RX7 Re-Bourne
|
Franke |
Publicerat 29-06-2008 20:19
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
AndersE
skrev:
Vad är det du kör på datorn i bilen, och vad är det kopplat till?
Datorn är kopplat till en PLX R500 logger. Med den kan jag vällja
att titta på lite olika saker,
AFR, EGT, RPM, km/h, G-sensor, eller någon av ECU´n andra ingångar. |
|
|
|
Franke |
Publicerat 29-06-2008 20:26
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
Nu fick vi änligen ut 7an i ljuset igen. Kunde äntligen spola av
det värsta av dammet.
Varmkörde också bilen
ordentligt. Och efter en stunds hostande stabiliserades tomgången på ca 700 rpm.
bifogar lite bilder.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/46423/386452_uaxw4x.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/46423/386458_k2yh78.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/46423/386491_fzwhn5.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
erganoth |
Publicerat 01-07-2008 21:36
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 20.01.08
|
asså den e egrymt snygg. gillar
verkligen färgvalet.
den kn-llar i ögonen!
får komma ner å hälsa på en dag när tiden räcker till.
mvh emil
rookie, men river å lär.
Emil Granroth
Varberg
0733-383043
|
|
|
|
erganoth |
Publicerat 06-07-2008 19:37
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 20.01.08
|
du råkar inte ha en sån liten sprint, till övers,
som håller vattenslangen in till kupén under
oljefiltret?
alltså, vattenslangen som sitter under oljefiltret. jag saknar den sprinten till den kopplingen
där. du råkar inte ha en sån till övers?
funderade även på om du kanske har
två gummisbussningar över me. dom som sitter under vattenkylet. alltså dom
som du trycker ner kylet i vid montering. de sitter ju två tappar i botten på kylet.
jag har iaf hittat en sån
sprint till som du ville ha till
oljekylen. du får hojta om du behöver den.
mvh emil
rookie, men river å lär.
Emil Granroth
Varberg
0733-383043
|
|
|
|
Franke |
Publicerat 06-07-2008 21:06
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
erganoth skrev:
du råkar inte ha en sån liten sprint, till
övers, som håller vattenslangen in till kupén under oljefiltret?
alltså, vattenslangen som sitter under
oljefiltret. jag saknar den sprinten till den
kopplingen där. du råkar inte ha en sån till övers?
funderade även på om du kanske har två gummisbussningar över me. dom som sitter under
vattenkylet.
alltså dom som du trycker ner kylet i vid montering. de sitter ju två tappar i botten på kylet.
Hej Emil
vet inte riktigt vilken sprint du menar,
vet inte om våra
bilar ser exakt likandana ut. DÅ min är vänsterstyrd.
Behöver tyvärr båda gummibussningnarna själv, och jag tror inte jag hade någon
extra. kollar för säkerhets skull.
Du är välkommen
ner till garaget när som helst, har semester nu.
mvh Fredrik |
|
|
|
Dille |
Publicerat 06-07-2008 23:29
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
erganoth skrev:
du råkar inte ha en sån liten sprint, till
övers, som håller
vattenslangen in till kupén under oljefiltret?
alltså, vattenslangen som sitter under oljefiltret. jag saknar den sprinten till den
kopplingen där. du råkar inte ha en sån till övers?
funderade även på om du kanske har två gummisbussningar över me. dom som sitter under vattenkylet.
alltså dom som du trycker ner kylet i vid montering. de sitter ju två tappar i botten på kylet.
jag har iaf hittat en sån sprint till som du ville ha
till oljekylen. du får hojta om du behöver den.
mvh emil
Annars finns de ju slangklämmor
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Franke |
Publicerat 13-10-2008 08:00
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
OK, då
har styrservot äntligen kommit till sverige. Beställde ett styrservo och 20B motorfästen av Defined Autoworks
i sommras.
Efter mycket strul och en girig tull fick jag äntligen grejerna i
torsdag.
Så styrningen fixades i helgen och den första riktiga
provkörningen var jag ute på igår.
Allting fungerar perfekt förutom att ingen av turboaggregaten går igång, så det blir till
att sätta sig in hur dessa
fungerar som många andra fått göra.
