Pelles TII gatlegal banleksak
|
Chefen |
Publicerat 16-08-2009 20:49
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jaha då har man
gjort första bantestet efter ombyggnation.
De regnade hela första dagen och eftersom jag hade fuskat lite och kopplat laddtrycksstyrningen på insuget (innaför
gasspjället) så
fick man en rejäl turbokick varje gång man försökte smyga på gasen ut ur böjarna - efter 10-15varv med ofrivilliga ställ ut ur alla
högfartskrokar så började de va fullt lass i kalsongerna kan ja
lova...
Dessutom fick jag en väldigt otrevlig överraskning när jag körde in i depån och
kände att bromsarna började mjukna, inte normalt efter att ha rullat runt sista varvet.... Började
dessutom ryka och lukta bränt om bilen så ja fick för mig
att det var något bromsrör eller ledning som gått sönder och sprutat ut lite vätska på någon varm del.
När ja så stannat och fick upp
huven möts jag av
ÖPPEN LÅGA!!!!! De var mitt lilla luftfilter som satt direkt på tomgångsmotorn som gått av och ramlat ner på skarven mellan turbo / downpipe och tagit eld.
Som
tur va so hade
jag en ramlösa i dragbilen så ja hällde dit den och fick tillfälligt stopp på branden så ja hann kasta ut filtret på backen
Efter
dessa kalsongförstörade upplevelser blev de hotellet och
lite mat och öl.
Vaknade riktigt laddad på lördagmorgon och tänkte att här ska sättas tider! åkte
ut på banan och började känna på bilen på riktigt, funkade riktigt bra trots nerställt
laddtryck och ojusterad bakvagn men innan jag hann få köra några varv
utan trafik i vägen så sa ena framhjulslagret upp sig...
Jaja, man får väl vara rätt nöjd ändå. Lite saker som ska
fixas och sen är det väl bara att
fara på nån annan banträff och prova igen.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 16-08-2009 21:59
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Osis, man brukar hitta många svaga länkar första gångerna på bana.
Tur att det gick bra, bara att bryta ihop och komma igen.. |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 03-09-2009 22:06
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har varit dåligt med uppdateringar här på slutet, beror väl mest på att man
börjar fungera som människa igen och börjat jobba mm.
Har dock hänt en del igaraget. Inga större spännande
saker men idag tänkte jag att de minsann va dags
för byte av hjullager:
Köpte nya lager av Wankelmats och hade berett mig på att måsta göra om naven. Dom om min förvåning när jag inte kan förstå
vad
problemet skulle vara, bara att skruva lös mutten och dra ut navet, inga som hälst konstigheter, verkar vara rätt lager som ja fått också
Tappen
[img]
http://img129.imageshack.us/img129/5030/dsc03536p.jpg[/img]
Navet:
[img]http://img129.imageshack.us/img129/8417/dsc03540.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]
http://img44.imageshack.us/img44/6602/dsc03541l.jpg[/img]
Och lagren, ser ut att ha gått varmt
[img]http://img40.imageshack.us/img40/963/dsc03544llh.jpg[/img] is not a valid Image.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 03-09-2009 22:42
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Allt detta är faktiskt väldigt enkelt, möjligtvis undantaget att få loss de utvändiga
lagerbanorna utan svets.
Men det ser
väldigt torrt ut, fanns det nästan inget fett alls i naven ?
Redigerat av wankelmats den 04-09-2009 10:34
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 04-09-2009 10:31
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jodå de fanns fett därinne, såg fint ut vid yttre lagret men vid de inre lagret va de svart och bränt...
Lagerbanorna tar man ut
med svetsen! Kommer bilder på de sen...
Förstår bara inte varför dom säger att man måste byta hela navet???
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 04-09-2009 10:36
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Förstår bara inte varför dom säger att man måste byta hela navet???
Mazda vill självklart ha så mycket betalt som möjligt för
reservdelarna
eller allra helst säjla en ny bil, men de har ju inga nya
sjuor!
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 05-09-2009 18:32
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Nä å de suger ju att dom inte
har de, iof är ja ju alldeles för snål för att köpa nya bilar men de måste ju
säljas nya för att dom ska kunna bli begade...
Här kommer iaf lite bilder
på hur ja svetsade ut lagerbanorna.
