July 20 2019 11:44:25
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
Goran


wankelmats skrev:
Goran skrev:
Jag tänkte kolla lite på det här med att utnyttja vätgas för att förbättra

förbränningen:

http://www.gascon...nkits.com/
http://www.savefu...arproducts

Någon som har erfareneter av detta?



mvh



GoranWink

Det gjordes ganska mycket tester av detta i tillverkarnas motorlabb på 80-talet;
med resultatet att blandning av vätgas

och bensin är alldeles förträffligt i en wankel Grin



enda problemen är att få tag på gasen att tanka, och att få systemet helt tätt, och
med lämplig

motorstyrning kan det nuförtiden inte vara något problem att programmera om tändkurvorna.




edit: Grejerna du länkar till producerar

ju väldigt små volymer med vätgas, så jag vet inte ens om jag har sett några tester med så extremt låg inblandning, men för detaljerad

info måste jag kolla

tillbaka i litteraturen, det har sjunkit för långt bak i minnet.


Hej Mats

Det ska bli spännande att höra vad du har att säga om det, om du får

tid och

lust att kolla upp din information.

Jag ringde faktiskt en gammal alfaklubb-kompis som forskar kring förbränningsteknik på LTH och har projekt

med flera av de stora biljättarna. Han hade

aldrig hört talas om detta enkla sätt att skapa och utnyttja vätgas som drivmedel i något sammanhang. Att bilar kan

köras på vätgas var inget nytt men han ifrågasatte iden när vi diskuterade, som

du själv säger, mängden gas som måste skapas för att det överhuvudtaget skulle

ha någon som helst inverkan vid förbränningen. Sen också det faktum att om det hade fungerat skulle alla

bilfabrikanter slängt sig över det. Han skulle i alla

fall undersöka saken lite närmare om och när han fick tid, för han blev rätt nyfiken på hur det säljer in det och teknologin bakom. Om han hör

av sig igan så

uppdaterar jag er här.

Inget annat tips på vad mitt motorhackande kan vara annat än Görans förslag på jordfel?Sad

mvh
GoranWink
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Hej

Nu har jag laddat tanken med en flaska Redline SI-1

bränslesystemrengöringsmedel för att rensa spridare och resten av bränslesystemet ifall det behövdes.

Jag har justerat

TPS'en (gaslägesgivaren) att

jobba mellan 1 - 5,31 kOhm. Den låg på 1,95 - 5,31 kOhm innan. Dock har jag inte gjort "lampjusteringen". Hoppas kunna göra det hos Jörgen (Blennow), när




jag ska dit i veckan, för att hämta lite "godis" bestående av ny rotor, fördelarlock och tändkablar. Jag har läst mig till att TPS'en ska helst

visa max 5kOhm, för visar den mer kan

den vara trasig och ge motorn det beteendet den har nu.

Jag har också rengjort de "jordar" jag såg och

kom åt, dvs inte jorden bakom solenoiderna.

Inget har hjälpt

hittillsAngry, så jag hoppas på de nya tänddelarna. Ska be Jörgen kolla lite på bilen i

förbifarten, om han har lite tid.Wink

Fortsättning följer...Cool

mvh
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Hej

Var igår hos Mr Wankeltrim,

Jörgen Blennow,

och hämtade min rotor, fördelarlock och feta Magnecore tändkablar. Tyvärr låg inte felet där heller men det känns ändå rätt att byta ut mina grejer som hade rätt

slitna

(läs:urgröpta) kontakter.

Jörgen körde bilen en runda och kunde konstatera följande:
1. Går bra på tomgång (när alla spolarkontakter sitter

fastGrin)
2. Går bra över ca 3600 varv/min,

när högfartsspridarna jobbar.
3. Går bra när den är kall, när choken är aktiv.
4. Går illa i låg och

mellanregister när den är varm, dvs när lågfartsspridarna jobbar.

Detta tillsammans

ledde honom att tro att det borde bero på smuts i lågfartsspridarna.

Att de mer "spottar" ut det lilla bränslet som trots allt går igenom istället för att ha en fin kon-formad dusch av

finfördelat bränsle.
Sen var

vi också inne på att det kan vara ett jordningsfel också som hindrar lågfartsspridarna att jobba optimalt.
Hur som helst så har mitt inköp av Redline




spridarrengöringsmedel inte verkat, om det är smuts i spridarna som är orsaken. Jag ska plocka av insuget i helgen och skicka samtliga spridare för rengöring till

http://www.jrsmot....

