Eftermarknadsfjädring
|
FB |
Publicerat 13-11-2007 23:51
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Då det börjar bli dags att beställa lite grejer för
en
mindre uppgradering av bl.a. väghållningen på min FB, så är jag lite nyfiken på vad ni som redan har gjort detta har för erfarenheter av de
eftermarknadsalternativ som finns på fjädringsfronten.
Är t.ex Tokico-dämparna nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ? Samma fråga kan även
ställas om RB-fjädrarna kontra Eibach's diton?!?
Vilka alternativ på
bussningsfronten är att föredra?
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 14-11-2007 06:54
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Superflexbussningar är inte fel. Men vilket märke
som helst lär duga... Du kan köpa Superflex från KGtrim så de är ganska lätta att få tag på.
Angående sänkfjädrar så är
det ju mer eller mindre omöjligt
att rekomendera något. Läser man på olika forum så säger ju alla olika...
De olika alternativen har ju något olika hårdhet och du får väl försöka lista ut från
det vilka som passar dig och din körstil.
Erik "Galaxi" kollade en del och diskuterade med undertecknad när han skulle handla. Du kanske kan kolla
med honom vad han kom fram till i
slutändan. Jag minns inte vad det blev nämligen.
Tokicodämparna är bra och har fördelen att man kan ställa om dem
enkelt med en ratt. Koni tillverkar också fina dämpare men de är inte lika
smidiga att justera. Dock så är det i ärlighetens namn väldigt sällan som man ger
sig på att justera dämparna så ur den synvinkeln är det kanske inget riktigt problem.
Konis dämpare har fördelen
att det är lättare att få service på om det
skulle behövas, t ex om man vill få dem ombyggda eller renoverade.
Ska du göra det riktigt seriös ska du köpa ett komplett "coil-
over"
kit istället. Tillverkas av Ground control men säljs även av t ex Mazdatrix. Då kan du använda "billiga" standardfjädrar i 2,5" och prova ut vilken
fjädersättning som
passar dig. Fast det kräver ju att man även installerar camberplates och Tokicos racedämpare.
Jag har ett sånt kit på hyllan som jag
inte behöver! Fast jag vet inte om Erik har tänkt köpa
det, eller?
Mvh
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Rotary |
Publicerat 15-11-2007 18:41
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 13.11.07
|
Hej ska också bytta bussningar på min fb, fick pris från KG trim, ramlade nästan
av stolen!!
Alla bussningar fram och back blev totalt 4400 kr .
Lite väl mycket tycker
jag, ska försöka skaffa matrial och svarva egna.
|
|
|
|
Rotary |
Publicerat 15-11-2007 20:23
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 13.11.07
|
Hej
> Hej söker pris på en
komplet bussning sats till min 83a Mazda Rx7.
> Såg att ni hade superflex.
> Behöver alla bussningar för både fram
och back vangnen.
Det som
finns fram kostar 105 + 305 + 520 + 160+ 240-280:- (8 eller
10mm). = 1330 - 1370:-.
Bakvagn kostar 155 + 8 x 210 + 650 = 2485:-.
Ej på lager länkbussning
krängningshämmare SF0306, 175:-/8st samt
tillval 4 x SF0010T 4 x 95:- = innerrör/hylsor till wattlänkagesatsen
SF0010.
Med vänlig hälsning
KG Trimning
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 15-11-2007 20:49
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det kostar att ligga på topp!
Min
rekomendation är att enbart byta bussningar i framvagnen. Bakvagnen behöver mjuka bussningar för att
fungera. Möjligen kan du byta bussningen till wattlänkens
"propeller" men låt de andra vara i gummi! Annars inskränker du bakaxelns möjlighet att arbeta vid krängning, så kallad
binding.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
FB |
Publicerat 18-11-2007 20:58
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Så om man inte tänker bygga en grym race-fb kan man lika gärna satsa på motsvarande
orginalbussningar alltså, eller?! Är inte ens säker
på att mina behöver bytas än, även om dom bitvis ser lite trötta och nötta ut, utan frågeställningen kom sig snarare av att fjädringen sannolikt
kommer att
uppgraderas nästa år och då kanske det kan vara lika bra att byta alla gamla bussningar samtidigt!? Men det kanske är onödigt??