Först fäste ja en plåtbit att jorda i
[img]
http://img127.imageshack.us/img127/6230/dsc03546s.jpg[/img]
sen
va de bara att bränna på
[img]http://img127.imageshack.us/img127/9582/dsc03547.jpg[/img] is not a valid Image.
sen plockar man bara ut
banan genom att dra i plåtbiten
[img]http://img127.imageshack.us/img127/2928/dsc03548.jpg[/img] is not a valid Image.
Nu ska ja bara hitta några bra soppafilter och kanske en tystare ljuddämpare innan
Gotland till helgen
Synd bara att mazdatrix hade slut på camberstagen bak, blir till att åka me lite glapp. Men de kanske behövs så inte kolvbilarna blir så
långt efter
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 18-09-2009 15:01
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
Snyggt bygge!
Vad händer med bilen?
Vad är gjort med motorn och
vem är det som byggt den?
Sen vad har du för avgassystem på?
Vore kul att se diagram på bromsningen!
/P
Redigerat av fc3s den 18-09-2009 15:08
FC3S S4 1988
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 18-09-2009 18:44
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Om lagerbanorna sitter fast på navtappen så kan
man även köra ett snitt med rondellen i dom och sedan plocka bort dom på så vis också
Bra gjort!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 19-09-2009 02:00
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Jag har bara
loppat fast en stump plattjärn tvärs över,
sedan var det inga problem alls att
knacka ut lagerbanan,
aluminiumnavet blev inte ens riktigt varmt.
Funkade bilen bra på GR ?
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 19-09-2009 10:45
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
wankelmats skrev:
Jag har bara loppat fast en stump
plattjärn tvärs över,
sedan var det inga problem alls att knacka ut lagerbanan,
aluminiumnavet blev inte ens riktigt varmt.
Funkade bilen bra på GR ?
Mjao, gick hyfsat
fort men värmeproblem satte stopp för några
riktiga varvtider, körde 1.35 men hade då bara 0,5 i ladd och knappt lärt mig banan.
Övergick till att drifta istället (gasa 4 krokar rulla resten)
Har
aldrig testat de förut men efter några varv började de flyta. Fullt på 3an mot styrstoppen, hoppas nån har filmat och lägger ut sen.
Ska uppdatera lite senare
med bilder å så, ha just
kommit hem från Holland.
Mats: ja skulle väl ha skickat lite slantar till dig me, återkommer senare om de. Framstaget sitter då
iaf monterat.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 20-09-2009 20:20
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har varit
dåligt med uppdateringar här men nu ska ja iaf komma med lite info:
Förra helgen följde ja
me STACC till Gotland för att få bantesta blen på riktigt.
Gick väl sådär får ja väl säga, vi börjar från början, hann inte få hem mina camberstag till bakvagnen (glappar ca 2mm) och tyckde
därför att de va lite lönt
att göra hjulinställning.
Har fortfarande inte fått hem mina fälgar och därför inte fått på slicksen.
Köpte för lite slang till bromskylningen så de blev till
att
åka utan.
Nu visade det sig att bromsarna fungerade förträffligt ändå (som alltid på en mazda?) kanske för att slicksen inte kommit dit än...
Även
väghållningsmässigt fungerade bilen riktigt
bra men tyvärr så verkar kylningen inte räcka till på denna bana då den är bra mycke krokigare och långsammare än
ACR. Gick som bäst att köra för fullt 2-3varv innan man fick slå av på tempot
Här den enda bilden ja lyckades ta under hela bankörningen:
[img]http://img24.imageshack.us/img24/634/dsc03564f.jpg[/img] is not a valid Image.
Resultat då? Ja har inte riktigt klurat ut hur min
driftbox fungerar men lyckades se
1.35.8 efter ett av dom snabbare varven men om ja tittar i loggfilerna så ska ja ha kört ett varv på 1.30 nånting och ett på 1.29.5 men de tror ja knappast
stämmer.
Gick iaf stadiga varv på 1.40 utan att varva över 5500
Efter att ha tröttnat på att bara titta på tempmätarn så la ja på gatdäck bak å körde å
driftade istället, va riktigt
kul när man hade kört ett tag så man började få kläm på de hela. Fullt på 3an mot styrstoppen genom dom långa böjarna...
Nu har ja snart kliat bort dom få stråna man har på huvet för att
komma på av ja ska hitta på med kylningen man ja har inga bra ideer så ja hoppas nån har
nåt förslag.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 20-09-2009 20:28
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
fc3s skrev:
Snyggt
bygge!
Vad händer med bilen?
Vad är gjort med motorn och vem är det som byggt den?
