bor i Hindås (strax utanför Göteborg). Jag har jobbat som truck mekaniker i 10år och jobbar nu som teknisk support för truckar.
Anledningen till att jag skriver
här är att jag har bytt till mig en rx8 som inte startar när den är varm. Den känns även rätt slö om jag jämför med sommarbilen som väger lika mycket och har samma hk
antal. Bilen har rullat 13500mil och är från 2004.
Bilen skaffades för att ha något att göra i garaget. Nu när jag inte får skruva så mycket på jobbet så
träder abstinensen in
Efter ett komp test så visar det sig att motorn är utsliten. (nej jag har ingen riktig wankel provare) men enligt en traditionell komp
testare så ligger max trycket på bägge rotorerna på 70psi vid varm motor.
Även utan backventilen i så hoppar nålen jämt och fint på bägge rotorerna dok låga
värden.
Så planerna är att riva ner motorn och kontrollera hur den se ut.
Har fått tag på Mazdas Engine workshop manual.
Gissar på att man
måste lämna in gavlar för bearbetning och undrar då vem man lämpligast tar kontakt med?
Detta är ett projekt som tar den tid det tar. Kommer att använda denna
tråd för att förhoppningsvis så svar på frågor som dyker upp under renoveringen.