RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
|
Goran |
Publicerat 20-08-2008 20:25
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
wankelmats skrev:
Det gjordes ganska mycket tester av detta i tillverkarnas motorlabb på 80-talet;
med resultatet att blandning av vätgas
och bensin är alldeles förträffligt i en wankel
enda problemen är att få tag på gasen att tanka, och att få systemet helt tätt, och
med lämplig
motorstyrning kan det nuförtiden inte vara något problem att programmera om tändkurvorna.
edit: Grejerna du länkar till producerar
ju väldigt små volymer med vätgas, så jag vet inte ens om jag har sett några tester med så extremt låg inblandning, men för detaljerad
info måste jag kolla
tillbaka i litteraturen, det har sjunkit för långt bak i minnet.
Hej Mats
Det ska bli spännande att höra vad du har att säga om det, om du får
tid och
lust att kolla upp din information.
Jag ringde faktiskt en gammal alfaklubb-kompis som forskar kring förbränningsteknik på LTH och har projekt
med flera av de stora biljättarna. Han hade
aldrig hört talas om detta enkla sätt att skapa och utnyttja vätgas som drivmedel i något sammanhang. Att bilar kan
köras på vätgas var inget nytt men han ifrågasatte iden när vi diskuterade, som
du själv säger, mängden gas som måste skapas för att det överhuvudtaget skulle
ha någon som helst inverkan vid förbränningen. Sen också det faktum att om det hade fungerat skulle alla
bilfabrikanter slängt sig över det. Han skulle i alla
fall undersöka saken lite närmare om och när han fick tid, för han blev rätt nyfiken på hur det säljer in det och teknologin bakom. Om han hör
av sig igan så
uppdaterar jag er här.
Inget annat tips på vad mitt motorhackande kan vara annat än Görans förslag på jordfel?
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 02-09-2008 18:05
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Nu har jag laddat tanken med en flaska Redline SI-1
bränslesystemrengöringsmedel för att rensa spridare och resten av bränslesystemet ifall det behövdes.
Jag har justerat
TPS'en (gaslägesgivaren) att
jobba mellan 1 - 5,31 kOhm. Den låg på 1,95 - 5,31 kOhm innan. Dock har jag inte gjort "lampjusteringen". Hoppas kunna göra det hos Jörgen (Blennow), när
jag ska dit i veckan, för att hämta lite "godis" bestående av ny rotor, fördelarlock och tändkablar. Jag har läst mig till att TPS'en ska helst
visa max 5kOhm, för visar den mer kan
den vara trasig och ge motorn det beteendet den har nu.
Jag har också rengjort de "jordar" jag såg och
kom åt, dvs inte jorden bakom solenoiderna.
Inget har hjälpt
hittills, så jag hoppas på de nya tänddelarna. Ska be Jörgen kolla lite på bilen i
förbifarten, om han har lite tid.
Fortsättning följer...
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 05-09-2008 14:52
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Var igår hos Mr Wankeltrim,
Jörgen Blennow,
och hämtade min rotor, fördelarlock och feta Magnecore tändkablar. Tyvärr låg inte felet där heller men det känns ändå rätt att byta ut mina grejer som hade rätt
slitna
(läs:urgröpta) kontakter.
Jörgen körde bilen en runda och kunde konstatera följande:
1. Går bra på tomgång (när alla spolarkontakter sitter
fast)
2. Går bra över ca 3600 varv/min,
när högfartsspridarna jobbar.
3. Går bra när den är kall, när choken är aktiv.
4. Går illa i låg och
mellanregister när den är varm, dvs när lågfartsspridarna jobbar.
Detta tillsammans
ledde honom att tro att det borde bero på smuts i lågfartsspridarna.
Att de mer "spottar" ut det lilla bränslet som trots allt går igenom istället för att ha en fin kon-formad dusch av
finfördelat bränsle.
Sen var
vi också inne på att det kan vara ett jordningsfel också som hindrar lågfartsspridarna att jobba optimalt.
Hur som helst så har mitt inköp av Redline
spridarrengöringsmedel inte verkat, om det är smuts i spridarna som är orsaken. Jag ska plocka av insuget i helgen och skicka samtliga spridare för rengöring till
http://www.jrsmot....
