GL - Projekt RX7 2009
|
GL |
Publicerat 13-06-2009 21:45
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Här har det hänt lite grejer...
var på turbocenter och skulle mappa
bilen.. en slang till boostcontrollern
hade hoppat av vilket gjorde att den laddade ca 3bar
vid 5500bar så släppte vi av men det var redan för
sent... inget oljetryck kvar! fuck... ut och kolla under huven och där var fullt
av olja... kollade på stickan och fanns inte en gnutta olja kvar!!
Här
är grafen fram till att det hände.. är nöjd med responsen i setupen, ni ser 200hk på hjulen redan vid 4500varv.
[img]http://transport.molnsatra.se/bil/graph.jpg[/img] is not a valid Image.
Öppnade motorn ikväll och det sjuka är att allt ser fint ut förutom den främre gaveln som sprack. apex,
FD orginalrotorer, sido och
hörntätningar klarade sig utan problem..
pics.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/1.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/2.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://transport.molnsatra.se/motor/3.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/4.JPG
[/IMG]
[IMG]http://transport.molnsatra.se/motor/5.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://transport.molnsatra.se/motor/6.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/7.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/8.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://transport.molnsatra.se/motor/9.JPG
[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/10.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/11.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://transport.molnsatra.se/motor/12.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/13.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/14.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://transport.molnsatra.se/motor/15.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/16.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/17.JPG[/img] is not a valid Image.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 13-06-2009 22:05
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Aj aj aj det
var ju tråkigt....
Då är det bara att passa på att trycka i lågkomprotorer då
Skulle vara kul att se hur långt turbon orkar med !
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
GL |
Publicerat 13-06-2009 22:20
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
det är sånt som händer.. räcker
att man tappar uppmärksamheten i nån sek.. den har hållt laddet klockrent
innan så det är lätt att ta för givet att det funkar..
fortsätter med samma
rotorer, ser ingen anledning i att byta!
turbon hänger nog med till 1000hk
Redigerat av GL den 13-06-2009 22:28
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 14-06-2009 12:15
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Fy satan! Tråkigt!
Bara sätta ihop igen och svettsa slangarna till boostcontrollern ;D
Tur att inget
annat gick åt skogen då, gick fort att ta ur motorn och riva allt! Imponerad!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 14-06-2009 12:23
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Fd rotorerna verkar vara starkare än vad man tror i usa kör dom ganska hårt med org rotorerna och det håller ju ett tag.
Ganska tufft
ändå att
spräcka gaveln. Men tråkigt att det sker mitt i säsongen, men jag tror du får ordning på det fort.
Imponerande bygge.
Mvh Tobbe
www.insanejaps.forum24.se
Pistons is for the mrs
|
|
|
|
GL |
Publicerat 14-06-2009 13:20
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
fd-rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger
sämre pulver vid givet ladd.
så länge tuningen
är rätt så går de inte sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..
skyndar man sig
på är motorn ur
på ca 1,5timme!
motorn är ihop igen snart
Redigerat av GL den 14-06-2009 13:27
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
nikber |
Publicerat 14-06-2009 15:00
|
Användare
Inlägg: 218
Registrerad: 05.11.07
|
tråkigt när sånt händer bara bita ihop..
lycka till iaf..
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 14-06-2009 16:14
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Tråkigt Gustav. Ingen svetsning behövs. Jag bultade ihop skiten istället. Så nu
kan jag skruva på & av beroende
på klagomålen. Hehe!!
1,5 timme ur + 2,0 timmar in. Grattis, du är klar !!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 14-06-2009 19:01
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
fd-
rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger sämre pulver vid
givet ladd.
så länge tuningen är rätt så går de inte
sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..
Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller
bättre om man tunar rätt men skall man plocka riktigt mycket effekt så finns det inget som heter safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers
i
Puerto Rico, USA och Australien med S4 N/A ??
Om du förmodan skulle börja åka med respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på
en S4 rotor är högre än FD rotorn men
det är bara o lätta ner dom och när man väl fräser så kan man lika gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man
kör lågkomp stämmer inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med
en lågkomp är att man kan åka högre tänd på låga samt höga varvtal vilket är mer
effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när man börjar ladda på över 1-1.2 bar
och rätt tunad så får man även bra
respons.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 14-06-2009 19:51
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
GL |
Publicerat 14-06-2009 21:21
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim
skrev:
GL skrev:
fd-rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger sämre pulver
vid givet ladd.
så länge tuningen är rätt så går de inte
sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..
Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller bättre om man tunar rätt men skall man
plocka riktigt mycket effekt så finns det inget som heter
safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers i Puerto Rico, USA och Australien med S4 N/A ??
Om du förmodan
skulle börja åka med
respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på en S4 rotor är högre än FD rotorn men det är bara o lätta ner dom och när man väl fräser så kan
man lika
gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man kör lågkomp stämmer inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med en lågkomp är att
man kan åka högre tänd på låga samt höga varvtal
vilket är mer effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när man börjar
ladda på över 1-1.2 bar och rätt tunad så får man även bra respons.