Samtidigt kommer jag lättare åt att rengöra jordpunkten till ECU'n som också jordar spridarna, har jag för mig att det

varShock.

Kändes tryggt att ha någon som vet vad han pratar om och som

på ett analytiskt sätt, givetvis baserat på en massa erfarenheter, kan utesluta en

massa spekulationer som jag läst mig till på amerikanska webben.
Jag får be om ursäkt till Jörgen om det tog

längre tid än han kanske planerat.Wink
MYCKET

bra service i alla fall, och jag lärde mig massor. Hoppas något fastnar för jag skrev upp allt jag kom ihåg. I vilken ordning man ska ställa

tändningen och vad

jag ska titta på, mäta och tänka på när jag sätter ihop insuget.

Förhoppningsvis ska den gå som bara den till nästa helg.PfftCool

mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
dsc00063_146k.jpg

Redigerat av Goran den 08-09-2008 23:48
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Lite uppdateringar...
I helgen har jag plockat av samtliga



spridare för att skicka på tvättning under veckan. Beställde även nya o-ringar, säten och packning från Mazda.
Allt ska ha kommit tillbaka i veckan så jag

åter kan köra bilen till helgen.Smile



Samtidigt har jag rengjort den ökända jordningspunkten under plenumkammaren. Nu åtgärdar jag två saker för att det är

praktiskt, när det nu är tillgängligt. Börjar bilen gå bättre kommer jag

inte veta exakt vilken åtgärd som gjorde susen. Men det viktigaste är att bilen rullar

igen till helgen.Pfft

mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
dsc00062_146k.jpg

Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Den




ökända jordningspunkten innan rengöring. Den ska egentligen sitta i skruvhålet intill, enligt vissa sidor jag tittat på, men jag tycker att den kan sitta kvar där

den sitter nu. Om någon tycker att

det är befängt så får ni gärna hojta.

mvh
GoranWink
Goran bifogade följande bild:bild:
dsc00065_146k.jpg

Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Jag fick idag tillbaka spridarna av JRS Motor och deras dom

var hård.
En spridare var kass och av numreringen att

döma så kände jag igen numret på en av lågfartsspridarna.
Nu har Jörgen Blennow lyckats skaka fram en bättre begagnad åt mig som jag ska

hämta i morgon.



Jag får köra Wankel igen på söndaaaag.ShockGrin

mvhWink
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Mr Wankeltrim
Goran

skrev:

Jag fick idag tillbaka spridarna av JRS Motor och deras dom var hård.
En spridare var kass och av numreringen att döma så kände jag igen numret på en

av

lågfartsspridarna.
Nu har Jörgen Blennow lyckats skaka fram en bättre begagnad åt mig som jag ska hämta i morgon.
Jag får köra Wankel igen på

söndaaaag.ShockGrin

mvhWink
Goran




He he..
Leta som f*n bland alla grejor nere på lagert så hängde dom i en påse här hemma Grin
Börjar få för

mycket grejor så man har inte koll på var sakerna ligger Pfft


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
wankelmats
Mr Wankeltrim skrev:


He he..
Leta som f*n bland alla grejor nere på lagert så hängde dom i en påse här hemma Grin



Börjar få för mycket grejor så man har inte koll på

var sakerna ligger Pfft

Skönt att höra att jag inte är ensam om det problemet Cool
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Combat
Det är då man inventerar och upprättar system som underlättar i

framtiden.Wink

Så vill jag göra i familjens olika källarförråd men när jag framför

önskemålet så ogillas det.Sad
Redigerat av Combat den 13-09-2008 02:35

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Mr Wankeltrim
Combat skrev:
Det är då man inventerar och upprättar system som underlättar i

framtiden.Wink

Så vill jag göra i familjens olika

källarförråd men när jag framför önskemålet så ogillas det.Sad

Är en bra ide MEN problemet är

att jag har inte tid Cool


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Goran
Sådär ja, nu går han som en klocka igen.Grin



Det blir wankel i veckan.
Jag

fick med mig två spridare hem från Jörgen. En sitter i bilen och den andra är skickad på rengöring. Passar på att skicka

Porschens mekaniska spridare med för den ska också snurra igång innan jul.



Nästa steg blir nu att undersöka om det är någon skillnad på 95 och 98 oktan

samt med eller utan tändningsförstärkare MSD6AL, för jag har en sådan liggandes med en Blaster 2 spole. Den var

tänkt till Porschen men jag kan skaffa en till

i USA om en månad om det gör någon skllnad.