Samtidigt kommer jag lättare åt att rengöra jordpunkten till ECU'n som också jordar spridarna, har jag för mig att det
var.
Kändes tryggt att ha någon som vet vad han pratar om och som
på ett analytiskt sätt, givetvis baserat på en massa erfarenheter, kan utesluta en
massa spekulationer som jag läst mig till på amerikanska webben.
Jag får be om ursäkt till Jörgen om det tog
längre tid än han kanske planerat.
MYCKET
bra service i alla fall, och jag lärde mig massor. Hoppas något fastnar för jag skrev upp allt jag kom ihåg. I vilken ordning man ska ställa
tändningen och vad
jag ska titta på, mäta och tänka på när jag sätter ihop insuget.
Förhoppningsvis ska den gå som bara den till nästa helg.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 08-09-2008 23:48
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 08-09-2008 23:46
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Lite uppdateringar...
I helgen har jag plockat av samtliga
spridare för att skicka på tvättning under veckan. Beställde även nya o-ringar, säten och packning från Mazda.
Allt ska ha kommit tillbaka i veckan så jag
åter kan köra bilen till helgen.
Samtidigt har jag rengjort den ökända jordningspunkten under plenumkammaren. Nu åtgärdar jag två saker för att det är
praktiskt, när det nu är tillgängligt. Börjar bilen gå bättre kommer jag
inte veta exakt vilken åtgärd som gjorde susen. Men det viktigaste är att bilen rullar
igen till helgen.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 08-09-2008 23:54
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Den
ökända jordningspunkten innan rengöring. Den ska egentligen sitta i skruvhålet intill, enligt vissa sidor jag tittat på, men jag tycker att den kan sitta kvar där
den sitter nu. Om någon tycker att
det är befängt så får ni gärna hojta.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 12-09-2008 19:00
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Jag fick idag tillbaka spridarna av JRS Motor och deras dom
var hård.
En spridare var kass och av numreringen att
döma så kände jag igen numret på en av lågfartsspridarna.
Nu har Jörgen Blennow lyckats skaka fram en bättre begagnad åt mig som jag ska
hämta i morgon.
Jag får köra Wankel igen på söndaaaag.
mvh
Goran
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 12-09-2008 21:55
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Goran
skrev:
Jag fick idag tillbaka spridarna av JRS Motor och deras dom var hård.
En spridare var kass och av numreringen att döma så kände jag igen numret på en
av
lågfartsspridarna.
Nu har Jörgen Blennow lyckats skaka fram en bättre begagnad åt mig som jag ska hämta i morgon.
Jag får köra Wankel igen på
söndaaaag.
mvh
Goran
He he..
Leta som f*n bland alla grejor nere på lagert så hängde dom i en påse här hemma
Börjar få för
mycket grejor så man har inte koll på var sakerna ligger
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 13-09-2008 01:39
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
He he..
Leta som f*n bland alla grejor nere på lagert så hängde dom i en påse här hemma
Börjar få för mycket grejor så man har inte koll på
var sakerna ligger
Skönt att höra att jag inte är ensam om det problemet
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 13-09-2008 02:34
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Det är då man inventerar och upprättar system som underlättar i
framtiden.
Så vill jag göra i familjens olika källarförråd men när jag framför
önskemålet så ogillas det.
Redigerat av Combat den 13-09-2008 02:35
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 13-09-2008 08:49
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Combat skrev:
Det är då man inventerar och upprättar system som underlättar i
framtiden.
Så vill jag göra i familjens olika
källarförråd men när jag framför önskemålet så ogillas det.
Är en bra ide MEN problemet är
att jag har inte tid
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 14-09-2008 19:02
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Sådär ja, nu går han som en klocka igen.
Det blir wankel i veckan.
Jag
fick med mig två spridare hem från Jörgen. En sitter i bilen och den andra är skickad på rengöring. Passar på att skicka
Porschens mekaniska spridare med för den ska också snurra igång innan jul.
Nästa steg blir nu att undersöka om det är någon skillnad på 95 och 98 oktan
samt med eller utan tändningsförstärkare MSD6AL, för jag har en sådan liggandes med en Blaster 2 spole. Den var
tänkt till Porschen men jag kan skaffa en till
i USA om en månad om det gör någon skllnad.
