FB skrev:
Hade en kanondag i Eksjö igår! Lagom många bilar, gemytlig stämning (som vanligt) och regnet gav
sig lagom så att det hann torka
upp skapligt innan det var dags för körning både under förmiddagen och eftermiddagen.
Blir ju lite annan rytm och
intensitet på en kort konbana så redan efter första passet var jag
svettig och adrenalinet pumpade järnet. Även bilen gick generellt varmare på den korta banan
än om man jämför med Kinnekulle i juli så det är väl något att kika närmre på om det går att förebygga
ytterligare. Fast å andra sidan är det ju inte så
konstigt att det blir varmare när körningen blir både mer intensiv och aggressiv!?!
Det var ett otroligt bra tillfälle att verkligen känna
hur långt
och hårt bilen kan pressas utan att tappa fästet och kontrollen. Diffen som sitter på ser till att hålla in baken riktigt duktigt så man får va ordentligt aggressiv på
gasen i långa
kurvor om man vill få den att överstyra.
Apropå långa kurvor så uppstod samma fenomen som Bo_H tidigare utförligt beskrivit i den här
tråden.
Märkte inget av detta på Kinnekulle, men körde iofs inte så hårt då
heller. Men igår hände det varje gång jag
pressade bilen så hårt jag kunde utan att förlora fästet i den lååånga vänstersvängen. Tog jag det aningen lugnare
var det inga tendenser men då gick det ju heller inte lika fort i utgången av
kurvan
Kan ännu en gång varmt rekommendera MX-5 Racing Clubs
arrangemang som ju är öppna även för
(betalande) medlemmar i SWR
//FB