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 19-11-2007 07:01
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Man får i och fölr sig skilja på frmavagnen och bakvagnen... Bak vill du ha det mjukt, fram får
det gärna vara mindre mjukt.
Visst är det nog ofta så att de flesta blir minst lika nöjda med nya originalbussningar som med polyurethan eller t o m delrin när de byter i sina bilar. Fast
går det att få tag på original till framvagnen? De som sitter i bärarmarna är vulkade fast i armen på något vis och jag undrar om de ens säljs lösa. Bak får man
byta hela bärarmen...
Jag skulle
nog ändå rekomendera ett byte till superflex fram. De gamla lär vara ordenligt nötta bara av ålder. Byt de som är till
casterstagen samt de till bärarmarna. Man förstår inte hur dåliga de gamla var
förrän man bytt. Dessutom brukar krängningshämmarbussningarna vara
sönderspruckna så kolla dem också.
Akterut i bilen bör man alltså inte byta oavsett om man har en "racebil"
eller en "gatbil". I
och med att bärarmarna har olika längd måste bussningarna kunna deformeras för att ge bakaxeln en möjlighet att fjädra in olika på höger och vänster sida (dvs kränga
vid sväng). Men hårda bussningar hindras rörelsen och bilen lyfter innerhjulet i kurvan. Resultatet är sämre grepp och hjulspinn.
Möjligen byter du
bussningen i centrum av wattlänk-propellern.
Denna sitter nämligen också vulkad både i själva propellern och i sin innerring. Det gör att den måste deformeras
i gummit för att kunna rotera. Med en eftermarknadsbussning får man samma effekt
som i ett glidlager och propellern rör sig betydligt lättare. Överkurs är att
byta mot ett riktigt länklager eller kul/rulllager. Ger änu bättre effekt men kräver naturligtvis lite
maskinbearbetning. Jag gjorde det till min gamla bil och
det gav väldigt bra resultat.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 19-11-2007 19:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
FB skrev:
Då det börjar bli dags
att beställa lite grejer för en mindre uppgradering av bl.a. väghållningen på min FB,
så är jag lite nyfiken på vad ni som redan har gjort detta har för erfarenheter av de eftermarknadsalternativ
som finns på fjädringsfronten.
Är t.ex
Tokico-dämparna nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ? Samma fråga kan även ställas om RB-fjädrarna kontra Eibach's diton?!?
Vilka
alternativ på bussningsfronten är att föredra?
Tillbaka från lite skoter semester här
Jag köpte mina bussningar av KG's. Bara fram som
Hackman säger...
Dom
flesta var enkla att byta.
Jag köpte RBs fjädrar runt om och Tokico ställbara runt om.
Hackman och jag pratade om olika
fjädrar och kom fram till att Eibach's nog var dom bästa.
Eftersom dom har mer hårdhet fram än RB's har. Och iaf som jag tycker på min bil så
skulle behövas hårdare fram...
Men dåligt med pengar just då blev det RB's iaf...
Dom ställbara
Tokico dämparen ångrar jag inte iaf, är stor skillnad
på hårdaste och mjukaste. Är skönt att kunna ställa om till komfort läge när man åker till banorna och glider på stan och ställa upp till race
läge på banorna
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 19-11-2007 22:30
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Jag har Eibach
fjädrar på min och jag är
väldigt nöjd med dom.
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 14-05-2008 14:31
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Eftersom jag själv velar för
mycket över vad jag ska sätta dit,
så tänkte jag kolla om det är någon som har erfarenhet av någon
av de alternativ jag har liggande till min FB -85 ?
Fjädrar:
TMC CSM-400,
ca 25 mm sänkning
Lesjöfors 50-1-018, ca 35 mm sänkning
Stötdämpare:
Tokico Blue, HE2317 & HZ1069
Tokico Gold, HZ-1069
KYB Gas-a-just KG4644A
KYB 363010 & 343140
Mulholland A31416 & A31060
Monroe LE20869
Cofap RTG70
Gabriel G44806
Evergard EG44806
Bilstein P30-0162
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 20-03-2009 15:01
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Du ska väl ha
Lesjöfors + KYB Gas.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 20-03-2009 17:15
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det
lutar nog mest åt Lesjöfors +
Bilstein, eller möjligtvis TMC + Tokico blå. Men FB-projektet har ingen brådska...
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|