April 27 2024 08:41:11
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
GL - Projekt RX7 2009
GL
Tänkte lägga upp en tråd här med

Smile

För två veckor sedan

började jag med mitt nya projekt.

Här är bilen 2008
[img]http://www1.garaget.org/archive/92/91495/97893/97893-916922.jpg[/img] is not a valid Image.
YouTube video


2008 blev det nytt soppasystem. Weldon 2035 och 6x 1680cc spridare


[img]http://www.molnsatra.se/bil/f3.JPG[/img] is not a valid Image.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/fuelrail/2.jpg[/img] is not a valid Image.


2008 turbo och insug


[img]http://www.molnsatra.se/bil/tryckror/6.JPG[/img] is not a valid Image.

Bilen bromsades ett antal gånger under 2008 och

lämade som mest 548hk på hjulen - ca 620hk och

600nm i motorn vid 1.45bars ladd på e85, inte illa pinkat för 1.3liter!

Som vanligt var det roligt i några veckor... måste ha mer!!!
Sålde

gamla

turbokittet (greddy t78) och köpte mig en ny turbo, lite rostfria rör och böjar, 2 synapse wastegates.

Förra vintern var första gången jag svetsade aluminium,

efter många timmars

nötande så lyckades jag få till ett insug, nu är det rostfritt som gäller! förövrigt mitt första "riktiga" grenrör (tur att det

bara är 2 rör Wink)

Började med att måtta in turbon

och gjorde en mall.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/1.jpg[/img] is not a valid Image.

av mallen gjorde jag

en fixtur
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/2.jpg[/img] is not a valid Image.

Fäste flänsarna på denna

och började sedan kapa upp och måtta in rör.
slangklämmor

visade sig vara till stor hjälp.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/3.jpg[/img] is not a valid Image.

fått till båda rören och börjat punkta.





[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/5.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/6.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/7.jpg[/img] is not a valid Image.


[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/8.jpg[/IMG]
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/9.jpg[/img] is not a valid Image.

Äntligen dags för svetsning!


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/24.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/10.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/22.jpg

[/IMG]
[IMG]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/23.jpg[/img] is not a valid Image.

börjar likna något! Smile


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/11.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/12.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/13.jpg[/img] is not a valid Image.


här sitter det på plats

med nya

snigeln... en tight fit men passade fortfarande så jiggen gjorde sitt jobb.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/14.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/15.jpg[/img] is not a valid Image.



[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/16.jpg[/img] is not a valid Image.

nästa steg blir wastegates, det skall få

plats 2 st någonstans..
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/17.jpg[/img] is not a valid Image.

första

wastegaten ditpunktad.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/18.jpg[/img] is not a valid Image.

Att få dit wastegatarna rätt var ett rent helvete, grenröret var nog i och ur 30 gånger innan det satt

rätt...

1mm fel uppe vid röret gör bra mkt på toppen av wastegate och utrymmet är mer än begränsat.

Började med att sy fast flänsarna. bultade i den i

en bunt flänsar för att de inte skulle slå sig



[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/25.jpg[/img] is not a valid Image.

zoom zoom zoom zoom... Grin



[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/26.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/27.jpg[/IMG]
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/28.jpg

[/IMG]

dags att sy dit ena röret!

[IMG]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/29.jpg[/img] is not a valid Image.




nu sitter den nog...



[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/30.jpg[/img] is not a valid Image.

förberedde lite och här är båda rör ditsydda, yay.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/31.jpg



[/IMG]

Passade även på att dra en söm på baksidan.
[IMG]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/32.jpg[/img] is not a valid Image.

Här har jag provmonterat wastegatarna, so far

so good Smile

[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/33.jpg[/IMG]
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/34.jpg[/img] is not a valid Image.

Nu är i princip allt

svetsat, har nästan gått en hel tub vilket betyder ca 1000kr i bara

GAS!
det har varit ett riktigt kul projekt. skall filas och snyggas till lite och sen en

svart coating.

Sedan blir det mer rostfritt, downpipe skall tillverkas. Sen lite alusvetsning på

nya tryckrör.

Eftersom jag hållt på med så mkt

rostfritt nu så tänkte jag att det var dags för lite omväxling så började pula med tryckrören istället!

Kona ner från 3.5" till

3" zoom zooom


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a1.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a2.jpg[/img] is not a valid Image.

nu bygger vi på lite böjar! snorkel?
[IMG]




http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a3.jpg[/IMG]
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a4.jpg[/img] is not a valid Image.

zoom zoom zoom


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a5.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a6.jpg[/IMG]

yes! nått sånt där var det tänkt!


