I teorin behövs fyra saker för att motorn ska gå bränsle, gnista och kompression. Något av detta
saknas eller finns inte i tillräcklig mängd på ena rotorn.
Eftersom den går riktigt på 1:an verkar ju tändsystemet vara ok, men det kan ju ints skada
att kolla fördearlocket och tändkablarna en exra gång det kan ju vara överslag som gör att gnistan inte
blir tillräckligt stark.
Eftersom stiften är
torra och fina nkan det vara så att det inte kommer tillräckligt med bränsle till 2:an. Detta är i mina öron ganska troligt, moderna bränslen
och lagring är
inte den bästa kobinationen (lite beroende på hur den föravarats). På min gamla båt hade jag genomskinlig gelé i flottörhusen efter en vinter i dragig lada. Lyft
luftburken och
kolla att lika mycket bränsledimma kommer från 1:an och 2:ans förgasarportar.
Nästa alternativ, för dålig kompression på 2:an
bränslet bränns men generera ingen tillräckligt med kraft.
Detta kan enligt vad jag förstår av det jag läst om wankelmotorer kunnna bero på att tätningarna
fastnat eller värre skador på tätningarna. Detta bör du kanske kolla först så att du inte förvärrar
eventuella skador. Ta ur stiften ock kolla med spegel genom
tändstiftshålen att tätningarna ser hela ut. Detta är ju ingen garanti för att de är hela men om du ser en skada så vet du ju att du inte