May 02 2024 14:26:11
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Stefans SA 1980 (1981)
Hackman
Vad jag minns

satt aldrig 6-portaren i RX-7 utan bara Luce

och/eller Cosmo.

Vem har en äkta 12A turbo? En sån vill jag ha!

EDIT: Förlåt för trådkapandet!
Redigerat av Hackman den 26-08-2008 19:58
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
wankelmats
Kul att den är

igång Grin

stefanolsson69 skrev:


(Undrar vad man kan göra med den gamla bensinen, kanske sälja den för 10:- petflaskan till någon slyngel på moppe?).




Blandar du den med

minst lika mycket färsk bensin så är det bara att köra Grin
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Janne
Fick ett tips från en mycket rutinerad wankel byggare i Norge.
Fyll motorn

med diesel, alltså inuti rotor husen.


Häll genom förgasaren tills det är fullt.
Låt stå i några dagar och sen vrid motorn sakta baklänges för att få ur dieseln ur tändstift hålen, men passa




dig för hydraulisk lås. Tar det stopp vrid försiktigt åt andra hållet. När det är nästan inget kvar kan man köra på start motorn.
Töm rotorhusen ordentligt innan

du försöker starta.
Grunden

till detta är om motorn har stått still väldigt länge så har ting en tendens att sitta fast, gamla avlagringar och skit..

Dieseln löser upp sånt.
Det sker ofta att motorn startar och går som de

ska men rasar helt plötsligt efter en stund utan en vettig förklaring.
Redigerat av Janne den 27-08-2008 03:53
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Hackman
Jänkarna verkar också hålla på med intern motorrengörning, men de använder hydraulolja istället. Innehåller mer tvättande additiv än vanlig olja. Man kan ju kanske

testa med

bägge metoderna.

Härligt att den hoppade igång och gick bra såpass smidigt. Hoppas att du kan hitta anledningen till varför inte

trailingstiften går också utan allt för mycket besvär.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Janne
Kan ju vara som du säger en -78.


Men den kankse är reggad första gången i -80?

Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
wankelmats
Årsmodell var/är något som slarvats mycket med vid registrering i Sverige,



några av de gamla SA som finns i bilregistret är angivna

så här:
SA22C127xxx, 1978
SA22C141xxx, 1979
SA22C160xxx, 1980
SA22C531xxx, 1979
SA22C607xxx, 1980
SA220625xxx, 1980

(Undrar om detta

verkligen stämmer, eller har de läst C som nolla ?)
SA22C00567xxx, 1979
SA22C00601xxx, 1980
SA22C00605xxx, 1980

Chassienumret på 1978-80 är tydligen

inte heller

likadant överallt i världen,
men visst kan din mycket väl vara en 78a, och bör definitivt inte vara nyare än 1979 Grin

Du har väl inte kvar

orginal reistreringspapper från ursprungslandet

?
Kanske vore läge att höra med någon som kan Japanska att ställa frågan i något forum därborta ?

www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
wankelmats
stefanolsson69

skrev:



wankelmats skrev:
Är det en ombyggd 80a eller bytte den årsmodell vid importen ?


Wankelmats, tänk om min bil egentligen är av 1978 årsmodell.

Ja,

ombyggd alltså. Anledningen till att jag funderar omkring det är mitt chassinummer.

Anledningen till den frågan är din bakände, som inte är

från S1, utan från S2 eller S3.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
nrx


wankelmats skrev:

stefanolsson69 skrev:
wankelmats skrev:
Är det en ombyggd 80a

eller bytte den årsmodell vid importen ?


Wankelmats, tänk om

min bil egentligen är av 1978 årsmodell. Ja, ombyggd alltså. Anledningen till att

jag funderar omkring det är mitt chassinummer.

Anledningen till den frågan är din bakände, som inte

är från S1, utan från S2 eller S3.



Som sagt tidigare att de är lika våra bilar. USA import med intrument och "bakmodellen" är de samma som jag har... och min är en 82.a.



(S2?) I reg.handlingarna i alla fall. Sen har även min AC.
/nr
 
Hackman
Det brukar finnas ett "fönster" på vardera flottörhuset. Titta i det om du kan se något bränsle. Annars så är det

bara att

skruva av locket till förgasaren och titta ned. Var försiktig så du inte tappar någon del bara.

Min svarta (som Bo_H har nu) betedde sig så en

gång. På bilprovningen. Det kom inga skvättar

från accpumpen och bilen vägrade starta. Fast det var med varm motor och berodde antagligen på ånglås på något

vis. Jag lossade då bensinslangen och lät den flöda rakt ner i förgasaren. Sen satte

jag tillbaka och startade. Problemet återkom därefter alldrig så jag vet

inte vad som kan ha orsakat det.
Om nu Bo läser detta och blir orolig att bilen ska krångla så kan du sluta med det

direkt, 13B motorn satt i den gången så

det var alltså inte den förgasare och motor som du har i den.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
He he he, Göran

Ingen nyhet, jag skannade biltrådar innan köpet. Fortfarande glad som en klockardräng

över köpet. Klarde regnet på Sturup utmärkt förra helgen.
Nu ligger en ny

lammell och bussningar till bromsoken fram och väntar på att få montera sig

själva. Bara två dagars väntan på Mazda - härlig service.
 
neiphlim
Jag reagerade på oljetrycket... brukar det inte vara högre på

tomgången?
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Hackman
stefanolsson69 skrev:Sitter pumpen innanför eller utanför tanken? Orkar inte öppna repboken för att titta efter

själv.

