May 19 2024 22:53:13
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
GL - Projekt RX7 2009
GL
Här har det hänt lite grejer...

var på turbocenter och skulle mappa

bilen.. en slang till boostcontrollern

hade hoppat av vilket gjorde att den laddade ca 3bar ShockShock

vid 5500bar så släppte vi av men det var redan för

sent... inget oljetryck kvar! fuck... ut och kolla under huven och där var fullt

av olja... kollade på stickan och fanns inte en gnutta olja kvar!!

Här

är grafen fram till att det hände.. är nöjd med responsen i setupen, ni ser 200hk på hjulen redan vid 4500varv.




[img]http://transport.molnsatra.se/bil/graph.jpg[/img] is not a valid Image.

Öppnade motorn ikväll och det sjuka är att allt ser fint ut förutom den främre gaveln som sprack. apex,

FD orginalrotorer, sido och

hörntätningar klarade sig utan problem..

pics.

[img]http://transport.molnsatra.se/motor/1.JPG[/img] is not a valid Image.


[img]http://transport.molnsatra.se/motor/2.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://transport.molnsatra.se/motor/3.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/4.JPG

[/IMG]
[IMG]http://transport.molnsatra.se/motor/5.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://transport.molnsatra.se/motor/6.JPG[/IMG]


[img]http://transport.molnsatra.se/motor/7.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/8.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://transport.molnsatra.se/motor/9.JPG

[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/10.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/11.JPG[/img] is not a valid Image.
[IMG]




http://transport.molnsatra.se/motor/12.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/13.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/14.JPG[/img] is not a valid Image.



[IMG]

http://transport.molnsatra.se/motor/15.JPG[/IMG]
[img]http://transport.molnsatra.se/motor/16.JPG[/img] is not a valid Image.


[img]http://transport.molnsatra.se/motor/17.JPG[/img] is not a valid Image.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Johan_K
Aj aj aj det

var ju tråkigt....
Då är det bara att passa på att trycka i lågkomprotorer då Wink
Skulle vara kul att se hur långt turbon orkar med !




// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
GL
det är sånt som händer.. räcker

att man tappar uppmärksamheten i nån sek.. den har hållt laddet klockrent

innan så det är lätt att ta för givet att det funkar..

fortsätter med samma

rotorer, ser ingen anledning i att byta!

turbon hänger nog med till 1000hk Smile
Redigerat av GL den 13-06-2009 22:28
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Tha_MaazA
Fy satan! Tråkigt!



Bara sätta ihop igen och svettsa slangarna till boostcontrollern ;D

Tur att inget

annat gick åt skogen då, gick fort att ta ur motorn och riva allt! Imponerad!
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
tobbe
Fd rotorerna verkar vara starkare än vad man tror i usa kör dom ganska hårt med org rotorerna och det håller ju ett tag.

Ganska tufft

ändå att

spräcka gaveln. Men tråkigt att det sker mitt i säsongen, men jag tror du får ordning på det fort.

Imponerande bygge.

Mvh Tobbe
www.insanejaps.forum24.se

Pistons is for the mrs
 
www.garaget.org/toycrew
GL
fd-rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger

sämre pulver vid givet ladd.

så länge tuningen

är rätt så går de inte sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..

skyndar man sig

på är motorn ur

på ca 1,5timme!

motorn är ihop igen snart Smile
Redigerat av GL den 14-06-2009 13:27
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
nikber
tråkigt när sånt händer bara bita ihop..
lycka till iaf..
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
 
Lennart
Tråkigt Gustav. Ingen svetsning behövs. Jag bultade ihop skiten istället. Så nu

kan jag skruva på & av beroende

på klagomålen. Hehe!!
1,5 timme ur + 2,0 timmar in. Grattis, du är klar !!!
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Mr Wankeltrim
GL skrev:
fd-

rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger sämre pulver vid

givet ladd.

så länge tuningen är rätt så går de inte

sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..