Jag tänkte åka till FT-Tuning och bänka bilen mellan modifieringarna för att få svart på vitt vad

som

gäller. Det finns lite olika bud, har ja förstått, men jag vill se vad som funkar på min bil.

1. 95 oktan - nuläge med Racing Beat avgassystem och K&N

luftfilter.
2. 98 oktan -

skillnad?
3. MSD inkopplad - skillnad?

mvh
GoranWink
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Pettersson
Väntar med stor spänning på dom

resultaten! Har själv en

MSD6A liggandes med Blaster-spole som ej är inkopplat. Åkte även på 98 förut, men har de senaste 2 somrarna åkt 95 oktan så även där

är jag nyfiken på vad du får för resultat. Nu är ju våra motorer

ganska olika, men det är ändå intressant!
 
http://skallerackers.se
Goran
Liten uppdatering...

1. Fick beskedet av FT Tuning att om

jag inte har en programmerbar

tändnings...grunka så spelar det ingen roll om jag kör på 95 eller 98 oktan så den körningen struntar jag i. Däremot kommer jag

skaffa tändningsförstärkare och en Apexi SAFC och kommer försöka

bromsa bilen mellan dessa modifieringar för att undersöka vad de ger. Meningen var att jag

skulle åka dit idag men måste nog fylla i en skaderapport istället, se punkt 3 nedan.

2. Senaste

tankningen, som var körning med en trasig

lågfartsspridare, låg på 1,48 l/mil. Inte sååå konstigt då jag mestadels försökte ligga i varvtalsområdet där motorn gick rent och fint, dvs >3500

varv/min.

Jag ser redan en avsevärd förbättring av förbrukningen efter spridarbytet. Nu kan jag ligga och tuffa på bakom de andra sega pendlarna.

3. JAG BLEV PÅKÖRD av en

konsult på

jobbet!Sad ...sittandes i en annan Mazda!!! En mörk dag för Mazda. Han hade blivit lite upphetsad på vägen till en gokartbana, så när jag stannade

vid en stoppskylt med heldragen linje och

trafikerad väg så tyckte han att det var lite onödigt.Angry Nåväl, kofångaren sprack och sen vet jag inte hur mycket som

blivit böjt bakom den, men det får försäkringsbolagen reda ut. Jag kunde inte

annat än gapflabbaGrin när jag såg hur förstörd vår konsult blev, men samtidigt

kändes det i hjärtat att se hur min fina bil blivit förstördSad, ja bitchslappad av en sprillans ny Mazda 3 (Ford

Focus-kopia). Den var vär avundsjuk. Grin




Vi ses.Wink
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Bo_H
Goran skrev:
Fick beskedet av FT Tuning att om jag inte har en programmerbar tändnings...grunka

så spelar det ingen roll om jag kör på 95

eller 98 oktan så den körningen struntar jag i.


Det stämmer nog, men man kan ju alltid optimera tändinställningen för att fungera optimalt

med

vald soppa. Det borde ju kunna göra någon nytta - eller är jag fel ute?

Sedan har jag en fundering och jag vill minnas att när jag pluggade hade vi bensin uppe

på någon kemilektion och

om jag minns rätt sades det då att lägre oktanhalt = högre energiinnehåll. På en modern motor innebär det ökade spikningsmotståndet i

högoktanig soppa att man ändå får ut mer effekt med ett

optimerat system på högoktanig soppa.

Eftersom jag åker stenålderständning (samma som du gör nu

tror jag) så har jag funderat i på vad som ger bäst resultat. Som det är nu så tankar man

98/99 av gammal vana.

Bilen rullar så lite att det inte spelar

någon större roll vad soppan kostar. Dessutom gäller det ju att stödköpa hos de mackar som har kvar högoktanigt. En vacker dag

har man en maskin som kan nytta

de ädlare dropparna och då kan man stå där utan.
 
Goran
Hej

Nu har jag varit och "bromsat"

bilen hos Fredrik på FT Tuning.
Och

resultatet blev.......168,2 hk vid 6855 varv/min och 178,6 Nm vid 5887 varv/min.Shock

Jag hade väntat mig mellan 165 och 170, efter att ha




fått indikationer från en körning Göran Hackman hade tagit del av med samma avgassystem som jag har men på en FB, och är därmed helnöjd. Grin

Nästa steg blir

att köpa upp ett par MSD 6A med

Blaster 2 spolar och en Apexi SAFC NEO. Helt nya saker för mig och därmed lite hokus pokus men det ska vara vägen att gå för

att optimera utan att porta. Vågar man hoppas på 180 hk med 98 oktan???

