Som skrivet i din tidigare tråd så sitter det tydligen en
speciell variant av elektroniska tändmoduler
(igniters) på årsmodell 1980 av Rx7, placerade ute vid skärmen, förmodligen i närheten av tändspolarna (jag har
nog själv aldrig sett en -80a), det är dessa igniters som ställer kraven på vilka
tändspolar som kan användas.
Givarna i fördelaren funkar enligt samma
princip som exempelvis givarna på hjulen vid abs-bromsar, och består i grunden av en lindad spole och ett magnetfält,
antingen permanentmagnet eller dc-ström
genom spolen.
Jag har inte hunnit kolla i reservdelskatalogen, (bokföring och deklaration tar alldeles för mycket tid ), men det borde vara enkelt att
kolla om 1980 har samma artikelnummer på tändspolarna som tidigare eller senare årsmodeller. http://www.rotary...DF/1st_genRedigerat av wankelmats den 08-05-2008 12:37
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
innerskärmen på gen 1. Men var sitter tändförstärkarna på din bil? De bör vara på innerskärmen i och med att det är 1980 års modell men är det verkligen så eller har
fördelaren blivit utbytt någon gång. I så fall kan de sitta direkt på själva fördelaren.
Sploarna är nog förresten det minsta problemet, Stefan hade ju
dessutom provat att byta plats på dem på
din bil tidigare och då fungerade ju bägge.
Det troligaste är nog att en tändförstärkare (ignitor på engelska)
har gett upp. Eller att kabeln mellan tändförstärkaren och spolen alternativt
mellan pickupen och tändförstärkaren är defekt.
Eftersom tändförstärkarna är
dyra så bör du absolut försöka kolla upp kablagen först!