Mazda
RX3 Historisk Rally
|
Billy |
Publicerat 18-11-2007 13:40
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Lite bult o muttrar också...
Billy bifogade följande bild:bild:
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 19-11-2007 21:00
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Så här skall vi testa rullningar....
Billy bifogade följande bild:bild:
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 19-11-2007 21:01
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Skämt åsido, nu blir det lättare med det kommande arbetet på karossen.
Billy bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Billy den 19-11-2007 21:02
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
magnusrx7 |
Publicerat 24-11-2007 10:33
|
Moderator
Inlägg: 532
Registrerad: 16.10.07
|
Ser ju så kul ut!
Kan du
inte sätta upp den så du kan köra lite bana med?
Vore så fränt att få se lite gammelwankel på svenska räserbanor...
//magnus |
|
|
|
Billy |
Publicerat 01-12-2007 17:00
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Vi får se vad det blir, har iallafall köpt ytterligare 2 st. Rx3 -73.
Om
ekonomin tillåter så kanske det blir en rally och en racing.
En del
av delarna har jag redan mer än dubbelt av och planerar redan för två stycken
växellådor, styrsnäckor, och bakaxlar.
Det som kommer kosta mest är motorn så det blir tufft att få till 2
stycken.
Även fjädringen drar iväg i pengar
men karosser har jag, samt de flesta andra delarna för två kompletta bilar.
Återkommer med mer bilder och information när jag kommit lite
längre....
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
LindeMan |
Publicerat 01-12-2007 22:24
|
Användare
Inlägg: 189
Registrerad: 16.10.07
|
motorn bör du väl ska kunna skifta mellan om det är
"standard" klass i racing du hade tänkt
|
|
|
|
LindeMan |
Publicerat 01-12-2007 22:25
|
Användare
Inlägg: 189
Registrerad: 16.10.07
|
motorn
bör du väl ska kunna skifta mellan om det är "standard" klass i
racing du hade tänkt.
Men de hade onekligen varit grymt med 2 st wankel
tävlings bilar i garaget |
|
|
|
per jansson |
Publicerat 30-01-2008 19:56
|
Användare
Inlägg: 125
Registrerad: 18.10.07
|
hur går det? |
|
|
|
Billy |
Publicerat 04-02-2008 12:41
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Det
går framåt, men inte fort!
Bågen är nästan klar, framfjädringen är
klar, bakstötdämparna är färdiga men det är mycket som hänger i luften för tillfället. Jag kommer denna veckan att arbeta med
detaljer till bromsar, växellåda,
motor, slutväxel, styrning m.m.
Så fort bågen är klar så kommer lite nya bilder.
Väntar på en hel del besked om olika delar som jag hoppas få svar på
denna veckan.
Angående Midnattsolsrallyt 2008 som vi gjort en intresseanmälan till så var det ytterligare 1(en) anmäld i samma cylindervolymsklass 2000-
2500 cc, Mikael Persbrandt! Han
brukar vara med i TV.......
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 10-03-2008 09:08
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Båge,
och så lite rost som är lagat.
Som ni ser så fick jag inte med bilden, tur jag inte kör lika dåligt som jag är på detta med
datorer. Återkommer när jag lärt mig, med denna och fler
bilder!
Redigerat av Billy den 10-03-2008 21:08
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 10-03-2008 09:39
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Medans jag försöker förstå varför jag inte kan få in bilderna här så kan jag informera om detta:
Sju
rotorhus, sex rotorer, en
exenteraxel, två härdade drev, en raceoljepump, en 48 IDA och insug dito m.m till motorn. En race tryckplatta och lamell, ett aluminiumsvänghjul, två 4,875
utväxlingar,
två presilenser, två ljuddämpare, en headers, m.m är beställt från USA.
Tre växellådor är lokaliserade men lite väl dyra så jag har lite
huvudbry om vad man skall göra med detta.
Vad
det gäller styrsnäcka så pågår även där arbete med att hitta någon duktig på att tillverka en annan
utväxling, lite klurigt faktiskt.
Har heller ingen LSD ännu.
Stolar, ratt provades
in innan lackering. Den lackades igår och är lackerad i
motorrum, bagage, inuti och under i vit kulör. Nu har jag däremot beslutsångest om vilken färg jag skall ha utvändigt, meningen är att
den skall lackas
nu på onsdag!
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-03-2008 11:47
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Billy skrev:
Medans jag försöker förstå varför jag inte kan få in bilderna här så kan jag informera om detta:
Sju rotorhus, sex
rotorer, en exenteraxel, två
härdade drev, en raceoljepump, en 48 IDA och insug dito m.m till motorn. En race tryckplatta och lamell, ett aluminiumsvänghjul, två 4,875 utväxlingar, två
presilenser,
två ljuddämpare, en headers, m.m är beställt från USA.
Tre växellådor är lokaliserade men lite väl dyra så jag har lite huvudbry om vad man
skall göra med detta.
Vad det gäller
styrsnäcka så pågår även där arbete med att hitta någon duktig på att tillverka en annan utväxling, lite klurigt
faktiskt.
Har heller ingen LSD ännu.
Hur många motorer har du
tänkt o skjuta på en säsong
Vad skall du åka med för låda ?
Här finns ett par firmor som är duktiga på att göra snäckväxlar och kugghjul så skulle de skita sig så slå en pling.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 10-03-2008 13:10
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Hoppas
att inte skjuta någon motor!, det är alltid bra och ha reservdelar om man skall göra
något seriöst. Men vem vet, kommer att varva 10.000 v/min.
