Bromsskivorna har blivit lite för varma
|
iZE |
Publicerat 15-05-2008 06:56
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Hej
Min senaste körning på Sturup satte nog sina spår i bromsskivorna. Nu när jag bromsar lätt så
uppstår det en vibration i bilen. I högre
hastigheter (över 100 km/h) så känner jag vibrationen lite smått även när jag bromsar hårt.
Vid avsevärt högre hastigheter än så, drog bilen en
liten
aning åt vänster (kanske 10 cm) precis under inbromsningen. Det kan ju ha att göra med en plötslig viktförskjutning frammåt som gjorde bakvagnen lite mindre stabil och
inte skivorna.
Min fråga är generellt hur pass farligt detta är. (Jag ska köra på Anderstorp imorgon, och jag ska ta det lite lugnt tills jag känt efter
hur bilen beter sig vid inbromsning).
Är det
någon som vet hur man tar reda på vilken bromsskiva det gäller? Man är ju inte så sugen på att byta alla
4.
Kan det vara något annat än bromsskivorna?
Och bara för att förtydliga att
jag inte har varit riktigt korkad, när jag kört av banan har jag
lagt i en växel och stängt av bilen. Jag har inte dragit handbromsen. Nåväl om inget annat så får jag veta imorgon hur bilen beter
sig på en högfartsbana.
Inklusive bromsskivor.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Jaderlund |
Publicerat 15-05-2008 13:00
|
Användare
Inlägg: 396
Registrerad: 09.11.07
|
Ta ett lungt varv runt banan nästa gång innan du ska in, så bromsarna får kyla
ner sig ordentligt innan du stannar. Det ska minimera
risken att detta händer.
Man borde kunna nästan höra vilken som är skev genom att bara snurra på hjulen, det borde bli ett skrapande
ljud när
"skevheten" passerar. Om inte så kan man ha lite lätt tryck på bromsen bara och sen snurra på hjulen.
Att den drar 10cm åt ett håll när du bromsar kan
vara luft eller
liknande i bromssystemet som gör att när du trycker på pedalen blir det inte samma tryck direkt på båda sidorna då det tar längre tid att
komprimera luft/vatten.
Bara en tanke
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna
FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 15-05-2008 14:21
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det låter definitivt som en eller två skeva bromsskivor, och med största sannolikhet är det fram.
Så länge
bromsarna tar så pass bra och jämnt som du beskriver så är det inte
farligt, men det sliter ju lite extra på allt som rör sig vid bromsoken, och det är lite
svårare att hantera bilen vid inbromsning, så du bör åtgärda det någorlunda snabbt.
Se alltid till
att ha färsk bromsvätska vid bankörning, fukten i
gammal vätska kan ge MYCKET otrevliga gasblåsor när bromsarna är heta, och det är riktigt farligt.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 15-05-2008 15:08
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Fenomenet beror inte nödvändigtvis på att skivan blivit skev utandet kan också uppstå lokala härdningar i
materialet i bromsskivans yta. Det ger olika friktion och en
pulserande effekt. Man kan få bort det genom att blästra eller svarva skivan men risken är ganska
stor att det kommer tillbaka...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 19-05-2008 07:49
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Tack så mycket för alla svar och
tips. Som jag skrev tidigare så har jag precis fått en chans att testa mina bromsar (och bilen i övrigt) på Anderstorps långa bana.
Jag bromade tidigt
varje varv efter den långa rakan (ungefär 190 meter kvar till kurvan). Då hade jag en hastighet på 193-197 km/h. Det varierade lite beroende på hur jag tog mig ur
kurva 1.
Bilen vibrerade lite men mycket mindre än jag hade räknat med vid distinkt inbromsning. Den drog inte i något håll heller. När jag hade testat på
motorväg och den drog var det för att motorvägen
var spårig där vilket jag insåg senare.
På det stora hela gick bankörningen riktigt bra. Jag ska skapa
en liten separat tråd för det senare där jag kan tala varma ord om Anderstorp. Men tack
än en gång för alla tips och jag ska försöka göra något åt bromsskivan
snarast.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 19-05-2008 08:20
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Har du en indikatorklocka så kan
du lätt konstatera vilken skiva det är.
De kan även va så att
skivan har delat sig i kylflänsarna så kolla efter sprickor i skivan. Är den hel så är de bara
att testa om de går o svarva den. Hade samma fenomen på en av mina bilar efter lite bus åkande så jag
den fick sig en omgång i bromsskive svarven sen blev den
bra,
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 19-05-2008 13:21
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Hade samma fenomen på en av mina bilar efter lite bus åkande så jag
den fick sig en omgång i bromsskive svarven sen blev den bra,
Jaså därav de målade bromsarna på "finbilen".... Trode att den röda var
busssss bilen men vad vet
jag
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
wankelrolfo |
Publicerat 19-05-2008 22:28
|
Användare
Inlägg: 122
Registrerad: 03.11.07
|
Mitt inlägg i debatten skiljer
sig från andras, vilket jag grundar på egen erfarenhet.
Det handlar uppenbarligen om "warped discs",dvs
du har nått så hög temp på skivorna att
bromsbeläggen fläckvis förenat sig med skivan när den är rödglödgad och beläggen formligen smälter in i stålet.Kolla skivorna efter en hård session så kan
man
se att de fläckvis har missfärgats och dragit på sig mtrl från beläggen.Alltså för dåliga belägg.
Bytte själv båda främre + vä bak skivorna pga många högerkurvor
på banan där bromsarna fick
stryk.Belägg+skivor totalt slut efter 1000mil. Skivbyten och Carbotech xp8 keramiska belägg och problemen med vibrationer (så
löständerna far ur käften) är ett minne blott. Kolla in
stoptech's hemsida om warped disc's.Jag tror du får svaret där.Fick samma problem nu igen med
std beläggen när jag och <Lennart var på Gotland Ring 10/5 .Har nyss fått Akebono Keramiska
belägg från Mazsport, men hann ej montera dom för Gotland.
Fantastisk bana förresten. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 20-05-2008 10:38
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
wankelrolfo skrev:
Mitt inlägg i
debatten skiljer sig från andras, vilket jag grundar på egen erfarenhet.
Det handlar uppenbarligen om
"warped discs",dvs du har nått så hög temp på skivorna att bromsbeläggen fläckvis
förenat sig med skivan när den är rödglödgad och beläggen formligen
smälter in i stålet.Kolla skivorna efter en hård session så kan man se att de fläckvis har missfärgats och dragit på sig mtrl
från beläggen.Alltså för dåliga
belägg. Skiljer sig väl ganska måttligt från mitt inlägg tycker jag....
Fast jag gick inte in på orsaken.
Fel typ av belägg och framförallt dålig
bromsteknik är orsaken till de flesta bromsproblem. Standardbelägg pallar absolut inte seriös bankörning ur någon synvinkel.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|