May 12 2024 06:05:03
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
E85 och Wankel
Bounter
Hur bra fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med

slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för dåligt jämfört med vanlig bensin

och sliter enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite

dyrare 2-taksolja som blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?

Finns det mer effekt att hämta

jämfört med bensin om man använder

samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?

Skall mappa min



bil till våren och frågan är om man skall hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.

Vad är

era åsikter?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Parabellum
då jag kör med e85 och har kört på bensin förut

kan jag säga att jag saknar den goda doften av bensin lite då etanol luktar bara dålig mäsk.

slog isär min motor men kollade inte så mycket efter skick på

lager men märkte inget större slitage iaf. jag kör även motuls 2 taktsolja för RC bilar och sånt. spridare är en sak som troligtvis

behöver bytas ut till

större samt även soppapump. se bara till att allt klarar etanol.
[img]http://85.227.247.146/ocart/image/data/logo1.png[/img] is not a valid Image.
Robin Eriksson
Stockholm
Mazda RX-7 FD3S 840Whp sveriges starkaste

wankel
 
Janne
Bounter skrev:
Hur bra

fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med slitaget i motorn?



Har ju läst att det smörjer för dåligt jämfört med vanlig bensin och sliter

enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja

som blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?

Finns det mer effekt att hämta jämfört med

bensin om man använder samma turbo osv?



Om man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?

Skall mappa min bil till

våren

och frågan är om man skall hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.

Vad är era åsikter?



Hör med Jörgen

Blennow ang det.
Han rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Galaxi
Janne skrev:


Bounter skrev:
Hur bra fungerar E85 och wankel

ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med slitaget i motorn?
Har

ju läst att det smörjer för dåligt jämfört med vanlig bensin och sliter enormt mycket på rotorhusen

och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja som

blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?

Finns det mer effekt att hämta jämfört med bensin om man använder samma

turbo osv?
Om

man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?

Skall mappa min bil till våren och frågan är

om man skall

hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.

Vad är era åsikter?





Hör med Jörgen Blennow ang det.
Han

rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..


Har sett hur oljan ser ut efter kört med

etanol, detta hos Jörgen.
Gissar på om man byter olja OFTA så funkar det i

längden.
Kommer nu inte ihåg hur mycke HK jörgen hade i sin etanol leksak, men

det var mer än man får ut av bensin iaf...
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Janne
Om

jag

minns rätt så bytte han olja efter 25 mil..

Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
GL
Samma bänk, samma bromstillfälle, 1 bars ladd både på vpower och e85


3000rpm vpower = 211nm 92whp
3000rpm e85 = 231nm 104whp






5000rpm vpower = 302nm 218whp
5000rpm e85 = 371nm 267whp

7000rpm vpower = 376nm 379whp
7000rpm e85 = 456nm 460whp

7300rpm vpower = 424nm 442hp


7300rpm e85 = 471nm

493whp
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
GL
150 hårda mil och 3 bromsningar (många pulls)
Oljeprov skickat till motul



frankrike.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/Untitled.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.molnsatra.se/bil/Untitled2.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www.molnsatra.se/bil/Untitled3.jpg[/img] is not a valid Image.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Tegheim
Sluta surfa på stranden GL, du har ju semester i Thailand Smile
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
GL
Sshhh Smile
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Lennart
Aha, är i

Thailand och testar E85 Thai. Lycko dig!!
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Bounter
Nu kan jag inte franska men ser ut som testet

visar ett

bra resultat?
Det där testet borde ju bevisa något iaf.

Har man en fräsch motor så borde ju ändå inte allt för mycket e85 leta sig ner i oljan.
Borde det

inte vara samma

problem på en kolvmotor som åker på e85 isåfall, att det sliter på lager osv i den också om det blandar sig med motoroljan?

Har hittat

en 2-taks olja också som skall fungera bra till etanol

och skall kosta under 100kr/L, den heter Klotz Super Techniplate, skall ringa återförsäljaren här i stan

på måndag och höra hur mycket den kostar men verkar lovande.

Skall kanske överväga

att gå över till E85 ändå, lyckas man få ut ytterligare upp emot 50hk

så är ju inte det en nackdel, plus att e85 inte är lika känslig för spikningar och vad jag läst så förbränns det också

kallare.
Vad jag också hoppas på att

bilen kanske kommer gå lite billigare när man kör lungt och långa sträckor, det är dock inget jag räknat på ännu.

Ingen som har något mer att




tillägga?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
fastlane
Är några internals av alu på rew?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
GL
fastlane

skrev:

Är några internals av alu på rew?



Nää.

Jag har kört e85 sen 2008 med obehandlade fuelrails och inte märkt av ngt alls.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
nrx
GL skrev:



Samma bänk, samma bromstillfälle, 1 bars ladd både på vpower och e85


3000rpm vpower = 211nm 92whp
3000rpm e85

= 231nm 104whp

5000rpm vpower = 302nm 218whp
5000rpm e85 =

371nm 267whp

7000rpm vpower = 376nm 379whp
7000rpm e85 = 456nm 460whp




7300rpm vpower = 424nm 442hp
7300rpm e85 = 471nm 493whp

Gjorde du ingen justering, tex

tändning, mellan bränslebyterna?
/Rikard
 
GL
Samma tändning, dock är det svårt att få identisk lambda, största skillnaden

är att e85

bygger ladd snabbare vilket ger ett bättre mellanregister.
Redigerat av GL den 09-01-2012 03:44
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
Galaxi skrev:
Janne skrev:
Bounter skrev:
Hur

bra

fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men hur är det med slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för dåligt

jämfört med vanlig bensin och sliter

enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.
Finns ju lite dyrare 2-taksolja som blandar sig bra med etanolen men

sliter det lika mycket ändå?

