Vin Vendel Singel Turbo konv. HKS T04R
|
lasse wankel |
Publicerat 22-04-2009 09:44
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
M_T-RX skrev:
Lasse wankel skrev:
Gamla siffror
som kommer upp
igen Inte mycket effekt för denna spridar set up Kanske lågt ladd När bromsas motorn på E85
/Lasse
Va behöver jag uppgradera för att
bromsa den på E85?
Matar ledningen är 9mm invändigt och grenas till AN6 till 044pumparna och grenas till AN6 till vardera fuelrail. Behöver jag grövre än
9mm matare då?
Enligt Gabi räcker spridarna till
cirka 460-480hk på E85... räcker det att byta primärer eller ska man stoppa dit två extra 1680cc?
/Mattias
Jag skulle köra 1/2" matarledning till pumparna. AN6 blir bra
till railsen.
Hur mycket effekt ska du ta ut? Säg 500 hk då
behöver du minst primärspridare 1260cc, sekundär 1680cc. Räkna med ca 40% mer E85 jmf med soppa då får man vid ett bränsletryck på
2.8 bar ca 460 hk på
svänghjulet, vid 3.5 bar ca 510 hk och på 4.2 bar ca 560 hk. Detta på 85% duty cycle. Har du 4 1680 spridare med 2.8 bar och 85% ca 520 hk med 3.5 bar ca 585 hk detta
enligt
Max Coopers fuel calc på RX-7 club.
Sen beror det på porttyp, motorns kondition m.m hur mycket E85 som åtgår. Annars finns ju Xcessive insugen med 4
spridaruttag vilket är en bra uppgradering om
man behöver mycket soppa,samt mer flöde.
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 22-04-2009 17:38
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Lasse wankel skrev:
M_T-RX
skrev:
Lasse wankel skrev:
Gamla
siffror som kommer upp igen Inte mycket effekt för denna spridar set up Kanske lågt ladd När bromsas motorn på E85
/Lasse
Va
behöver jag uppgradera för att bromsa den på E85?
Matar ledningen är 9mm invändigt och grenas till AN6 till 044pumparna och grenas till AN6 till vardera fuelrail.
Behöver jag
grövre än 9mm matare då?
Enligt Gabi räcker spridarna till cirka 460-480hk på E85... räcker det att byta primärer eller ska man stoppa dit
två extra 1680cc?
/Mattias
Jag skulle köra 1/2" matarledning till pumparna. AN6 blir bra till railsen.
Hur mycket effekt ska du
ta ut? Säg 500 hk då behöver du minst primärspridare 1260cc, sekundär 1680cc. Räkna
med ca 40% mer E85 jmf med soppa då får man vid ett bränsletryck på 2.8
bar ca 460 hk på svänghjulet, vid 3.5 bar ca 510 hk och på 4.2 bar ca 560 hk. Detta på 85% duty cycle. Har du 4 1680 spridare
med 2.8 bar och 85% ca 520 hk med
3.5 bar ca 585 hk detta enligt Max Coopers fuel calc på RX-7 club.
Sen beror det på porttyp, motorns kondition m.m hur mycket E85 som åtgår. Annars finns ju
Xcessive insugen med 4 spridaruttag vilket är en bra uppgradering om man behöver mycket soppa,samt mer flöde.
/Lasse
Tack för infon!
Mailat med Gabi också så vi får se
hur jag gör. Vill gärna bibehålla min bensin mapp fungerande så skulle jag byta primärer fungerar väl inte det?
Har
kikat lite på den fuelrailen med 4st uttag finns det möjlighet att styra dom
två extra spridarna för sig självt eller kopplas dom på dom andra
sekundärspridarnas kablar?
Jag kan inte svara på hur mkt effekt jag ska ta ut grejerna ska hålla ihop tänkte jag. Portningen
verkar ju ganska snäll
eftersom det inte gick plocka ut mer på bensin, turbon ska ju kunna leverera mkt mer iaf. Frågan är var effekt kurvan viker sig på e85 så portningen räcker till menar
jag för
porta mer kommer jag inte kosta på.
Så svaret på effektuttagt borde väl va så mycket det går utan ingrepp på motorn och att jag kan bibehålla min
bensin mappning.
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 23-04-2009 10:13
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Du kan väl spara
ett antal mappar i Power FC? För du behöver bygga en
helt ny mapp med E85. Gustav GL har paralellkopplat sina 4 spridare som går som sekundär, han kan säkert ge tips här!? Vid mappning är det mest
turbons
kapacitet samt givetvis soppan som styr effekten, sen om du har stor eller liten portning skiljer det mest på hur mycket du behöver ladda för att turbon ska bottna
eller soppan ta slut.
Givetvis faktorer som spikningar, värmeproblem kan också sätta käppar i hjulen för vidare effektuttag Hoppas du blev lite klokare av
dessa små inputs
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
GL |
Publicerat 23-04-2009 10:32
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Man
kan inte spara mappar i PFC, håll dig till förgasarna lasse
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 23-04-2009 20:08
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Ok ska fundera vidare på detta. Jag har
datalogit så jag kan byta mappar själv.
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 26-04-2009 21:11
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Kikade lite på delar som krävs för att få tillräckligt med soppa för etanol
ser ut att kosta en del.
