July 10 2020 21:19:20
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Artiklar rangordning
Artiklar huvudsida » Tekniska tips » Toleranser i ett Racebygge!
Toleranser i ett Racebygge!
En liten enkel sak som man kan börja med är att se till att man har ett oljetryck och ett flöde som räcker till.
Oljeflödet hänger naturligtvis på den pump man använder.
På äldre motorer så är pumphjulets bredd 12,5 eller 15mm brett. Här monterar man då istället en 17,5mm:s oljepump från en nyare årsmodell, eller en så kallad "racingpump". Skillnaden på en standard och en race 17,5mm:s pump är att den senare är bättre härdad och tål lite mer "smisk". Naturligtvis så måste ju också distansplattan bytas...


här ser ni skillnaden på 12,5mm och 17,5mm.

Nästa steg i att få en bättre smörjning är att se till att man har ett tillräckligt oljetryck. 5,5 till 5,8 bar är ett lämpligt mål att sikta mot!
På äldre motorer är det enkelt, där kan man helt enkelt schimsa upp fjädertrycket i regulatorn(den som sitter i bakgaveln), 3,0mm schims ger det eftersökta trycket om fjädern inte är helt utmattad. Det finns också competitionregulatorer att köpa men de höjer trycket ytterliggare ett par bar, och det är normalt inte nödvändigt. Om man nu skulle ge sig på competition varianten så ska man också tänka på att fjädern i den främre regulatorn ska schimsas upp 1,5 - 3,0mm...
På senare tillverkade motorer(efter 1980) är det däremot lite knivigare då den regulatorn är fast. Här finns då två alternativ, endera att man köper en ny som redan från början är tillverkad för ett högre tryck eller att man köper(eller letar i garagelådorna) en äldre modell som man då själv kan schimsa.


Och här de två typerna av oljetrycksregulatorer

Fortsättning följer!
Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.09 sekunder - 49 Förfrågningar 11,322,163 unika besök