Jag tänkte åka till FT-Tuning och bänka bilen mellan modifieringarna för att få svart på vitt vad
som
gäller. Det finns lite olika bud, har ja förstått, men jag vill se vad som funkar på min bil.
1. 95 oktan - nuläge med Racing Beat avgassystem och K&N
luftfilter.
2. 98 oktan -
skillnad?
3. MSD inkopplad - skillnad?
mvh
Goran
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 14-09-2008 19:58
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Väntar med stor spänning på dom
resultaten! Har själv en
MSD6A liggandes med Blaster-spole som ej är inkopplat. Åkte även på 98 förut, men har de senaste 2 somrarna åkt 95 oktan så även där
är jag nyfiken på vad du får för resultat. Nu är ju våra motorer
ganska olika, men det är ändå intressant! |
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-09-2008 09:19
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Liten uppdatering...
1. Fick beskedet av FT Tuning att om
jag inte har en programmerbar
tändnings...grunka så spelar det ingen roll om jag kör på 95 eller 98 oktan så den körningen struntar jag i. Däremot kommer jag
skaffa tändningsförstärkare och en Apexi SAFC och kommer försöka
bromsa bilen mellan dessa modifieringar för att undersöka vad de ger. Meningen var att jag
skulle åka dit idag men måste nog fylla i en skaderapport istället, se punkt 3 nedan.
2. Senaste
tankningen, som var körning med en trasig
lågfartsspridare, låg på 1,48 l/mil. Inte sååå konstigt då jag mestadels försökte ligga i varvtalsområdet där motorn gick rent och fint, dvs >3500
varv/min.
Jag ser redan en avsevärd förbättring av förbrukningen efter spridarbytet. Nu kan jag ligga och tuffa på bakom de andra sega pendlarna.
3. JAG BLEV PÅKÖRD av en
konsult på
jobbet! ...sittandes i en annan Mazda!!! En mörk dag för Mazda. Han hade blivit lite upphetsad på vägen till en gokartbana, så när jag stannade
vid en stoppskylt med heldragen linje och
trafikerad väg så tyckte han att det var lite onödigt. Nåväl, kofångaren sprack och sen vet jag inte hur mycket som
blivit böjt bakom den, men det får försäkringsbolagen reda ut. Jag kunde inte
annat än gapflabba när jag såg hur förstörd vår konsult blev, men samtidigt
kändes det i hjärtat att se hur min fina bil blivit förstörd, ja bitchslappad av en sprillans ny Mazda 3 (Ford
Focus-kopia). Den var vär avundsjuk.
Vi ses.
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 19-09-2008 19:20
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Goran skrev:
Fick beskedet av FT Tuning att om jag inte har en programmerbar tändnings...grunka
så spelar det ingen roll om jag kör på 95
eller 98 oktan så den körningen struntar jag i.
Det stämmer nog, men man kan ju alltid optimera tändinställningen för att fungera optimalt
med
vald soppa. Det borde ju kunna göra någon nytta - eller är jag fel ute?
Sedan har jag en fundering och jag vill minnas att när jag pluggade hade vi bensin uppe
på någon kemilektion och
om jag minns rätt sades det då att lägre oktanhalt = högre energiinnehåll. På en modern motor innebär det ökade spikningsmotståndet i
högoktanig soppa att man ändå får ut mer effekt med ett
optimerat system på högoktanig soppa.
Eftersom jag åker stenålderständning (samma som du gör nu
tror jag) så har jag funderat i på vad som ger bäst resultat. Som det är nu så tankar man
98/99 av gammal vana.
Bilen rullar så lite att det inte spelar
någon större roll vad soppan kostar. Dessutom gäller det ju att stödköpa hos de mackar som har kvar högoktanigt. En vacker dag
har man en maskin som kan nytta
de ädlare dropparna och då kan man stå där utan. |
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-09-2008 22:08
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Nu har jag varit och "bromsat"
bilen hos Fredrik på FT Tuning.
Och
resultatet blev.......168,2 hk vid 6855 varv/min och 178,6 Nm vid 5887 varv/min.
