Stefans SA 1980 (1981)
|
Hackman |
Publicerat 26-08-2008 19:58
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Vad jag minns
satt aldrig 6-portaren i RX-7 utan bara Luce
och/eller Cosmo.
Vem har en äkta 12A turbo? En sån vill jag ha!
EDIT: Förlåt för trådkapandet!
Redigerat av Hackman den 26-08-2008 19:58
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 27-08-2008 01:03
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Kul att den är
igång
stefanolsson69 skrev:
(Undrar vad man kan göra med den gamla bensinen, kanske sälja den för 10:- petflaskan till någon slyngel på moppe?).
Blandar du den med
minst lika mycket färsk bensin så är det bara att köra
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 27-08-2008 03:51
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Fick ett tips från en mycket rutinerad wankel byggare i Norge.
Fyll motorn
med diesel, alltså inuti rotor husen.
Häll genom förgasaren tills det är fullt.
Låt stå i några dagar och sen vrid motorn sakta baklänges för att få ur dieseln ur tändstift hålen, men passa
dig för hydraulisk lås. Tar det stopp vrid försiktigt åt andra hållet. När det är nästan inget kvar kan man köra på start motorn.
Töm rotorhusen ordentligt innan
du försöker starta.
Grunden
till detta är om motorn har stått still väldigt länge så har ting en tendens att sitta fast, gamla avlagringar och skit..
Dieseln löser upp sånt.
Det sker ofta att motorn startar och går som de
ska men rasar helt plötsligt efter en stund utan en vettig förklaring.
Redigerat av Janne den 27-08-2008 03:53
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 27-08-2008 06:59
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Jänkarna verkar också hålla på med intern motorrengörning, men de använder hydraulolja istället. Innehåller mer tvättande additiv än vanlig olja. Man kan ju kanske
testa med
bägge metoderna.
Härligt att den hoppade igång och gick bra såpass smidigt. Hoppas att du kan hitta anledningen till varför inte
trailingstiften går också utan allt för mycket besvär.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 27-08-2008 13:14
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Kan ju vara som du säger en -78.
Men den kankse är reggad första gången i -80?
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 27-08-2008 13:43
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Årsmodell var/är något som slarvats mycket med vid registrering i Sverige,
några av de gamla SA som finns i bilregistret är angivna
så här:
SA22C127xxx, 1978
SA22C141xxx, 1979
SA22C160xxx, 1980
SA22C531xxx, 1979
SA22C607xxx, 1980
SA220625xxx, 1980
(Undrar om detta
verkligen stämmer, eller har de läst C som nolla ?)
SA22C00567xxx, 1979
SA22C00601xxx, 1980
SA22C00605xxx, 1980
Chassienumret på 1978-80 är tydligen
inte heller
likadant överallt i världen,
men visst kan din mycket väl vara en 78a, och bör definitivt inte vara nyare än 1979
Du har väl inte kvar
orginal reistreringspapper från ursprungslandet
?
Kanske vore läge att höra med någon som kan Japanska att ställa frågan i något forum därborta ?
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 27-08-2008 13:46
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
stefanolsson69
skrev:
wankelmats skrev:
Är det en ombyggd 80a eller bytte den årsmodell vid importen ?
Wankelmats, tänk om min bil egentligen är av 1978 årsmodell.
Ja,
ombyggd alltså. Anledningen till att jag funderar omkring det är mitt chassinummer.
Anledningen till den frågan är din bakände, som inte är
från S1, utan från S2 eller S3.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 27-08-2008 22:25
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
wankelmats skrev:
stefanolsson69 skrev:
wankelmats skrev:
Är det en ombyggd 80a
eller bytte den årsmodell vid importen ?
Wankelmats, tänk om
min bil egentligen är av 1978 årsmodell. Ja, ombyggd alltså. Anledningen till att
jag funderar omkring det är mitt chassinummer.
Anledningen till den frågan är din bakände, som inte
är från S1, utan från S2 eller S3.
Som sagt tidigare att de är lika våra bilar. USA import med intrument och "bakmodellen" är de samma som jag har... och min är en 82.a.
(S2?) I reg.handlingarna i alla fall. Sen har även min AC.
/nr |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 28-08-2008 14:16
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det brukar finnas ett "fönster" på vardera flottörhuset. Titta i det om du kan se något bränsle. Annars så är det
bara att
skruva av locket till förgasaren och titta ned. Var försiktig så du inte tappar någon del bara.
Min svarta (som Bo_H har nu) betedde sig så en
gång. På bilprovningen. Det kom inga skvättar
från accpumpen och bilen vägrade starta. Fast det var med varm motor och berodde antagligen på ånglås på något
vis. Jag lossade då bensinslangen och lät den flöda rakt ner i förgasaren. Sen satte
jag tillbaka och startade. Problemet återkom därefter alldrig så jag vet
inte vad som kan ha orsakat det.
Om nu Bo läser detta och blir orolig att bilen ska krångla så kan du sluta med det
direkt, 13B motorn satt i den gången så
det var alltså inte den förgasare och motor som du har i den.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 28-08-2008 20:13
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
He he he, Göran
Ingen nyhet, jag skannade biltrådar innan köpet. Fortfarande glad som en klockardräng
över köpet. Klarde regnet på Sturup utmärkt förra helgen.