Vad det
gäller växellåda så är det hårt styrt, jag kan använda en 4-växlad med denna utv. 2.00-1.52-1.22-1.00 och 1.99 på backen
eller en 5-växlad med denna utväxling
2.34-1.695-1.278-1.00-0.89 och 2.266 på backen.
Dessa lådor skall vara i "ribcase" hus, alltså mer eller mindre original.
Hittar jag ingen
lösning angående styrsnäckan så hör jag av mig.
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-03-2008 13:47
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Billy
skrev:
Hoppas att inte skjuta någon motor!, det är alltid bra
och ha reservdelar om man skall göra något seriöst. Men vem vet, kommer att varva 10.000
v/min.
Vad det gäller växellåda så är det hårt styrt, jag kan använda en 4-växlad med denna utv.
2.00-1.52-1.22-1.00 och 1.99 på backen eller en 5-
växlad med denna utväxling 2.34-1.695-1.278-1.00-0.89 och 2.266 på backen.
Dessa lådor skall vara i "ribcase" hus, alltså mer eller
mindre
original.
Hittar jag ingen lösning angående styrsnäckan så hör jag av mig.
Va säger reglementet om vad som är tillåtet med motorn.
10K med
original rotorer är bara
1000rpm för mycket så de går kanske
Fyr petad låda..
Skall ligga en sån här nere nånstans.
Gör du så.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 10-03-2008 15:17
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Har du en sån
låda så köper jag den direkt om priset är vettigt!
Jag kommer inte att ha originalrotorer i motorn, lättade
rotorer, rotorerna måttanpassade, andra
lager och balanserat, lättare svänghjul m.m, borde funka med 10.000 då.
Måste ju ha lite varv så det låter gott i skogen!
Kommer mitt projekt att bli
klart till Midnattsolsrallyt 26-29 Juni hoppas jag på god uppslutning.
Rallyt startar i Kristianstad och går mot Jönköping första dagen. Andra dagen mot Motala
och tredje dagen mot målet i
Karlstad.
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Billy |
Publicerat 10-03-2008 15:40
|
Användare
Inlägg: 176
Registrerad: 16.10.07
|
Glömde precisera vad
som är tillåtet med motorn men kan väl istora drag beskriva detta.
12A motor med 3mm apex,
enkla sidotätningar m.m alltså 74 och 75 årsmodell, inte nyare. Portning utan tillägg av material,
lättning, balansering av originaldelar, 48 IDA och insug är
tillåtet, oljepump, lager fritt men inte torrsump. Avgassystem fritt inom ljudgränsen 100db vid 4500 V/min.
Tändning, här kommer
akilleshälen, man måste
använda brytarspetsar men jag tror mig kunna fixa detta med extraboxar från annat märke som användes under denna tidsperiod (72-75) som standard, den hade också
brytarspetsar, inte optimalt men vad gör man.
Med andra ord, det som användes under denna tidsperiod är tillåtet nu, men inte PP.
Wankelrally
Billy Johansson
Säffle
Mazda Rx-8
Mazda Rx3 Appendix K
BMW 535D Sedan
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-03-2008 15:46
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Billy skrev:
Har du en sån låda så köper jag den direkt om
priset är vettigt!
Jag kommer inte att ha originalrotorer i motorn, lättade rotorer, rotorerna måttanpassade,
andra lager och balanserat, lättare
svänghjul m.m, borde funka med 10.000 då.
Måste ju ha lite varv så det låter gott i skogen !
Kommer mitt projekt att bli klart till Midnattsolsrallyt 26-
29 Juni hoppas jag på god uppslutning.
Rallyt startar i Kristianstad och går mot Jönköping första dagen. Andra dagen mot Motala och tredje dagen mot målet i
Karlstad.
Skall ner o
hämta lite delar nu så jag skall slå en flukt om jag hitar den.
Jo är de lättat så funkar de med 10K.
Har du koll på
vad rotorerna väger färdig lättade ?
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-03-2008 15:49
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Billy skrev:
Glömde precisera vad som är tillåtet med motorn men kan väl istora drag beskriva detta.
12A motor med 3mm apex, enkla
sidotätningar m.m alltså 74 och 75
årsmodell, inte nyare. Portning utan tillägg av material, lättning, balansering av originaldelar, 48 IDA och insug är tillåtet, oljepump, lager fritt men inte
torrsump. Avgassystem fritt inom ljudgränsen 100db vid 4500 V/min.
Tändning, här kommer akilleshälen, man måste använda brytarspetsar men jag tror mig kunna fixa
detta med extraboxar från annat
märke som användes under denna tidsperiod (72-75) som standard, den hade också brytarspetsar, inte optimalt men vad gör man.
Med andra ord, det som användes under denna tidsperiod är tillåtet
nu, men inte PP.
Då får man åka skalperade rotorer
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 10-03-2008 15:49
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Billy skrev:
Båge, och så lite rost som är
lagat.
Som ni ser så fick jag inte med bilden, tur jag inte kör lika dåligt som jag är på detta med datorer. Återkommer när jag lärt mig, med denna och fler bilder!
Du har
ju lyckats förr med att ladda upp bilder jue.
Bygger du själv motorn eller?
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 10-03-2008 16:34
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Billy skrev:Har heller ingen LSD ännu.
Vad får du ha för diff? Standard eller fritt?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|