Jag hade väntat mig mellan 165 och 170, efter att ha
fått indikationer från en körning Göran Hackman hade tagit del av med samma avgassystem som jag har men på en FB, och är därmed helnöjd.
Nästa steg blir
att köpa upp ett par MSD 6A med
Blaster 2 spolar och en Apexi SAFC NEO. Helt nya saker för mig och därmed lite hokus pokus men det ska vara vägen att gå för
att optimera utan att porta. Vågar man hoppas på 180 hk med 98 oktan???
Det blev två körningar idag, en utan fläkt (lägre siffra) och en med fläkt som
är mer rättvisande. Kurvan ligger nedan.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 19-09-2008 22:23
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 19-09-2008 23:49
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Skulle vilja bromsa min oxå, bara för se vad som
gömmer sig under motorn...
Ska iaf bli kul att
se vad nytt tändsystem kan ge.
Kämpa på!!!
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 23-10-2008 13:32
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Jag har haft och har fortfarande problem med att den går sur vid start och vägrar starta ibland. På morgnarna så är den inte lika lättstartad
som förut, innan jag rensade spridarna, men den
brukar hosta till. Den startar nätt och jämnt och tänder inte riktigt ordentligt så jag måste gasa upp den och
då stannar den på 1500 varv till den blir varmare och sen sjunker sen sakta neråt till
förmodade 750 varv, men det är inget jag hinner kolla på morgnarna. Kan
ha med ökad luftfuktighet att göra. Försöker jag starta på eftermiddagen en torr dag startar den fint med hela startsekvensen
2500-1500-750.
På kvällar
vägrar den starta överhuvudtaget så kompisar har fått ställa upp och bogsera eller putta igång bilen.
Jag har varit hos Jörgen Blennow (gud va skönt att ha
honom
i Skåne) som har hjälpt mig att koppla in en MSD6A och en Blaster 2 spole på Lead'en. (Jag har precis fått hem en till MSD6A med spole, som jag ska
koppla in på Trail'en.) Den startade
lite lättare, men problemet kvarstår. Jag kan fortfarande inte lita på bilen. Var ett tag på väg till Toyota handlaren
i stan.
Jag har NGK BUR9EQP på samtliga stiften och det kan vara
något som gör den svårstartad. Jag har beställt 7'or från USA som enligt spec.
ska ligga på Lead'en och 9'or på Trailen. Vi får se om det löser problemet.
Sen ska jag bromsa den
igen för att se om tändningsförstärkarna ger
någon effektökning.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 30-12-2010 13:22
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 23-10-2008 14:48
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Kanske
lite off topic och lite dum fråga för er som är mer pålästa, men hur långt varvar en 13b N/A med org. porting? Eller rättare sagt ser juh att
effektkurvan toppar vid 6855 som Goran säger, men för
att flytta upp den är det bara ändra portarna som gäller eller?
Redigerat av Levinsson den 23-10-2008 14:49
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-10-2008 16:52
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Levinsson skrev:
Kanske lite off topic och lite dum fråga för er som är mer pålästa, men hur långt varvar en 13b N/A med
org. porting?
Eller rättare sagt ser juh att effektkurvan toppar vid 6855 som Goran säger, men för att flytta upp den är det bara ändra portarna som gäller eller?
Den
slutar inte vid
7500 varv/min, det var då Fredrik valde att sluta förmodligen pga att effektkurvan vek sig. Vid 7000 börjar summern tjuta sen har jag inte
vågat trycka på mer då den just nu är familjens andrabil.
Träffade Piloten idag. Det var trevligt att få en pratstund med honom om wankel och racing.
Kul att vidga sin Wankel-bekantskapskrets.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 24-10-2008 16:52
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 25-10-2008 17:38
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Goran skrev:
Den slutar inte vid 7500 varv/min,
det var då Fredrik valde att sluta förmodligen pga att effektkurvan vek
sig. Vid 7000 börjar summern tjuta sen har jag inte vågat trycka på mer då den just nu
är familjens andrabil.
Träffade Piloten idag. Det var trevligt att få en pratstund med honom om
wankel och racing. Kul att vidga sin Wankel-
bekantskapskrets.
mvh
Goran
Börjar den varna redan vid 7000 rpm?
|
|
|