Nej det
finns ingenting som heter safe i dessa sammanhang, har aldrig nämnt
safe någonstans heller.
att säga att en lågkomprotor ger mer pulver är inte riktigt rätt tänkt, du sänker komp bara för
att det är ett nödvändigt ont om
du kör på kass soppa (läs bensin) då du kan kompensera med högre ladd utan att motorn spikar = mer pulver...
Varför höjer man komp i en metanolmotor? är det
för att få sämre pulver?
många toppracers kör 50psi på både 9.0 samt 9.7 rotorer på metanol!
Redigerat av GL den 14-06-2009 22:06
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 14-06-2009 22:06
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
GL
skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
fd-rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger
sämre pulver vid givet ladd.
så länge tuningen
är rätt så går de inte sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig
väldigt liten..
Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller bättre om man
tunar rätt men skall man plocka riktigt mycket effekt så finns det
inget som heter safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers i Puerto Rico, USA och Australien med S4
N/A ??
Om du förmodan skulle
börja åka med respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på en S4 rotor är högre än FD rotorn men det är bara o lätta ner dom och när man
väl fräser så kan man lika gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man kör lågkomp stämmer inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med en
lågkomp är att man kan åka högre tänd
på låga samt höga varvtal vilket är mer effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när
man börjar ladda på över 1-1.2 bar och rätt tunad så får man även bra
respons.
Nej det finns ingenting som heter safe i dessa sammanhang, har
aldrig nämnt safe någonstans heller.
att säga att en lågkomprotor ger mer pulver är inte riktigt rätt
tänkt, du sänker komp bara för att det är ett
nödvändigt ont om du kör på kass soppa (läs bensin) då du kan köra högre ladd utan att motorn spikar... måste man vrida på massor med tändning i en
motor för
att få pulver är det dålig fyllnadsgrad..
Varför höjer man komp i en metanolmotor? är det för att få sämre pulver?
många toppracers kör 50psi på både
9.0 samt 9.7 rotorer
på metanol!
Tunat rätt är det inte att man är safe om man skall kräma ur max så finns inte safe och då är rimligtvis inte en
fd rotor safe
S4 N/A som jag skrev att dom flesta
dragrace åkarna andvänder är ingen lågkomp utan det är en 9:4 kompare som har samma tjockväggiga
gjutning som en S4 TII rotor. Att man åker tjockväggiga rotorer bero på att vid extrema laddtryck
samt om man andvänder launch så blir påfrestningarna på
rotorn mycket höga vilket riskerar att den imploderar.
Om nu det funkar så bra att åka en standardrotor så tycker jag det är konstigt att
Mazda motorsport
tog fram en speciell race rotor för turbobruk.
Att man kör högre komp med metanol för att få ut mer effekt bero på att bränslet kräver högre komp för att man
skall få ut
maximal verkningsgrad av bränslet.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 14-06-2009 22:12
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
GL |
Publicerat 14-06-2009 22:13
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Mr
Wankeltrim skrev:
GL skrev:
fd-rotorerna klarar av det
mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger sämre pulver vid givet ladd.
så länge tuningen är rätt så
går de inte sönder.. får du en spikning vid
2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..
Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller bättre om man tunar rätt
men
skall man plocka riktigt mycket effekt så finns det inget som heter safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers i Puerto Rico, USA och
Australien med S4 N/A ??
Om
du förmodan skulle börja åka med respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på en S4 rotor är högre än
FD rotorn men det är bara o lätta ner dom och när man väl fräser så
kan man lika gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man kör lågkomp stämmer
inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med en lågkomp är att man kan åka högre tänd på låga samt
höga varvtal vilket är mer effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när man börjar ladda på över 1-1.2 bar och rätt tunad så får man även bra respons.
Nej
det finns ingenting som heter safe i dessa sammanhang, har aldrig nämnt safe någonstans heller.
att säga att en lågkomprotor ger mer pulver är inte riktigt rätt
tänkt, du
sänker komp bara för att det är ett nödvändigt ont om du kör på kass soppa (läs bensin) då du kan köra högre ladd utan att motorn spikar... måste man
vrida på massor med tändning i en motor för att
få pulver är det dålig fyllnadsgrad..
Varför höjer man komp i en metanolmotor? är det för att få sämre
pulver?
många toppracers kör 50psi på både 9.0 samt 9.7 rotorer på metanol!
S4 N/A som jag skrev att dom flesta dragrace åkarna andvänder är
ingen lågkomp utan det är en 9:4 kompare som har samma tjockväggiga gjutning som en S4 TII rotor. Att man åker
tjockväggiga rotorer bero på att vid extrema
laddtryck samt om man andvänder launch så blir påfrestningarna på rotorn mycket höga vilket riskerar att den imploderar.
Om nu det funkar så bra att
åka en
standardrotor så tycker jag det är konstigt att Mazda motorsport tog fram en speciell race rotor för turbobruk.