Får titta vidare på andra lösningar kanske spridar montage på övreplenum eller elbow
eller sluta drömma
Länkar:
Fuelrail för 4st 1680cc spridare annat nedre plenum krävs.
http://www.xcessi...amp;step=4
Xcessive nedre plenum för 4st spridare upp till 23% mer flöde
http://www.xcessi...amp;step=4
Skulle
tro att det är billigare att
tillverka ett eget plenum
Redigerat av Vin Vendel den 26-04-2009 21:12
|
|
|
|
GL |
Publicerat 26-04-2009 21:21
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Xcessiveinsuget
är ett bra köp! tror Lasse har ett på lager..
Du kan borra 2 extra hål i din befintliga fuelrail.. inga konstigheter
M_T-RX skrev:
Kikade lite på delar som krävs för att få tillräckligt med soppa för etanol ser ut att kosta en del.
Får titta vidare på andra lösningar kanske spridar
montage på övreplenum eller elbow
eller sluta drömma
Länkar:
Fuelrail för 4st 1680cc spridare annat nedre plenum krävs.
http://www.xcessi...amp;step=4
Xcessive nedre plenum för 4st spridare upp till 23% mer flöde
http://www.xcessi...amp;step=4
Skulle tro att det är billigare att
tillverka ett eget plenum
Redigerat av GL den 26-04-2009 21:22
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 26-04-2009 23:06
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Du ska veta att det kliar nått fruktansvärt i plånboken
Från det ena till det andra
Gustav kör du med original diff?
|
|
|
|
GL |
Publicerat 27-04-2009 20:45
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
M_T-RX skrev:
Du ska veta att det kliar nått
fruktansvärt i plånboken
Från det ena till det andra Gustav kör du med
original diff?
nepps, kaaz.. sen trillade det ner ett stort tungt
paket från staterna idag
hela förra året körde jag orginaldiff..
Redigerat av GL den 27-04-2009 20:49
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 01-05-2009 20:47
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Med lite nya "saker" här o där Gustav vill vi se en lååg 3s tid 0-
100 km/h
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 02-05-2009 23:36
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Blev ett litet ryck idag innan jag började jobba. Plockade loss fronten och fräste ur lite för dom nya
diodlamporna ska nog bli ganska
snyggt när det är klart. Fortsätter imorgon är i stort behov av en TIG svets men vem har råd med de får vänta tills en bekant
kommer hem från sitt jobb om 1.5v.
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 24-05-2009 02:07
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
aj va ryggen gör ont nu kämpat
i verkstan i 3dagar nu med oljempumps meck m.m.
Fick färdigt det mesta ikväll och satte ihop hela bilen skulle just starta lät pumparna bygga upp tryck
så hörde jag hur det väste i motorutrymmet.
Bakre sekundärspridaren läckte förmodligen har den nedre o-ringen hamnat taskigt blev inte mer gjort sen...
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 24-05-2009 02:07
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
bilder på avgasmeck retur för WG och ändrat tryckrör.
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 24-05-2009 02:08
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
lite mer bilder
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 24-05-2009 02:08
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
bild
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 24-05-2009 02:09
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
bild
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 24-05-2009 08:00
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
M_T-RX skrev:
bild
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/img_3004.jpg[/img] is not a valid Image.
Bra mkt bättre!
Redigerat av Levinsson den 24-05-2009 08:00
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 16-07-2009 19:55
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
En liten ombes. kvar på avgasvärdena och ej åtdragen spindelled så e allt klart!
Har
dock
ett problem jag kör med 1st RP pumprelä från rx7.com tillsammans med mina två bosch 044 pumpar. Det blir ganska varmt i bagaget och jag har problem med att relät slår
ifrån hur ska jag lösa
detta?
Svårt att få till någon vettig kylning kan montera dit en eller två små processor fläktar som går igång ihop med pumparna
men det känns inte som en trygg lösning. Först och främst
vill jag nog byta relät som sitter ska jag ha 2st relä eller är det inte problemet? Eller finns det
något annat Heavy Duty relä som klarar lite temp?
Tacksam för snabba ideésprutor och
tips!
|
|
|
|
Dille |
Publicerat 17-07-2009 01:26
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Kör med två vanliga helljusrelä (ett till varje pump) från Meca. Aldrig
haft problem med värme.
Så här såg det ut förra året. Gillade montering då de va bakom "plastluckan" på vänstersida.
[img]
http://img222.imageshack.us/img222/505/uppdateringar003.jpg[/img]
Redigerat av Dille den 17-07-2009 01:34
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 24-07-2009 12:55
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Nu
kör jag också med relän från Meca köpte Bosch relän för att va på den säkra sidan.
Blir så trött på felsökandet plockade av plenum
igår och
primärbryggan. Kollade om o-ringarna inte tätade riktigt iom att jag inte kan ställa ner bränslet på tomgång. Ändrade bytte o-ringar och nu är jag näst intill helt
säker på att det är tätt
men ingen skillnad på lambda värdet 0,78-0,80 vid 1000varv. Det är exakt samma värde som jag hade förut så jag besvärade mig inte med
att åka hem och hämta laptopen för att ändra något.
Är
det vanligt att dom gamla 850cc spridarna kan fastna lite i öppet läge? jag vet inte vad jag ska
göra annars.
Bara en vecka kvar på semestern och snart är det Åmål också så det börjar bli
dåligt med tid för sånt här...
|
|
|