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a7.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a8.jpg

[/IMG]

so far so good. vi bygger på lite till. man

vill ju inte ha massa siliconslang som ramlar av..
[IMG]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a9.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a10.jpg

[/IMG]

så! nu börjar det närma sig, vinklade även om anslutande röret.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a11.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]




http://www.molnsatra.se/bil/turbo/a12.jpg[/IMG]

Då kör vi lite rostfritt igen som omväxling.

Girade flänsen för att få vinkeln rätt på dp'n.

5" är fan STORT!
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d1.jpg[/IMG]
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d2.jpg[/img] is not a valid Image.

punktat fast flänsen

och även en reducering till 4".
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d3.jpg[/IMG]

på med lite 4" rör och sedan var det dags att svetsa..


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d4.jpg[/img] is not a valid Image.

zoom zoom zoom zoom


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d5.jpg[/img] is not a valid Image.

stundvis

riktigt bra men är inte riktigt vän med rostfritt ännu, aluminium är bra mkt lättare!
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d6.jpg[/IMG]

Nu börjar

det likna något, blev maffigt med downpipen Smile
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d7.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/d8.jpg[/IMG]





Orkade inte lyfta upp bilen för att fortsätta, dessutom måste jag iväg och hämta mer gas då den är schlut!

Mer kommer!
Redigerat av GL den 10-01-2009 21:33
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Tha_MaazA
Ser riktigt bra ut! Fortsätt så!
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
gzon
Snyggt! En GT4202R eller?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
K_1_M
BorgWarner S475 om jag minns rätt, större än

gt4202r... =)
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
 
Dea1982
Grym projekttråd Smile Looking good! Keep up the

good work Smile

Håller inte redigt med om svetsningen

dock, tycker rostfritt är mycket lättare än aluminium Pfft Grin
 
http://andreascarbonracing.se
GL
tackar!

Det är en Borg warner s475 som sagt, i princip samma

spec som gt4202r dock

glidlagrad.. denna skall dock spoola likvärdigt + ge lite extra pulver.. men vem vet, den som lever får se!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
johnny_rx7
Mycket bra tråd Smile. Mycket fett bygge Smile
 
K_1_M
Dea1982 skrev:
Grym projekttråd Smile Looking good! Keep up the

good work Smile

Håller inte redigt med om svetsningen dock,

tycker rostfritt är mycket lättare än aluminium Pfft Grin


Jasså? jag trodde den var

några steg större pga av dom yttre måtten på den rackaren...
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
 
Johan_K
Ser riktigt bra

ut !!!
Måste fråga om din Tig svets funderar själv på att

köpa en av samma model !
Inga proffsgrejor direkt men den måste ju fungera bra för oss som

annvänder den några gånger i månaden ?
Är det 200 amper versionen du har 3 eller 2 fas ?



till lite frågor om bilen Cool
Är det inte de inte PPF

som säljer dessa WG? Och snurran Wink
De har ju mappat en bmw med nästan 1000hk med en liknande turboGrin
Vad förväntar du dig för effekt !


Vilket

styrsystem kommer du åka med ???
Kommer du åka på Etanol ? (Kanske metanolGrin)
Samma block som innan ?

Säger man A för man säga B Angry

KEEP UP

THE GOOD WORK !!!


Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
GL
Johan_K skrev:
Ser riktigt bra ut !!!
Måste

fråga om din Tig svets funderar själv på att köpa en av samma model !
Inga

proffsgrejor direkt men den måste ju fungera bra för oss som annvänder den några gånger i månaden ?
Är det 200

amper versionen du har 3 eller 2 fas ?



Så till lite frågor om bilen Cool
Är det inte de inte PPF som säljer dessa WG? Och snurran Wink
De har ju mappat en bmw med nästan 1000hk med en

liknande

turboGrin
Vad förväntar du dig för effekt !
Vilket styrsystem kommer du åka med ???
Kommer du åka på Etanol ? (Kanske metanolGrin)
Samma block som innan ?



Säger man A för

man säga B Angry

KEEP UP THE GOOD WORK !!!