Att man kör högre komp med metanol för att få ut
mer effekt bero på att
bränslet kräver högre komp för att man skall få ut maximal verkningsgrad av bränslet.
Missade att du skrev N/A, har
aldrig påstått att orginalrotorn är guds gåva till wankelvärlden,
nu åker jag inte med några extrema laddtryck så ser ingen anledning till att nedgradera till
8,5rotorer då jag kör på alkohol.
Varför du har högre komp i metanolmotorer är inte pga att
bränslet kräver det utan för att bränslet TILLÅTER det....
Redigerat av GL den 14-06-2009 22:19
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 15-06-2009 14:14
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
Varför du har högre komp i metanolmotorer är inte pga att bränslet kräver det utan för att bränslet TILLÅTER
det.... Tillåter högre komp jo men hur som
helst så KRÄVER metanol högre komp för att man skall få till en bra verkningsgrad.
För att förånga metanol
så krävs det mycket mer energi ( värme ) än vanlig bensin.
Värmen som motorn alstrar
under förbränningen ser till att få fart på förångningen och ju bättre
förångning desstu bättre verkningsgrad.
Mao ju högre kompression man har desstu mer energi frigörs vilket leder till en
bättre förångning och bränslets
verkningsgrad ökar.
Mao metanol kräver hög komp för att få en bra verkningsgrad och sen att det tillåter hög komp beror på att bränslets kylförmåga är mycket hög
vilket minskar riskerna för spikningar samt att oktanhalten ligger runt 112oktan. Optimalt kompressionsförhållande med metanol är runt 15:1.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
GL |
Publicerat 15-06-2009 15:58
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Varför du har högre komp i metanolmotorer är inte pga att bränslet kräver det utan för
att bränslet TILLÅTER det.... Tillåter högre komp jo men hur som helst så KRÄVER metanol högre komp
för att man skall få till en bra verkningsgrad.
För att förånga metanol så krävs det mycket mer energi ( värme ) än vanlig bensin.
Värmen som motorn alstrar under förbränningen ser till att
få fart på
förångningen och ju bättre förångning desstu bättre verkningsgrad.
Mao ju högre kompression man har desstu mer energi frigörs vilket leder till en bättre förångning
och bränslets
verkningsgrad ökar.
Mao metanol kräver hög komp för att få en bra verkningsgrad och sen att det tillåter hög komp beror på att bränslets
kylförmåga är mycket hög vilket minskar riskerna för
spikningar samt att oktanhalten ligger runt 112oktan. Optimalt kompressionsförhållande med metanol är runt
15:1.
Och detsamma gäller för alla bränslen, ju högre komp destå mer
effekt, MEN bränslen begränsar hur mycket komp du kan köra,
På
bensin kan du få ut mer effekt ur en s4 t2 rotor just för att du kan ladda mer innan det spikar, här begränsar alltså
bränslet för hur mkt pulver du får ur
motorn och samma effekt uppstår inte vid givet ladd, krävs mer ladd för 8,5 rotorn att ge samma effekt. När man kör alkohol, som jag gör så finns det ingen
anledning att gå ner till 8,5 då detta skulle ge mig sämre effekt, och detta ända tills jag är på gränsen för vad e85 klarar, då får jag antingen välja ett bättre
bränsle eller sänka kompet.
Det är som vanligt, det beror helt på vad man har för mål... vilken effekt man siktar på och vilket bränsle man tänker
köra...
Redigerat av GL den 15-06-2009 16:04
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
ÅS |
Publicerat 14-11-2009 10:24
|
Användare
Inlägg: 410
Registrerad: 19.10.07
|
upp uppu upp!!!
har en känsla av
att de händer
saker i garaget
RX-7
|
|
|
|
GL |
Publicerat 17-11-2009 07:27
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
ÅS
skrev:
upp uppu upp!!!
har en känsla av att de händer saker i garaget
Vadå? här ser det ju ut som vanligt
[img]
http://transport.molnsatra.se/bil/rille.jpg[/img]
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 17-11-2009 08:58
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Vart hittar man ett nytt hjul till vattenpumpen då man tar bort luftpumpen vid singel?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
GL |
Publicerat 17-11-2009 09:04
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
kashing!
[url]http://www.rhdjapan.com/jdm-low/TRUST-GReddy-Pulley-Kit-
Mazda-FD3S-RX-7-SE3P-RX-8-10939[/url]
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
GL |
Publicerat 17-11-2009 12:10
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
vänta nu! är det verkligen min bil på bilden?
GL skrev:
ÅS skrev:
upp uppu upp!!!
har en
känsla av att de händer saker i garaget
Vadå? här ser det ju ut
som vanligt
[img]http://transport.molnsatra.se/bil/rille.jpg[/img] is not a valid Image.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
ÅS |
Publicerat 17-11-2009 16:41
|
Användare
Inlägg: 410
Registrerad: 19.10.07
|
[img]
http://www.mysmiley.net/imgs/smile/evilgrin/evilgrin0039.gif[/img]
fasiken vad "du" har legat
i i helgen...
RX-7
|
|
|