Hur kommer det

sig att det är vänster bakhjul som spinner för mig, och inte det högra? Har för mig att det brukar vara höger hjul som släpper

loss och börjar spinna. Är det för att bilen är högerstyrd?


Pumpen sitter utanför tanken. Är det likadant som på FB så sitter den på vänster sida

ungefär vid undre bärarmens infästning i karossen. Bakom en skyddsplåt.

Att det är vänster bakhjul som

spinner beror antagligen på att du sitter på

höger sida. Vänster bakhjul belastas med mindre vikt vilket ger en lägre friktionskraft på det hjulet. Men det finns många andra faktorer som kan spela

roll

också, rena tillfälligheter som markens friktion, däcktryck, om marken är ojämn och ger "diagonal" belastning i chassiet...
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Hackman
Var det inte så

att den där bara tänder på leadingstiften? Är den fortfarande så?
I så fall är det nog dags att kolla över tändningen och fixa det!

Hur beter den sig när du

inte

kör på gräs då? Är den orkeslös i hela registret, misständer den??? Måste erkänna att jag inte är helt med på vad du menar...
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Med tanke på hur det som verkar ha kommit ur det gamla filtret ser ut så kanske du skulle ta och kolla hur

det ser ut genom siktglasen på

förgasaren. Lite smuts där kanske.
 
Bo_H
Då har jag ett tips överslag i en tändsystemet. Det hade jag på en gamal Opel, den gick kanon på tomgång. Men när man fösökte

köra var den

totalt orkeslös. Jag bytte tändspole och sen var det problemet borta. Det poblemet upträdde bara vid hög batterispänning (fullladdat batteri).




Testa att ta lite på tändkablarna och se om du

får dig en kyss (hoppas du inte har pacemaker Shock )

Du kan ju också testa att ta ur stiften när du

stått på tomgång och den har gått riktigt för att se hur det verkar på tomgång.

Jag

tror inte riktigt på att den får för lite soppa. Då borde den starta

direkt när du vrider på försöker starta igen, eftersom pumpen hinner pumpa en hel del soppa när motorn stannat samt när du

vrider på tändningen igen.




Däremot kanske det är så att förgasaren flödar, så den går för fett när motorn blir varm samt när du gasar och accpumpen hjälper till.

Detta är lite




teorier ingen vetenskap, jag sätter en liten slant på tändsystemet. Kanske så att stiften fått ta tillräkligt många smällar och det är dags för nya eller hade du

bytt nyligen.
 
wankelmats
Jag kommer inte ihåg, men sitter filtret före eller efter pumpen ?
om det sitter efter så kan pumpen vara

igenkläggad med skit,
eller någon klump

i slangen kan ha lossat vid filterbytet och åkt in,
eller att du kommit åt en oxiderad kontakt så att den inte får ström.

www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Janne
Trodde först din förgasare var tät, min var det och den gick fint efter

rengörning.
Om man tolkar din video rätt så kommer det ingen bensin ur slangen

när tändningen är påslagen.
Antingen är pumpen kass eller så är det tätt i

rören/tanken, försök blås baklänges med tryckluft och se om det funkar, ta av slangen efter bensin pumpen(från tanken

sett) så inte pumpen tar skada. Kan även

vara så att det är rost i tanken som tätar till hålet ut..
Redigerat av Janne den 23-09-2008 14:23
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
wankelmats
Ta en ordentlig titt

på tankens översida vid påfyllningsröret, det brukar vara mest rost omkring detta och tankmätaren.
Gissar att du aldrig tankat

fullt ? det brukar bli en pöl under om tanken är läck.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Bo_H
Med tanke på hur

det gamla filtret såg ut så är väl risken stor att det är likadant bös hela vägen från tanken
Testa flödet direkt

efter pumpen.

I västa fall blir

det att ta bort och rengöra tanken.

Har du testat att lossa tanklocket (kan ju vara täppt i luftningen av tanken).

Om du ska blåsa rent rören




bör du göra detta med slangen lossad bak vid pumpen så att du blåser ut skiten or rören inte bara flyttar den fram och tillbaka.
 
wankelmats
Pinsamt, den hade jag glömt bort fast jag haft glapp

i den kabeln på min egen en gång i

tiden, men jag tror inte att jag skaffat någon ny ventil i reserv.
Den andra ventilen på figuren bytte jag någon gång när den börjat läcka, och den köpte en




extra så ska ha en 8341-42-910A liggande, soppapumpar har jag bara av senare årsmodeller.

Munnen funkar också bra för att testa, helst tillsammans med en

stump genomskinlig slang så slipper

man smaka på soppan.

www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.81 sekunder - 208 Förfrågningar 18,973,124 unika besök