Du har både rätt och fel...



Rätt att det håller

bättre om man tunar rätt men skall man plocka riktigt mycket effekt så finns det inget som heter safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers

i

Puerto Rico, USA och Australien med S4 N/A ??
Om du förmodan skulle börja åka med respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på

en S4 rotor är högre än FD rotorn men

det är bara o lätta ner dom och när man väl fräser så kan man lika gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man

kör lågkomp stämmer inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med

en lågkomp är att man kan åka högre tänd på låga samt höga varvtal vilket är mer

effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när man börjar ladda på över 1-1.2 bar

och rätt tunad så får man även bra

respons.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 14-06-2009 19:51


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
GL
Mr Wankeltrim

skrev:

GL skrev:
fd-rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger sämre pulver

vid givet ladd.

så länge tuningen är rätt så går de inte

sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..


Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller bättre om man tunar rätt men skall man

plocka riktigt mycket effekt så finns det inget som heter

safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers i Puerto Rico, USA och Australien med S4 N/A ??
Om du förmodan

skulle börja åka med

respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på en S4 rotor är högre än FD rotorn men det är bara o lätta ner dom och när man väl fräser så kan

man lika

gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man kör lågkomp stämmer inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med en lågkomp är att

man kan åka högre tänd på låga samt höga varvtal

vilket är mer effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när man börjar

ladda på över 1-1.2 bar och rätt tunad så får man även bra respons.


Nej det

finns ingenting som heter safe i dessa sammanhang, har aldrig nämnt

safe någonstans heller.

att säga att en lågkomprotor ger mer pulver är inte riktigt rätt tänkt, du sänker komp bara för

att det är ett nödvändigt ont om

du kör på kass soppa (läs bensin) då du kan kompensera med högre ladd utan att motorn spikar = mer pulver...

Varför höjer man komp i en metanolmotor? är det




för att få sämre pulver?

många toppracers kör 50psi på både 9.0 samt 9.7 rotorer på metanol!
Redigerat av GL den 14-06-2009 22:06
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
GL

skrev:



Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
fd-rotorerna klarar av det mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger

sämre pulver vid givet ladd.

så länge tuningen

är rätt så går de inte sönder.. får du en spikning vid 2bar så är chansen att någon av dem klarar sig

väldigt liten..

Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller bättre om man

tunar rätt men skall man plocka riktigt mycket effekt så finns det

inget som heter safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers i Puerto Rico, USA och Australien med S4

N/A ??
Om du förmodan skulle

börja åka med respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på en S4 rotor är högre än FD rotorn men det är bara o lätta ner dom och när man




väl fräser så kan man lika gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man kör lågkomp stämmer inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med en

lågkomp är att man kan åka högre tänd

på låga samt höga varvtal vilket är mer effekt eller hur ?
En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när

man börjar ladda på över 1-1.2 bar och rätt tunad så får man även bra

respons.


Nej det finns ingenting som heter safe i dessa sammanhang, har

aldrig nämnt safe någonstans heller.

att säga att en lågkomprotor ger mer pulver är inte riktigt rätt

tänkt, du sänker komp bara för att det är ett

nödvändigt ont om du kör på kass soppa (läs bensin) då du kan köra högre ladd utan att motorn spikar... måste man vrida på massor med tändning i en

motor för

att få pulver är det dålig fyllnadsgrad..

Varför höjer man komp i en metanolmotor? är det för att få sämre pulver?

många toppracers kör 50psi på både

9.0 samt 9.7 rotorer

på metanol!