Tips on troliga felorsaker mottages gärna.
mvh Fredrik |
|
|
|
Franke |
Publicerat 18-10-2008 17:07
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
Ja då har man
tillbringat dagen med att byta dubbel throttle solenoiden, inte så kul men jag ihop den igen. Hade som tur var en extra
dubbelturbo styrning med en del ventiler mm.
Var inte så lämpligt att
provköra idag då det öste ner utanför särskilt när man saknar förar dörr.
Blir
till att provköra imorgon om vädret tillåter
Franke |
|
|
|
Franke |
Publicerat 19-10-2008 20:38
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
Hemma
igen efter en dyster dag i garaget
Fick inget ladd i
turbon idag heller, körde någon gång men inte då.
Tog tag i det hela och började plocka ner turbosystemet, behövde inte plocka
bort mer delar än
90graders kröken efter luftfiltret, där jag kunde konstatera att primär turbon var helt körd 2mm glapp i turbinen.
Tråkigt tråkigt, men men bara att ta nya tag.
Som
pricken över Iet började en av öhlinsdämparna läcka olja när jag lyfte bilen.
Fredrik |
|
|
|
Dille |
Publicerat 19-10-2008 21:15
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Passa på att byt till singel
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Franke |
Publicerat 19-10-2008 21:53
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
Dille skrev:
Passa på att byt till singel
Helt andra planer |
|
|
|
Dille |
Publicerat 19-10-2008 22:01
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Franke skrev:
Dille skrev:
Passa på att byt till singel
Helt andra planer
Jasså, berätta gärna mer.
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Fjunet |
Publicerat 19-10-2008 22:50
|
Användare
Inlägg: 248
Registrerad: 23.10.07
|
Hi hi! jag tror jag vet.... |
|
|
|
Franke |
Publicerat 20-10-2008 07:55
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
Dille skrev:
Franke
skrev:
Dille skrev:
Passa på att byt till singel
Helt andra planer
Jasså, berätta gärna
mer.
Om allt går som det är tänkt så
blir det en 20B NA (förhoppningsvis PP) under huven.
Har en 20B hemma tillsammans med en MIcrotech
(20, motorfästen och anpassat styrservo från Defiened Autoworks.
Fredrik |
|
|
|
Dille |
Publicerat 20-10-2008 08:55
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Blir ju knappt
grymmare, hoppas de går som planerat
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 20-10-2008 09:01
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Franke skrev:
Om allt går som det är tänkt
så blir det en 20B NA
(förhoppningsvis PP) under huven.
Har en 20B hemma tillsammans med en MIcrotech (20 , motorfästen och anpassat styrservo från
Defiened Autoworks.
Fredrik
Vem på
besiktningen känner du???
Hade varit riktigt ball med 20b PP till 2009
|
|
|
|
Franke |
Publicerat 20-10-2008 09:14
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 17.10.07
|
Levinsson skrev:
Franke skrev:
Om allt
går som det är tänkt så blir det en 20B NA (förhoppningsvis PP) under huven.
Har en 20B hemma tillsammans med en MIcrotech (20 , motorfästen och anpassat styrservo från Defiened Autoworks.
Fredrik
Vem på
besiktningen känner du???
Hade varit riktigt ball med 20b PP till 2009
Besiktning är inte att tänka på, får nog bli att använda
"byta motorprincip" om man skall köra gata.
Fredrik
Redigerat av Franke den 20-10-2008 12:03
|
|
|
|
Dille |
Publicerat 20-10-2008 10:51
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Känns inte helt omöjligt att få igenom en 20b? Dom har ju inte en aning om hur det ska se ut
i motorrummet och det sitter ju ingen stor turbo som
väcker uppmärksamhet.
Vet iofs inte hur det är med avgasvärdena på 20b?
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 20-10-2008 11:12
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Det kan bli lite knepigt att få avgasvärdena ok med en PP maskin.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 20-10-2008 12:56
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Få igenom med
20b N/A borde väl inte
vara omöjligt, tror inte besiktningsmannen kan se att det är en 3-rotor om man inte har kvar org. plenum dvs
Det är väl just avgasvärderna på PP som ställer
till
det...
Redigerat av Levinsson den 20-10-2008 12:56
|
|
|