May 16 2024 03:42:50
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
2 St tjutande ljud i FD
dannehakan
Har 2 problem, det ena är konstant och består av ett ganska envetet tjutande som är igång på

konstant ström eller vad man ska säga. Det fanns när

jag såg bilen första gången men löstes genom att rycka en säkring(O omjag itne minns fel). Det är den

säkringen som tex interiörbelysningen går på. Någon tanke om detta?

Sen har jag ett till

som jag misstänker kan ha med kylaren att göra. Det är ett

halvsvagt tjutande som uppstår när jag slår på tändningen. Add coolant och Heat lamporna lyser samtidigt. Jag har fått för mig att det har

med vätskenivån i

kylaren att göra men har jag fel är ju frågan? Någion tanke om detta?

Båda ljuden är djävulskt irriterande och jag känner inte för full volym på stereon jämt

när jag kör

bilen för att slå ut ljuden Smile

Tips mottages tacksamt
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
K_1_M
Det

andra ljudet är mycket riktigt kylarvätske nivå varningen. Kolla kylarvätskan och kablarna som går till sensorn. Du ser dom lätt när du kikar ner i




motorutrymmet. Det första ljudet har jag ingen aning, om inte jord störning? Vanligt förekommande på japanska bilar...
Redigerat av K_1_M den 13-03-2008 17:03
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
 
dannehakan
K_1_M

skrev:

Det andra ljudet är mycket riktigt kylarvätske nivå varningen. Kolla kylarvätskan och kablarna som går till sensorn. Du ser dom lätt när du kikar ner i



motorutrymmet. Det första ljudet har jag ingen aning, om inte jord störning? Vanligt förekommande på japanska bilar...


okej, jag kikar i

pressure locket, inte där en fyller på. men

hur långt upp ska det vara vätska? och vart sitter sensorn? vart ska jag kolla? har aldrig pulat med detta innan

Smile

får kika vidare på det med jordstörning, måste ha bort det med.




fler tips mottages tacksamt Smile
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
GL
har du ac och servo kvar?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
dannehakan
GL skrev:
har du ac och servo kvar?


svar ja!
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
dannehakan
pip 2 ger inte

med sig när jag labbar med kylvätskenivån. på stickan får jag det till att det är

för mycket men det hjälper itne att tömma ur lite vätska heller...börjar bli

väldigt störande med det ljudet Sad
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
dannehakan
kom på en sak till när jag satt och kollade på verkstadsmanualerna.
Hur ska nivån vara när jag kollar

nivån med stickan? nu är den typ ett streck över F. Och om jag behöver tappa ut lite,

hur görs det smidigast?
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
GL
Jag hade samma problem med min, var inte kylarvätskan.

Det var en




kontakt (på härvan som går ner till startmotorn) som inte var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall jordas.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
GL skrev:
Jag hade samma problem

med min, var inte kylarvätskan.

Det var en kontakt (på härvan som går ner till startmotorn) som inte

var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall

jordas.


Den skall inte jordas såvida man inte vill koppla ifrån nivå varnings funktionen ( vilket är lite korkat för då får man ingen

varning

om vatten nivån är låg Cool )

Vill du göra rätt så letar du upp en ensam kabel stump som har en vit kontakt i härvan som kommer från innerskärmen och som går till

motorn. Denna skall

kopplas ihop med en kabel som kommer från motorhärvan som är ganska lång och har ett svart kontakt stycke.
Kabeln från givaren är svart

medans kabeln som går vidare in till ECU är brun/vit.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
dannehakan
Jörgen: Tackar, ska testa detta snarast Smile
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
GL
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Jag hade samma problem med min, var inte kylarvätskan.

Det var en kontakt (på härvan




som går ner till startmotorn) som inte var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall jordas.