Tunat rätt är det inte att man är safe Cool om man skall kräma ur max så finns inte safe och då är rimligtvis inte en

fd rotor safe Wink
S4 N/A som jag skrev att dom flesta

dragrace åkarna andvänder är ingen lågkomp utan det är en 9:4 kompare som har samma tjockväggiga

gjutning som en S4 TII rotor. Att man åker tjockväggiga rotorer bero på att vid extrema laddtryck

samt om man andvänder launch så blir påfrestningarna på

rotorn mycket höga vilket riskerar att den imploderar.
Om nu det funkar så bra att åka en standardrotor så tycker jag det är konstigt att

Mazda motorsport

tog fram en speciell race rotor för turbobruk.

Att man kör högre komp med metanol för att få ut mer effekt bero på att bränslet kräver högre komp för att man

skall få ut

maximal verkningsgrad av bränslet.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 14-06-2009 22:12


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
GL
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Mr

Wankeltrim skrev:

GL skrev:
fd-rotorerna klarar av det

mesta, s4 rotorerna är starkare men tyngre och ger sämre pulver vid givet ladd.

så länge tuningen är rätt så

går de inte sönder.. får du en spikning vid

2bar så är chansen att någon av dem klarar sig väldigt liten..

Du har både rätt och fel...
Rätt att det håller bättre om man tunar rätt

men

skall man plocka riktigt mycket effekt så finns det inget som heter safe.
Om sen FD rotorerna tål det mesta varför åker alla toppracers i Puerto Rico, USA och

Australien med S4 N/A ??
Om

du förmodan skulle börja åka med respons så kommer du troligtvis skjuta rotororna på studs.
Vikten på en S4 rotor är högre än

FD rotorn men det är bara o lätta ner dom och när man väl fräser så

kan man lika gärna skalpera rotorn. Att man får sämre effekt om man kör lågkomp stämmer

inte för då har man garanterat tunat fel. Fördelen med en lågkomp är att man kan åka högre tänd på låga samt

höga varvtal vilket är mer effekt eller hur ?



En motor med skalperade lågkomps rotorer ger mer effekt när man börjar ladda på över 1-1.2 bar och rätt tunad så får man även bra respons.



Nej

det finns ingenting som heter safe i dessa sammanhang, har aldrig nämnt safe någonstans heller.

att säga att en lågkomprotor ger mer pulver är inte riktigt rätt

tänkt, du

sänker komp bara för att det är ett nödvändigt ont om du kör på kass soppa (läs bensin) då du kan köra högre ladd utan att motorn spikar... måste man

vrida på massor med tändning i en motor för att

få pulver är det dålig fyllnadsgrad..

Varför höjer man komp i en metanolmotor? är det för att få sämre

pulver?

många toppracers kör 50psi på både 9.0 samt 9.7 rotorer på metanol!


S4 N/A som jag skrev att dom flesta dragrace åkarna andvänder är

ingen lågkomp utan det är en 9:4 kompare som har samma tjockväggiga gjutning som en S4 TII rotor. Att man åker

tjockväggiga rotorer bero på att vid extrema

laddtryck samt om man andvänder launch så blir påfrestningarna på rotorn mycket höga vilket riskerar att den imploderar.
Om nu det funkar så bra att

åka en

standardrotor så tycker jag det är konstigt att Mazda motorsport tog fram en speciell race rotor för turbobruk.

Att man kör högre komp med metanol för att få ut

mer effekt bero på att

bränslet kräver högre komp för att man skall få ut maximal verkningsgrad av bränslet.


Missade att du skrev N/A, har

aldrig påstått att orginalrotorn är guds gåva till wankelvärlden,

nu åker jag inte med några extrema laddtryck så ser ingen anledning till att nedgradera till

8,5rotorer då jag kör på alkohol.