Nu ligger en ny
lammell och bussningar till bromsoken fram och väntar på att få montera sig
själva. Bara två dagars väntan på Mazda - härlig service. |
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 29-08-2008 20:10
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Jag reagerade på oljetrycket... brukar det inte vara högre på
tomgången?
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 22-09-2008 07:17
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
stefanolsson69 skrev:Sitter pumpen innanför eller utanför tanken? Orkar inte öppna repboken för att titta efter
själv.
Hur kommer det
sig att det är vänster bakhjul som spinner för mig, och inte det högra? Har för mig att det brukar vara höger hjul som släpper
loss och börjar spinna. Är det för att bilen är högerstyrd?
Pumpen sitter utanför tanken. Är det likadant som på FB så sitter den på vänster sida
ungefär vid undre bärarmens infästning i karossen. Bakom en skyddsplåt.
Att det är vänster bakhjul som
spinner beror antagligen på att du sitter på
höger sida. Vänster bakhjul belastas med mindre vikt vilket ger en lägre friktionskraft på det hjulet. Men det finns många andra faktorer som kan spela
roll
också, rena tillfälligheter som markens friktion, däcktryck, om marken är ojämn och ger "diagonal" belastning i chassiet...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 22-09-2008 21:08
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Var det inte så
att den där bara tänder på leadingstiften? Är den fortfarande så?
I så fall är det nog dags att kolla över tändningen och fixa det!
Hur beter den sig när du
inte
kör på gräs då? Är den orkeslös i hela registret, misständer den??? Måste erkänna att jag inte är helt med på vad du menar...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 22-09-2008 21:19
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Med tanke på hur det som verkar ha kommit ur det gamla filtret ser ut så kanske du skulle ta och kolla hur
det ser ut genom siktglasen på
förgasaren. Lite smuts där kanske. |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 23-09-2008 00:52
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Då har jag ett tips överslag i en tändsystemet. Det hade jag på en gamal Opel, den gick kanon på tomgång. Men när man fösökte
köra var den
totalt orkeslös. Jag bytte tändspole och sen var det problemet borta. Det poblemet upträdde bara vid hög batterispänning (fullladdat batteri).
Testa att ta lite på tändkablarna och se om du
får dig en kyss (hoppas du inte har pacemaker )
Du kan ju också testa att ta ur stiften när du
stått på tomgång och den har gått riktigt för att se hur det verkar på tomgång.
Jag
tror inte riktigt på att den får för lite soppa. Då borde den starta
direkt när du vrider på försöker starta igen, eftersom pumpen hinner pumpa en hel del soppa när motorn stannat samt när du
vrider på tändningen igen.
Däremot kanske det är så att förgasaren flödar, så den går för fett när motorn blir varm samt när du gasar och accpumpen hjälper till.
Detta är lite
teorier ingen vetenskap, jag sätter en liten slant på tändsystemet. Kanske så att stiften fått ta tillräkligt många smällar och det är dags för nya eller hade du
bytt nyligen. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 23-09-2008 14:15
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Jag kommer inte ihåg, men sitter filtret före eller efter pumpen ?
om det sitter efter så kan pumpen vara
igenkläggad med skit,
eller någon klump
i slangen kan ha lossat vid filterbytet och åkt in,
eller att du kommit åt en oxiderad kontakt så att den inte får ström.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 23-09-2008 14:20
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Trodde först din förgasare var tät, min var det och den gick fint efter
rengörning.
Om man tolkar din video rätt så kommer det ingen bensin ur slangen
när tändningen är påslagen.
Antingen är pumpen kass eller så är det tätt i
rören/tanken, försök blås baklänges med tryckluft och se om det funkar, ta av slangen efter bensin pumpen(från tanken
sett) så inte pumpen tar skada. Kan även
vara så att det är rost i tanken som tätar till hålet ut..
Redigerat av Janne den 23-09-2008 14:23
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 23-09-2008 14:26
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Ta en ordentlig titt
på tankens översida vid påfyllningsröret, det brukar vara mest rost omkring detta och tankmätaren.
Gissar att du aldrig tankat
fullt ? det brukar bli en pöl under om tanken är läck.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 23-09-2008 21:41
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Med tanke på hur
det gamla filtret såg ut så är väl risken stor att det är likadant bös hela vägen från tanken
Testa flödet direkt
efter pumpen.
I västa fall blir
det att ta bort och rengöra tanken.
Har du testat att lossa tanklocket (kan ju vara täppt i luftningen av tanken).
Om du ska blåsa rent rören
bör du göra detta med slangen lossad bak vid pumpen så att du blåser ut skiten or rören inte bara flyttar den fram och tillbaka. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-09-2008 00:15
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Pinsamt, den hade jag glömt bort fast jag haft glapp
i den kabeln på min egen en gång i
tiden, men jag tror inte att jag skaffat någon ny ventil i reserv.
Den andra ventilen på figuren bytte jag någon gång när den börjat läcka, och den köpte en
extra så ska ha en 8341-42-910A liggande, soppapumpar har jag bara av senare årsmodeller.
Munnen funkar också bra för att testa, helst tillsammans med en
stump genomskinlig slang så slipper
man smaka på soppan.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|