E85 och Wankel
|
GL |
Publicerat 09-01-2012 12:37
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
På
bromsningen 1 bar L15gr 10gr split
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 09-01-2012 14:16
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Antar att du kör 10gr split över hela registret?
Vad är standard, har läst
nåt om 15gr?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
GL |
Publicerat 09-01-2012 16:57
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Bounter skrev:
Antar att du kör 10gr split över hela
registret?
Vad är standard, har läst nåt om 15gr?
0 split på
vacuum
Redigerat av GL den 09-01-2012 17:35
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-01-2012 20:26
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Ingen som tänkt tanken att det mycket väl kan bli mindre effekt med E85 än med vanlig soppa.
Alla verkar ha glömt
att E85 bygger mycket mer avgaser än vanlig soppa vilket med en feldimensionerad turbinsida på turbon mycket väl kan ge tidigt mottryck
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 10-01-2012 09:27
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Om det sliter så hårt på rotorhus och tätningar så blir det kanske vanlig bensin ändå, har inte
råd att byta rotorhus igen.
Hur många procent olja
blandade du etanolen Jörgen?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
Raxo |
Publicerat 10-01-2012 10:31
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 11.07.10
|
Mycket mer avgaser...? Hur ser
teorin ut bakom
detta?
Mina tankar:
Om vi då tänker oss en maskin som max drar 360kg/h luft...
Den skulle behöva 360/14,7=24,5 kg/h bensin för
att nå stökiometri. Säg att man kör lambda = 0,8 så
blir det 360/11,8=30,5 kg/h. I det läget är avgasflödet 360+30,5 = 390,5 kg/h (bränslet man då lyckas elda
upp är 24,5 kg/h vilket ger ungefär 1050 Mj/h ~ 400hk. Antaget en verkningsgrad om 25% så
ger den 100hk vå veven). Det ger ca 3,9 kg/h avgaser per hästkraft.
Om vi istället kör etanol:
Då skulle den behöva 360/9,8=36,7 kg/h E85 för att nå stökiometri. med lambda = 0,8 så blir
det 360/11,8=45,9 kg/h. Då är
avgasflödet 360+45,9 = 405,9 kg/h (bränslet man då lyckas elda upp är 36,7 kg/h vilket ger ungefär 1116 Mj/h ~ 425hk. Antaget en verkningsgrad om 25% så ger den
106hk). Det ger ca 3,8 kg/h avgaser per hästkraft.
För att det ska bli mer avgaser med E85 så måste antingen verkningsgraden vara sämre (vilket skulle ge
lägre effekt...) eller så tillsätts
nåt annat än luft och bränsle till avgaserna...? Vad har jag missat?
Mvh / Oskar Jakobsson |
|
|
|
dezo |
Publicerat 10-01-2012 14:08
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Riktigt intressant. Shit vad man lär sig grejjer här på
forumet!
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 10-01-2012 16:00
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Raxo skrev:
Mycket mer avgaser...? Hur ser teorin ut bakom detta?
Mvh / Oskar Jakobsson
Mera bränsle = Mera
avgaser.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 10-01-2012 22:16
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
ja kör man etanol sägs d ju öka förbrukningen med 30%, alltså
3+% mer avgaser... logik?
då etanol har
högre oktaltal = sämre effektuttag så va väl inte d så konstigt... oktantalet förbättrar ju bara hur vass tändning man kan köra =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
petercab |
Publicerat 11-01-2012 09:26
|
Användare
Inlägg: 154
Registrerad: 14.05.09
|
Måste bara flika in att den
ökar ju bara förbrukningen bränsle med 30-37%, inte förbrukningen luft, 14 delar luft till 1 del bränsle |
|
|
|
Raxo |
Publicerat 11-01-2012 13:58
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 11.07.10
|
Mer bränsle = mer avgaser.
Javisst men då även mer effekt så det blir mindre avgaser / effekt...
Det är klart att det förekommer att man tappar
effekt av att använda E85 men energiinnehållet i insprutat bränsle (vid stökiometri) ökar.
Största
felet folk gör är att man försöker höja tändningen massor bara för att det inte spikar men
topptrycken ökar rejält ändå med den höjda tändningen vilket förstör
motorn.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 12-01-2012 12:30
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Hmm vänta nu, mindre avgas/ effekt? Nja vi sa väl nyss att e85 krävs d 30% mer
av, o luft/bränsleblandningen skilljer sig inte
jättemkt från soppan så d är ju inte samma mängd luft på en lite soppa som 1,3 liter e85, snarare även där 30%
mer luft... Så förstår inte resonemanget alls.
Ja kan ha missat nått men ja får
inte ihop logiken. Alla ja vet byggt på e85 säger ju hur mkt mer avgaser
o bajs i vevhusventet d blir pga mer flöde totalt osv...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Raxo |
Publicerat 12-01-2012 13:28
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 11.07.10
|
Jag
menar att med samma effektuttag så krävs ett lägre avgasflöde med E85 än bensin. Detta gäller vid alla normalfall.
Det som Jörgen och andra menar är nog att man
normalt söker en högre
toppeffekt (och högre luftflöde) med E85 och att detta kan medföra att andra komponenter (ex. turbin.) blir underdimensionerade.
Bränslets grundegenskaper ger dock möjlighet att ta mer
effekt med E85 på samma luftflöde. Ca 5-6% mer med E85 bara på energiinnehåll. Metanol ger nån
ytterligare procent samtidigt som bränslemängden ökar rejält och därmed förångningsvärmen igen (som
ger vissa fördelar men även ibland problem med för låg
temp).
Extremen är ju Nitrometan som har typ en fjärdedel av bensinens energiinnehåll men eftersom stökiometriskt blandningsförhållande
är ca 1,7 i
stället för 14,7 så sprutar man in 8-9 gånger mer vilket ger typ 125% extra effekt (på samma luftflöde) bara av den ökade energin... |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 12-01-2012 16:37
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Vi tänker oss en N/A-motor som med bensin lämnar 200hk.
Vi är nöjda med
200hk, men
vill köra på E85.
Är det fortfarande taskigt mot grejerna när man kör snälla effektuttag och E85? Ställer laddtrycket till det något?
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|