Varför du har högre komp i metanolmotorer är inte pga att

bränslet kräver det utan för att bränslet TILLÅTER det....
Redigerat av GL den 14-06-2009 22:19
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
GL skrev:
Varför du har högre komp i metanolmotorer är inte pga att bränslet kräver det utan för att bränslet TILLÅTER

det....
Tillåter högre komp jo men hur som

helst så KRÄVER metanol högre komp för att man skall få till en bra verkningsgrad.
För att förånga metanol

så krävs det mycket mer energi ( värme ) än vanlig bensin.
Värmen som motorn alstrar

under förbränningen ser till att få fart på förångningen och ju bättre

förångning desstu bättre verkningsgrad.
Mao ju högre kompression man har desstu mer energi frigörs vilket leder till en

bättre förångning och bränslets

verkningsgrad ökar.
Mao metanol kräver hög komp för att få en bra verkningsgrad och sen att det tillåter hög komp beror på att bränslets kylförmåga är mycket hög



vilket minskar riskerna för spikningar samt att oktanhalten ligger runt 112oktan. Optimalt kompressionsförhållande med metanol är runt 15:1.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
GL
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:



Varför du har högre komp i metanolmotorer är inte pga att bränslet kräver det utan för

att bränslet TILLÅTER det....
Tillåter högre komp jo men hur som helst så KRÄVER metanol högre komp

för att man skall få till en bra verkningsgrad.



För att förånga metanol så krävs det mycket mer energi ( värme ) än vanlig bensin.
Värmen som motorn alstrar under förbränningen ser till att

få fart på

förångningen och ju bättre förångning desstu bättre verkningsgrad.
Mao ju högre kompression man har desstu mer energi frigörs vilket leder till en bättre förångning

och bränslets

verkningsgrad ökar.
Mao metanol kräver hög komp för att få en bra verkningsgrad och sen att det tillåter hög komp beror på att bränslets

kylförmåga är mycket hög vilket minskar riskerna för

spikningar samt att oktanhalten ligger runt 112oktan. Optimalt kompressionsförhållande med metanol är runt

15:1.


Och detsamma gäller för alla bränslen, ju högre komp destå mer

effekt, MEN bränslen begränsar hur mycket komp du kan köra,




bensin kan du få ut mer effekt ur en s4 t2 rotor just för att du kan ladda mer innan det spikar, här begränsar alltså

bränslet för hur mkt pulver du får ur

motorn och samma effekt uppstår inte vid givet ladd, krävs mer ladd för 8,5 rotorn att ge samma effekt. När man kör alkohol, som jag gör så finns det ingen




anledning att gå ner till 8,5 då detta skulle ge mig sämre effekt, och detta ända tills jag är på gränsen för vad e85 klarar, då får jag antingen välja ett bättre

bränsle eller sänka kompet.





Det är som vanligt, det beror helt på vad man har för mål... vilken effekt man siktar på och vilket bränsle man tänker

köra...
Redigerat av GL den 15-06-2009 16:04
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
ÅS
upp uppu upp!!!

har en känsla av

att de händer

saker i garaget Smile


RX-7
 
GL
ÅS

skrev:

upp uppu upp!!!

har en känsla av att de händer saker i garaget Smile





Vadå? här ser det ju ut som vanligt Pfft

[img]

http://transport.molnsatra.se/bil/rille.jpg[/img]
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Tha_MaazA
Vart hittar man ett nytt hjul till vattenpumpen då man tar bort luftpumpen vid singel?
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
GL
kashing!
[url]http://www.rhdjapan.com/jdm-low/TRUST-GReddy-Pulley-Kit-

Mazda-FD3S-RX-7-SE3P-RX-8-10939[/url]
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
GL
vänta nu! är det verkligen min bil på bilden? ShockGrin

GL skrev:


ÅS skrev:
upp uppu upp!!!

har en

känsla av att de händer saker i garaget Smile



Vadå? här ser det ju ut

som vanligt Pfft

[img]http://transport.molnsatra.se/bil/rille.jpg[/img] is not a valid Image.

Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
ÅS
[img]

http://www.mysmiley.net/imgs/smile/evilgrin/evilgrin0039.gif[/img]

fasiken vad "du" har legat

i i helgen...
RX-7
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 2.04 sekunder - 267 Förfrågningar 19,034,904 unika besök