de koplas loss?
vilket av rotorhusen är1 respektive 2? främre
bakre?
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 25-04-2008 19:50
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Den främre är 1, vill
jag minnas.
Igniters sitter på utanpå fördelaren och är "drivstegen" till
tändspolarna om jag förstått rätt. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 25-04-2008 20:07
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Håller med Bo, rör inte gasen. Antingen choke
(vid kall motor) eller inget alls.
Att vi är överens kan i och för sig bero på att Bo's bil tillhört mig
tidigare...
Hoppas du är nöjd
med den...
Rotorhuset längst fram är mycket riktigt nr 1!
Ignitors=tändförstärkare, dvs de små elektriska boxar som skapar
ginstan. Sitter
mycket riktigt på utsidan av fördelaren. Två kablar går från varje ignitor via en kontakt som kan lossas enkelt.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 25-04-2008 21:08
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Den går som en
klocka, men det vill du väl inte höra (längat växer gärna då).
På onsdag ska den väckas ur vintervilnan och på söndag tänkte jag rasta den lite på Uråsa. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 26-04-2008 10:13
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Funderar på om en flottör i förgasaren kan ha fastnat i öppet läge. I så fall kommer den att dränka sig och bli sur. Ta av
luftrenaren och titta
ner i förgasarhalsen samtidigt som du kör bränslepumpen. Det ska givetvis inte rinna eller droppa bensin någonstans.
Låter bra det
Bo! Jag saknar den.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Tommy Bergman |
Publicerat 26-04-2008 11:25
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
ska genast gå ut
och kika
om det kan vara flotören som hängt sig,
stämmer det att när den gula pricken på motorns remmskiva står mot markeringen då är motorn i "övre dödpunkt"?
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
FB |
Publicerat 03-05-2008 20:08
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Hur gick det, fick
du nån rätsida på problemet??
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
13B |
Publicerat 04-05-2008 17:58
|
Användare
Inlägg: 7
Registrerad: 07.03.08
|
Du kan ju få gnista trots att du satt tändfördelarn fel. men då får du ju en
ginsta vid åt h-vete fel tidpunkt. eller är jag ute och cycklar? |
|
|
|
Tommy Bergman |
Publicerat 05-05-2008 21:30
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
Har nu kollat så att ingen bensin skvätter ur förgasaren när bränslepumpen går.
Har ställt den nedre
remskivan med den gula märket mot blockets markering, och sedan satt fördelarens drevmarkering mot märket på fördelarhuset, men när motorn
gått ett varv så har bara fördelaren gått ett halv varv,
varför är det så och ska det vara så. fins det nån tin anat som är lätt att missa som kan vara
problemet?
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
FB |
Publicerat 05-05-2008 21:54
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Hur pass fräscha är dina tändstift?
Var med om en FB som vägrade starta i höstas och en uppsättning nya stift löste
problemet, även om vi trodde att det
var en mer svårknäckt nöt än så.
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 05-05-2008 22:15
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Lite
långsökta slutsatser....
På en valig
kolvmotor snurrar fördelaren med halva motorvarvtalet.
På wankelmotorn krävs det tre vevaxelvarv för rotorerna (kolvarna) ska snurra ett helt
varv var.
Eftersom rotorerna är "trekantiga" ger detta en exploxion per rotor per vevaxelvarv.
Min fördelare ett pulshjul som ger 4 pulser per
fördelarvarv till
tändspolarna. Med andra ord borde det bli 2/4 (=1/2) fördelarvarv per vevaxelvarv eftersom två förbränningar (två skivig vankel) per
vevaxelvarv.
Med andra ord vekar det vara som det ska. |
|
|
|
Tommy Bergman |
Publicerat 06-05-2008 10:26
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
okej, då hänger jag med.
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
Tommy Bergman |
Publicerat 06-05-2008 10:29
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
a.n.g tändstiften
så ser de bra ut, men det är ju svårt
att se, tror att de är helt oanvända, med tanke på att motorn varit utbytt, mn man vet ju alldreig, är tändstiften anars en svag länk?
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 06-05-2008 12:39
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Stiften ska väl inte vara mer känsliga än i andra bilar egentligen. Men de måste
ju bytas ibland... Fast blir de sura så verkar det vara kämpigt!
Jag
är lite fundersam på pricken på remskivan. Vill minnas att mina motorer inte hade
någon prick utan bara "hack" i remskivan. Sitter pricken vid ett sånt hack eller kan den ha hamnat på fel
ställe?
Det låter ju som om den får
både bensin och gnista så så är det ju konstigt att den inte startar. Gissningsvis blir den ju sur av någon anledning, i och med att stiften är våta, men
man
kan ju undra varför.
Du får väl prova lite olika tester. Är det bränsle eller tändning som är problemet??
Jag hade nog börjat med att försökt få den torr först.
Ta ur stiften och koppla
bort bränslepumpen (säkring eller genom att lossa kontakten som sitter under baksätet på vänster sida) så den i alla fall inte kan
trycka i mer bensin. Koppla även loss kontakterna till bägge
igniters:arna på fördelaren (så de inte skadas av att köras utan tändstift). Kör den sen på
startmotorn med full gas ett tag så det ventileras ordentligt. Låt den gärna stå över natten utan stift.
Sätt sen dit torra och rena stift och koppla in
ignitors men vänta med att koppla in bränslepumpen. Prova därefter att starta, rör inte gasen men däremot kanske choke, i alla fall efter ett
litet tag. Händer
inget så prova att spruta i lite startgas istället för att pumpa bensin (ta av luftrenaren och ge den en dusch rätt ner i förgasaren). Den borde ju tända till på
startgasen men
sen stanna i och med att inte bränslepumpen går. Tänder den så muta den med startgas några sekunder till så du vet att den går. Sen igång med
bränslepumpen och försök med choke och ingen gas precis
som vanligt.
Har man bara fått liv i en motor en gång så brukar det gå lättare sen...
Annars
måste nästan tändningen stå fel ändå. Fast då brukar det komma misständningar, smällar och
liknande...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Tommy Bergman |
Publicerat 06-06-2008 23:24
|
Användare
Inlägg: 9
Registrerad: 12.11.07
|
nu har jag prövat att köra ur all soppa ur systemet och utan
säkring till pumpen, och köra den på bara startgas. men fick bara några misständningar,
Har en Mazda RX 7 - 83a som är under renovering.
har problem med att få den att starta. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Tommy
Bergman
Hammarö
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 07-06-2008 00:31
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tommy Bergman skrev:
nu har jag prövat att köra ur all soppa ur systemet och utan säkring till pumpen, och
köra den på bara startgas. men
fick bara några misständningar,
Ta ett komp prov...
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|