May 02 2024 06:14:37
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Eftermarknadsfjädring
FB
Då det börjar bli dags att beställa lite grejer för

en

mindre uppgradering av bl.a. väghållningen på min FB, så är jag lite nyfiken på vad ni som redan har gjort detta har för erfarenheter av de

eftermarknadsalternativ som finns på fjädringsfronten.


Är t.ex Tokico-dämparna nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ? Samma fråga kan även

ställas om RB-fjädrarna kontra Eibach's diton?!?

Vilka alternativ på

bussningsfronten är att föredra?
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Hackman
Superflexbussningar är inte fel. Men vilket märke

som helst lär duga... Du kan köpa Superflex från KGtrim så de är ganska lätta att få tag på.

Angående sänkfjädrar så är

det ju mer eller mindre omöjligt

att rekomendera något. Läser man på olika forum så säger ju alla olika...
De olika alternativen har ju något olika hårdhet och du får väl försöka lista ut från




det vilka som passar dig och din körstil.
Erik "Galaxi" kollade en del och diskuterade med undertecknad när han skulle handla. Du kanske kan kolla

med honom vad han kom fram till i

slutändan. Jag minns inte vad det blev nämligen.

Tokicodämparna är bra och har fördelen att man kan ställa om dem

enkelt med en ratt. Koni tillverkar också fina dämpare men de är inte lika

smidiga att justera. Dock så är det i ärlighetens namn väldigt sällan som man ger

sig på att justera dämparna så ur den synvinkeln är det kanske inget riktigt problem.
Konis dämpare har fördelen

att det är lättare att få service på om det

skulle behövas, t ex om man vill få dem ombyggda eller renoverade.


Ska du göra det riktigt seriös ska du köpa ett komplett "coil-

over"

kit istället. Tillverkas av Ground control men säljs även av t ex Mazdatrix. Då kan du använda "billiga" standardfjädrar i 2,5" och prova ut vilken

fjädersättning som

passar dig. Fast det kräver ju att man även installerar camberplates och Tokicos racedämpare.
Jag har ett sånt kit på hyllan som jag

inte behöver! Grin Fast jag vet inte om Erik har tänkt köpa

det, eller?

Mvh
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Rotary
Hej ska också bytta bussningar på min fb, fick pris från KG trim, ramlade nästan

av stolen!!
Alla bussningar fram och back blev totalt 4400 kr .
Lite väl mycket tycker

jag, ska försöka skaffa matrial och svarva egna.Wink
 
Rotary
Hej
> Hej söker pris på en

komplet bussning sats till min 83a Mazda Rx7.
> Såg att ni hade superflex.
> Behöver alla bussningar för både fram

och back vangnen.
Det som

finns fram kostar 105 + 305 + 520 + 160+ 240-280:- (8 eller
10mm). = 1330 - 1370:-.
Bakvagn kostar 155 + 8 x 210 + 650 = 2485:-.

Ej på lager länkbussning



krängningshämmare SF0306, 175:-/8st samt
tillval 4 x SF0010T 4 x 95:- = innerrör/hylsor till wattlänkagesatsen
SF0010.
WinkMed vänlig hälsning




KG Trimning
 
Hackman
Det kostar att ligga på topp!

Min

rekomendation är att enbart byta bussningar i framvagnen. Bakvagnen behöver mjuka bussningar för att

fungera. Möjligen kan du byta bussningen till wattlänkens

"propeller" men låt de andra vara i gummi! Annars inskränker du bakaxelns möjlighet att arbeta vid krängning, så kallad

binding.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
FB
Så om man inte tänker bygga en grym race-fb kan man lika gärna satsa på motsvarande

orginalbussningar alltså, eller?! Är inte ens säker

på att mina behöver bytas än, även om dom bitvis ser lite trötta och nötta ut, utan frågeställningen kom sig snarare av att fjädringen sannolikt

kommer att

uppgraderas nästa år och då kanske det kan vara lika bra att byta alla gamla bussningar samtidigt!? Men det kanske är onödigt??


Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Hackman
Man får i och fölr sig skilja på frmavagnen och bakvagnen... Bak vill du ha det mjukt, fram får

det gärna vara mindre mjukt.