Sen vad har du för avgassystem på?
Vore kul att se diagram
på
bromsningen!
/P
Motorn har Mr wankeltrim byggt, vet inte exakt vad som är gjort men streetport och 3mm apex är de iaf. Ja köpte motorn
i en bil som inte va färdigbyggd och
flyttade över den till denna bilen.
Sitter ett 3" fullflödes system som ja köpte på ebay, men de är inen av
bitarna som inte är omgjord vid de här laget - passade som skit! HAr fått hem
en racekat som ska dit vid tillfälle också.
Kan scanna in bromsdiagrammet
nån da men de stämmer inte hundra längre, kör me mera ladd på mellanregistret nu.
Glad att du gillar den,
har du vägarna förbi Bjurholm nån da kan du
få en åktur!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 21-09-2009 07:58
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Motorn har Mr wankeltrim byggt, vet inte
exakt vad som är gjort men streetport och 3mm apex är de iaf. Ja köpte motorn i en bil som inte va färdigbyggd och
flyttade över den till denna bilen.
Sitter ett 3" fullflödes system som ja köpte på ebay, men de är inen av bitarna som inte är omgjord vid de här laget - passade som skit! HAr fått hem
en
racekat som ska dit vid tillfälle också.
Kan scanna in bromsdiagrammet nån da men de stämmer inte hundra längre, kör me mera ladd på mellanregistret nu.
Glad att du gillar den,
har du vägarna förbi Bjurholm nån da kan du få en åktur!
Är det delat dubbelpipigt, eller en pipa?
Vilket
laddtryck kör du på? Vilken fjäder i wg?
Inga problem att hålla
laddtryck på högre varv?
Håller själv på med en s4 och trimmar, men kunde inte hålla
ladd på högre varv, funderar på mottryck??
laddar 1,16 vid 5000 för att sjunka under 1 bar vid 7500.
Har 3" hemmabyggt avgas delat till 2
2" pipor, + en race-cat på 3" (Bönez), ska prova att ersätta den med ett rakt rör eller en ljuddämpare.
WG har fjäder på 0,7 bar
återcirkulerat, laddar 0,5 utan hjälp med inkopplad laddtrycksstyrning. (profec B spec II)
Uppnådde inte mitt effektmål, men jag siktar på 400 på hjulen
Lovar att hälsa på
om jag har vägarna förbi!
Posta gärna upp diagrammet ändå!
Ska redovisa mina siffror senare.
Mvh
FC3S S4 1988
|
|
|
|
GL |
Publicerat 21-09-2009 18:14
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Har du någon koll på avgastemp?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 21-09-2009 20:14
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
GL skrev:
Har du någon koll på avgastemp?
Jag eller FC3S??
Ja har iaf
inte speciellt hög temp, har inte loggat den men om
man tittar på mätarn nån gång när man kör så ligger den runt 750grader som mest...
Har enkelt 3"
hela vägen ca 0.5 i med bara fjädern i wastegaten har kört som mest ca 1bar sen hänger inte
pumpen med längre..
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 21-09-2009 20:16
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Inga problem med ladd på höga varv men min turbo är rätt överdimensionerad för 400hk
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
GL |
Publicerat 21-09-2009 20:44
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
750gr låter väldigt lågt, sitter den i downpipe eller i grenrör?
har
du kollat så att termostaten öppnar ordentligt?
att pumpen tar slut
övergår mitt förstånd då jänkarna tar ut över 500hp på hjulen med en walbro 255?
kopplar du den direkt eller är den kopplad på orginalmatning?
Redigerat av GL den 21-09-2009 20:45
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-09-2009 08:25
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja de är lågt!
sensorn sitter i grenröret. man borde väl
egentligen logga för att veta värdet under fullt tryck.
Ska nog prova köra utan termostat för att kolla..
Kör bara med orginalmatningen men gabi sa redan innan vi börja bromsningen
att han aldrig fått ur mer än 425hk med en wahlbro 255... Visade sig stämma rätt
bra för vi bänkade 410hk på 0.9 bar och vid ca 1bar kan ja inte ge mer soppa.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 22-09-2009 08:55
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Kör ALDRIG en
wankelmotor utan termostat !!!!
Då cirkulerar det mesta av
vattnet bara runt inuti motorn, och passerar inte kylaren.
Stoppa termostaten i en
kastrull med vatten och termometer och kolla att den öppnar vid rätt temperatur, och att den öppnar helt.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|