Cool

Det blev två körningar idag, en utan fläkt (lägre siffra) och en med fläkt som

är mer rättvisande. Kurvan ligger nedan.

mvhWink
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
080919_146k.jpg

Redigerat av Goran den 19-09-2008 22:23
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Galaxi
Skulle vilja bromsa min oxå, bara för se vad som

gömmer sig under motorn...

Ska iaf bli kul att

se vad nytt tändsystem kan ge.
Kämpa på!!!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Goran
Jag har haft och har fortfarande problem med att den går sur vid start och vägrar starta ibland. På morgnarna så är den inte lika lättstartad

som förut, innan jag rensade spridarna, men den

brukar hosta till. Den startar nätt och jämnt och tänder inte riktigt ordentligt så jag måste gasa upp den och

då stannar den på 1500 varv till den blir varmare och sen sjunker sen sakta neråt till

förmodade 750 varv, men det är inget jag hinner kolla på morgnarna. Kan

ha med ökad luftfuktighet att göra. Försöker jag starta på eftermiddagen en torr dag startar den fint med hela startsekvensen

2500-1500-750.
På kvällar

vägrar den starta överhuvudtaget så kompisar har fått ställa upp och bogsera eller putta igång bilen.

Jag har varit hos Jörgen Blennow (gud va skönt att ha

honom

i SkåneSmile) som har hjälpt mig att koppla in en MSD6A och en Blaster 2 spole på Lead'en. (Jag har precis fått hem en till MSD6A med spole, som jag ska

koppla in på Trail'en.) Den startade

lite lättare, men problemet kvarstår. Jag kan fortfarande inte lita på bilen. Var ett tag på väg till Toyota handlaren

i stan.Sad

Jag har NGK BUR9EQP på samtliga stiften och det kan vara

något som gör den svårstartad. Jag har beställt 7'or från USA som enligt spec.

ska ligga på Lead'en och 9'or på Trailen. Vi får se om det löser problemet.

Sen ska jag bromsa den

igen för att se om tändningsförstärkarna ger

någon effektökning.

mvhWink
Goran
Redigerat av Goran den 30-12-2010 13:22
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Levinsson
Kanske

lite off topic och lite dum fråga för er som är mer pålästa, men hur långt varvar en 13b N/A med org. porting? Eller rättare sagt ser juh att

effektkurvan toppar vid 6855 som Goran säger, men för

att flytta upp den är det bara ändra portarna som gäller eller?
Redigerat av Levinsson den 23-10-2008 14:49
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Goran
Levinsson skrev:
Kanske lite off topic och lite dum fråga för er som är mer pålästa, men hur långt varvar en 13b N/A med

org. porting?

Eller rättare sagt ser juh att effektkurvan toppar vid 6855 som Goran säger, men för att flytta upp den är det bara ändra portarna som gäller eller?


Den

slutar inte vid

7500 varv/min, det var då Fredrik valde att sluta förmodligen pga att effektkurvan vek sig. Vid 7000 börjar summern tjuta sen har jag inte

vågat trycka på mer då den just nu är familjens andrabil.



Träffade Piloten idag.Grin Det var trevligt att få en pratstund med honom om wankel och racing.

Kul att vidga sin Wankel-bekantskapskrets.

mvhWink
Goran
Redigerat av Goran den 24-10-2008 16:52
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Levinsson
Goran skrev:
Den slutar inte vid 7500 varv/min,

det var då Fredrik valde att sluta förmodligen pga att effektkurvan vek

sig. Vid 7000 börjar summern tjuta sen har jag inte vågat trycka på mer då den just nu

är familjens andrabil.

Träffade Piloten idag.Grin Det var trevligt att få en pratstund med honom om

wankel och racing. Kul att vidga sin Wankel-

bekantskapskrets.

mvhWink
Goran


Börjar den varna redan vid 7000 rpm?
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

08-09-2017 09:22
Jag har ett par FB från 83 till salu om någon är sugen på lite vinterjobb...

04-05-2017 00:13
Gött!

29-03-2017 07:13
Då var Vide KAJ besiktigad med blankt papper och två år till på vägarna Smile

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.48 sekunder - 220 Förfrågningar 9,408,625 unika besök