May 04 2024 16:32:04
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Trimning av 12A enligt "Roadsport"
miataninja
Roadsportreglementet (Roadsport C) föreskriver ju att man inte

får ändra annat än avgas, svänghjul och insug för att få mer effekt.

Vad för prylar ska man köpa om man

vill ha mer fart på en 12A (sitter i en RX-7 -

1985) och hur mycket kan man räkna med att få ut?
Redigerat av miataninja den 13-05-2008 20:15
 
Hackman
Insug får du väl inte ändra... Bara luftfilter och trattar väl!

Elfläkt

istället för mekfläkt ger märkbar effekt (och man slipper att remmarna slits

ut otroligt snabbt). Byter man till headersystem och skippar reaktorn (det är

alltså ingen katalysator utan en efterbrännkammare) går den också betydligt bättre.

Annars så gäller att lätta

den maximalt och jobba på att få bort

tendensen att den lyfter innerhjulet i kurvorna. Med originaleffekt får man ligga på 800 kg (inklusive förare) och det är en bra bit dit.... Första åtgärden




för att slippa hjullyftet bak är att slänga bakre krängningshämmare och gärna biffa upp den främre (plus hårda fjädrar fram). Sen finns det lite andra trick också

som hjälper till.

Mvh



Göran
(wankelsport på rejsa)
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Saxat från spvm.se

Följande modifieringar

är tillåtna utan att

motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling, samt

insugningstrattar är fritt. Torrsump och oljekylare får monteras.



Du får ju porta och fxa på andra sätt men då tvingas du räkna fram en "beräkand

effekt" och sist jag kollade blev det ganska mycket påslag.

Men att göra som Hackman tipsar

är helrätt.
Någon annan kanske vet om man kan

tjäna effekt på bättre tändsystem även på en sugmotor.

Ska man sedan gå vidare utan att straffa bort sig på "trimmad motor" så

borde en

rekoderlig balansering med lättning av svänghjul som gör att kan använda mer varvtal kunna vara effektivt sätt att tjäna effekt. Men sådana åtgärder blir väl så pass

dyra att man lika

gärna kan trimma fullt ut.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.19 sekunder - 67 Förfrågningar 18,981,889 unika besök