(oops kanske skulle lägga tråden här istället för i det andra forumet...)
Imorgon hämtar
jag en RX-7 -1985 som inte startar och ägaren varken har
tid eller ork eller kunskap att fixa till.
Det här är tänkt att bli något slags projekttråd för bilen. I dagsläget vet jag
egentligen inte vad jag ska
göra med den - det finns flera alternativ.
Bilen är i hyfsat skick med inte allt för mycket rost. Taklucka finns. Batteriet är dåligt och bromsarna har satt sig
lite. Vi försökte putta och bogsera igång den för ett par veckor sedan utan framgång. Nu ska den bogseras till mitt garage. Sedan får vi se, antingen...
1. Slakta och sälja i delar (diffen
passar ju t ex i min Miata och Combat var redan intresserad av inredningen)
2. Rensa på allt, blästra, lacka, kanske
får brorsan plasta av huv och annat, och så bygger vi rejsbil med bur och
lexanrutor av den (jag leker med tanken att miatan kanske är för fin att köra
roadsport med...)
3. Originalrenovera (dyrt och jobbigt, tar tid, men den kan bli fin)
Här kommer en bild på
en likadan eftersom jag inte hittar
bilderna på den som jag tog vid förra besöket:
[img]http://www.swclassiccars.com/images/cars/211/DSCN1865.JPG[/img] is not a valid Image.
Redigerat av miataninja den 27-05-2008 09:43
lite av alternativ 1 inbakat. Raceanpassa den, då åker ju exempelvis
inredningen ut (alternativ 1 utan skrota).
Behövs fler RX-7 FB på banorna!!!!!!!!!!!!!!
Oj nu tog utropsteckenen slut på
min laptops lilla tangentbord,
får vänta tre minuter innan jag kan använda tecknet igen
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Statoil i Staffanstorp med sin LandRover och vi hängde på ett släp och körde till Kävlinge där
bilen väntade i carporten hos min kollega. Conny backade
mästerligt in på den lilla lugna återvändsgatan och vi winschade snabbt upp bilen på släpet och spände fast den med spännbanden. Färden till
garaget i Malmö
blev odramatisk, vi lastade av bilen och jag tog ur batteriet och satte det på ladddning innan vi lämnade släpet. Jag körde tillbaks till garaget och tänkte att jag
provar med
batteriet från Mercan bara för att kolla om bilen möjligen kunde gå igång ändå. Njöö njöö njöö njöö BRUMM BRUMM BRUMM!! BRAAAAAAAP BRAAAAAAP
BRAAAAAP! Jajamen! Med lite choke så gick den igång
hur fint som helst.
Naturligtvis gjorde jag en liten provkörning (naturligtvis bara på
asfaltplanen utanför garaget...). Motorn drar FINT. All el fungerar. Pop-up-lysena knirkar lite när
man fäller ner dem. Nedersta linjen på minutsiffran på
digitalklockan fungerar inte.
Om jag hade gjort en längre provkörning så hade jag kunnat säga att bromsarna drar lite snett och att
dämparna och
bussningarna verkar slut men att bilen lätt gör 160 knyck och att motorn drar väldigt fint mellan 4000 och 6000 varv
Mitt förslag blir följande
Bussningar finns från Superflex, men byt bara fram. Bak ska den
vara så mjuk som möjligt i
bussningarna. Gör dock gärna om lagringen till wattlänkens "propeller". Jag svarvade en hylsa och satte dit riktiga lager, det gör skillnad i svängarna!
Släng bakre krängaren! Byt gärna ut den främre mot en Racingbeat.
Stötdämpare finns lite olika. Koni-röda eller Tokico är väl de vanligaste alternativen.
Kolla på Mazdatrix och/eller
Racingbeat. Dämpare och fjädrar har diskuterats tidigare i forumet så det kanske vi inte behöver ta i denna tråd. Camberplates är
inte fel att fixa i samma veva.
Ta bort reaktorn och montera
headersystem istället. Skaffa en stadig elfläkt och ta bort mekfläkten.
Renoveringssats
till bromsarna ska din lokala Mazdahandlare kunna ta hem. Annars finns ju Wankelmats eller kanske
Mazdatrix.
Belägg skaffar du från Hawk. För rent banbruk
rekomenderar jag Hawk black eller Hawk blue. Fast bak kan du nog behålla originalen faktiskt.
Sen är det bara att du tar ut
inredningen (och säljer den
till Combat) samt låter din bror göra en plasthuv och plastrutor runt om.
Yokohama 048 i dimension 195/60-14 passar fint på originalfälgarna!
lättning i dörrarnas nederkant, brunt och fint
Gallret på torpeden ser lite brunt
ut.
Är det all rost på bilen eller finns det mer.
Att den
låter Trabant nu är inget att haka upp sig på. Antingen ska den bara väsa infernaliskt med helt originalsystem eller så byter
du till rätt sportsystem. Då blir
tonen en helt annan!
Besiktning redan imorgon. Hur gör du med läckan i avgaset, gissar att du på något sätt fixar läckaget. Lindar in hela systemet i OKQ8:
s avgasbandage
Videon där motorrummet visas, vet inte om den dåliga filmkvalitén luras eller om det är som så att din genrator är ovanligt fräsch?.
Redigerat av Combat den 15-05-2008 15:52
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Sådärja då är bilen redo för besiktning. Jag började med att hissa upp bilen, lossa hjulbultarna och ta
bort hjulen och kolla bromsarna. De såg helt ok ut och
det är mycket kvar på beläggen både fram och bak
Gick igenom bilen och fixade lite saker här och där. En blinkerslampa och en
skylbelysningslampa byttes
och kontakterna för skyltbelysningslamporna fick lite smärgelduk och elektronikrengöring så att de inte glappade längre.
Rostfläcken på balken vänster fram
fixades till med roterande stålborste, biltemas oranga rostskyddsprimer och biltemas svarta rostskydd. Läckan i avgassystemet lokaliserades (tack Combat!) till
skarven till bakre ljuddämparen. Det
visade sig vara ringen som sitter i skarven som satt snett och inte tätade så det var lätt åtgärdat. Jag lade på lite
avgaspasta också. Det blev en markant skillnad i avgasljudet efter detta.
Sedan städade jag ur bilen litegrann och tog ur den fula volvo-bandaren. Jag
kopplade inte i någon annan stereo idag eftersom det var ett riktigt råttbo bakom stereon, men det fixar jag till
senare.
Bilen är påställd och
försäkrad nu (midnatt) så nu är den laglig att köra kortaste vägen till besiktningen. Så det kommer jag att göra imorgon bitti!
det dags att byta olja i motorn.
Jag har fått lite olika bud. Vissa säger "High
Mileage", vissa säger mineralolja.
??
En bra mineralolja!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.