Är en rx8 något för mig?
|
dojvid |
Publicerat 08-06-2015 23:26
|
Användare
Inlägg: 5
Registrerad: 08.06.15
|
Hej! Jag har nu lagt ut min smått sugtrimmade bmw 328a på blocket är är på jakt efter något fräsigare!
Verkligen fastnat för rx8an och allt gott man har hört om dem. Hade även varit väldigt kul att testa en wankelmotor!!
Denna gången skall jag göra lite research innan jag köper bil, och har nu suttit hela kvällen och googlat på "råttor" som ni verkar kalla dem, hehe.
Fått svar på mycket men inte allt.
Dragrace är inget intressant för mig och inte heller vem som har mest HK på pappret. Duktigare förare ligger rätt i kurvan
Med det sagt så är det ju fortfarande väldigt kul med power under huven.
Kommer jag kunna pinna på mot 940 turbos eller sugtrimmade bmw:s på motorvägen? Eller får man stryk rejält?
Hur är rx8orna att mecka själv med? Dyrt/svårt att hitta reservdelar?
Kan man sugtrimma dem till någon märkbar skillnad? Vart hittar jag styling/tuning? eller rättare sagt vart köper ni erat styling / trimdelar?
Vart hamnar man effektmässigt?
Finns det coilovers som passar o köpa i sverige?
Vill inte köpa delar utanför europa
Något man skall akta sig för? Någon modell/årsmodell som är att föredra framför en annan?
TACK så mycket för insläpp och ni får ursäkta om jag skriver som en kratta!
Mvh
C |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 09-06-2015 08:59
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
På motorvägen lär du få stryk mot en hel del bilar. Men på våra små svenska racingbanor passar råttan bra.
Jag hade valt en RX-7 före RX-8 alla dagar. Då slipper du få stryk på motorvägen dessutom
|
|
|
|
dojvid |
Publicerat 09-06-2015 09:15
|
Användare
Inlägg: 5
Registrerad: 08.06.15
|
Men mot vad för bilar? Fattar ju att man inte hinner med en 370z direkt men hur går det mot en orginal bmW me klassiska sexan på 192 hk. bara så ha får en uppfattning |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-06-2015 18:00
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Rx7 = sport. Två dörrar, litet baksäte och liten skuff.
Rx8 = vardags. Fyra dörrar, större baksäte och större skuff.
Rx7(FD) = mer hk från början. Lättare att trimma. Billigare att trimma. Delar finns lite över allt. Relativt billiga priser.
Rx8 = Motsattsen mot rx7an Dock kan inköps priset vara bättre på rx8an!
Är nog ganska jämt mot bmw. Tanke på bmw har bättre vrid i motorn. Rx8an handlar allt om att hålla varvet uppe.
Sen glöm inte bensin förbrukningen. Den är oftast härlig(törstig) på wankel
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 09-06-2015 22:04
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Enklaste sättet är ju att provköra en råtta
Vill du ha en billig så köper du de första årsmodellerna från England (om du kan med att köra högerstyrt). Sista modellen, R3, är den bästa versionen och så klart den dyraste.
Tändspolarna verkar vara ett vanligt problem. Sök lite här i forumet så kommer du hitta många trådar om detta.
|
|
|
|
dojvid |
Publicerat 09-06-2015 22:50
|
Användare
Inlägg: 5
Registrerad: 08.06.15
|
Tack för svar är så himla sugen på en, men är så rädd att jag inte ska vara nöjd med kraften :S |
|
|
|
EDC |
Publicerat 09-06-2015 23:11
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Vill du ha pulver är det fel bil ... vill du trimma är det fel bil. Det behövs överladdning för att få ut klartcmer pulver kort och gott. Dock rekommenderas en provkörning ändå.
Robert Pettersson
Rönninge
|
|
|
|
dojvid |
Publicerat 09-06-2015 23:13
|
Användare
Inlägg: 5
Registrerad: 08.06.15
|
Alltså nu är jag inte ute efter turbokonvertering och sånt, men vart landar man om man gör det vanliga sugtrimmet, grenrör o avgassystem, cold air intake, chip(fast det är inte riktigt bara o chippa en rx8 har jag hört?) osv?
Är de bökiga och mecka med?
Tack |
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 10-06-2015 16:26
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Hej!
