May 03 2024 22:58:33
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
P0410
Sanni
Halloj,liten uppdatering. Nu har man ny motor i råttan, och efter att den har

varit på besök hos Jörgen så har man perfekt tomgång oxå. Men nu för typ en vecka sen så började Cel lysa,kopplade OBD och fick felkod P0410 Powertrain- Secondary air

injection system.Släckte den men dagen efter så dök den upp igen. Har läst på nätet att det kan vara luftpumpen som strular eller nått,problemet är att man hör

luftpumpen gå igång och det är när den slutar så tänds CEL. Är det nån som har haft likadan problem och vet hur man löser detta? Kan det skada motorn på nått sätt??

Vad kan jag göra?
Svart rx8. Equites Nocte crew

Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
 
PBT
Jag hade den felkoden på min råtta när jag köpte den. Men den försvann när jag köpte nytt tändsystem från Jörgen. Och fick bra tomgång när jag satte tillbaka

orginal luftburken. Hoppas att det löser sig för dig.
Joakim Pettersson
Söderköping

Rx-8 -05
 
wankelrolfo
Sanni skrev:



Halloj,liten uppdatering. Nu har man ny motor i råttan, och efter att den har varit på besök hos Jörgen så har man perfekt tomgång oxå. Men nu för typ en vecka sen

så började Cel lysa,kopplade OBD och fick felkod P0410 Powertrain- Secondary air injection system.Släckte den men dagen efter så dök den upp igen. Har läst på nätet

att det kan vara luftpumpen som strular eller nått,problemet är att man hör luftpumpen gå igång och det är när den slutar så tänds CEL. Är det nån som har haft likadan

problem och vet hur man löser detta? Kan det skada motorn på nått sätt?? Vad kan jag göra?


Hur kan du och andra fått företräde hos Jörgen när Lennart

väntat på att få sin motor renoverad igen eftersom den första renoverade inte ens kan användas (köras med) vilken Jörgen renoverat och förmodligen förstört med

felaktig trimning. kompression =4,5kg Det är nog mer än 3 år sedan denna misshandel av kund påbörjats. Trots påstötningar händer det inget . Nu kan jag inte hålla

tyst längre då jag väl känner till Lennarts dilemma. Han har betalat en h-vetes massa pengar till ingen nytta. Är det så man behandlar kunder? Internet är ett mycket

bra media mot dom som inte sköter sig!
Rolf Östling
Sundsvall
RX8 Supercharged

2004,
RX8 R3 2010,
RX8 R3 2011,
3 MPS 2007.
 
http://www.verktygsproffs.se
Sanni
wankelrolfo skrev:
Sanni skrev:
Halloj,liten uppdatering. Nu har man ny motor i råttan, och efter att den

har varit på besök hos Jörgen så har man perfekt tomgång oxå. Men nu för typ en vecka sen så började Cel lysa,kopplade OBD och fick felkod P0410 Powertrain- Secondary

air injection system.Släckte den men dagen efter så dök den upp igen. Har läst på nätet att det kan vara luftpumpen som strular eller nått,problemet är att man hör

luftpumpen gå igång och det är när den slutar så tänds CEL. Är det nån som har haft likadan problem och vet hur man löser detta? Kan det skada motorn på nått sätt??

Vad kan jag göra?


Hur kan du och andra fått företräde hos Jörgen när Lennart väntat på att få sin motor renoverad igen eftersom den första renoverade

inte ens kan användas (köras med) vilken Jörgen renoverat och förmodligen förstört med felaktig trimning. kompression =4,5kg Det är nog mer än 3 år sedan denna

misshandel av kund påbörjats. Trots påstötningar händer det inget . Nu kan jag inte hålla tyst längre då jag väl känner till Lennarts dilemma. Han har betalat en h-

vetes massa pengar till ingen nytta. Är det så man behandlar kunder? Internet är ett mycket bra media mot dom som inte sköter sig!


