May 04 2024 11:49:42
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Uppstart med problem går bara på främre
nrx
Dags för att starta upp inför vintervila, men...

Maskinen går inte på båda rotorerna. Den går på utdragen chock och

går

"ok" på varv över 3000rpm. Den är tunn och klen under och behöver chock för att går. Den dör om varvet understiger 1500rpm.

Motorn spec.

orginal.
Felsökning som är gjord:
-

Tändspolarna ger på T 12v och L 14v
- Har gnista till båda rotorerna
- Verkar får bränsle... kanske för lite.

(filtret bytt)
- Motorn dör om jag tar bort tändningen på 1.ans rotor.
-

Motorn dör INTE om jag tar bort tändningen på 2.ans rotor. dvs. den går inte på

denna sida.
- Bytte stift, samma resultat. ("färgen" på de gamla verkar ok)
Sen hade jag inte mer tid

att kolla

Tacksam för tips och

trix.
/nrx
 
Bo_H
Är

inte expert men lite ideér har jag

att dela med mig av.

I teorin behövs fyra saker för att motorn ska gå bränsle, gnista och kompression. Något av detta

saknas eller finns inte i tillräcklig mängd på ena rotorn.




Eftersom den går riktigt på 1:an verkar ju tändsystemet vara ok, men det kan ju ints skada

att kolla fördearlocket och tändkablarna en exra gång det kan ju vara överslag som gör att gnistan inte

blir tillräckligt stark.


Eftersom stiften är

torra och fina nkan det vara så att det inte kommer tillräckligt med bränsle till 2:an. Detta är i mina öron ganska troligt, moderna bränslen

och lagring är

inte den bästa kobinationen (lite beroende på hur den föravarats). På min gamla båt hade jag genomskinlig gelé i flottörhusen efter en vinter i dragig lada. Lyft

luftburken och

kolla att lika mycket bränsledimma kommer från 1:an och 2:ans förgasarportar.


Nästa alternativ, för dålig kompression på 2:an

bränslet bränns men generera ingen tillräckligt med kraft.

Detta kan enligt vad jag förstår av det jag läst om wankelmotorer kunnna bero på att tätningarna

fastnat eller värre skador på tätningarna. Detta bör du kanske kolla först så att du inte förvärrar

eventuella skador. Ta ur stiften ock kolla med spegel genom

tändstiftshålen att tätningarna ser hela ut. Detta är ju ingen garanti för att de är hela men om du ser en skada så vet du ju att du inte

bör göra andra

försök.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.15 sekunder - 58 Förfrågningar 18,981,337 unika besök