Den skall inte jordas såvida man inte vill koppla

ifrån nivå varnings funktionen (

vilket är lite korkat för då får man ingen varning om vatten nivån är låg Cool )

Vill du göra rätt så letar du upp en

ensam kabel stump som har en vit kontakt i härvan som kommer från

innerskärmen och som går till motorn. Denna skall kopplas ihop med en kabel som kommer från

motorhärvan som är ganska lång och har ett svart kontakt stycke.
Kabeln från givaren är svart medans

kabeln som går vidare in till ECU är brun/vit.



om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte pratar om nivågivaren till vattnet.

Varför den piper är för att en kontakt

inte är

jordad(läs kopplad) = den tror att något är fel, har man missat att koppla de små vita/svarta kontakterna så kommer det att tjuta.
Redigerat av GL den 30-03-2008 11:28
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
dannehakan
nu startar inte bilen. testade

att pula med nivågivaren till tråget men ingen skillnad så jag kopplade ihop allt igen. nu står

bilen bara och tuggar på startmotorn. för nån timme sen

startade den utan några som helst problem. har jag fått för möe soppa för att kunna starta? vad ska jag göra? Sad
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
GL
dannehakan skrev:
nu startar inte bilen. testade att pula med nivågivaren till tråget men

ingen

skillnad så jag kopplade ihop allt igen. nu står bilen bara och tuggar på startmotorn. för nån timme sen startade den utan några som helst problem. har

jag fått för möe soppa för att kunna starta?

vad ska jag göra? Sad


Kan ha blivit sur. Jag brukar ta ur stiften och dra runt några varv på

starten för att ventilera lite.. brukar också blästra/bränna ur stiften och då hostar den

igång.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
GL skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Jag hade samma problem med min,

var inte kylarvätskan.

Det

var en kontakt (på härvan som går ner till startmotorn) som inte var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall jordas.



Den skall inte jordas såvida man inte vill koppla ifrån nivå

varnings funktionen ( vilket är lite korkat för då får man ingen varning om

vatten nivån är låg Cool )

Vill du göra rätt så letar du upp en ensam kabel stump som har en vit kontakt i härvan

som kommer från innerskärmen och som går

till motorn. Denna skall kopplas ihop med en kabel som kommer från motorhärvan som är ganska lång och har ett svart kontakt stycke.
Kabeln från givaren

är

svart medans kabeln som går vidare in till ECU är brun/vit.


om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte pratar om nivågivaren till vattnet.



Varför den piper är för

att en kontakt inte är jordad(läs kopplad) = den tror att något är fel, har man missat att koppla de små vita/svarta kontakterna så

kommer det att tjuta.

Oj hur kunde jag missa de Pfft


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Mr Wankeltrim
dannehakan skrev:
Jörgen: Tackar, ska testa detta snarast Smile

Om du slår på tändningen piper det konstant

eller det piper i

intervaller. Om det är intervaller så räkna hur många pip du hör så kan du se vad som är felet.
Kan både va långa o korta pip innan det blir ett mellan rum för att

sen starta

på nytt igen.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 30-03-2008 21:07


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Mr Wankeltrim
Oj Shock
Redigerat av Mr Wankeltrim den 30-03-2008 20:56


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
dannehakan
jörgen: när ja

slår på så piper det typ 4 ggr sen ett hyfsat svagt konstant tjutande.

fick

igång bilen se, den hade blivit sur så jag ringde gzon och fick lite tips

som hjälpteSmile fy fan för att pilla med stiften förresten, riktigt trångt Pfft
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
Mr Wankeltrim
dannehakan skrev:
jörgen: när ja slår på så piper det typ 4 ggr sen ett hyfsat svagt konstant tjutande.

fick igång bilen se, den hade

blivit sur så jag

ringde gzon och fick lite tips som hjälpteSmile fy fan för att pilla med stiften förresten, riktigt trångt Pfft

Räkna då pipen så kan

du få reda på vad det är.
Konstant pipandet kan bla va

låg oljenivå eller vattennivå.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
dannehakan
låg oljenivå testade jag igår med genom att jorda kabeln men där fick jag ingen

respons heller. ska räkna pipe nästa

gång ja ser bienSmile
Daniel Örneling
Trelleborg
 
Nix
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.39 sekunder - 219 Förfrågningar 19,010,307 unika besök