2 St tjutande ljud i FD
|
dannehakan |
Publicerat 13-03-2008 16:45
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
Har 2 problem, det ena är konstant och består av ett ganska envetet tjutande som är igång på
konstant ström eller vad man ska säga. Det fanns när
jag såg bilen första gången men löstes genom att rycka en säkring(O omjag itne minns fel). Det är den
säkringen som tex interiörbelysningen går på. Någon tanke om detta?
Sen har jag ett till
som jag misstänker kan ha med kylaren att göra. Det är ett
halvsvagt tjutande som uppstår när jag slår på tändningen. Add coolant och Heat lamporna lyser samtidigt. Jag har fått för mig att det har
med vätskenivån i
kylaren att göra men har jag fel är ju frågan? Någion tanke om detta?
Båda ljuden är djävulskt irriterande och jag känner inte för full volym på stereon jämt
när jag kör
bilen för att slå ut ljuden
Tips mottages tacksamt
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
K_1_M |
Publicerat 13-03-2008 17:03
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 22.10.07
|
Det
andra ljudet är mycket riktigt kylarvätske nivå varningen. Kolla kylarvätskan och kablarna som går till sensorn. Du ser dom lätt när du kikar ner i
motorutrymmet. Det första ljudet har jag ingen aning, om inte jord störning? Vanligt förekommande på japanska bilar...
Redigerat av K_1_M den 13-03-2008 17:03
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 13-03-2008 17:29
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
K_1_M
skrev:
Det andra ljudet är mycket riktigt kylarvätske nivå varningen. Kolla kylarvätskan och kablarna som går till sensorn. Du ser dom lätt när du kikar ner i
motorutrymmet. Det första ljudet har jag ingen aning, om inte jord störning? Vanligt förekommande på japanska bilar...
okej, jag kikar i
pressure locket, inte där en fyller på. men
hur långt upp ska det vara vätska? och vart sitter sensorn? vart ska jag kolla? har aldrig pulat med detta innan
får kika vidare på det med jordstörning, måste ha bort det med.
fler tips mottages tacksamt
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
GL |
Publicerat 13-03-2008 19:05
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
har du ac och servo kvar?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 13-03-2008 22:05
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
har du ac och servo kvar?
svar ja!
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 29-03-2008 23:20
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
pip 2 ger inte
med sig när jag labbar med kylvätskenivån. på stickan får jag det till att det är
för mycket men det hjälper itne att tömma ur lite vätska heller...börjar bli
väldigt störande med det ljudet
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 30-03-2008 00:13
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
kom på en sak till när jag satt och kollade på verkstadsmanualerna.
Hur ska nivån vara när jag kollar
nivån med stickan? nu är den typ ett streck över F. Och om jag behöver tappa ut lite,
hur görs det smidigast?
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
GL |
Publicerat 30-03-2008 01:01
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Jag hade samma problem med min, var inte kylarvätskan.
Det var en
kontakt (på härvan som går ner till startmotorn) som inte var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall jordas.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 08:48
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
Jag hade samma problem
med min, var inte kylarvätskan.
Det var en kontakt (på härvan som går ner till startmotorn) som inte
var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall
jordas.
Den skall inte jordas såvida man inte vill koppla ifrån nivå varnings funktionen ( vilket är lite korkat för då får man ingen
varning
om vatten nivån är låg )
Vill du göra rätt så letar du upp en ensam kabel stump som har en vit kontakt i härvan som kommer från innerskärmen och som går till
motorn. Denna skall
kopplas ihop med en kabel som kommer från motorhärvan som är ganska lång och har ett svart kontakt stycke.
Kabeln från givaren är svart
medans kabeln som går vidare in till ECU är brun/vit.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 30-03-2008 10:45
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
Jörgen: Tackar, ska testa detta snarast
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
GL |
Publicerat 30-03-2008 11:15
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Jag hade samma problem med min, var inte kylarvätskan.
Det var en kontakt (på härvan
som går ner till startmotorn) som inte var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall jordas.