Här har du bra läsvärd info ang Rx-8
http://www.rx8clu...-a-233937/
Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
dojvid |
Publicerat 10-06-2015 17:48
|
Användare
Inlägg: 5
Registrerad: 08.06.15
|
Hej och tack för länken! Hittade den faktiskt tidigare idag men ja har lite svårt o hänga med i engelskan :/ och han verkar bara tipsa om amerikanska sidor o beställa delar ja vill ju ha från Europa, från USA är de ju svindyrt med frakt o tull |
|
|
|
Earplugged |
Publicerat 10-06-2015 19:31
|
Användare
Inlägg: 51
Registrerad: 01.01.70
|
dojvid skrev:
Hej och tack för länken! Hittade den faktiskt tidigare idag men ja har lite svårt o hänga med i engelskan :/ och han verkar bara tipsa om amerikanska sidor o beställa delar ja vill ju ha från Europa, från USA är de ju svindyrt med frakt o tull
RX-8:an är en fantastisk bil men motorerna är rätt känsliga och många får problem med kompression osv med tiden så jag själv kör helt original för att inte riskera något, visst skulle några till hästkrafter sitta fint men går man in i ett parti med rondeller eller en slingrig landsväg så har man garanterat kul, bara se till att hålla varvet uppe... :-)
Samuel Larsson
Vaggeryd
Mazda RX-8 -04
Nissan Leaf-17
VW UP-14
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 12-06-2015 17:38
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Hej
Rx-8 är en fantastisk bil, jag håller helt med! Den är INTE svårmekad, allt är på Mazdavis byggt med mycket mycket hög kvalité.
Jag har precis lagt ut min till salu - som jag skrivit där har min gått 100% felfritt så här långt. Motorn sägs vara känslig och en hel del har fått problem, men det har jag inte märkt av, och det finns sätt att minska den risken, därför är allt jag känner till för att öka livslängden gjort på min ;-).
Vill man sen öka effekten, utan turbo el kompressor (för minst 50.000:-) , så lär byte av kat till högflödes, samt mappning av insprutningen, vara det mest effektiva. Upp till 25-30 hästar mer kan man få. Att byta insug, grenrör, samt avgassystem för övrigt gör på sin höjd 10 hästar tillsammans. Om du köper min får du med en omonterad toyosports race-kat, så då får du själv se till att mappa bilen. Jag har varit i kontakt med Gzon om det och han säger sig kunna göra mappning på original-ECUn, så då slipper du köpa en piggy-back el Adaptronic el motsvarande för ca 10.000:-
Min annons på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Original_svensksald_vansterstyrd_Rx_8_231_hk_61005215.htm?ca=15&w=1
Anledningen att jag säljer är att vi ska byta våra två bilar till en. Bilen går helt perfekt och jag tycker den är tillräckligt snabb som det är, den är färdiguppgraderad på ALLA sätt som jag velat uppgradera på, förutom mappningen och race-katen, och Sohn-adaptorn, som också följer med vid köp.
Priset är förstås förhandlingsbart för Wankelregistrets medlemmar... Om jag inte ångrar mig och behåller den själv...
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|
|
Trumman |
Publicerat 24-02-2016 16:34
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 05.02.16
|
Jag håller med alla föregående talare, jag tycker RX-8 är en fantastisk bil och jag själv ska snart köpa en själv. Har varit och kollar på några stycken, och det är ju klart att vissa av dem har haft några problem. Men är man lite händig så kan man till exempel beställa delar från http://www.mister... och fixa till bilen själv hyfsat enkelt. Av allt jag har läst på om bilen så verkar det som VRW har rätt i att den är lätt att meka med. |
|
|
|
Neu |
Publicerat 24-02-2016 17:13
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 07.10.15
|
Insåg rätt så fort efter jag köpte min att den saknade kraften som den skulle haft. Köpte mig en rx7 FD för ett tag senare och den är helt perfekt! Lagom power och jädra bra väghållning. Kommer aldrig köpa en lekbil utan turbo igen det va ett stort misstag. Bygger nu på 7an för mer dorito power.
Rx7 FD efini -92
Rx8 -04 al la rosthög
Audi s4 v8 avant -93
Dundrar runt i södra Skåne.
|
|
|