Fick min mazda

tillbax nångång juni/juli,hade ingen företräde, bjurkell satte i ny motor men fick inte igång tomgången,fick vänta tills jörgen hade tid o kolla på d. D var ingen fler

månaders jobb o fixa tomgång på min bil för honom. Har försökt få hjälp från andra men fick ingen o jörgen var den som var villig o hjälpa. vet ej hur d e med de andra

o vänte tider hos jörgen men som sagt detta var en dags jobb typ. Kan inte säga så mkt om Lennarts dilemma eftersom e inte inblandat i d. Tråkigt när sånt händer.
Svart rx8. Equites Nocte crew

Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
 
Sanni
O sen jag förstår frustration hos vissa men jag skriver här för

att få hjälp med vissa bil problem och inte om andras dilemma. vill ha hjälp liksom och har man nått oklart med nån ,då får man ta det privat med denna person och inte

här på min hjälp mig tråden.
Svart rx8. Equites Nocte crew

Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
 
Sanni
PBT skrev:
Jag

hade den felkoden på min råtta när jag köpte den. Men den försvann när jag köpte nytt tändsystem från Jörgen. Och fick bra tomgång när jag satte tillbaka orginal

luftburken. Hoppas att det löser sig för dig.


Har oxå ny tändsystem från Jörgen och tomgången e bättre än nånsin, men nått skumt e d,med luftpumpen.
Svart rx8. Equites Nocte crew

Mvh.Sanell Sanni Pedic
Stockholm
 
Mr Wankeltrim
wankelrolfo skrev:
Sanni skrev:
Halloj,liten uppdatering. Nu har man ny motor i råttan, och efter att den

har varit på besök hos Jörgen så har man perfekt tomgång oxå. Men nu för typ en vecka sen så började Cel lysa,kopplade OBD och fick felkod P0410 Powertrain- Secondary

air injection system.Släckte den men dagen efter så dök den upp igen. Har läst på nätet att det kan vara luftpumpen som strular eller nått,problemet är att man hör

luftpumpen gå igång och det är när den slutar så tänds CEL. Är det nån som har haft likadan problem och vet hur man löser detta? Kan det skada motorn på nått sätt??

Vad kan jag göra?


Hur kan du och andra fått företräde hos Jörgen när Lennart väntat på att få sin motor renoverad igen eftersom den första renoverade

inte ens kan användas (köras med) vilken Jörgen renoverat och förmodligen förstört med felaktig trimning. kompression =4,5kg Det är nog mer än 3 år sedan denna

misshandel av kund påbörjats. Trots påstötningar händer det inget . Nu kan jag inte hålla tyst längre då jag väl känner till Lennarts dilemma. Han har betalat en h-

vetes massa pengar till ingen nytta. Är det så man behandlar kunder? Internet är ett mycket bra media mot dom som inte sköter sig!


För det första så

förstår jag inte vad du har med detta att göra men om du ni vill lägga dig i så kan du ju börja med att ta reda på hur det ligger till.......

Sen hur jag

prioriterar arbeten är min problem så de behöver du inte bry dig om...
Om du nu tvunget vill veta så kör jag turordning på mina jobb.
Och skulle det sen dyka upp

en lucka om jag väntar på delar så kan jag ta saker emellan vilket jag gjorde med Sanni.
Han fick besked att det kunde dröja lite innan jag fick tid att titta på

bilen men eftersom jag hade en lucka och jag visste vad felet var så fixa jag den snabbt åt honom.


Så här är det!!
Motorn portades och plockades

ihop av Lasse W åt tidigare ägare så att jag skulle trimmat sönder denna är bara skitsnack....
Tidigare ägare var i kontakt med mig ett antal gånger och ville ha

hjälp att fixa bilen för Lasse W fick inte rätt på motorn.
Eftersom jag inte visste vad som var gjort med bil och motor så tackade jag nej till att felsöka på

bilen så jag hänvisade till Lasse som byggt den. Sen vad som hände med den vet jag inte förrens Lennart hörde av sig och sa att han köpt bilen och att han tänkte

stoppa motorn i sin banbil.


