E85 och Wankel
|
Bounter |
Publicerat 03-01-2012 23:21
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Hur bra fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med
slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för dåligt jämfört med vanlig bensin
och sliter enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite
dyrare 2-taksolja som blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?
Finns det mer effekt att hämta
jämfört med bensin om man använder
samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?
Skall mappa min
bil till våren och frågan är om man skall hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.
Vad är
era åsikter?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
Parabellum |
Publicerat 04-01-2012 01:14
|
Användare
Inlägg: 1395
Registrerad: 16.10.07
|
då jag kör med e85 och har kört på bensin förut
kan jag säga att jag saknar den goda doften av bensin lite då etanol luktar bara dålig mäsk.
slog isär min motor men kollade inte så mycket efter skick på
lager men märkte inget större slitage iaf. jag kör även motuls 2 taktsolja för RC bilar och sånt. spridare är en sak som troligtvis
behöver bytas ut till
större samt även soppapump. se bara till att allt klarar etanol.
[img]http://85.227.247.146/ocart/image/data/logo1.png[/img] is not a valid Image.
Robin Eriksson
Stockholm
Mazda RX-7 FD3S 840Whp sveriges starkaste
wankel
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 04-01-2012 02:27
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Bounter skrev:
Hur bra
fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för dåligt jämfört med vanlig bensin och sliter
enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja
som blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?
Finns det mer effekt att hämta jämfört med
bensin om man använder samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?
Skall mappa min bil till
våren
och frågan är om man skall hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.
Vad är era åsikter?
Hör med Jörgen
Blennow ang det.
Han rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 04-01-2012 12:58
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Janne skrev:
Bounter skrev:
Hur bra fungerar E85 och wankel
ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med slitaget i motorn?
Har
ju läst att det smörjer för dåligt jämfört med vanlig bensin och sliter enormt mycket på rotorhusen
och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja som
blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?
Finns det mer effekt att hämta jämfört med bensin om man använder samma
turbo osv?
Om
man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?
Skall mappa min bil till våren och frågan är
om man skall
hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.
Vad är era åsikter?
Hör med Jörgen Blennow ang det.
Han
rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..
Har sett hur oljan ser ut efter kört med
etanol, detta hos Jörgen.
Gissar på om man byter olja OFTA så funkar det i
längden.
Kommer nu inte ihåg hur mycke HK jörgen hade i sin etanol leksak, men
det var mer än man får ut av bensin iaf...
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 04-01-2012 13:17
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Om
jag
minns rätt så bytte han olja efter 25 mil..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
GL |
Publicerat 05-01-2012 03:54
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Samma bänk, samma bromstillfälle, 1 bars ladd både på vpower och e85
3000rpm vpower = 211nm 92whp
3000rpm e85 = 231nm 104whp
5000rpm vpower = 302nm 218whp
5000rpm e85 = 371nm 267whp
7000rpm vpower = 376nm 379whp
7000rpm e85 = 456nm 460whp
7300rpm vpower = 424nm 442hp
7300rpm e85 = 471nm
493whp
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
GL |
Publicerat 05-01-2012 06:34
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
150 hårda mil och 3 bromsningar (många pulls)
Oljeprov skickat till motul
frankrike.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/Untitled.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/Untitled2.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/Untitled3.jpg[/img] is not a valid Image.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 05-01-2012 12:55
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Sluta surfa på stranden GL, du har ju semester i Thailand
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
GL |
Publicerat 05-01-2012 14:11
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Sshhh
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 05-01-2012 16:50
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Aha, är i
Thailand och testar E85 Thai. Lycko dig!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 06-01-2012 00:44
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Nu kan jag inte franska men ser ut som testet
visar ett
bra resultat?
Det där testet borde ju bevisa något iaf.
Har man en fräsch motor så borde ju ändå inte allt för mycket e85 leta sig ner i oljan.
Borde det
inte vara samma
problem på en kolvmotor som åker på e85 isåfall, att det sliter på lager osv i den också om det blandar sig med motoroljan?
Har hittat
en 2-taks olja också som skall fungera bra till etanol
och skall kosta under 100kr/L, den heter Klotz Super Techniplate, skall ringa återförsäljaren här i stan
på måndag och höra hur mycket den kostar men verkar lovande.
Skall kanske överväga
att gå över till E85 ändå, lyckas man få ut ytterligare upp emot 50hk
så är ju inte det en nackdel, plus att e85 inte är lika känslig för spikningar och vad jag läst så förbränns det också
kallare.
Vad jag också hoppas på att
bilen kanske kommer gå lite billigare när man kör lungt och långa sträckor, det är dock inget jag räknat på ännu.
Ingen som har något mer att
tillägga?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 06-01-2012 02:49
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Är några internals av alu på rew?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
GL |
Publicerat 06-01-2012 09:18
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
fastlane
skrev:
Är några internals av alu på rew?
Nää.