Visst är det nog ofta så att de flesta blir minst lika nöjda med nya originalbussningar som med polyurethan eller t o m delrin när de byter i sina bilar. Fast



går det att få tag på original till framvagnen? De som sitter i bärarmarna är vulkade fast i armen på något vis och jag undrar om de ens säljs lösa. Bak får man

byta hela bärarmen...
Jag skulle

nog ändå rekomendera ett byte till superflex fram. De gamla lär vara ordenligt nötta bara av ålder. Byt de som är till

casterstagen samt de till bärarmarna. Man förstår inte hur dåliga de gamla var

förrän man bytt. Dessutom brukar krängningshämmarbussningarna vara

sönderspruckna så kolla dem också.


Akterut i bilen bör man alltså inte byta oavsett om man har en "racebil"

eller en "gatbil". I

och med att bärarmarna har olika längd måste bussningarna kunna deformeras för att ge bakaxeln en möjlighet att fjädra in olika på höger och vänster sida (dvs kränga



vid sväng). Men hårda bussningar hindras rörelsen och bilen lyfter innerhjulet i kurvan. Resultatet är sämre grepp och hjulspinn.
Möjligen byter du

bussningen i centrum av wattlänk-propellern.

Denna sitter nämligen också vulkad både i själva propellern och i sin innerring. Det gör att den måste deformeras

i gummit för att kunna rotera. Med en eftermarknadsbussning får man samma effekt

som i ett glidlager och propellern rör sig betydligt lättare. Överkurs är att

byta mot ett riktigt länklager eller kul/rulllager. Ger änu bättre effekt men kräver naturligtvis lite

maskinbearbetning. Jag gjorde det till min gamla bil och

det gav väldigt bra resultat.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Galaxi
FB skrev:
Då det börjar bli dags

att beställa lite grejer för en mindre uppgradering av bl.a. väghållningen på min FB,

så är jag lite nyfiken på vad ni som redan har gjort detta har för erfarenheter av de eftermarknadsalternativ

som finns på fjädringsfronten.
Är t.ex

Tokico-dämparna nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ? Samma fråga kan även ställas om RB-fjädrarna kontra Eibach's diton?!?




Vilka

alternativ på bussningsfronten är att föredra?


Tillbaka från lite skoter semester här Smile

Jag köpte mina bussningar av KG's. Bara fram som

Hackman säger...
Dom

flesta var enkla att byta.

Jag köpte RBs fjädrar runt om och Tokico ställbara runt om.
Hackman och jag pratade om olika

fjädrar och kom fram till att Eibach's nog var dom bästa.



Eftersom dom har mer hårdhet fram än RB's har. Och iaf som jag tycker på min bil så

skulle behövas hårdare fram...
Men dåligt med pengar just då blev det RB's iaf...
Dom ställbara

Tokico dämparen ångrar jag inte iaf, är stor skillnad

på hårdaste och mjukaste. Är skönt att kunna ställa om till komfort läge när man åker till banorna och glider på stan och ställa upp till race

läge på banorna

Cool
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Magnus
Jag har Eibach

fjädrar på min och jag är

väldigt nöjd med dom.
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
 
wankelmats
Eftersom jag själv velar för



mycket över vad jag ska sätta dit,
så tänkte jag kolla om det är någon som har erfarenhet av någon
av de alternativ jag har liggande till min FB -85 ?




Fjädrar:
TMC CSM-400,

ca 25 mm sänkning
Lesjöfors 50-1-018, ca 35 mm sänkning

Stötdämpare:
Tokico Blue, HE2317 & HZ1069



Tokico Gold, HZ-1069
KYB Gas-a-just KG4644A
KYB 363010 & 343140



Mulholland A31416 & A31060
Monroe LE20869
Cofap RTG70
Gabriel G44806



Evergard EG44806
Bilstein P30-0162
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Lennart
Du ska väl ha

Lesjöfors + KYB Gas.Frown
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
wankelmats
Det

lutar nog mest åt Lesjöfors +

Bilstein, eller möjligtvis TMC + Tokico blå. Men FB-projektet har ingen brådska...Smile
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.48 sekunder - 148 Förfrågningar 18,972,609 unika besök