May 16 2024 07:12:25
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Vin Vendel Singel Turbo konv. HKS T04R
lasse wankel
M_T-RX skrev:
Lasse wankel skrev:
Gamla siffror

som kommer upp

igenFrownInte mycket effekt för denna spridar set upWink Kanske lågt laddSmile När bromsas motorn på E85Cool

/Lasse


Va behöver jag uppgradera för att

bromsa den på E85?


Matar ledningen är 9mm invändigt och grenas till AN6 till 044pumparna och grenas till AN6 till vardera fuelrail. Behöver jag grövre än

9mm matare då?

Enligt Gabi räcker spridarna till

cirka 460-480hk på E85... räcker det att byta primärer eller ska man stoppa dit två extra 1680cc?



/Mattias


Jag skulle köra 1/2" matarledning till pumparna. AN6 blir bra

till railsen.
Hur mycket effekt ska du ta ut? Säg 500 hk då

behöver du minst primärspridare 1260cc, sekundär 1680cc. Räkna med ca 40% mer E85 jmf med soppa då får man vid ett bränsletryck på

2.8 bar ca 460 hk på

svänghjulet, vid 3.5 bar ca 510 hk och på 4.2 bar ca 560 hk. Detta på 85% duty cycle. Har du 4 1680 spridare med 2.8 bar och 85% ca 520 hk med 3.5 bar ca 585 hk detta

enligt

Max Coopers fuel calc på RX-7 club.
Sen beror det på porttyp, motorns kondition m.m hur mycket E85 som åtgår. Annars finns ju Xcessive insugen med 4

spridaruttag vilket är en bra uppgradering om

man behöver mycket soppa,samt mer flöde.

/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
Vin Vendel
Lasse wankel skrev:
M_T-RX

skrev:

Lasse wankel skrev:
Gamla

siffror som kommer upp igenFrownInte mycket effekt för denna spridar set upWink Kanske lågt laddSmile När bromsas motorn på E85Cool

/Lasse



Va

behöver jag uppgradera för att bromsa den på E85?
Matar ledningen är 9mm invändigt och grenas till AN6 till 044pumparna och grenas till AN6 till vardera fuelrail.

Behöver jag

grövre än 9mm matare då?

Enligt Gabi räcker spridarna till cirka 460-480hk på E85... räcker det att byta primärer eller ska man stoppa dit

två extra 1680cc?

/Mattias





Jag skulle köra 1/2" matarledning till pumparna. AN6 blir bra till railsen.
Hur mycket effekt ska du

ta ut? Säg 500 hk då behöver du minst primärspridare 1260cc, sekundär 1680cc. Räkna

med ca 40% mer E85 jmf med soppa då får man vid ett bränsletryck på 2.8

bar ca 460 hk på svänghjulet, vid 3.5 bar ca 510 hk och på 4.2 bar ca 560 hk. Detta på 85% duty cycle. Har du 4 1680 spridare

med 2.8 bar och 85% ca 520 hk med

3.5 bar ca 585 hk detta enligt Max Coopers fuel calc på RX-7 club.
Sen beror det på porttyp, motorns kondition m.m hur mycket E85 som åtgår. Annars finns ju




Xcessive insugen med 4 spridaruttag vilket är en bra uppgradering om man behöver mycket soppa,samt mer flöde.

/Lasse


Tack för infon!




Mailat med Gabi också så vi får se

hur jag gör. Vill gärna bibehålla min bensin mapp fungerande så skulle jag byta primärer fungerar väl inte det?
Har

kikat lite på den fuelrailen med 4st uttag finns det möjlighet att styra dom

två extra spridarna för sig självt eller kopplas dom på dom andra

sekundärspridarnas kablar?

Jag kan inte svara på hur mkt effekt jag ska ta ut grejerna ska hålla ihop tänkte jag. Portningen

verkar ju ganska snäll

eftersom det inte gick plocka ut mer på bensin, turbon ska ju kunna leverera mkt mer iaf. Frågan är var effekt kurvan viker sig på e85 så portningen räcker till menar

jag för

porta mer kommer jag inte kosta på.
Så svaret på effektuttagt borde väl va så mycket det går utan ingrepp på motorn och att jag kan bibehålla min

bensin mappning.
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
lasse wankel
Du kan väl spara

ett antal mappar i Power FC? För du behöver bygga en

helt ny mapp med E85. Gustav GL har paralellkopplat sina 4 spridare som går som sekundär, han kan säkert ge tips här!? Vid mappning är det mest

turbons

kapacitet samt givetvis soppan som styr effekten, sen om du har stor eller liten portning skiljer det mest på hur mycket du behöver ladda för att turbon ska bottna

eller soppan ta slut.

Givetvis faktorer som spikningar, värmeproblem kan också sätta käppar i hjulen för vidare effektuttagFrown Hoppas du blev lite klokare av

dessa små inputsSmile

/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
GL
Man

kan inte spara mappar i PFC, håll dig till förgasarna lasse Grin

Cool
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Vin Vendel
Ok ska fundera vidare på detta. Jag har




datalogit så jag kan byta mappar själv.
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
Kikade lite på delar som krävs för att få tillräckligt med soppa för etanol

ser ut att kosta en del.
Får titta vidare på andra lösningar kanske spridar montage på övreplenum eller elbow

eller sluta drömma Smile

Länkar:




Fuelrail för 4st 1680cc spridare annat nedre plenum krävs.
http://www.xcessi...amp;step=4






Xcessive nedre plenum för 4st spridare upp till 23% mer flöde Smile
http://www.xcessi...amp;step=4

Skulle

tro att det är billigare att

tillverka ett eget plenum Smile
Redigerat av Vin Vendel den 26-04-2009 21:12
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
GL
Xcessiveinsuget

är ett bra köp! tror Lasse har ett på lager..