Den skall inte jordas såvida man inte vill koppla
ifrån nivå varnings funktionen (
vilket är lite korkat för då får man ingen varning om vatten nivån är låg )
Vill du göra rätt så letar du upp en
ensam kabel stump som har en vit kontakt i härvan som kommer från
innerskärmen och som går till motorn. Denna skall kopplas ihop med en kabel som kommer från
motorhärvan som är ganska lång och har ett svart kontakt stycke.
Kabeln från givaren är svart medans
kabeln som går vidare in till ECU är brun/vit.
om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte pratar om nivågivaren till vattnet.
Varför den piper är för att en kontakt
inte är
jordad(läs kopplad) = den tror att något är fel, har man missat att koppla de små vita/svarta kontakterna så kommer det att tjuta.
Redigerat av GL den 30-03-2008 11:28
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 30-03-2008 13:28
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
nu startar inte bilen. testade
att pula med nivågivaren till tråget men ingen skillnad så jag kopplade ihop allt igen. nu står
bilen bara och tuggar på startmotorn. för nån timme sen
startade den utan några som helst problem. har jag fått för möe soppa för att kunna starta? vad ska jag göra?
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
GL |
Publicerat 30-03-2008 17:19
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
dannehakan skrev:
nu startar inte bilen. testade att pula med nivågivaren till tråget men
ingen
skillnad så jag kopplade ihop allt igen. nu står bilen bara och tuggar på startmotorn. för nån timme sen startade den utan några som helst problem. har
jag fått för möe soppa för att kunna starta?
vad ska jag göra?
Kan ha blivit sur. Jag brukar ta ur stiften och dra runt några varv på
starten för att ventilera lite.. brukar också blästra/bränna ur stiften och då hostar den
igång.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 20:37
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
GL skrev:
Jag hade samma problem med min,
var inte kylarvätskan.
Det
var en kontakt (på härvan som går ner till startmotorn) som inte var kopplad. En enpolig kontakt, som bara skall jordas.
Den skall inte jordas såvida man inte vill koppla ifrån nivå
varnings funktionen ( vilket är lite korkat för då får man ingen varning om
vatten nivån är låg )
Vill du göra rätt så letar du upp en ensam kabel stump som har en vit kontakt i härvan
som kommer från innerskärmen och som går
till motorn. Denna skall kopplas ihop med en kabel som kommer från motorhärvan som är ganska lång och har ett svart kontakt stycke.
Kabeln från givaren
är
svart medans kabeln som går vidare in till ECU är brun/vit.
om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte pratar om nivågivaren till vattnet.
Varför den piper är för
att en kontakt inte är jordad(läs kopplad) = den tror att något är fel, har man missat att koppla de små vita/svarta kontakterna så
kommer det att tjuta.
Oj hur kunde jag missa de
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 20:39
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
dannehakan skrev:
Jörgen: Tackar, ska testa detta snarast
Om du slår på tändningen piper det konstant
eller det piper i
intervaller. Om det är intervaller så räkna hur många pip du hör så kan du se vad som är felet.
Kan både va långa o korta pip innan det blir ett mellan rum för att
sen starta
på nytt igen.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 30-03-2008 21:07
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 20:53
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Oj
Redigerat av Mr Wankeltrim den 30-03-2008 20:56
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 30-03-2008 22:40
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
jörgen: när ja
slår på så piper det typ 4 ggr sen ett hyfsat svagt konstant tjutande.
fick
igång bilen se, den hade blivit sur så jag ringde gzon och fick lite tips
som hjälpte fy fan för att pilla med stiften förresten, riktigt trångt
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 22:46
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
dannehakan skrev:
jörgen: när ja slår på så piper det typ 4 ggr sen ett hyfsat svagt konstant tjutande.
fick igång bilen se, den hade
blivit sur så jag
ringde gzon och fick lite tips som hjälpte fy fan för att pilla med stiften förresten, riktigt trångt
Räkna då pipen så kan
du få reda på vad det är.
Konstant pipandet kan bla va
låg oljenivå eller vattennivå.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
dannehakan |
Publicerat 31-03-2008 06:18
|
Användare
Inlägg: 255
Registrerad: 16.10.07
|
låg oljenivå testade jag igår med genom att jorda kabeln men där fick jag ingen
respons heller. ska räkna pipe nästa
gång ja ser bien
Daniel Örneling
Trelleborg
|
|
|