May 12 2024 02:34:07
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
E85 och Wankel
GL


bromsningen 1 bar L15gr 10gr split
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Bounter
Antar att du kör 10gr split över hela registret?
Vad är standard, har läst

nåt om 15gr?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
GL
Bounter skrev:
Antar att du kör 10gr split över hela

registret?
Vad är standard, har läst nåt om 15gr?


0 split på

vacuum
Redigerat av GL den 09-01-2012 17:35
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
Ingen som tänkt tanken att det mycket väl kan bli mindre effekt med E85 än med vanlig soppa.
Alla verkar ha glömt




att E85 bygger mycket mer avgaser än vanlig soppa vilket med en feldimensionerad turbinsida på turbon mycket väl kan ge tidigt mottryck Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Bounter
Om det sliter så hårt på rotorhus och tätningar så blir det kanske vanlig bensin ändå, har inte

råd att byta rotorhus igen.
Hur många procent olja

blandade du etanolen Jörgen?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Raxo
Mycket mer avgaser...? Hur ser

teorin ut bakom

detta?

Mina tankar:
Om vi då tänker oss en maskin som max drar 360kg/h luft...

Den skulle behöva 360/14,7=24,5 kg/h bensin för

att nå stökiometri. Säg att man kör lambda = 0,8 så

blir det 360/11,8=30,5 kg/h. I det läget är avgasflödet 360+30,5 = 390,5 kg/h (bränslet man då lyckas elda

upp är 24,5 kg/h vilket ger ungefär 1050 Mj/h ~ 400hk. Antaget en verkningsgrad om 25% så

ger den 100hk vå veven). Det ger ca 3,9 kg/h avgaser per hästkraft.



Om vi istället kör etanol:
Då skulle den behöva 360/9,8=36,7 kg/h E85 för att nå stökiometri. med lambda = 0,8 så blir

det 360/11,8=45,9 kg/h. Då är

avgasflödet 360+45,9 = 405,9 kg/h (bränslet man då lyckas elda upp är 36,7 kg/h vilket ger ungefär 1116 Mj/h ~ 425hk. Antaget en verkningsgrad om 25% så ger den



106hk). Det ger ca 3,8 kg/h avgaser per hästkraft.

För att det ska bli mer avgaser med E85 så måste antingen verkningsgraden vara sämre (vilket skulle ge

lägre effekt...) eller så tillsätts

nåt annat än luft och bränsle till avgaserna...? Vad har jag missat?

Mvh / Oskar Jakobsson
 
dezo
Riktigt intressant. Shit vad man lär sig grejjer här på

forumet!
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
 
Janne
Raxo skrev:
Mycket mer avgaser...? Hur ser teorin ut bakom detta?

Mvh / Oskar Jakobsson




Mera bränsle = Mera

avgaser.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Wolf
ja kör man etanol sägs d ju öka förbrukningen med 30%, alltså

3+% mer avgaser... logik? Grin

då etanol har

högre oktaltal = sämre effektuttag så va väl inte d så konstigt... oktantalet förbättrar ju bara hur vass tändning man kan köra =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
petercab
Måste bara flika in att den

ökar ju bara förbrukningen bränsle med 30-37%, inte förbrukningen luft, 14 delar luft till 1 del bränsle Wink
 
Raxo
Mer bränsle = mer avgaser.
Javisst men då även mer effekt så det blir mindre avgaser / effekt...




Det är klart att det förekommer att man tappar

effekt av att använda E85 men energiinnehållet i insprutat bränsle (vid stökiometri) ökar.

Största

felet folk gör är att man försöker höja tändningen massor bara för att det inte spikar men

topptrycken ökar rejält ändå med den höjda tändningen vilket förstör

motorn.
 
Wolf
Hmm vänta nu, mindre avgas/ effekt? Nja vi sa väl nyss att e85 krävs d 30% mer

av, o luft/bränsleblandningen skilljer sig inte

jättemkt från soppan så d är ju inte samma mängd luft på en lite soppa som 1,3 liter e85, snarare även där 30%

mer luft... Så förstår inte resonemanget alls.

Ja kan ha missat nått men ja får

inte ihop logiken. Alla ja vet byggt på e85 säger ju hur mkt mer avgaser

o bajs i vevhusventet d blir pga mer flöde totalt osv...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Raxo
Jag

menar att med samma effektuttag så krävs ett lägre avgasflöde med E85 än bensin. Detta gäller vid alla normalfall.

Det som Jörgen och andra menar är nog att man

normalt söker en högre

toppeffekt (och högre luftflöde) med E85 och att detta kan medföra att andra komponenter (ex. turbin.) blir underdimensionerade.




Bränslets grundegenskaper ger dock möjlighet att ta mer

effekt med E85 på samma luftflöde. Ca 5-6% mer med E85 bara på energiinnehåll. Metanol ger nån

ytterligare procent samtidigt som bränslemängden ökar rejält och därmed förångningsvärmen igen (som

ger vissa fördelar men även ibland problem med för låg

temp).

Extremen är ju Nitrometan som har typ en fjärdedel av bensinens energiinnehåll men eftersom stökiometriskt blandningsförhållande

är ca 1,7 i

stället för 14,7 så sprutar man in 8-9 gånger mer vilket ger typ 125% extra effekt (på samma luftflöde) bara av den ökade energin...
 
Tegheim
Vi tänker oss en N/A-motor som med bensin lämnar 200hk.
Vi är nöjda med

200hk, men

vill köra på E85.
Är det fortfarande taskigt mot grejerna när man kör snälla effektuttag och E85? Ställer laddtrycket till det något?


Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.53 sekunder - 158 Förfrågningar 18,999,110 unika besök