Mazdahandlare borde ha kunnat ta fram uppgifter men de brukar ha lite svårt med gamla bilar.
Tändstift, fördelarlock och rotor skulle jag kunna tänka mig
att du kan köpa av "Wankelmats". Tändstift finns annars från t ex Mekonomen. Fördelar-delarna kan jag dock inte tänka mig
att de kan lösa.
Eller
så shoppar du från USA, Mazdatrix eller Racingbeat.
Är den alltid svårstartad eller bara när den är kall? Funkar choken?
Plasthuv får du nog göra själv.
Alternativt får du övertyga Jörgen Blennow om att han ska gjuta upp en åt dig i sin form. Jag lånade formen av Jörgen för några år sedan och tillverkade två
stycken men dessa är sålda och ägs nu av
"Bo_H" och "Galaxi".
Skärmbreddare eller plastskärmar finns egentligen bara att köpa nya från
USA. Kolla på Mazdatrix eller Mariah Motorsports. Sen finns det från en
Australiensisk firma också som heter Selectmaz. En sats skärmbreddare därifrån lär
finnas i Sverige men om ägaren vill gjuta av dem och sälja får han själv svara på. Möjligen kan du få tag på
"grupp B" Rallyskärmbreddare på något
vis. Ganska maxat men jag vet inte om det är det stuket du är ute efter.
Gjutform för framskärmar med originalbredd ska visst finnas har jg hört
ström från den "hela" tändspolen till den "trasiga" så kom det gnista till de övre stiften. Ev så kanske det sitter en bygel kvar
där? Vet
att bilen gick mjukare utan bygeln, och mer "hårt" med bygeln. Så det egentliga felet hittade jag aldrig ... testade även med att skifta tändspolarna, dock
med samma resultat som
innan. Fick bara gnista på de övre stiften med hjälp av bygeln
Antar att du menar att du byglade över kabeln från brytaren
och tände bägge stiften samtidigt,eller?
Kom det gnista från
bägge då så borde det ju innebära att båda spolarna fungerar och att det finns ström till dem.
I så fall är felet i kabeln från brytaren, brytaren eller kondensatorn. Om det nu är samma fel
Bo_H skrev:
Jag hade inga problem att få tag på fördelarlock och rotor till
min 84 hos den lokala
Ford/Mazda-handlaren.
Tur att man sparar kvitton här kommer art.nr.
Lock: 8245 24 310B
Rotor: 8245 24 303A
Stämmer om bilen blivit uppgraderad till den nyare brytarlösa
fördelaren med igniters,
till den äldre med brytarspetsar börjar numren med 1757
Nix.. Det är samma lock o rotor på den äldre och den nyare gen 1 fördelaren.
Har du brytarlös
fördelare så har du den gamla varianten där man har en låda
på innerskärmen som dina igniters sitter på. Följ kablarna från fördelaren mot innerskärmen så hittar du boxen där igniterna sitter.
Tack Jörgen, du
har i alla fall en del rätt i kommentaren,
det är bara 1978-79 av Rx7 som har brytarspetsar och därmed 1757,
men det här är en 80a som tydligen har en egen
version
av brytarlös fördelare,
och då ska den självklart inte ha 1757-lock.
Jag som hade för mig att det bara fanns 2 varianter av Gen1-fördelare
Sedan är det här en JDM-bil så det kan skilja
ytterligare...
Redigerat av wankelmats den 04-05-2008 13:20
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
Kabelbrott, det hade jag på min. Fast det visade sig genom att varvräknaren som är kopplad till Trailing
inte fungerade.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,