Jag har kört e85 sen 2008 med obehandlade fuelrails och inte märkt av ngt alls.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 08-01-2012 23:30
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
Samma bänk, samma bromstillfälle, 1 bars ladd både på vpower och e85
3000rpm vpower = 211nm 92whp
3000rpm e85
= 231nm 104whp
5000rpm vpower = 302nm 218whp
5000rpm e85 =
371nm 267whp
7000rpm vpower = 376nm 379whp
7000rpm e85 = 456nm 460whp
7300rpm vpower = 424nm 442hp
7300rpm e85 = 471nm 493whp
Gjorde du ingen justering, tex
tändning, mellan bränslebyterna?
/Rikard |
|
|
|
GL |
Publicerat 09-01-2012 03:16
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Samma tändning, dock är det svårt att få identisk lambda, största skillnaden
är att e85
bygger ladd snabbare vilket ger ett bättre mellanregister.
Redigerat av GL den 09-01-2012 03:44
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-01-2012 10:16
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Janne skrev:
Bounter skrev:
Hur
bra
fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för dåligt
jämfört med vanlig bensin och sliter
enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja som blandar sig bra med etanolen men
sliter det lika mycket ändå?
Finns det mer effekt att hämta jämfört med
bensin om man använder samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin,
kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?
Skall mappa min bil till
våren och frågan är om man skall hålla sig
till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.
Vad är era åsikter?
Hör med Jörgen
Blennow
ang det.
Han rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..
Har sett hur oljan ser ut efter kört med etanol, detta hos Jörgen.
Gissar på om man byter olja
OFTA så funkar det i längden.
Kommer nu inte ihåg hur mycke HK jörgen hade i sin etanol leksak, men det var mer än man får ut
av bensin iaf... Nja de du såg var inte oljan utan en sörja
som jag tappade ur min avluftningsburk. När motorn eller snarare när oljetemperaturen gick
upp över 100grader så kokade etanolen som kontaminerat oljan ur och den hamnade i uppsamlingskärlet och de
va denna smörja du såg.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-01-2012 15:59
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-01-2012 10:17
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Janne skrev:
Om jag minns rätt så bytte han olja efter 25
mil..
Iom att kontamineringen är hög när man kör på etanol så byte jag hellre olja tidigt än att köra sönder motorn
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-01-2012 10:19
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 09-01-2012 11:30
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Janne skrev:
Om jag
minns rätt så bytte han olja efter 25 mil..
Iom att kontamineringen är hög när man kör på etanol så byte
jag hellre olja tidigt än att köra
sönder motorn
Det blir dyrt hur man än gör det då
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-01-2012 11:43
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Janne skrev:
Bounter skrev:
Hur bra fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men
hur är det med slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för
dåligt jämfört med vanlig bensin och sliter enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja som blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?
Finns det mer effekt att hämta jämfört med bensin
om man använder samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol
istället?
Skall mappa min bil till våren och frågan är om man skall hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.
Vad är era
åsikter?
Hör med Jörgen Blennow ang det.
Han rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv.. Min
erfarenhet med E85 är denna
Motorn jag testade att köra
på E85 byggdes upp med nya rotorhus alla tätningar lager och fjädrar var nytt och gavlarna hade
minimalt med slitage mao det sparades inget på motorn.
Efter att den gått 537mil med E85 ( enligt
besiktningspapperna ) så revs motorn för att jag ville
kolla hur den såg ut.
Min första tanke var att kontamineringen skulle ha påverkat smörjningen av lagerna men faktum var att dom såg ut som
nya.
Gavlarna
som var perfekta vid monteringen hade så pass högt slitage från sido och hörntätningarna så dom vart bara att kasta i skrotlådan.
Tittade man på slitytorna där
oljeringarna
tätar så var där inget slitage så med tanke på att lagerna och dessa ytor va lika fina som när jag satte ihop motorn så påverkade inte
kontamineringen utav oljan motorns interna smörjning ( lager
och gavelytor där rotorn löper ) negativt.
Slitaget på hörntätningar sidotätningar och
apextätningar var onormalt högt så dessa var bara att kasta.
Rotorhusens kromyta var jävulskt repiga så
dom skickades till USA för omslipning så dom blev
fina igen.
Motorn kördes med ombyggd separatsmörjning samt premix och oljan som andvändes var en ren castor olja från Maxima som andvänds i 2-
takts
tävlingsmotorer.
Med andra ord så är det mest kritiska om man kör på etanol att få till en bra smörjning av tätningar och tätningsytor och problemet med etanol är
att den har en tvättande
egenskap dvs den sköljer bort oljefilmen som skall smörja tätningarna och då ökar slitaget enormt.
Min personliga åsikt baserat på
erfarenheten som jag haft med etanolen samt att jag som
företagare har ett ansvar emot mina kunder så kan jag inte rekommendera att man kör med detta. Sen är
det givetvis upp till var och en att göra som dom vill men om det skiter sig så är det inte
mitt problem
Att etanolen är bra om man vill klämma ur mycket
effekt är det ingen tvekan om men om det är ett lämpligt bränsle om man vill banka mil på gatan går ju diskutera.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-01-2012 16:04
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 09-01-2012 12:04
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
GL skrev:
Samma tändning, dock är det svårt att få identisk lambda, största
skillnaden är att e85 bygger ladd
snabbare vilket ger ett bättre mellanregister.
Hur ser din tändning ut om man kollar på förhållandet mellan
leading och trailing?
Hur många grader kör du emellan osv?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|