Finns det mer effekt att hämta jämfört med

bensin om man använder samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin,

kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol istället?

Skall mappa min bil till

våren och frågan är om man skall hålla sig

till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.

Vad är era åsikter?


Hör med Jörgen

Blennow

ang det.
Han rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..


Har sett hur oljan ser ut efter kört med etanol, detta hos Jörgen.



Gissar på om man byter olja

OFTA så funkar det i längden.
Kommer nu inte ihåg hur mycke HK jörgen hade i sin etanol leksak, men det var mer än man får ut

av bensin iaf...
Nja de du såg var inte oljan utan en sörja

som jag tappade ur min avluftningsburk. När motorn eller snarare när oljetemperaturen gick

upp över 100grader så kokade etanolen som kontaminerat oljan ur och den hamnade i uppsamlingskärlet och de

va denna smörja du såg.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-01-2012 15:59


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Mr Wankeltrim
Janne skrev:
Om jag minns rätt så bytte han olja efter 25

mil..




Iom att kontamineringen är hög när man kör på etanol så byte jag hellre olja tidigt än att köra sönder motorn Wink
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-01-2012 10:19


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Janne
Mr Wankeltrim skrev:
Janne skrev:
Om jag

minns rätt så bytte han olja efter 25 mil..

Iom att kontamineringen är hög när man kör på etanol så byte

jag hellre olja tidigt än att köra

sönder motorn Wink


Det blir dyrt hur man än gör det då Sad
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Mr Wankeltrim
Janne skrev:


Bounter skrev:
Hur bra fungerar E85 och wankel ihop?
Vet att effektmässigt så fungerar det bra men

hur är det med slitaget i motorn?
Har ju läst att det smörjer för

dåligt jämfört med vanlig bensin och sliter enormt mycket på rotorhusen och tätningarna.


Finns ju lite dyrare 2-taksolja som blandar sig bra med etanolen men sliter det lika mycket ändå?




Finns det mer effekt att hämta jämfört med bensin

om man använder samma turbo osv?
Om man lyckas få 300rwhp med bensin, kan man lyckas få ännu mer effekt om man istället bara mappat på etanol

istället?



Skall mappa min bil till våren och frågan är om man skall hålla sig till vanliga bensinen eller köra på E85?
Bensinen blir väl antagligen ännu dyrare i sommar.



Vad är era

åsikter?


Hör med Jörgen Blennow ang det.
Han rekommenderade det inte pga det höga slitaget på lager osv..
Min

erfarenhet med E85 är denna Smile
Motorn jag testade att köra

på E85 byggdes upp med nya rotorhus alla tätningar lager och fjädrar var nytt och gavlarna hade

minimalt med slitage mao det sparades inget på motorn.
Efter att den gått 537mil med E85 ( enligt

besiktningspapperna ) så revs motorn för att jag ville

kolla hur den såg ut.
Min första tanke var att kontamineringen skulle ha påverkat smörjningen av lagerna men faktum var att dom såg ut som

nya.
Gavlarna

som var perfekta vid monteringen hade så pass högt slitage från sido och hörntätningarna så dom vart bara att kasta i skrotlådan.
Tittade man på slitytorna där

oljeringarna

tätar så var där inget slitage så med tanke på att lagerna och dessa ytor va lika fina som när jag satte ihop motorn så påverkade inte

kontamineringen utav oljan motorns interna smörjning ( lager

och gavelytor där rotorn löper ) negativt.
Slitaget på hörntätningar sidotätningar och

apextätningar var onormalt högt så dessa var bara att kasta.
Rotorhusens kromyta var jävulskt repiga så

dom skickades till USA för omslipning så dom blev

fina igen.
Motorn kördes med ombyggd separatsmörjning samt premix och oljan som andvändes var en ren castor olja från Maxima som andvänds i 2-

takts

tävlingsmotorer.
Med andra ord så är det mest kritiska om man kör på etanol att få till en bra smörjning av tätningar och tätningsytor och problemet med etanol är

att den har en tvättande

egenskap dvs den sköljer bort oljefilmen som skall smörja tätningarna och då ökar slitaget enormt.
Min personliga åsikt baserat på

erfarenheten som jag haft med etanolen samt att jag som

företagare har ett ansvar emot mina kunder så kan jag inte rekommendera att man kör med detta. Sen är

det givetvis upp till var och en att göra som dom vill men om det skiter sig så är det inte

mitt problem Grin
Att etanolen är bra om man vill klämma ur mycket

effekt är det ingen tvekan om men om det är ett lämpligt bränsle om man vill banka mil på gatan går ju diskutera.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-01-2012 16:04


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Bounter
GL skrev:
Samma tändning, dock är det svårt att få identisk lambda, största

skillnaden är att e85 bygger ladd

snabbare vilket ger ett bättre mellanregister.


Hur ser din tändning ut om man kollar på förhållandet mellan

leading och trailing?
Hur många grader kör du emellan osv?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 7.53 sekunder - 234 Förfrågningar 18,999,356 unika besök