Du kan borra 2 extra hål i din befintliga fuelrail.. inga konstigheter Wink

M_T-RX skrev:




Kikade lite på delar som krävs för att få tillräckligt med soppa för etanol ser ut att kosta en del.
Får titta vidare på andra lösningar kanske spridar

montage på övreplenum eller elbow

eller sluta drömma Smile

Länkar:

Fuelrail för 4st 1680cc spridare annat nedre plenum krävs.


http://www.xcessi...amp;step=4




Xcessive nedre plenum för 4st spridare upp till 23% mer flöde Smile


http://www.xcessi...amp;step=4

Skulle tro att det är billigare att

tillverka ett eget plenum Smile


Redigerat av GL den 26-04-2009 21:22
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Vin Vendel
Du ska veta att det kliar nått fruktansvärt i plånboken Smile
Från det ena till det andra

Gustav kör du med original diff?
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
GL
M_T-RX skrev:
Du ska veta att det kliar nått

fruktansvärt i plånboken Smile
Från det ena till det andra Gustav kör du med

original diff?


nepps, kaaz.. sen trillade det ner ett stort tungt

paket från staterna idag Wink Grin

hela förra året körde jag orginaldiff..
Redigerat av GL den 27-04-2009 20:49
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
lasse wankel
Med lite nya "saker" här o där Gustav vill vi se en lååg 3s tid 0-

100 km/hAngry

/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
Vin Vendel
Blev ett litet ryck idag innan jag började jobba. Plockade loss fronten och fräste ur lite för dom nya

diodlamporna ska nog bli ganska

snyggt när det är klart. Fortsätter imorgon är i stort behov av en TIG svets men vem har råd med de får vänta tills en bekant

kommer hem från sitt jobb om 1.5v.
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
aj va ryggen gör ont nu kämpat

i verkstan i 3dagar nu med oljempumps meck m.m.

Fick färdigt det mesta ikväll och satte ihop hela bilen skulle just starta lät pumparna bygga upp tryck




så hörde jag hur det väste i motorutrymmet.
Bakre sekundärspridaren läckte förmodligen har den nedre o-ringen hamnat taskigt blev inte mer gjort sen...
Vin Vendel bifogade följande bild:bild:
img_2983.jpg

/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
bilder på avgasmeck retur för WG och ändrat tryckrör.
Vin Vendel bifogade följande bild:bild:
img_2989.jpg

/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
lite mer bilder
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
bild
Vin Vendel bifogade följande bild:bild:
img_2994.jpg

/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
bild
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Levinsson
M_T-RX skrev:
bild



[img]http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/img_3004.jpg[/img] is not a valid Image.


Bra mkt bättre!
Redigerat av Levinsson den 24-05-2009 08:00
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Vin Vendel
En liten ombes. kvar på avgasvärdena och ej åtdragen spindelled så e allt klart!

Har

dock

ett problem jag kör med 1st RP pumprelä från rx7.com tillsammans med mina två bosch 044 pumpar. Det blir ganska varmt i bagaget och jag har problem med att relät slår

ifrån hur ska jag lösa

detta?

Svårt att få till någon vettig kylning kan montera dit en eller två små processor fläktar som går igång ihop med pumparna

men det känns inte som en trygg lösning. Först och främst

vill jag nog byta relät som sitter ska jag ha 2st relä eller är det inte problemet? Eller finns det

något annat Heavy Duty relä som klarar lite temp?

Tacksam för snabba ideésprutor och

tips!
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Dille
Kör med två vanliga helljusrelä (ett till varje pump) från Meca. Aldrig

haft problem med värme.




Så här såg det ut förra året. Gillade montering då de va bakom "plastluckan" på vänstersida.

[img]




http://img222.imageshack.us/img222/505/uppdateringar003.jpg[/img]
Redigerat av Dille den 17-07-2009 01:34
/Dick Petersson

RX-7 FD -96
 
www.verendus.se
Vin Vendel
Nu

kör jag också med relän från Meca köpte Bosch relän för att va på den säkra sidan.

Blir så trött på felsökandet plockade av plenum

igår och

primärbryggan. Kollade om o-ringarna inte tätade riktigt iom att jag inte kan ställa ner bränslet på tomgång. Ändrade bytte o-ringar och nu är jag näst intill helt

säker på att det är tätt

men ingen skillnad på lambda värdet 0,78-0,80 vid 1000varv. Det är exakt samma värde som jag hade förut så jag besvärade mig inte med

att åka hem och hämta laptopen för att ändra något.

Är

det vanligt att dom gamla 850cc spridarna kan fastna lite i öppet läge? jag vet inte vad jag ska

göra annars.

Bara en vecka kvar på semestern och snart är det Åmål också så det börjar bli

dåligt med tid för sånt här...
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.30 sekunder - 229 Förfrågningar 19,016,890 unika besök