Tig'en funkar utmärkt tycker jag, det är 200amp 2fas.
Köpte

wg'arna från PPF, turbon från staterna.
Räknar med att

denna turbon klarar 800whp+ på en wankel, riktigt där tänkte jag väl inte hamna med nuvarande

motor, effekt vill jag inte uttala mig om ännu utan det får vi se, har lite e85 kvar i tanken så

bromsning kommer ske snart bara jag blir klar..
Jag tänker

köra powerfc + twinpower tills det inte funkar längre, sedan är planen ViPEC v88 med deras CDI tändsystem.
Blocket är samma, dvs

race streetport och FD

rotorer med 3mm apex Wink
Fortsätter åka på E85. Metanol har jag inte sås till Wink

Behöver du en svets kan jag ordna en till dig till ett riktigt bra pris.

skicka PM

om det är intressant.
Redigerat av GL den 05-12-2008 19:13
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
GL
Sedan till

dagens uppdatering Smile

Började med att kapa en 4" böj.
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp1.jpg[/IMG]

Sedan punktade jag ihop böjen

med en rak bit samt en reducering till 3", sugen på att köra 4" hela vägen men då är det öronpropp på

varje gång man ska åka och vi väntar nog med

det.

[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp2.jpg[/img] is not a valid Image.

svetsad och klar
[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp3.jpg[/img] is not a valid Image.




Här

fäster jag nya röret på downpipen... det kanske ser ut som att det går väldigt fort och bara är att svetsa på men det är mycket passande och måttande, på med downpipe,

av med downpipe osv..

Smile

[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp4.jpg[/img] is not a valid Image.

downpipen börjar bli klar!


[img]http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp5.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp6.jpg[/IMG]

Tur att det blev perfekt Wink (till er som

inte har 4-pelarlyft så går gaffeltruck minst lika bra Wink)
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp7.jpg[/IMG]

Nu måste jag hitta en fläns så jag

kan ansluta till nästa rör..

är inte sommarn här snart?
[IMG]

http://www.molnsatra.se/bil/turbo/dp8.jpg[/IMG]
Redigerat av GL den 05-12-2008 19:17
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
fastlane
Som

jag skrev på ett annat forum, du svetsar riktigt bra.


Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tha_MaazA
Ger

en turbo av samma märke samma effekt på en wankel som kolvmotor?

Vi säger en 19T? Wankel vs volvo Radfemma? Eller är det detsamma?

Mkt snyggt gjort!

Gaffeltruck! Det har

jag inte tänkt på Grin
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
fastlane


Tha_MaazA skrev:
Ger en turbo av samma märke samma effekt på en wankel som kolvmotor?




Vi säger en 19T? Wankel vs volvo Radfemma? Eller är det

detsamma?

Mkt snyggt gjort! Gaffeltruck! Det har jag inte tänkt på Grin


Nej motorvolym, varv m.m. spelar också in.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tha_MaazA
Fastlane skrev:
Tha_MaazA skrev:
Ger en

turbo av samma märke samma effekt på en wankel som kolvmotor?




Vi säger en 19T? Wankel vs volvo Radfemma? Eller är det detsamma?

Mkt snyggt gjort!

Gaffeltruck! Det har jag inte tänkt på Grin


Nej motorvolym, varv m.m. spelar också in.



Ok, en 19T på min volvo 850 skulle ge ca

320hk på 1,3bars ladd. Någon som vet vad en 19T skulle ge på min wankel? med lite spridare och mapp..
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
GL
En wankel är ganska oeffektiv som luftpump och behöver mer luft per hk, 320hk turbo kan jag tänka mig ger ca 250hk på en

wankel.

man bugar och

tackar för kommentarerna Smile
Redigerat av GL den 05-12-2008 20:32
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Tha_MaazA
GL skrev:
En wankel är ganska oeffektiv som luftpump och behöver mer luft per

hk, 320hk turbo kan jag tänka mig ger ca 250hk på en

wankel.

man bugar och tackar för kommentarerna Smile


Så om man ska singelkonvertera så ska man sattsa rejält alltså?
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
GL
Tha_MaazA skrev:
GL

skrev:

En wankel

är ganska oeffektiv som luftpump och behöver mer luft per hk, 320hk turbo kan jag tänka mig ger ca 250hk på en wankel.

man bugar

och tackar för kommentarerna Smile


Så om man ska

singelkonvertera så ska man sattsa rejält alltså?


Det beror på vad man vill med

bilen och hur man vill att den ska beté sig Smile
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Tha_MaazA
Tänkte mest på en gatracer som går att köra normalt, inget okontrollerat

dragrace ryck vid

9000varv, sen växla vid 9400varv.. hehe
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
GL
ungefär samma som mig då.. Smile
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.25 sekunder - 343 Förfrågningar 18,919,101 unika besök