Lennart åker ner med motorn till mig och är med när jag delade den och då konstaterade vi att alla tätningar o lager mm behövdes

bytas för det satt gammalt skit i motorn.
Bearbetningen jag gjort på motorn är bland annat att rotorerna viktades och balanserades samt att vevpartiet inkl

svänghjul o koppling balanserades.
Eftersom Lennart skulle åka med kompressor på motorn och redan hade kört sönder ett par motorer där främre gaveln gått sönder

p.g.a klen gjutning så frästes blocket för 7st studkitbultar.
Apextätningarna som monterades var Esmeril Racings och hörntätningarna som monterades var Atkins

Rotary:s solida hörntätningar och alla övrigt delar är Mazda original delar.
Balansering och studkit påverkar inte kompressionen så dessa saker har inget med

problemet att göra.
Sidotätningarna som monterades är inslipade i rätt längd från Mazda så dessa har inte heller något med kompressionen att göra.
Jag har

givetvis kontrollmät längden och den ligger mellan 0.20-0.25 i spel och enligt Mazda så är det okej med 0.40 i spel se här e inget problem.
Sidotätningarna från

Atkins har jag kört på en massa andra motorer och aldrig haft några problem så dessa tror jag vi kan utesluta.
Apex tätningarna har jag aldrig använt så jag kan

inte svar på hur dessa är att slita in men jag har kontrollerat så dem är raka o fina så här bör inte heller va något problem.
Övriga tätningar fjädrar samt lager

är Mazda original så dem skall fungera.


Alla motorer jag monterar ihop provtrycker jag för att se så dom inte läcker vatten och så gjordes även med denna.

När jag provtryckte den så visade det sig att det den läckte i bakre avgaskanalen på grund av att motorn var ganska kraftigt portad.
Gaveln bytes till en begagnad

gavel i fint skick och portarna i denna gavel matchades för att passa ihop med övriga gavlar.
Efter detta så höll motorn trycket och Lennart hämtade upp motorn.





Saken är den att motorn har byggt dålig kompression redan från början så frågan som varit uppe är om det ligger i portningen som var rätt extrem ( speciellt

mittgaveln ) eller om det bara är så att motorn skulle igång så att apextätningarna och övriga tätningarna skulle nötas till så motorn börjar bygga komp. Lennart

försökte ett flertal gånger med att få igång motorn men utan att lyckas något bra.
Vi diskuterade detta och Lennart själv började misstänka att det var för extremt

portat och han hade hört att renesis motorn var känsligare för detta så han ville byta gavlar till andra som inte var portade.

Jag fick ner motorn och delade

den och kunde inte hitta någon direkt anledning varför den inte bygger komp så vi bestämda att jag skulle riva motorn nr 2 som vi skulle ta gavlar ifrån. Motor nr 2

hade förutom att den spikat sönder en apextätning även gått extremt varmt så gavlarna va nerslitna vid avgasportarna så dessa gick inte att använda. Efter att dessa

blivit nyslipade och omhärdade så fick dom en omgång i fräsen för studkit bultarna och sen plockades motorn ihop.


Sist jag snackade med Lennart på telefon

så sa han att han skulle flytta och han sa att han hade inte möjlighet att skruva på bilen förens han flyttat.
Jag lovade ha motorn klar tills dess vilket den även

varit !!!!
Motorn plockades ihop 2veckor innan jag tog semester V 29 m.a.o så har den varit klar sen v 27 vilket är mer än 6 veckor sen.
Om han nu saknade sin

motor så vore det väl ganska lämpligt att han ringt mig så hade han fått besked att den va färdig.
Vill man ringa så gör man det på vardagar mellan 9-17 övrig tid

så kopplar telefonen automatiskt om till telesvar där jag hänvisar till att maila mig på info@rotaryperformance.se så svarar jag på mail så fort jag får tid över.



Det går även utmärkt att skicka meddelande genom min webbsida vilket är det bästa alternativet om man inte vill hamna i spamkorgen ( gäller främst användare av udda

mail adresser )
Röstbrevlådan lyssnar jag aldrig av och sms svarar jag på om jag har tid att sitta o mippla med telefonen.

/Jörgen Blennow

Här

står den o väntar under en röd fin filt Smile

[img]https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-

9/s526x296/10380985_762953553728039_7559943334902475142_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 12-08-2014 10:17


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.36 sekunder - 112 Förfrågningar 18,980,240 unika besök